Helaas levert BMW geen elektrisch schema, dus kan niet met je mee kijken om jou te vertellen hoe je het wel moet doen.
Al jaren een doorn in mijn oog want niks is makkelijker om in een schema te kijken, en een ander uit te leggen hoe hij te werk diend te gaan.
Clutch compressor of met de hand:
Clutch tot 300cc gaat voor een ferme kerel prima met de hand, vanaf 400cc wordt het al wat lastiger en gevaarlijker, ik heb daar
deze Buzetti clutch compressor voor gekocht, maar die is denk ik net te klein voor de BMW,
en groter verkopen ze niet bij easyparts.
Bij 400cc kan het soms ook nog wel goed gaan door diverse houtklemmen/lijmtangen te gebruiken.
Bij 650cc is het echt te gevaarlijk om met de hand te doen en kom je ook kracht te kort.
Secundaire poelie diameter is weer een stuk groter als van een 400cc dus heb je een nog grotere clutch compressor nodig, en die kosten eigenlijk te duur voor de enkele keer dat je hem gebruikt, daarnaast liggen die niet voor het oprapen in de (inter)nationale webshops etc.
Hierbij nog even een filmpje van Dirk Distel die in Taiwan de camera heeft laten mee lopen tijdens het de-compressen van de BMW clutch.
Als je van plan bent om de Malossi MHR ook te gaan plaatsen kan het handig zijn dat je dat klusje gelijk mee neem, dit i.v.b. met het plaatsen van de witte malossi drukveer.
Hier de MHR set:
Ebay duitsland
Ik zal je hieronder uitleggen hoe je zelf een relatief goedkope clutch compressor kan maken, van 2 platen hout, 4X draadeind, met 8 moeren + 8 ringen.
Je neemt 2 platen stevig hout of MDF of iets dergelijks van ± 22mm. dik.
In de bovenste boor je een gat dat net even groter is als de moer en dusdannig groot dan je er je dop in kan zetten.
De rode cirkel geeft de diameter aan van de secundaire poelie, die diameter moet je net iets groter neerzetten als de poelie diameter.
Dan boor je daar 2 of 4 gaatjes in waar je de 2 of 4 tapeinde door heen kan steken.
Bij de onderste plank boor je dan ook 2 of 4 gaten, en evt. ook een middengat.
De tapeinde steek je er doorheen en zet er bij beide planken hout een paar stevige ringen met moeren op... of evt. vleugelmoeren kan ook.
Als je nu gelijkmatig en kruislings de (vleugel)moeren aan draaid kun je de clutch en drukveer en poelies langzaam aan in elkaar draaien.
Bovenste plank
Bovensteplank
Onderste plank ook maar een gat in maken, maar als de plaat hout al vlak
op de achter poelie rust/draagt is dat evt. overbodig.
Een zacht stukje schuim op onder de onderste plaat kan nooit kwaad.
Tapeind lengte zal zo'n 40cm moeten bedragen, en ik denk dan aan M6 of misschien beter M8?
En grote ringen gebruiken zodat je de spanning op de 2 platen hout een beetje weet te verdelen
Uiteindelijk toch nog wat plaatjes op internet gevonden die mijn eigen uitleg van hierboven ondersteunen, zodat je nog wat meer ideeën op kunt doen.
BMW GT + Dr. Pulley hitclutch montage is klaar
Hieronder nog een tip om er voor te zorgen dat de poelie gefixeerd blijft zitten
zodat hij niet rond gaat draaien als je de moer van de clutch er af/op draaid.
Meet nauwkeurig de 4 gat afstanden op en dan plaats je vier bouten in de onderste
plaat
(zie aller laatste afbeelding in dit bericht)
4 bouten t.b.v. poulie fixatie.
Op afbeelding zie je ook goed dat het met 2 tapeinden al mogelijk is om de clutch
onder druk te krijgen.