2 x accu 1 x optimate

Nare Man

MF'er
3 feb 2002
148
0
Lopik
Heeft iemand ervaring met 2 accu`s op een druppelaar (optimate).
Kan dit of kan ik beter gewoon om de week wisselen ?
Als het kan, maakt parallel of serie aansluiten nog wat uit ?
 
UPS staat voor Uninterruptible Power Supply en dient om een electrische belasting diploos van spanning te blijven voorzien in het geval van een kortere of langere netspanningsuitval. Denk aan ziekenhuizen, computercentra en andere gevoelige objecten.

UPS-en werken met batterijen (in serie geschakeld) en een berg electronica die de (ont-)lading van de batterijen regelt.
 
daar zou ik ook graag antw op hebben laten jullie die 3 mnd inzitten dan aan de lader ??

Voor de duidelijk heid:

Ik een xtra kabel op de accu aangesloten die tot onder de buddy zadel loopt.
Hier zit een stekker aan die zo aan de accuguard kan aansluiten.
Zo blijft hij 3 maanden staan. of wanneer nodig.
Voordeel: ik hoef de accu nooit uit te bouwen, aangezien het een onderhouds vrije is hoef er dus nooit naar om te kijken.

Alleen bij onderhoud dan, dan kijk ik de accu polen na of er bloemkool opzit en of de accu er uiterlijk nog goed uit ziet.
 
Ik heb zelf wellis waar een accuguard maar zolang het een druppel lader is kan hij gewoon 3 maanden aangesloten blijven. Ik heb zelf een stekkertje onder de zadel, als ik de motor binnen zet kan ik hem gelijk aansluiten. Maar dit doe ik alleen in de winter of als ik een tijdje niet rij.

:^
Ik heb ook een stekkertje achter een van de zijkappen gemaakt. Daar heb ik 'm - zeker nu het wat kouder wordt - permanent aan hangen.
Wel wissel ik regelmatig met de andere motor in de schuur.
 
Voor de duidelijk heid:

Ik een xtra kabel op de accu aangesloten die tot onder de buddy zadel loopt.
Hier zit een stekker aan die zo aan de accuguard kan aansluiten.
Zo blijft hij 3 maanden staan. of wanneer nodig.
Voordeel: ik hoef de accu nooit uit te bouwen, aangezien het een onderhouds vrije is hoef er dus nooit naar om te kijken.

Alleen bij onderhoud dan, dan kijk ik de accu polen na of er bloemkool opzit en of de accu er uiterlijk nog goed uit ziet.
Klopt. Zo heb ik 't ook zitten :) .

Maar in het geval een Optimate wordt ingezet, ben ik van mening dat er wel een gemeen en kostbaar addertje onder het gras kan (!) zitten:
In het geval dat je accu door verwaarlozing gestorven mocht zijn (lees: gesulfateerde platen heeft) en je sluit op deze manier de Optimate aan, gaat ie proberen om met 22V je accu te reanimeren. En niet zelden blijkt op dat moment je spanningsregelaar de geest te geven, omdat die op z'n uitgang (normaal max ca. 15V) ook die 22V krijgt en daar in menig geval gewoon niet tegen kan.

Ook het gebruik van een goedkope (ongeregelde / enkelzijdig gelijkgerichte) auto-acculader die vaak even als starthulp wordt bijgeprikt, kan de electronische spanningsregelaar om zeep helpen, omdat de afgegeven maximale laadspanning van dit soort lompe laders soms wel makkelijk de 20V kan overschrijden (geeft dan ca 14V gemiddeld).

Moraal van 't verhaal [edit] i.c.m. een Optimate [/edit]:
gezonde accu overwinteren? -> accu zou in de motor kunnen blijven zitten
accu dood / verwaarloosd ? -> accu uit de motor reanimeren/opladen
 
Laatst bewerkt:
UPS staat voor Uninterruptible Power Supply en dient om een electrische belasting diploos van spanning te blijven voorzien in het geval van een kortere of langere netspanningsuitval. Denk aan ziekenhuizen, computercentra en andere gevoelige objecten.

UPS-en werken met batterijen (in serie geschakeld) en een berg electronica die de (ont-)lading van de batterijen regelt.

en kun je dan 2 motor accu's niet in serie zetten?
Want ik heb pasgeleden dus een stel van die accu's vervangen, en het zijn gewone doodnormale accu's, welke ook in een motor kunnen zitten.
 
en kun je dan 2 motor accu's niet in serie zetten?
Nope. Gaat niet. Tenminste niet als je een 12V lader gebruikt om twee 12V accu's in serie (wordt gezien als één 24V accu) op te laden. Dan komt van het laden helemaal niets terecht.

Want ik heb pasgeleden dus een stel van die accu's vervangen, en het zijn gewone doodnormale accu's, welke ook in een motor kunnen zitten.
Schijn bedriegt: Ik laat even in het midden of je een UPS-batterij als motor-accu zou kunnen inzetten. Maar ik kan je iig wel vertellen dat je géén motor/auto-accu als UPS-batterij kunt inzetten ;) .

Als je zelf enkele UPS-batterijen (droge constructie) hebt vervangen, zou je daar ergens een vermelding op moeten zien staan dat ze geschikt zijn voor UPS-inzet. Dat ze er net zo uit kunnen zien als een reguliere accu (natte constructie) zegt echter helemaal niets over de eigenschappen ervan.

PS: ik heb het hier wel over een UPS van een beetje caliber. Zeg eens vanaf zo'n 20 of 30kWh.
 
Nope. Gaat niet. Tenminste niet als je een 12V lader gebruikt om twee 12V accu's in serie (wordt gezien als één 24V accu) op te laden. Dan komt van het laden helemaal niets terecht.Schijn bedriegt: Ik laat even in het midden of je een UPS-batterij als motor-accu zou kunnen inzetten. Maar ik kan je iig wel vertellen dat je géén motor/auto-accu als UPS-batterij kunt inzetten ;) .

Als je zelf enkele UPS-batterijen (droge constructie) hebt vervangen, zou je daar ergens een vermelding op moeten zien staan dat ze geschikt zijn voor UPS-inzet. Dat ze er net zo uit kunnen zien als een reguliere accu (natte constructie) zegt echter helemaal niets over de eigenschappen ervan.

PS: ik heb het hier wel over een UPS van een beetje caliber. Zeg eens vanaf zo'n 20 of 30kWh.

ik heb het hier over een 3500VA (3,5KW dus)

maar iig tnx voor de info.
 
Ik heb zelf een accuguard die alleen meld als de accu defect is.
Verder doet hij niks.

De gemiddelde leeftijd is toch ongeveer 3 jaar
dus zeker als hij die leeftijd heeft berijkt en hij zakt in elkaar word hij gewoon vervangen.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan