2 Dezelfde nokkenassen ZXR 750???

Spidi Gonzalez

Die hard MF'er
25 okt 2002
865
1
Ik heb 2 andere nokkenassen voor een zxr uit '93 op de kop weten te tikken, omdat mijn eigen nokkenassen last van pitting hebben B| .

Nu kreeg ik vandaag die nokkenassen binnen en zie ik dus dat ze nagenoeg hetzelfde zijn :? Op allebei de nokkenassen staat IN en de nokken zijn ook precies hetzelfde, het enige wat verschilt is dat op de ene nokkenas de codering R1 staat en op de andere staat R2... Wat ook nog anders is, is de timing van het tandwiel op de nokkenassen, als ik de tandwielen van de nokkenassen dus op volgorde "IN-EX IN-EX" leg liggen de nokkenassen dus een halve slag tov elkaar gedraaid.

Mijn vraag is dus of dit goed is, want het verbaasd me dat er 2x IN op de nokkenassen staat ipv op een IN en op een EX zoals bij mij eigen nokkenassen het geval is.

Nu kunnen jullie natuurlijk zeggen, je de oude en nieuwe nokkenassen toch gewoon met elkaar vergelijken, maar dan moet ik dus m'n halve motor weer uit elkaar halen waar ik dus nog ff geen zin in heb :N

Ik zal straks nog even foto's maken van de nokkenassen om het verhaaltje even duidelijker te maken.
 
volgens men wphb zit er bij de RR modellen verschil tussen in en uitlaat. maar zijn deze bij J en L modellen hetzelfde, natuurlijk zit er wel een verschil in nokhoogte tussen een J en L model

Hmmm...vaag, in m'n Haynes wphb staat dat de nokhoogtes van J en L modellen wel hetzelfde zijn :X

Dan klopt dus of mijn wphb niet of die van jouw klopt niet :z .

Edit:

Net ff gekeken op kawasaki.com, daar staan dus wel verschillende bestelnummers. Toch wel handig zo'n haynes manual, weet je altijd dat de informatie klopt |(
 
Laatst bewerkt:
En waarom zijn dan de 2 nieuwe nokkenassen verschillend :? Als ik nu de uitlaatnokkenas die nu in m'n motor zit laat zitten en alleen de inlaatnokkenas vervang, dan zal een van de twee nieuwe nokkenassen niet passen. En waar hoort overgebleven nieuwe nokkenas dan????


Ik begreep dat je 2 nokkenassen ergens opgescharreld had maar nu spreek je over nieuwe nokkenassen ,en als je ze inderdaad nieuw besteld hebt en deze hebt gekregen weet ik het ook niet,en de diameter van de nokkenas daar waar je lagerkappen komen is die ook exact hetzelfde????
En misschien heb je wel 2 nokkenassen van verschillende type motoren,omdat er op allebei IN staat en ze toch verschillend zijn
 
Ik begreep dat je 2 nokkenassen ergens opgescharreld had maar nu spreek je over nieuwe nokkenassen ,en als je ze inderdaad nieuw besteld hebt en deze hebt gekregen weet ik het ook niet,en de diameter van de nokkenas daar waar je lagerkappen komen is die ook exact hetzelfde????
En misschien heb je wel 2 nokkenassen van verschillende type motoren,omdat er op allebei IN staat en ze toch verschillend zijn

Oke, de term "nieuwe nokkenassen" is beetje ongelukkig gekozen. Ik heb die nokkenassen van Daylights gekocht die ze uit een blok heeft gehaald. Dus het zijn niet helemaal nieuwe nokkenassen, maar voor mijn wel :) Ze komen uit een zxr750 blok, dus ik neem aan dat ze passen.
 
Hoop het ook voor je dat je ze zonder problemen kan gebruiken,trouwens die afbeeldingen zijn van een zx9r van 2000,heb voor iemand ook andere nokkenassen gekocht voor zijn 9 wel via ebay Duitsland en die klopten wel helemaal met de specificaties van Kawa zelf en die motor gaat weer als de brandweer
 
Dan moet je wel alles quoten he -O-
Ik twijvel niet aan je 4-takt kennis hoor ;)
Maar zoals ik het had gelezen kwam het nogal verwarrend over :?

Ik vind het hele topic een beetje verwarrend :P
volgens men wphb zit er bij de RR modellen verschil tussen in en uitlaat. maar zijn deze bij J en L modellen hetzelfde, natuurlijk zit er wel een verschil in nokhoogte tussen een J en L model
Jij zegt:
Bij K en M: Verschil in nokhoogte tussen in- en uitlaat nokkenas
Bij J en L: Geen verschil in nokhoogte tussen in- en uitlaat nokkenas
Bij J en L: Wel verschil in nokhoogte tussen in- en uitlaat nokkenas

Waarom is dat zo natuurlijk?? Over verwarring gesproken |(

Als Daylights met 2 inlaatnokkenassen heeft gereden, dan is er gewoon ooit wat vervangen en is dit misschien per ongeluk gewoon goed gegaan...

Als het daadwerkelijk zo is dat de in- en uitlaatnokkenas hetzelfde zijn dan zie ik het probleem niet.

En btw. hoe zitten die kettingwielen op de nokkenas gemonteerd?? Ken je dat lager niet vervangen?
 
Laatst bewerkt:
NB: heb de nokkenassen uit een J blok gehaald wat ik een keer ergens op de kop getikt heb. Heb ze echter nooit zelf gebruikt.
Heb de nokkenassen uit het andere J blok wat ik toen tegelijkertijd gekocht had in m'n eigen motor zitten (L).
 
Ik twijvel niet aan je 4-takt kennis hoor ;)
Maar zoals ik het had gelezen kwam het nogal verwarrend over :?

Ik vind het hele topic een beetje verwarrend :PJij zegt:
Bij K en M: Verschil in nokhoogte tussen in- en uitlaat nokkenas
Bij J en L: Geen verschil in nokhoogte tussen in- en uitlaat nokkenas
Bij J en L: Wel verschil in nokhoogte tussen in- en uitlaat nokkenas

Waarom is dat zo natuurlijk?? Over verwarring gesproken |(

Als Daylights met 2 inlaatnokkenassen heeft gereden, dan is er gewoon ooit wat vervangen en is dit misschien per ongeluk gewoon goed gegaan...

Als het daadwerkelijk zo is dat de in- en uitlaatnokkenas hetzelfde zijn dan zie ik het probleem niet.

En btw. hoe zitten die kettingwielen op de nokkenas gemonteerd?? Ken je dat lager niet vervangen?


bedoel dat de nokhoogte van een in en uitlaatnokkenas bij een Jmodel gelijk is, bij een L model hebben de in en uitlaatnokkenas ook dezelfde nokhoogte. alleen is de nokhoogte van in en uitlaatnokkenas bij een J model verschillend van de nokhoogte van in en uitlaatnokkenas bij een L model
 
Heb dus gisteren mijn eigen nokkenassen uit m'n motor gehaald om te kijken of ik ze kon gebruiken, en het zag er op het eerste gezicht goed uit. De timing leek te kloppen.

Nu kwam ik er vandaag dus toevallig achter dat de inlaat en uitlaatnokkenas op een ding verschillen. En dat is te zien op het plaatje hieronder:

full


De inlaatnokkenassen zijn hetzelfde, maar de nokkenas die voor uitlaatnokkenas zou moeten doorgaan heeft een andere nokvorm dan de nokkenas die uit m'n blok komt.
 
M'n oude nokkenassen er weer in terug stoppen. Ze kunnen nog wel een tijdje mee, maar aangezien ik die andere nokkenassen voor een zacht prijsje kon overnemen wou ik deze erin stoppen.
 
:^

Voor het eruithalen van je nokkenassen het je net zoveel ruimte nodig als het kleppenstellen.

Alleen als je ook de tuimelaars lost wilt hebben zal je het blok moeten demonteren, anders kan je die olieleidingen waar je tuimelaars aan vast zitten niet loshalen.

Wil ook de tuimelaars vervangen waarschijnlijk... ik heb die andere set van Daylights gekocht. Die met de tuimelaars erbij... Wellicht dat het lukt met het kantelen van het blok....
 
Terug
Bovenaan Onderaan