Even ON topic
Het is mooi dat de (lokale) overheid dit test en misschien permanent zal invoeren, toont aan dat er nog besturen zijn die iets verder denken dan de flitsopbrengsten die een autoweg kan genereren.
Ik ken de Oostenrijkse wegen niet, noch de rijstijl die de Oostenrijkers aanhouden, maar blijkbaar is het daar goed mogelijk om 160km/u aan te houden.
Ik weet wel dat de mentaliteit van de BE chauffeur serieus zal moeten veranderen willen ze dit in BE invoeren.
Het eerste wat mij zo voor de geest schiet is het feit dat chauffeurs die de opritten van de autosnelweg gebruiken absoluut GEEN voorrang hebben op het verkeer dat zich reeds op de autosnelweg bevindt.
Ten tweede, het plots van baanvak veranderen zonder te spiegelen of zonder respect voor de achterligger is een vaak voorkomende oorzaak van ongevallen, het zal alléén maar erger worden als de snelheid hoger ligt, en de gevolgen van een aanrijding daarmee ook erger worden (door het manoeuvre van de ander!!)
Derde punt. De afstand die vrachtwagens tov hun voorligger aanhouden zal aangepast moeten worden, of beter gezegd, beter gecontroleerd moeten worden (is nu zelden de 50m die de wet voorschrijft)
vierde punt. In BE zal men géén 160km stroken kunnen invoeren op stukken autosnelweg waar 2 elkaar voorbijstekende vrachtwagens de boel kunnen blokkeren, het snelheidsverschil lijkt mij te hoog. Dus géén 160 op 2-vaksbanen of totaal (gecontroleerd) inhaalverbod voor vrachtwagens.
vijfde punt. Linksrijders en middenvakbezetters. Het lijkt mij leuk/efficiënt voor de doorstroming, dat er eindelijk gecontroleerd wordt op die personen die onrechtmatig die baanvakken bezetten. Het is toch te zot dat er wel bekeurd kan worden voor mensen die rechts voorbijsteken, maar dat er niet bekeurd wordt voor die mensen die die overtreding uitlokken door hun asociaal weggedrag. (en rechts voorbijsteken terwijl er een volledig leeg baanvak tussen jezelf en de linksrijder ligt is niet gevaarlijk)