blauw kleurige verlichting (xenon achtig)

motormuis88

MF'er
26 nov 2006
38
0
zwolle
Ik zit erover te denken om blauwe/xenon achtige verlichting op mijn motor te zetten om beter op te vallen in het verkeer...

Nu weet ik wel wat er ongeveer op de markt is qua lampen, alleen weet ik niet echt welke nou het beste is.

Het gaat mij niet zo zeer om de lichtbundel die eraf komt en dergelijke.
Het gaat mij er puur om dat hij er, door de tegenliggers gezien, zo blauw mogelijk uitziet...

Wat is jullie mening/advies hierover? merken,soort e.d.
 
Laatst bewerkt:
Als je extra op wilt vallen moet je een afwijkende kleur nemen (dus geen namaak Xenon waar elke sjonnie-met-pet-in-Golf-GTi al mee rijdt), de MotoVision van Philips, fel wit met oranje gloed of gele lampen (daarmee val je het meest op).

MotoVision:
yamfront.gif



Of: http://www.motorfreaks.nl/index.php?mod=review&id=1814

Licht met een kleurtje
Al die motorrijders hadden één ding gemeen: ze voerden verlichting die qua kleur afweek van al die honderden priemende, witte autolampen. Een enkeling voerde verlichting met een blauwachtig schijnsel, maar het meest vielen motorrijders op die geel licht voerden. Het werd tijd voor deel twee van ons experiment.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop het wel jah :P

Maar ik vind persoonlijk de ouderwetse gele lamp te oudbollig.

En ik ben bang dat lampen als de motovision en nightguide toch niet onder alle omstandigheden/ invalshoeken even goed opvallen.
Mensen die het hier niet mee eens zijn reageer gerust...

;)
 
Ik heb ze bij mij in de Fazer zitten (zie plaatje van Philips zelf voor effect) en je ziet overal die oranje gloed terug, op borden en ook op de weg soms. Heb soms het idee dat men meer wacht met inhalen als ik al aan het inhalen ben en als je achter auto's rijdt dat men sneller opzij gaat. Maar kan toeval zijn hoor...
Ow, enne.... er komt een bak licht uit :o
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik me afvraag of die oranje gloed dus danig extra opvalt dat men je echt beter/eerder ziet...


Licht eraan op welke motor hij komt,
dus... doe eens een plaatje?!

Ik hoop het wel jah :P

Maar ik vind persoonlijk de ouderwetse gele lamp te oudbollig.

En ik ben bang dat lampen als de motovision en nightguide toch niet onder alle omstandigheden/ invalshoeken even goed opvallen.
Mensen die het hier niet mee eens zijn reageer gerust...

;)


OK :)

Ik rijd nu al twee jaar ofzo met de Nightguide.
En ik heb wel het idee dat het beter opvalt dan het standaard lampje dat er eerst in zat.

Een en ander heeft ook sterk te maken met de afstelling van het licht.
Of te wel, staat je lichtbundel niet te laag, of juist te hoog?

Ik heb mijn lamp zo afgesteld staan, dat een automobilist voor me er normaal
net geen last van heeft, en als ik iets gas geef (dus voorkant komt iets omhoog)
best veel licht in de rondte gooit.

En dat helpt.
Onder alle omstandigheden.

En een bijkomend voordeel: ik zie zelf nog meer ook met die Nightguide.
Met het oude lampje zag ik de borden naast de weg eigenlijk pas
als ik bij het bord was.
Nu (Nightguide + betere afstelling) zie ik op een paar honderd meter dat er een bord
langs de weg staat.


Alleen maar knal blauw licht monteren is trouwens niet echt een oplossing.
Je moet zelf altijd blijven uitkijken!
Je kunt nooit ALLE zichthoeken indekken met een lamp.
Dan moet je een hele batterij aan lampen monteren, zoals op terreinwagens wel te vinden is.
 
Laatst bewerkt:
Als je extra op wilt vallen moet je een afwijkende kleur nemen (dus geen namaak Xenon waar elke sjonnie-met-pet-in-Golf-GTi al mee rijdt), de MotoVision van Philips, fel wit met oranje gloed of gele lampen (daarmee val je het meest op).

MotoVision:
[afbeelding]


Of: http://www.motorfreaks.nl/index.php?mod=review&id=1814


Mee eens, 1 van de YZF 750 rijders bij ons heeft een baluw lampje in zijn parkeerlichtje gedaan en ik bleef constant onbewust in de spiegels kijken omdat het gewoon =de aandacht trekt, 1 zo'n klein lampje al.

Afwijkende kleur verlichting = meer opvallen. Alleen wle kans op boetes.....
 
Verder, het is allemaal afhankelijk van wat voor lamp je hebt. Heb je er eentje met een ouderwetse glazen lens voor de lamp, heb je er eentje met heldere lampglazen en de reflector achter de lamp of heb je projector lampen? Elk type lamp verstrooit en 'behandelt' het licht weer anders.
 
Ik zou gaan voor Xenon-conversie kit van Optitune (of bij een motorzaak navragen). Voor € 170 heb je zo'n kit, dus geen nep-lampje van de (zo genoemde) sjonnie-met-pet-in-Golf-GTI (hoewel ik m wel grappig vind, haha :) )

Bij dealer komt het meer richting € 300,-- ex. inbouw...

Geen "zogenaamde blauwe gloed licht", maar serieuzer werk!

* ben t zelf ook van plan namelijk, *D *
 
En dan nog valt het niet op tussen ander Xenon, motor verblindt overige weggebruiker bij accelereren (heb je al bij 'gewone' halogeen verlichting) en in bochten. En als je 'ouderwetse' verlichting hebt heb je ook nog eens heel veel strooilicht wat hinderlijk is voor andere weggebruikers.
 
Zo onderhand is geel juist de enige kleur die nog echt opvalt. Iedere Petjes-GTI heeft tegenwoordig blauwige koplampjes.....

Dit jaar worden nieuwe regels toegepast. De xenonverlichting moet aan zwaardere eisen voldoen dan voorheen. Auto's die bij de APK daar niet aan voldoen worden afgekeurd.
Dit is het einde (mogelijk) van de allesverblindende verlichting op de petjes-gti's .
 
Ja, maar.... Welke aandacht wil je trekken?
Op welk moment?

Enne, heeft die motor op die foto een MotoVision lamp?
(of te wel, waar heb je dat plaatje vandaan?)


Ik heb die foto gewoon via de Philps site.

En het gaat er bij mij om op te vallen in het verkeer, zodat mensen je minder snel over het hoofd zien, en natuurlijk snap ik ook dat je dan ook zelf goed moet blijven kijken en er altijd vanuit moet gaan dat men je niet ziet, maar alle beetjes helpen....
 
Dit jaar worden nieuwe regels toegepast. De xenonverlichting moet aan zwaardere eisen voldoen dan voorheen. Auto's die bij de APK daar niet aan voldoen worden afgekeurd.

Dit is het einde (mogelijk) van de allesverblindende verlichting op de petjes-gti's .
Wat ik heb gehoord,


Ja klopt,maar dat is met auto's vanaf 2006 die moeten voorzien zijn van autom. hoogteregeling en wiswas instalatie.

Dus koop je een nieuwe auto zonder xenon en je wilt er xenon inzetten is dat apk afkeur.

Maar laats stond er bij ons op de zaak ook een auto van 2002 met orgineel xenon fabrieks ingebouwd had ook geen autom.hoogteregeling en dat mag wel........

Dus voorlopig kunnen die petjes met een GTI van bj 95 gewoon xenon blijven voeren
 
Dit is de reactie van de RDW'.

--------------------------------------------

Momenteel is het zo dat u bij een reeds in Nederland gekentekend voertuig de standaard verlichting aan de voorzijde van uw voertuig kunt wijzigen in xenon verlichting. Wel zal deze verlichting moeten voldoen aan de huidige APK-eisen.

Het ministerie van verkeer en waterstaat geeft hierop de volgende aanvulling.

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die hiermee standaard zijn uitgerust.
Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.
Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.
De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan