yamaha zou gek zijn als die er niet komt...ben benieuwd naar de gekuipte versie (als die er komt)
als het blok een twin wordt kan je het vergelijken met een f800s(t) of de twee aprilia's (shiver en mana), maar een viercilinder 750-800 zal je alleen vinden in de GSX750R, die geen directe concurrent zal zijn voor de FZ8, of de VFR800, die met het uitkomen van de VFR1200 een ondergeschoven kindje wordt bij Honda.
De enige serieuze concurrent lijkt mij de VFR die alleen stond in het sport-tourers semi-hoge segment.
De FZ8 lijkt mij bovenal een evenwichtigere tussenmaat voor Yamaha om tussen de XJ6 (78pk) en de FZ1 (140pk) te zetten dan de FZ6 (100pk) dat was...
Ik zet in op een viercilinder... polletje sjorrit?
Zoals het nu lijkt is het meer een naked bike, deze zal meedoen met de Street Triple, Shiver, Hornet, Z750 en natuurlijk de F800R die jij noemt. Allemaal naked bikes met rond de 100pk vermogen.
Polletje komt eraan
Kijk, een forum zoals fora bedoeld zijn! discussie:
ik ben het namenlijk niet met je eens. Ik weet 100% zeker dat Yamaha de FZ8 ook als een fazer gaat uitbrengen. Ze gaan klanten verliezen als ze dat niet doen, namelijk alle FZ6 fazer rijders, de meest verkochte motor van nederland en veel andere landen in europa.
Inderdaad als je de nakeds meetelt zijn de motoren die je bovenstaand noemt ook geduchte concurrenten en ik heb een paar motoren gemist.
Ik heb even bij de merken gezocht en gekeken wat er nog meer tussen een 600 en een 1000 valt:
Naked:
Aprilia Shiver
Aprilia Mana
BMW F800R
Benelli TnT 899
Ducati monster 696 (twijfel gevalletje)
Kawasaki Z750
Moto Morini 9 1/2
met Fairing:
Aprilia Shiver GT
Aprilia Mana GT
Benelli Tre-K 899
BMW F800S(T)
Honda VFR 800
niet echt een eindeloos lijstje. Yamaha zet hier wel een statement neer vind ik, om te kiezen voor een 800cc...
Edit:
My vote's for crossplane!!
Ik heb even bij de merken gezocht en gekeken wat er nog meer tussen een 600 en een 1000 valt:
Naked:
Triumph Street Triple
Aprilia Shiver
Aprilia Mana
BMW F800R
Benelli TnT 899
Ducati monster 696 (twijfel gevalletje)
Kawasaki Z750
Moto Morini 9 1/2
met Fairing:
Aprilia Shiver GT
Aprilia Mana GT
Benelli Tre-K 899
BMW F800S(T)
Honda VFR 800
niet echt een eindeloos lijstje. Yamaha zet hier wel een statement neer vind ik, om te kiezen voor een 800cc...
Misschien ben ik een beetje dom, maar ik wist echt niet wat crossplane was. Ondertussen wel en hier wordt het goed uitgelegd.
Na dit filmje gezien te hebben denk ik niet dat de nieuwe FZ8 een crossplane-motorblok krijgt. Ík denk dat de de XJ6 de FZ6-plaats moet innemen (als instapper/allrounder) en dat de nieuwe FZ8 een brede gevorderden/sportieve markt gaat bedienen. Rijders die geen supersport willen maar wel willen toeren én knallen. Goede zet, zeker als er ook een (halve) kuipversie komt!
Waarom denk je dat?
Vind het een intressant standpunt en mijn droom als een zeepbel uiteen!
Arthur
Triumph Street Triple
De xj6 komt op de plaats van de FZ6, maar die was ook bedoelt voor de rijders die de 100PK wilde hebben als sport motor. Deze kunnen niet terecht op de XJ6.Ík denk dat de de XJ6 de FZ6-plaats moet innemen (als instapper/allrounder) en dat de nieuwe FZ8 een brede gevorderden/sportieve markt gaat bedienen.
Die komt wel hoor...Goede zet, zeker als er ook een (halve) kuipversie komt!
daarom denk ik dat de fz8 juist wel een crossplane krijgtmaar doe mij maar 800cc met crossplane, sterk middegebied met de soepele loop van een 4 cilinder, en dat geluid!!!
Het mooie is (voor yamaha, niet voor ons), de markt waar de FZ8 in geplaatst wordt, wordt bevolkt door de shiver (10500) de mana (11500), F800R (10000) etc. De prijzen zijn duur dus de FZ8 gaat denk ik rond de 10000-11000 euro kosten, wat dus in de straatje past en waardoor ze die innovatieve dingen kunnen launchen met een daarbij horende prijsik denk dat ie dan gewoon te duur word en ze zich zelf uit de markt plaatsen.
Ik snap waarom mensen deze aandragen, maar m.i. is dit een segment hoger, in de richting van de FZ1, de CB1000 etc en niet de FZ8 (ik heb daarom ook gezocht naar nakeds en halfgekuipte >600 en <1000
De triumph is naar mijn weten 1050 cc toch?
Ik snap niet hoe mensen de triumph zoveel vergeten .... (wint zo goed als alle tests tegen concurrenten)
Denk juist dat Yamaha zich kan divergeren op deze markt door middel van een crossplane krukas. Al het onderzoek en research hebben ze al (de 2009 R1) en volgens mij kost het maken van een crossplane krukas evenveel aan materiaal als een gewone 4-in-1.