Moeilijke keuze nieuwe helm: Jet / Integraal in één.

Je kans op een ongeluk verandert niet met de temperatuur
Zeker wel. Daarom rijdt de Franse gendarmerie in Zuid-Frankrijk in hemdsmouwen en een open helm. Midden in de zomer leidde dat uiteindelijk tot minder ongelukken en minder verwondingen dan toen ze nog wel in leren motorpakken reden.
 
Ik heb een HJC systeemhelm. Die gebruik ik in de winter
En ik heb een Shark evo modulaire helm voor in de zomer.
De HJC rijdt ik nooit “open” , want die is daar niet voor goedgekeurd.
 
Mike , Je gaf enkele valabele redenen voor de modulaire helm hier.
Je kiest duidelijk om het risico te nemen van een jethelm maar:
1. comfort : gesloten is het comfortabeler op hoge snelheid
2. sportevenementen : je wil praten al rijdend, (Zoals ik zei , ik zou nooit met mijn systeemhelm in open toestand rijden)

Duncan,
Bang zijn en risico nemen zijn twee heel andere dingen.
Ik ben nog nooit bang geweest op de motor.
Aan de andere kant ben ik rationeel en schat ik risico's in en hou me consequent aan wat ik kies en verder pas ik me aan aan voortschrijdende mogelijkheden in de techniek.

Ik rij geen circuit, maar een circuit is niet per definitie gevaarlijker dan de openbare weg (integendeel)
Ik zie niemand het circuit opgaan in korte broek , met jethelm , zonder aangepast schoeisel of handschoenen... etc.... Die mensen zijn niet bang op de motor. Ze doen het omdat ze de risico's vooraf hebben ingeschat en een keuze maken, waaraan ze zich houden.
Op de openbare weg is het niet anders, maar zie ik nogal wat mensen die het risico anders inschatten afhankelijk van de afstand, het weer etc....terwijl het er niets mee te maken heeft. Niet consequent zijn dus. Je kans op een ongeluk verandert niet met de temperatuur of de afstand. Veel ongelukken gebeuren overigens evengoed rond de kerktoren aan lage snelheid.
Je kan ook struikelen als jij met je helm open geklapt ergens naar binnen loopt, zo op je bakkes met je onbeschermde kin🤔
 
Ik heb een HJC systeemhelm. Die gebruik ik in de winter
En ik heb een Shark evo modulaire helm voor in de zomer.
De HJC rijdt ik nooit “open” , want die is daar niet voor goedgekeurd.
Voor de winter heb ik dus de Shoei Multitec, die is volgens mij wel goedgekeurd om in open stand mee te rijden, maar ik vind het al niet lekker om er in open stand mee te lopen, voel toch wat gewiebel op mijn hoofd.
 
Zeker wel. Daarom rijdt de Franse gendarmerie in Zuid-Frankrijk in hemdsmouwen en een open helm. Midden in de zomer leidde dat uiteindelijk tot minder ongelukken en minder verwondingen dan toen ze nog wel in leren motorpakken reden.
'Les excuses sont faites pour s'en servir'
 
Je kan ook struikelen als jij met je helm open geklapt ergens naar binnen loopt, zo op je bakkes met je onbeschermde kin🤔
Ik schreef iets over risico's inschatten ....

En ik ben al die tijd vrij duidelijk dat ik geen enkel probleem heb met eenieders inschatting die anders mag zijn. Ik respecteer dat.
zolang :
1. Men niet gaat beginnen stoer doen en iemand belachelijk wil maken omdat hij een bepaalde veiligheidsstandaard aanhoudt.
2. Men achteraf niet gaat janken als het een keer misgaat.
 
Ik schreef iets over risico's inschatten ....

En ik ben al die tijd vrij duidelijk dat ik geen enkel probleem heb met eenieders inschatting die anders mag zijn. Ik respecteer dat.
zolang :
1. Men niet gaat beginnen stoer doen en iemand belachelijk wil maken omdat hij een bepaalde veiligheidsstandaard aanhoudt.
2. Men achteraf niet gaat janken als het een keer misgaat.
Werkt 2 kanten op he, ik vind dat je iedereen die met de helm open rijd in een hokje onverantwoord duwt. Ook al zeg je ieder zijn mening te respecteren, laat je geen kans onbenut om te ventileren hoe goed jij het voor elkaar hebt met risico inschatting en je motor kleding.
Ik persoonlijk vind het erg knap dat jij die veiligheid zo strikt kan vol houden. Maar als het 35 graden is, dan is je leren pak en integrale helm gewoon een risico op oververhitting. Dus ieder zijn ding 🤷
En ik probeer je ook niet belachelijk te maken laat dat duidelijk zijn!
 
Laatst bewerkt:
Ik draag geen leren pakken en heb geen integrale helm . Ik schrijf dat ook nergens.
Ik leg uit waarom ik ervoor kies om met gesloten helm te rijden....mag het. Het is een forum. Daar dient dat voor...mensen met dezelfde hobby wisselen van mening over dingen die die hobby aangaan.
Ik zeg er duidelijk bij dat iemand die anders denkt over de keuze van helm of risico even goed gelijk heeft. Veel duidelijker wordt het niet. En ik heb al helemaal geen behoefte om mensen te gaan overtuigen om mijn gedacht hierover te volgen, maar ik geef wel mijn visie door, net als iedereen hier.

Maar ik reageer als dat dan aanzien wordt door sommigen als "bang zijn" (Niet jouw woorden Ray, versta me niet verkeerd)

Ik opperde de inconsistentie aan voor de keuze van een modulaire helm.... Mike gaf een aantal tegenargumenten.... Ik gaf hem (oprecht) gelijk + een duimpje... Waar lees je dat ik andere in hokjes onverantwoord duw?
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig is de keuze...is reuze in de " helmenwereld ". O-)

Tevens maken ze tegenwoordig geen slechte/onveilige helmen meer en zijn ze allemaal voorzien van een ECE keurmerk. Alle goedgekeurde helmen voldoen dus aan de basiseisen, ongeacht welk type. De pasvorm/maat van een helm heeft daarbij wel invloed of een helm veiliger of onveiliger is. Het advies wat gegeven wordt is om je polycarbonaat helm te vervangen na 3 tot 5 jaar en een helm met een composiet buitenschaal ongeveer na 5 tot 7 jaar. Ook als je helm een flinke klap heeft gemaakt is het verstandig om hem te vervangen. Daarom zou ik nooit een 2de hands kopen omdat je niet weet wat er met die helm is gebeurd.
Verder is een ieder verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid en de persoonlijke bescherming. Het is daarbij een eigen afweging wat je persoonlijke bescherming je waard is.

Wat ik dan ook niet begrijp en niet bevordelijk is voor de veiligheid is dat in dit land alleen een helm verplicht is.
Af en toe zie je van die debielen rijden in een korte broek, t-shirt en met slippers aan waar je je bij afvraag of er überhaupt wel hersenen onder die helm zitten!
 
Mocht iemand interesse hebben in een nog in goede staat scorpion exo tech helm in maat L (met sena 30k)
zie de kleding verkoop forum :9
 
Zowel mijn systeem helm als mijn modulaire helm voldoet aan de ECE R 22.05 norm. De modulaire helm heeft dubbele homoligatie. Dan mag ik toch veronderstellen dat het met de veiligheid wel OK is.
 
Zowel mijn systeem helm als mijn modulaire helm voldoet aan de ECE R 22.05 norm. De modulaire helm heeft dubbele homoligatie. Dan mag ik toch veronderstellen dat het met de veiligheid wel OK is.
Mijn jethelm (open face) voldoet ook aan de ECE R 22-05. Blijkbaar stelt dat niet zoveel voor, want als je op je gezicht valt kan het slecht aflopen.
 
Zowel mijn systeem helm als mijn modulaire helm voldoet aan de ECE R 22.05 norm. De modulaire helm heeft dubbele homoligatie. Dan mag ik toch veronderstellen dat het met de veiligheid wel OK is.
Ik vind de norm ECE 22.05 zinvol en de nieuwe norm ECE 22.06 nog beter, omdat deze inspeelt op een aantal hiaten in de oude norm. Zo konden voordien (goedkopere) fabrikanten hun design zo maken dat een helm de norm passeerde , door te verstevigen op de 6 genormeerde impactpunten (5 voor een jethelm), en de rest van de helm minder aandacht te geven. De nieuwe ECE 22.06 heeft dat aangepakt. Van een helm die voldoet aan de norm mag je aannemen dat de schaal en nu ook het vizier en andere zaken degelijk zijn ontworpen om bescherming te bieden, impact voldoende over de volledige schaal te verdelen en nog veel meer. Ik vind het dus zinvol om enkel met een "genormeerde helm" te rijden.
De ECE 22.06 (en zelfs de vorige ECE 22.05) stelt dus wel degelijk wat voor.

Maar de keuze voor een jethelm (J homologatie) , of de extra bescherming van het aangezicht bij een integraal (P homologatie) of systeemhelm of modulaire helm (P/J homologatie).... die moet je zelf maken. De wetgeving doet dat momenteel nog niet in ons plaats.
Zoals ik al aangaf ging de vorige norm voor een jethelm op 5 punten testen en voor een integraalhelm op 6. De nieuwe norm heeft dit aantal punten merkelijk verhoogt en rotatietesten toegevoegd enz....
Een helm met achtervoegsel P geeft aan dat het kinstuk "protective" is en dus getest op impact, staat er "NP" dan is dat niet zo. Een kinstuk is dus niet altijd per definitie "protective". Staat er "J" dan is het een jethelm en ontbreekt de gelaatsbescherming volledig.
Kortom een helm met P homologatie biedt meer bescherming dan een helm met J homologatie.
In de ECE 22.05 worden eigenlijk geen specifieke eisen genoemd om tot een P/J homologatie te komen. Dat was vaag terrein en verschillende fabrikanten deden verschillende zaken. De ECE 22.06 heeft dit rechtgezet en de testen zijn duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag gepast:
Scorpion Exo Tech Evo Modulair / glasvezel / toont minder groot als gedacht / maat M goede pasvorm, wel wat last van hamsterwangen.
Shoei GT Air 3: Integraal / glasvezel / maat M goede pasvorm, moet misschien nog wat aangepast worden.
Shoei Glamster: Integraal / glasvezel / mooie simpel vorm / maat M goede pasvorm / alhoewel aangegeven met ja op website (nadien bekeken) heeft deze helm geen uitsparing voor speakers volgens verkoper.

Shoei helmen stralen kwaliteit uit.
En dan toch nog iets eigenaardigs meegeven ... ik kreeg de modulaire helm , de scorpion dus, niet aan met mijn bril op! Dat was erg verrassend voor me ...

Nog een integraal gevonden die misschien interessant zou kunnen zijn: HJC v10.
En op deze manier doe ik rustig verder. Tot ik "mijn ding" gevonden heb.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: gvy
Over de uitsparing voor speakers bij de Glamster: je opmerking is wel heel to the point
In deze review wordt het vermeld als volgt : Shoei Glamster Hands-On Review
1708020781307.png
 
Betreffende de Shoei GT air 3 ( maar ook de Neotec 3 ) : Deze hebben het voordeel dat , als je kiest voor SENA srl3 intercom, je een mooi in de helmschaal geintegreerd intercomsysteem kan bijbestellen. Geen doosje bovenop dus. Alles zit netjes weg
nadeel : het is duur.
Zelf ben ik geen fan meer van Sena. Het srl2 systeem in mijn neotec 2 heeft zomaar de geest gegeven en ik ben overgestapt op een relatief goedkoop maar beter (klinkend) Cardo systeem. Maar dat zit dan weer bovenop , wat een beetje jammer is.
 
Over de uitsparing voor speakers bij de Glamster: je opmerking is wel heel to the point
In deze review wordt het vermeld als volgt : Shoei Glamster Hands-On Review
Bekijk bijlage 1974264
Tja de Glamster ... voelde goed aan en zat ook goed en, mooi om te zien zeker in combinatie met bepaalde machientjes zoals mijn Bolt en XS650.Maar zo zijn er nog wel een paar ... de Arai Concept en de AGV X3000 xlmoto

Betreffende de Shoei GT air 3 ( maar ook de Neotec 3 ) : Deze hebben het voordeel dat , als je kiest voor SENA srl3 intercom, je een mooi in de helmschaal geintegreerd intercomsysteem kan bijbestellen. Geen doosje bovenop dus. Alles zit netjes weg
nadeel : het is duur.
Zelf ben ik geen fan meer van Sena. Het srl2 systeem in mijn neotec 2 heeft zomaar de geest gegeven en ik ben overgestapt op een relatief goedkoop maar beter (klinkend) Cardo systeem. Maar dat zit dan weer bovenop , wat een beetje jammer is.
Ik gebruik een Jabra BT3030 module , goedkoop, simpel en werkt goed ... gebruik het ook alleen om gesproken instructies van mijn TomTom te kunnen horen.
 
Op de beurs eerst maar een passen welk merk het beste zit....
Utrecht bedoel je? Vrienden van me zijn een 2 tal jaren geleden geweest en zijn er niet enthousiast over. Ook verleden jaar was het een trieste bedoening naar ik hoor. Dan liever een aantal verschillende shops in de buurt aandoen om zo verschillende merken te kunnen passen.
 
Utrecht bedoel je? Vrienden van me zijn een 2 tal jaren geleden geweest en zijn er niet enthousiast over. Ook verleden jaar was het een trieste bedoening naar ik hoor. Dan liever een aantal verschillende shops in de buurt aandoen om zo verschillende merken te kunnen passen.
Ik hoefde ook niet perse maar mijn broertje wilde graag en soms heb je een aanbieding. Hij had een jas voor een mooie prijs, niet meer in zijn maat op de beursvloer maar hij werd gratis verstuurd vanaf hun magazijn. Als dat met de helmen ook zo kan ben ik al blij..... En zo niet, dan maar nar de winkel idd
 
Moest het dichtbij mijn woonplaats zijn zou ik wel eens durven gaan piepen, maar een reis van 170 km heb ik er niet voor over.
 
Over de uitsparing voor speakers bij de Glamster: je opmerking is wel heel to the point
In deze review wordt het vermeld als volgt : Shoei Glamster Hands-On Review
Bekijk bijlage 1974264
Omdat de Shoei Glamster, zowel de helm op zich alsook het merk, mijn aandacht blijft trekken ben ik me verder aan't informeren m.b.t. inpassen speakertjes. Ik heb dan ook de vraag gesteld of het mogelijk is om speakertjes te plaatsen in helm zodat ik het bij het passen kan ervaren hoe het voelt ... ik wacht nog op antwoord.
 
Vandaag uitgenodigd om naar RAD te gaan om het "probleem" m.b.t. plaatsen speakertjes te bespreken ... een Glamster erbij gehaald, maat M.
Tot mijn grote verrassing deed de verkoper spontaan een Sena doosje open, wangkussens werden uit de helm gehaald en speakers werden in de helm aangebracht! Dat noem ik nu eens service, wat zeg ik, topservice. En dit gebeurde allemaal terwijl ik had aangegeven dat ik elders nog wat andere merken / helmen zou gaan passen vooraleer over te gaan tot aankoop.
Conclusie: helm past goed, oortjes kunnen vlot worden ingebracht en storen helemaal niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan