Koppeling slipt alweer

Zilvermeeuw

MF'er
30 mrt 2004
126
0
Hengelo
Gisteren de koppelings platen vervangen, omdat hij slipte. Tijdens de testrit heb ik geen slip kunnen vinden. Maar vandaag ~100 km gereden. En na 3 uur weer terug. 60 in de 4 en een beetje gas geven: slippende koppeling ;( ;( . Na 40 km binnen door (80 km wegen) de snelweg op. Ongeveer 10 km op de 120 blijven hangen om daarna verschillende sprintjes te maken. Zowel in de 4, 5 als de 6 doorgetrokken tot de 200 km/u. Geen slip gevonden.

Wat is hier aan de hand???

Er zit nieuwe (motor) olie in. Nieuw filter, De veer staat op: 5.2 mm. Volgens het handboek is een nieuwe 4.6 en moet hij vervangen worden bij 3.6. De metalen platen waren iets verkleurd. Met een schuursponsje (zonder zeep) was dat zo weg.
Ik voel soms wel een tik (of kloink) bij m'n linker voet, als ik wegrij.
Het is een Honda VF1100C (Magna V65, Costum)

Wie weet het????
 
hmm, je zegt dat de staal platen verkleerd waren, ik zou die dan ook maar vervangen, verkleuring duid erop dat je heet geweest zijn en dus krom kunnen (zullen) zijn. Waardoor de koppeling kan gaan slippen..weer deksel eraf dus.. motorolie half syntheet 10w/40?
 
Er zit nu olie in van Motorex, formula-X-performance. Gekocht bij Wout Broer in Hengelo. Dit is een gerenomeerde motor zaak. Dus ik ga er van uit, dat dit goede olie is. De koppelingsplaten zijn in de zelfde koop gekocht.

Een zwaardere veer? Die er nu inzit heeft al meer dan wat er in het boek staat. Er zit maar 1 veer in. (nr 5 van van dit plaatje) Zit er dan al een zwaardere veer in?
 
Laatst bewerkt:
verkleuring duid erop dat je heet geweest zijn en dus krom kunnen (zullen) zijn. Waardoor de koppeling kan gaan slippen..weer deksel eraf dus.. motorolie half syntheet 10w/40?

Olie is 10w40. Er staat niets van syntheet op de verpakking. Ik vervang normaal elk jaar de olie en rij veel te weinig (< 1500 km/jaar)

Hmmm kromme platen. Dat is een mogenlijkheid. Bij Wout Broer zeiden ze, dat de verkleuring te weinig was om me druk over te maken. Het advies was: licht opschuren en weer erin.
 
wat vaak ook helpt... nie helemaal voldoen...dus tussen empty en full houden...dat probleem komt ook vaak voor bij de suzuki TLS en TLR... ik hebb een TLR gehad...had dit probleem ook maar heb dat kunnen verhelpen door half synthetische olie te gebruiken ipv full...
 
Gisteren de koppelings platen vervangen, omdat hij slipte. Tijdens de testrit heb ik geen slip kunnen vinden. Maar vandaag ~100 km gereden. En na 3 uur weer terug. 60 in de 4 en een beetje gas geven: slippende koppeling ;( ;( . Na 40 km binnen door (80 km wegen) de snelweg op. Ongeveer 10 km op de 120 blijven hangen om daarna verschillende sprintjes te maken. Zowel in de 4, 5 als de 6 doorgetrokken tot de 200 km/u. Geen slip gevonden.

Wat is hier aan de hand???

Er zit nieuwe (motor) olie in. Nieuw filter, De veer staat op: 5.2 mm. Volgens het handboek is een nieuwe 4.6 en moet hij vervangen worden bij 3.6. De metalen platen waren iets verkleurd. Met een schuursponsje (zonder zeep) was dat zo weg.
Ik voel soms wel een tik (of kloink) bij m'n linker voet, als ik wegrij.
Het is een Honda VF1100C (Magna V65, Costum)

Wie weet het????
hoe ziet het buitenhuis er uit. :?

kan zijn dat tie al goed in geslagen is. komen de platen ook niet vlak
tegen mekaar. :N
 
Mijn Africa Twin slipte ook met de platen en veren ruim binnen de toleranties, de juiste afstelling van het hendel en gebruik van de juiste olie (Castrol GPS 10w40). Het bleek dat de korf was ingeslagen waardoor de platen een beetje bleven "haken". De motor slipte vooral als je flink optrok gebruik makend van de koppeling waarbij-ie niet helemaal aangreep als je toch het hendel helemaal had op laten komen. Het doorslippen gebeurde verder niet als je b.v. het gas wagenwijd opendraaide zonder met de koppeling te spelen (was al een indicatie dat er platen niet echt op waren).
Die korven zijn niet echt goedkoop, ik had geluk een bijna nieuwe 2e hands op de kop te tikken via eBay, hoewel ik 2 Africa Twin eigenaren ken die succesvol de korf voorzichtig hebben gladgevijld (!).

Dus als je verder niets kunt vinden dan kun je altijd nog eens aan die korf denken misschien?
 
kromme platen zorgen eerder voor dat de platen blijven kleven dan voor slip.
Ik denk ook als eerste aan de korf welke ingeslagen is, begin eerst eens met de scherpe randjes van je platen af te vijlen, is maar heel weinig, en idd de korf, bij inslag, ietsje afvijlen, hoeft niet helemaal glad, als de scherpe overgang maar weg is.
 
Ik heb nu 2 mogelijke oorzaken: Kromme metalen platen of ongeslagen korf.

Die korf: is dat nummertje 17 uit de tekening? Daar schuiven de koppelings platen in.

Nummer 3 drukt het hele pakket tegen elkaar en moet dus makkelijk in nummer 17 glijden. (Er zitten aan de binnenkant noppen, die in nummer 17 vallen). Aan de binnenkant van nummer 3, waar de koppelings platen zitten, was wel wat ingesleten.

Hij moet dus weer open.

Weet iemand, hoe scheef ik de motor moet zetten, zodat de olie niet afgetapt hoeft te worden als het koppelingsdeksel er af gaat? (wordt het ietsje makkelijker van).

edit:
begin eerst eens met de scherpe randjes van je platen af te vijlen, is maar heel weinig, en idd de korf, bij inslag
Nu weet ik wat er bedoeld wordt. De platen drukken kleine deukjes in de ribben van nummer 17. Daar zag ik inderdaad wel iets zetten, maar ik weet niet of het een braam was of alleen een slijtage vlak. De platen zijn nieuw, maar een beetje vijlen kan geen kwaad. Ik vijl dan de hoekjes van de noppen (heel iets) rond, die in de ribben van nummer 17 vallen, zodat de platen hier makkelijk in glijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik vijl dan de hoekjes van de noppen (heel iets) rond, die in de ribben van nummer 17 vallen, zodat de platen hier makkelijk in glijden.

Nee, je moet de platen niet gaan bijvijlen maar de korf.

Heb een plaatje gemaakt ter verduidelijking:

korf1gf.png


De inslag in de rode circels moet je dus een beetje glad vijlen
 
De korf bijvijlen? Ik zal hem een beetje afvijlen _O-
Het plaatje maakt duidelijk wat er moet gebeuren. Bedankt.

Als het zaakje weer losligt, ga ik gelijk de stalen platen opmeten op 'kromte'.

Het druklager draait nog mooi rond, zonder haperingen en bijgeluiden. Dus die zal nog wel goed zijn.

Het blijft wel een vreemd verschijnsel, dat met die hapjes in de korf te verklaren is. Toen hij nog koud was slipte hij al, toen ik maar iets gas gaf. En bij volle acceleratie (in de 4, 5 en 6) tot de 200 slipte hij niet. Het kan dus iets te maken hebben met het 'zetten' van de platen.

Ik ga in iedergeval ook foto's maken van de 'hapjes'.
 
Heb ooit hetzelfde meegemaakt.
Na het vervangen van de platen nog steeds een slippende koppeling.
Haal de platen er weer ff uit en leg ze een nachtje in een
bakje motorolie.
Bij mij hielp dit iig.

suc6!


[edit]
...ik zie nu je trekhaak pas!
mischien scheelt het ook om een
lichtere caravan aan te schaffen ;)
 
Tsjiiiii, m'n posting van 2 jaar geleden! :9

Ook toen had ik er al last van, maar omdat hij niet altijd slipt, toch nog doorgereden.

De platen hebben geen nacht in de olie gelegen, maar een klein uurtje (Ik wou zaterdag weer rijen :] )

Vanmiddag gaan de platen er weer af, en meet ik de 'kromte' op van de metalen platen. Tevens ga ik opzoek naar de 'inslag' en probeer die weg te vijlen. De platen mogen dan de hele nacht lekker zwemmen in de olie.

ps: nog nooit een caravan getrokken. Wel een wachmachine opgehaald! De verkoopster: Zet je die in de zijspan? Ik: neeeee, ik heb geen zijspan. Hij gaat gewoon achterop.

edit: In de vorige posting (2004) stond nog de opmerking dat je zowel item 6 als 7 moest plaatsen. In die van mij zit maar 1 ring?????????
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan