Mijn CBR heeft last van problemen. Hij start prima, loopt prima stationair, maar zodra ik het gas opendraai beginnen de problemen.
Symptomen:
- Er zit een korte 'lag' tussen het opendraaien van het gas en het het oplopen van het toerental. Hij lijkt zelfs eerst even te dippen en dan pas op te lopen, alsof er nog geen brandstof bij komt maar wel meer lucht en het mengsel slecht is.
- Ik kan niet harder dan 50/60kmh, dan lijkt er zo weinig brandstof te zijn dat hij bijna afslaat. Hij stottert alsof de tank leeg is. Soms opeens vermogen voor 1 seconde, dan weer niks.
- Rap wegrijden vanaf het stoplicht lukt, voor 3-5 seconden. Daarna idem.
- Hij loopt beter met de choke erop, ook bij 50/60kmh.
- Hij bleef makkelijk 20-30s doorrijden met de tank dicht en ~50kmh, dat lijkt me erg lang? Kan de kraan stuk zijn? De pomp ging wel helemaal uit zijn dak in die periode (gevoeld met de vinger) en hij ging slechter lopen, maar hij bleef lopen..
Achtergrond:
In december heb ik een klein ongelukje gehad waar de neus in elkaar zat. De motor heeft toen even stilgestaan terwijl ik hem herbouwde, waarna ik wat startproblemen had die uiteindelijk opgelost zijn:
1995 CBR 600 F3 start niet
In mei ben ik een stuk gaan rijden voor een week (zo'n 1200km), toen merkte ik al dat hij wat minder liep, nml. hij hield iets in rond de 7000 toeren bij vol gas. Zodra hij daar voorbij was ging hij weer als een speer. Later werd dit erger, steeds meer vertraging in het gas, steeds slechter lopen rond 5000-7000 toeren. Na de vakantie heb ik hem naar de garage (in Italië, waar ik momenteel verblijf) gebracht (ook voor een nieuwe achterband en voorremmen). Daarbij gevraagd het brandstofsysteem wat schoon te maken (leidingen, pomp, etc). Hij zei dat de carbs ook schoon waren, maar hier twijfel ik inmiddels over.
Het probleem bleef, en ik ben nog een paar keer teruggegaan. In het proces is ook de pomp vervangen (waarbij die idioot geen filter teruggeplaatst heeft?!). Inmiddels besloten niet meer naar de betreffende garage terug te gaan, gezien hij duidelijk de motor niet getest heeft voor aflevering: ik heb echter niet echt plaats en gereedschap hier dus ik ben enigszins afhankelijk van garages, maar ik wil een beetje een idee hebben waarop te zoeken.
Geprobeerd:
- Fuel system cleaner (niet Forte, andere), heel flesje over 2 tanks
- Benzineleidingen vervangen
- Brandstofpomp vervangen
- Brandstofkraan (tank) schoongemaakt -> Hij bleef makkelijk 20-30s doorrijden met de tank dicht en ~50kmh, dat lijkt me erg lang? Kan de kraan stuk zijn? De pomp ging wel helemaal uit zijn dak in die periode (gevoeld met de vinger) en hij ging slechter lopen, maar hij bleef lopen..
Vermoeden:
- Carbs toch vies
- Carb float valve zit vast? (als in, float chambers vullen niet lekker?)
- Lucht? Filter is 1 jaar oud dus lijkt me sterk, maar wellicht valse lucht ergens?
- Ontsteking?
- Brandstofkraan stuk (zie boven)
Andere topics gevonden:
R6 loopt slecht, wat te doen?
GPZ1000RX benzine probleem
Motor valt ineens stil op snelweg - rijdt alleen op de choke
Alvast dank voor jullie ideeën
Symptomen:
- Er zit een korte 'lag' tussen het opendraaien van het gas en het het oplopen van het toerental. Hij lijkt zelfs eerst even te dippen en dan pas op te lopen, alsof er nog geen brandstof bij komt maar wel meer lucht en het mengsel slecht is.
- Ik kan niet harder dan 50/60kmh, dan lijkt er zo weinig brandstof te zijn dat hij bijna afslaat. Hij stottert alsof de tank leeg is. Soms opeens vermogen voor 1 seconde, dan weer niks.
- Rap wegrijden vanaf het stoplicht lukt, voor 3-5 seconden. Daarna idem.
- Hij loopt beter met de choke erop, ook bij 50/60kmh.
- Hij bleef makkelijk 20-30s doorrijden met de tank dicht en ~50kmh, dat lijkt me erg lang? Kan de kraan stuk zijn? De pomp ging wel helemaal uit zijn dak in die periode (gevoeld met de vinger) en hij ging slechter lopen, maar hij bleef lopen..
Achtergrond:
In december heb ik een klein ongelukje gehad waar de neus in elkaar zat. De motor heeft toen even stilgestaan terwijl ik hem herbouwde, waarna ik wat startproblemen had die uiteindelijk opgelost zijn:
1995 CBR 600 F3 start niet
In mei ben ik een stuk gaan rijden voor een week (zo'n 1200km), toen merkte ik al dat hij wat minder liep, nml. hij hield iets in rond de 7000 toeren bij vol gas. Zodra hij daar voorbij was ging hij weer als een speer. Later werd dit erger, steeds meer vertraging in het gas, steeds slechter lopen rond 5000-7000 toeren. Na de vakantie heb ik hem naar de garage (in Italië, waar ik momenteel verblijf) gebracht (ook voor een nieuwe achterband en voorremmen). Daarbij gevraagd het brandstofsysteem wat schoon te maken (leidingen, pomp, etc). Hij zei dat de carbs ook schoon waren, maar hier twijfel ik inmiddels over.
Het probleem bleef, en ik ben nog een paar keer teruggegaan. In het proces is ook de pomp vervangen (waarbij die idioot geen filter teruggeplaatst heeft?!). Inmiddels besloten niet meer naar de betreffende garage terug te gaan, gezien hij duidelijk de motor niet getest heeft voor aflevering: ik heb echter niet echt plaats en gereedschap hier dus ik ben enigszins afhankelijk van garages, maar ik wil een beetje een idee hebben waarop te zoeken.
Geprobeerd:
- Fuel system cleaner (niet Forte, andere), heel flesje over 2 tanks
- Benzineleidingen vervangen
- Brandstofpomp vervangen
- Brandstofkraan (tank) schoongemaakt -> Hij bleef makkelijk 20-30s doorrijden met de tank dicht en ~50kmh, dat lijkt me erg lang? Kan de kraan stuk zijn? De pomp ging wel helemaal uit zijn dak in die periode (gevoeld met de vinger) en hij ging slechter lopen, maar hij bleef lopen..
Vermoeden:
- Carbs toch vies
- Carb float valve zit vast? (als in, float chambers vullen niet lekker?)
- Lucht? Filter is 1 jaar oud dus lijkt me sterk, maar wellicht valse lucht ergens?
- Ontsteking?
- Brandstofkraan stuk (zie boven)
Andere topics gevonden:
R6 loopt slecht, wat te doen?
GPZ1000RX benzine probleem
Motor valt ineens stil op snelweg - rijdt alleen op de choke
Alvast dank voor jullie ideeën
Laatst bewerkt: