Vrijloop startmotor defect, wat betekend dat?

Worldbeater

Finalizing Worldbeater software update V2.0.1
10 okt 2002
66.828
16.562
Ik zoek een goedkope woon~werk motorfiets. Moet dagelijks een uur woon~werk rijden.

Nou kan ik voordelig aan een recente 1 cylinder 600 cc komen met weinig kilometers, maar de vrijloop van de startmotor is defect.

Dus niet de startmotor zelf is het enige antwoord die ik krijg van de eigenaar.
De motor is wel aan te lopen. :)

Wat betekend dit nou precies, en dan moet je dus iets in het blok repareren. :?

Het is een vrij onbekend Italiaans blok, en het merk wil ik even niet noemen. :+
 
Ik zoek een goedkope woon~werk motorfiets. Moet dagelijks een uur woon~werk rijden.

Nou kan ik voordelig aan een recente 1 cylinder 600 cc komen met weinig kilometers, maar de vrijloop van de startmotor is defect.

Dus niet de startmotor zelf is het enige antwoord die ik krijg van de eigenaar.
De motor is wel aan te lopen. :)

Wat betekend dit nou precies, en dan moet je dus iets in het blok repareren. :?

Het is een vrij onbekend Italiaans blok, en het merk wil ik even niet noemen. :+

Bij ongeveer elke auto, maar ook veel motorfietsen van BMW en MotoGuzzi heeft de startmotor een rondsel dat door de elektromagneet in de starterkrans geduwd wordt.
Bij de meeste (andere) motorfietsen zit er een freewheel mechanisme met een tandwielvertraging in het blok waar de startmotor op aangrijpt. Aandrijving kan alleen komen vanaf de startmotor, loopt het blok sneller dan slipt het freewheel eroverheen. Het bekendste voorbeeld van een freewheel is de achterwielnaaf van jouw fiets....
 
Laatst bewerkt:
Maar wat betekend het dan als de vrijloop kapot is?

En het is een vrij simpel motorblok.
Volgens mij is het gewoon een Yamaha XT600 motorblok. :)
 
Meest waarschijnlijk is dat de startmotor loos ronddraait en de krukas niet meeneemt; je kunt hem dus niet elektrisch starten, alleen aanduwen.

Je zou eens een plofplaat (exploded view) van het blok moeten opzoeken; kun je zien of het diep in het blok zit want dat zou ik zo echt niet weten.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Duits is niet toppiejoppe ;) , vandaar ik het vreemd vind dat deze zinnen er in staan:
Der Nadelkranz passt leider nicht! Braucht jemand einen neuen für `ne KTM LC4???

Edit..........
Het zal dat tandwieltje wel zijn wat je dan over houdt.
Ziet er uit als de ultieme tip! *O* :}

Mail verstuurd naar de Duitser of het lang heeft gewerkt. :+
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een naaldlagertje.
Toevallig ook al bij een cagiva dealer geïnformeerd? De levering vanuit Italië is waar ik kom flink verbeterd.
Nog niet, ben nog met de kosten / baten analyse bezig. :+

Maar zoals ik kon lezen doet de plaatsselijke dealer het daar ook met het KTM onderdeel.
Is het van origine een origineel Cagiva blok, of komt het van Rotax/Yamaha? :)
 
en dat is dan in.......Milaan..?? :+

Nee bijna, www.dipimoto.nl in Baarle-Nassau. ;)

exploded view
30011.gif
 
In onderdeel twee ( zie tekening hier boven )zitten excentrise busjes met een veer er om heen.
Meestal is die veer gebroken waardoor de busjes niet goed kantelen en de tandkrans niet meegenomen word door de startmotor.

Als je het vliegwiel er afhaalt zit dit onderdeel aan de achterkant van het vliegwiel met vier inbusboutjes vast, los maken de veer in elkaar draaien de busjes schoon maken en hij doet het weer. :+

sterkte
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan