Mijn vergelijkingstest FZ6 - GSR - Hornet

Welke jou jij kiezen?

  • De FZ6

    Stemmen: 9 28,1%
  • De GSR

    Stemmen: 10 31,3%
  • De Hornet

    Stemmen: 13 40,6%

  • Totaal aantal stemmers
    32

SteaN

MF veteraan
23 dec 2004
2.773
0
Laatst ik me eerst even kort introduceren en de reden van dit topic aan geven. Allereerst de reden: velen van jullie zullen ongetwijfeld het recensieartikel hebben gelezen op www.motorfreaks.nl ( Motorfreaks: Middenklasse naakt: Met de billen bloot ) Toeval was dat ik toevallig een week daarvoor in de stromende regen even heb mogen rijden op twee van deze motoren. Namelijk de Suzuki GSR en de Honda Hornet ala 600cc.

Natuurlijk was het uitkijken in de regen, maar een impressie is er natuurlijk al snel. Nu vorig week maandag na hemelvaartweekend het artikel gelezen en dacht van tja tja okay….En dan nu over mezelf: beste is om het allemaal zelf te beleven natuurlijk en aangezien ik na 1,5 jaar rijbewijs wat zwaarders wil is mijn oog op deze categorie gevallen: Naked bike met ongeveer 600c. Mijn oude GS staat nog te koop op: GS450E [Met mooie fotos] ;) Nu aangezien ik toch fotos had gemaakt dacht ik maybe is dit wel leuk om eve te maken.(dat eve werd wel meer dan een uur werk...)

Dit weekend was het mooi weer en heb ik op alle drie samen met een vriend van mij even een goede test gedaan. Natuurlijk ben ik een amateur op het gebied van recensies schrijven en etc. Maar ik dacht om mijn mening en opgedane ervaring te toetsen/delen etc open ik een topic waarin ik schrijf wat ik ondervond.
En om dit topic luchtig te houden geen gezeik graag, maar puur je mening/ervaring te delen of om de kennis op te doen. Nog even een bedank woordje voor Motoport Vianen en Arie Molenaar te IJsselstein voor de zeer goede service. Dus bij deze.

Zo de inleiding is af: nu de motors, immers daar gaat het om. 8-)

Nu het koste toch wat meer tijd dan ik dacht dus ik laat het even hierbij. Nu mogen jullie vragen stellen/posten/meningen geven/kennis uitdelen etc :)
Misschien vul ik hem later nog bij als ik dingen ben vergeten

edit: ik ga denk ik voor de Honda Hornet *D

FZ6
Mijn opmerkingen over de Fazer
+ Valt lekker in de bochten
+ Zit houding is lekker tegen de tank aan
- Ik houd niet van de asymmetrische teller
- Ik had slecht zicht met deze spiegels
- Idee dat je geen hoge toeren moest maken ala tourmotor

F1.jpg


F2.jpg


F3.jpg


F4.jpg


F5.jpg


F6.jpg


F7.jpg


F8.jpg


F9.jpg


F10.jpg


F11.jpg


F12.jpg


F13.jpg



GSR
Mijn opmerkingen over de GSR
+ Lekkere sound met de toeren
+ knippers in de tank
- idee dat je altijd moet racen door de hoge touren
- iets logger dan de andere twee motors
- gas reactie was wat happig soms (door de injectie?)
- heel weinig ruimte onder seat

S1.jpg


S2.jpg


S3.jpg


S4.jpg


S5.jpg


S6.jpg


S7.jpg


S8.jpg



Hornet
Mijn opmerkingen over de Hornet
+ rustig tot aan 5000 toeren, daarna power
+ is goed wendbaar met up-side voorvork
- de koplamp is minder, fzr was daar beter in
- de uitlaat is minder (vandaar de foto van een mede hornet rijder met bos uitlaat)

H1.jpg


H2.jpg


H3.jpg


H4.jpg


H5.jpg


H6.jpg


H7.jpg


H8.jpg


H9.jpg


H10.jpg


H11.jpg



Overige fotos

O1.jpg


O2.jpg


O3.jpg


 
Laatst bewerkt:
Ik denk aan de Hornet

@bandito: thnx, ik pas het aan
kan een modje de titel/poll ook aanpassen?.staat zo lullig |(
 
Ik denk aan de Hornet

@bandito: thnx, ik pas het aan
kan een modje de titel/poll ook aanpassen?.staat zo lullig |(


Tests tussen deze 600cc nakeds lees ik heel graag de laatste tijd aangezien ik zelf volgend jaar de keuze ga maken tussen deze drie motoren waarschijnlijk. Zonder testritten te hebben gedaan ligt mijn keuze bij de Hornet :}
 
Tests tussen deze 600cc nakeds lees ik heel graag de laatste tijd aangezien ik zelf volgend jaar de keuze ga maken tussen deze drie motoren waarschijnlijk. Zonder testritten te hebben gedaan ligt mijn keuze bij de Hornet :}

ondanks dat ze zeggen er is niet veel verschil ligt het qua gevoel echt anders. bijvoorbeeld de GSRheeft veel meer koppel onderin zegt je gevoel. daardoor is/lijkt de hornet weer rustig en dan is het weer de vraag wat je wil..... Maar ik ben blij dat ik op aller 3 een rit heb gemaakt, dat is alles bepalend en niet het uiterlijk.
 
Persoonlijk vind ik de Suzuki het mooist; knippers in de tank en een ubergeiole achterbrug :)

Heb je een leuk overzicht van de technische specs op een rijtje icm een prijslijst? Ga je voor een model mét of zonder ABS? Zijn alle bovenstaande motoren te leveren met ABS?

Wat ga je met de motor doen, korte ritten woon/werk of grote tour tochten en vakanties? Ik zie een nakedbike zelf als een motor die ik voor filerijden woon/werk verkeer zou kiezen, iets wat ik nu dus zelden doe met de motor.

Als je de motor voor vakanties gaat gebruiken zou je dan wel voor een naked gaan of een model met wat meer windbescherming?

Wil je eventueel een koffer op de motor voor vakanties? Kan bij ieder model een systeem dat je zelfs met drie koffers op vakantie kan?

Dat zijn wat vragen die ik zou stellen bij het uitzoeken van een nieuw tweewielertje. Waarschijnlijk liggen jouw eisen en wensen aan een motor een beetje anders echter.

Veel succes met het maken van de keuze en een heel leuk motorseizoen toegewenst!
 
Voor woon/file zou ik eerder een gekuipte nemen, waar je meer uit de wind zit. Da's een stuk prettiger rijden zeker als je iedere dag rijd en het wordt wat kouder :)

Verder vindik de Hornet het mooist :) (Ik vind die uitlaat toeter zo leuk :Y )
 
Ook ik zal me hier even mee bemoeien, De Hornet, een superfiets, echter gaat deze al een paar jaar mee, de kindeziektes zijn er uit maar hoe lang duurt het voor Honda met een nieuwe Hornet komt, je rijdt dan meteen op een oud model, de Yamaha en de Suzuki zijn net uit en zullen daarom nog wel een tijdje meegaan. Als je je daar niet druk om maakt is het verder een kwestie van smaak, alle 3 zijn het super motorfietsen.

Je moet kopen waar jij je goed bij/op voelt. :]
[edit: Speedkings mening, moeluk uitloggen O-) ]
 
Heb je een leuk overzicht van de technische specs op een rijtje icm een prijslijst?
* staat al in die andere recensie

Ga je voor een model mét of zonder ABS? Zijn alle bovenstaande motoren te leveren met ABS?
*nee allemaal zonder als ik het goed heb

Wat ga je met de motor doen, korte ritten woon/werk of grote tour tochten en vakanties? Ik zie een nakedbike zelf als een motor die ik voor filerijden woon/werk verkeer zou kiezen, iets wat ik nu dus zelden doe met de motor.
* woon/werk/ritje

Als je de motor voor vakanties gaat gebruiken zou je dan wel voor een naked gaan of een model met wat meer windbescherming?
*niet voor vakantie vandaar

Wil je eventueel een koffer op de motor voor vakanties? Kan bij ieder model een systeem dat je zelfs met drie koffers op vakantie kan?
*ik vind koffers stom op een naked :X

Dat zijn wat vragen die ik zou stellen bij het uitzoeken van een nieuw tweewielertje. Waarschijnlijk liggen jouw eisen en wensen aan een motor een beetje anders echter.
*ach ja iedereen heeft zo zijn kenmerken maar bedankt dat je deze vragen hebt geverteld. dat brengt ook weer wat licht opde zaak :}

Veel succes met het maken van de keuze en een heel leuk motorseizoen toegewenst!
*thnx
 
Ook ik zal me hier even mee bemoeien, De Hornet, een superfiets, echter gaat deze al een paar jaar mee, de kindeziektes zijn er uit maar hoe lang duurt het voor Honda met een nieuwe Hornet komt, je rijdt dan meteen op een oud model, de Yamaha en de Suzuki zijn net uit en zullen daarom nog wel een tijdje meegaan. Als je je daar niet druk om maakt is het verder een kwestie van smaak, alle 3 zijn het super motorfietsen.

Je moet kopen waar jij je goed bij/op voelt. :]
[edit: Speedkings mening, moeluk uitloggen O-) ]

Zozo zelfs speedking is alive. :)

Mijn keuze neigt toch echt naar de Hornet maar ja dat van veroudering model.... Geen idee wanneer die eruit gaat. :? :?
 
Als jij je hier goed bij voelt moet je de horney Hornet kopen. Net als de andere een superfiets.

[edit/bemoeizucht 4-tje: blijft lastig uitloggen, goeie keuze die Hornet :P ]
 
Leuk tekstje :)

Hoe vaker ik die Hornet zie, hoe mooier ik m vind worden.

Maar heel goed dat je niet alleen op de looks let, want testrijden is essentieel :)
 
Nou, dan zal ook ik even mijn mening geven: Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe motor (reden: zie link in m'n sig), en ben met Stean meegereden. Over de meeste plus- en minpunten zijn we het eens, maar lijk ik op een andere motor uit te komen.

Ook ik zal (proberen)kort mijn mening geven over de 3 motoren om mijn keuze te illustreren. Onderstaande is dus puur subjectief, en beschrijft hoe ik, als amateur, de ritjes ervaren heb.

De GSR... wat een herriebak zeg, volgens mij maakt hij vooral een hoop lawaai, en komt de power die hij pretendeerd te hebben er niet echt uit. Ikzelf vind de lijn in de motor niet zo mooi, de knippers in de tank vind ik persoonlijk lelijk. De "ubervette" achterbrug is volgens mij puur show. Hij reed verder wel lekker, als je een stukje wil raggen geeft deze motor je, van de drie, verreweg de meeste voldoening. Het sturen vond ik op deze motor minder, in vergelijking met de andere reageert hij minder als je je gewicht verplaatst, en voor een snelle uitwijkmanouvre moet je echt je gewicht even in de strijd gooien. De teller ziet er keurig uit, en heeft als pluspunt een gear-indicator (handig!)

De Hornet... De eerste keer rijden in de druipende regen, motor gloedjenieuw, blandjes nog nieuw, dus heel voorzichtig. De motor maakte op mij een wat onwennige indruk, het sturen in de bochten vond ik eng (dat zal waarschijnlijk ook voor een deel komen omdat dit mijn eerste ritje na m'n ongeluk was) Het gas was ook een beetje wennen, ik had het gevoel dat het even duurde voor er wat gebeurde als je het gas opendraaide. Ik vond het moeilijk om in een bocht een mooie lijn te volgen, het stuurt wat onrustig, net offie niet weet waar hij heen wil) Afgelopen zaterdag heeft de motor tijdens een 2e ritje toch een hoop goedgemaakt. De bochten bleven wat onrustig, maar met een beetje meer gas ging het toch een stuk beter. Ik heb een heerlijk ritje gemaakt. Nadeel voor mij vond ik, dat ik wat vekrampt op de motor zat, het voelt allemaal wat klein, stuur net iets te dichtbij, en mijn benen pasten voor mijn gevoel ook niet zo lekker. Dit heeft waarschijnlijk met mijn lengte te maken (ik ben 1m90 lang) Maar toch zou ik Stean toch zeker niet voor gek verklaren als hij deze motor kiest.

De FZ6, tja, mijn vorige motor was ook een FZ6 maar dan een versie kuip, dus deze motor had aan mij een thuiswedstrijd. Het voelde allemaal redelijk bekend. De zithouding is voor mij perfect, gasresponse was goed, en het voelde voor mij ongeveer net zo als mijn eerste ritje op een FZ6, De motor doet precies wat ik wil op het moment dat ik het wil, ik voelde me weer helemaal thuis. Stean's minpunt over dat je hoog in de touren moet rijden om te blazen is voor mij geen minpunt. Je kan heel rustig rijden in lage toeren, maar als je het gas opentrekt (desnoods een versnellinkje omlaag) komt al heel snel die heerlijke kick van een motor die wil wegspuiten. De spiegels zijn idd beroerd, Ik moet erbij zeggen dat ik nu niet uitgebreid de tijd heb genomen om ze goed af te stellen, ze stonden redelijk vast, en met wat ik er aan kon draaien kreeg ik niet veel meer te zien dan mijn eigen ellebogen, of de auto naast me. De teller, lijkt er als standaard-onderdeel tegenaangeplakt op een plekje waar nog ruimte was. Links zit het contactslot, dus dan maar wat naar rechts. SCHEEF dus, en ik vind het geen gezicht. Hier had yamaha echt wat meer moeite in het ontwerp moeten steken. (maar mischien zijn er mensen die het mooi vinden?)

In vergelijking met mijn vorige fazer, lijkt er qua stuurgedrag toch iets veranderd (gek, want aan het frame, voorvork e.d. zijn geen veranderingen aangebracht) De motor voelt duidelijk speelser aan, en valt makkelijker de bocht in, eenmaal in de bocht houd hij wel makkelijk zijn lijn. De enige reden de ik kan bedenken is dat door het missen van het kuipje, er toch wat gewicht op de kop mist. Wat ik ook miste (let op, martijn gaat een naked met een topkuip vergelijken :) ), was de herrie rond mijn hoofd! Op m'n FZ6s was er zeker op de snelweg, al snel een hoop lawaai, en had ik het gevoel dat mijn hoofd heen en weer geslingerd werd door de turbulentie. Op de FZ6n viel het op hoe rustig het was, ook met 150 was het goed te doen.

Nadeel was wel dat de motorjas die ik aanhad, van een vriend geleend was, en eigenlijk 2 maten te groot is. verder zat de wintervoering er nog in, en waaide de wind via mijn (te ruime) hals naar binnen waardoor ik me net een michellinmannetje voelde, en de druk van de wind best groot was. Maar, ik ben aan het kijken naar een mooie leren motorjas, en ik denk dat het dan een heel stuk beter voelt.

Mijn keuze valt dus inderdaad (weer) op de FZ6, de dealer heeft een (heel) leuk aanbod gedaan, en ik ga hem mooi aankleden. (Seatcover + bellypan in kleur, valblokken en een mooie radiateurcover, op een van de foto's houd de dealer een en ander vast voor de show) De spiegels gaan we oplossen, ff kijken hoe ik ze wel goed kan stellen, of ik zet er andere op, Mooie bar-end spiegeltjes zouden niet misstaan denk ik. De teller blijft dan het enige gebrek, maar ik denk dat ik daar wel mee kan leven.

Ik twijfel nog of ik er een andere uitlaat onder zal hangen, Wat de GSR te veel had, heeft de FZ6 te weinig. Je kan er prima midden in de nacht mee thuiskomen hoor, maar ietsje meer geluid zou ik niet erg vinden. Mischien is er met de huidige uitlaat iets te doen zodat hij wat beter geluid maakt? En anders vind ik deze ook wel heel erg mooi. (beetje jammer dat ze zo duur zijn)

XTR_YAM_TAP_FZ6_04_RSB.jpg
 
Jaja het zal martijn niet zijn om een mega lang verhaal neer te posten :)
Helaas had ik daar al geen puf/zin meer in, photos resizen en uploaden etc , uitzoeken ik was me een bende tijd kwijt. ik dacht ik doe het in steekwoorden. :)

dat met de toeren qua fz6: het voelt zo anti-fazer achtig als je hem meer toeren laar maken. ik weet ni, maybe gewoon smaak. (ik zelf heb ook op beiden gereden, kuip+ naked) en of een uitlaat dat helemaal goed maakt weet ik niet zo. Qua herrie aan je kop tja naked is echt anders dan kuip martijn :)

dus wat mij betreft wordt het de Honda, zeg maar tijd om rustig te rijden en dan nog na 5000 toeren los komen. Ik vind dat dus nu een mix van touren en wat meer racen. Tel daar bij op de wendbaarheid, gave matte kleuren bij op en de keuze is bepaald. De uitlaat wat ik een minpuntje vond: dat wordt nog wel anders, zie ook 1 foto hierboven.


Zijn er nog meer mensen die in gauw een motor kopen rondom hilversum/utrecht? misschien kunnen we groepskorting doen :9~
 
De strijd gaat tussen de Hornet en GSR zie ik ....
 
Erm... had je de nieuwste moto 73 al gelezen??

Volgens mij is dat dezelfde test als die stefan in z'n eerste post noemt (http://www.motorfreaks.nl/index.php/review/3662) (mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het natuurlijk graag, gaan we daar ook ff kijken)
 
Erm... had je de nieuwste moto 73 al gelezen??

nee , ben ik geenlid van, maar hoorde wel dat de test er instond. is er een mogelijk heid om die beschikbaar te stellen of is het dezelfde test als op motorfreaks.nl??
 
Terug
Bovenaan Onderaan