2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Mijne heeft vorige week de eerste test overleeft 😅
 

Bijlagen

  • IMG_8411.jpeg
    IMG_8411.jpeg
    579,2 KB · Weergaven: 0
Proficiat @mkw *O*
Die extreme uitvoering lijkt me een geweldige combinatie; de fijne WR vering én de slanke bouw van de normale Tenere. :t
 
Bedankt voor het meedenken en de tips.
Mijn idee is een motion pro beabreaker te kopen. Ik zie dat die zowel te gebruiken zijn als beadbreaker en bandenlichter.
Verder heb ik zoals ik het zie een wielassleutel nodig en dan zou het moeten lukken. Weliswaar geen bandenvet maar met afwasmiddel moet het ook wel gaan. Ik lees in de opmerkingen hier dat er qua bandenwissel best wat ervaring is. Is er niet iemand bereid om deze in real live te delen?Ik knup de bandjes en gereedschap zo achterop dus daar zit het probleem niet zo.
Onderhand zelf al flink wat banden met de hand verwisseld, radial, bias-ply, met/zonder-binnenband (tube).
Er zit zeker wat techniek in, je moet degelijk gereedschap hebben en een flinke dosis geduld.

Tools die ik gebruik:
  • Goedkope MotionPro Bandenlichterset: Motion Pro Bandenlichter Set - Goede kwaliteit voor weinig geld
  • Setje MotionPro RimShield II's: Motion Pro Rimshield II Velgbeschermer - Dit zijn de enige velgrandbeschermers die WERKEN, alsnog hebben deze de neiging weg te schieten als je ze gebruikt, moet wel zeggen dat dit zeker helpt beschadigingen te voorkomen (zoals @Gwiedert zegt, bovenal helpt het als je niet bang bent om kleine beschadigingen (krasjes) te maken, want dat is nou eenmaal snel gebeurd)
  • Provac bandenwax: Provac Bandenvet - Dit is echt top spul, er zijn mensen die met water verdunde Dreft of Glassex gebruiken, dit is niet aan te bevelen want dit droogt te snel op. Vergeet niet een bokkepoot of een ander soort kwast waar je de wax makkelijk mee kan insmeren
  • Goedkope HBM Ventiel Sleutel: HBM Ventiel Demontagesleutel - Werkt beter dan klooien met een punttang
  • Een olievrije compressor en bandenpomp (HBM heeft wel wat betaalbaar spul): HBM 9 Liter Professionele Low Noise Compressor / HBM Digitale Bandenpomp
  • (Optioneel, maar zeer aanbevolen) Goedkoopste banden demonteer apparaat van Datona: https://www.datona.nl/motorbanden-demontage-apparaat/ - Je hebt dit alleen nodig om de zogenoemde "bead" of in het Nederlands "hiel" los te krijgen van je achterwiel. Waarom alleen het achterwiel? Dit komt omdat de achterband stugger is (meer lagen rubber) en omdat de achtervelg een "MT" type velg is (voorvelg is "WM" type), deze heeft een zogenoemde "bead bump" of een extra rand die de "bead" vast houdt. Dit proberen los te krijgen met je handen is zowat niet te doen, vooral niet als de band al een tijd op de velg zit en door warmtecycli is geweest, dit geeft een soort vulkaniserend effect waardoor de band ook nog eens plakt aan de velg. Handig linkje met info: Difference between WM type and MT type of the rim / OUTEX tubeless kit
  • (Optioneel, maar zeer aanbevolen) Bouw voor jezelf een vierkant van ~50x~50cm van wat houten balken, hier kan je je velg plat op zetten terwijl je de band lepelt zodat je niet de velg op de remschijven op de grond hoeft te leggen
  • (Optioneel) Balanceerapparaat, bijvoorbeeld: Bihr Wiel balanceer set - Hangt beetje af van wat voor banden je gaat monteren, sommige banden zijn slecht te balanceren. Sommige mensen nemen niet de moeite als ze veel offroad rijden
  • (Optioneel) Balanceer lood: Motion Pro Wielgewichten - MotionPro maakt wielgewichtjes die goed plakken, je kunt ook gewichtjes kopen die op de spaken gaan (duurder en lelijker imo): K&L Supply Universele schuine wielgewichten

Al met al hoeft dit dus niet veel te kosten (vanuit gaande dat je al een compressor en bandenpomp hebt) ongeveer 125 euro.

Voor techniek zou ik je aanbevelen om volgende filmpjes te bekijken:

Aantal dingen die het leven makkelijker maken:
  • Zorg dat de banden een beetje warm zijn (zet de motor in de zon - in de winter gebruik ik de kachel in de schuur en zet die op standje laag tegen de velgen aan, zet de nieuwe banden even binnen op de verwarming)
  • Zorg dat er een beetje lucht in de binnenband zit, hij moet redelijk zijn vorm houden maar nog wel makkelijk kneedbaar zijn - Dit voorkomt dat je hem lek steekt met je banden lepel
  • Vis eerst (zou zonde zijn als je dit vergeet terwijl je net de band er op gelepeld hebt) het ventiel door het gat en draai de moer op het ventiel tot je twee stukjes schroefdraad ziet - Dit zorgt er voor dat je ventiel en dus binnenband nog een beetje kan bewegen terwijl je de band monteert
  • Begin met het monteren van de band bij het ventiel - Dit zorgt er voor dat je ventiel op de juiste plek zit terwijl je de band monteert
  • Wees niet te zuinig met bandenwax - Dit helpt niet alleen bij het lepelen, maar ook bij het "seaten" van de "bead"
  • Gebruik de "drop center" methode, als je naar de doorsnede van de velg kijkt (weer handig linkje: Difference between WM type and MT type of the rim / OUTEX tubeless kit) heeft deze een kleinere diameter in het midden, als je de rand van de band naar beneden drukt dan krijg je meer speling en kan je dus makkelijker de rest van de band op lepelen
  • Gebruik geen overbodig geweld, de kans bestaat dat je juist je velg/band/binnenband/jezelf beschadigd, als je bandenlepel wel heel veel kracht nodig heeft dan heb je teveel in een keer geprobeerd te lepelen en/of de drop center methode niet goed toegepast
  • Als de band niet makkelijk op de velg "plopt" verwijder dan de ventiel kern en probeer het zonder ventiel, let altijd op dat je niet de maximale bandenspanning voor montage overschrijdt, meestal is dit tot 3,5 BAR
Mitas heeft ook nog wat tips: Instructions and tips for motorcycle users | Mitas Moto

Heel epistel, het is vooral leren wat werkt en wat niet werkt. Voor je het weet heb je een band + binnenband met 20 min. omgewisseld.

Ga dus na hoe je dit onderweg zou moeten doen?! Meestal heb je dan een lekke band en hoef je slechts een kant van de band los te krijgen en de binnenband te plakken/vervangen. Dan is de grootste uitdaging de band los krijgen, er zijn dan ook slimme trucjes om onderweg je "bead" van het achterwiel te krijgen, zijstandaard gebruiken (moet je wel een middenstandaard hebben of iemand anders zijn motor lenen), simpel geweld/er op staan, of je gebruikt een gereedschap zoals de BeadPro of Eastbound.

Dan is er voor thuis ook nog dit apparaat van Rabaconda: Rabaconda BANDENMONTEERAPPARAAT WEG VOOR BANDEN, INCL. AS
Duur maar schijnt het dichtst bij een professionele bandenwissel te komen zonder een volledig hydraulisch bandenapparaat te kopen. Zou wellicht een investering kunnen zijn voor een vriendengroep :)
 
Laatst bewerkt:
Mijn eerste accessoires binnen 😇 m'n T7 heb ik nog wel niet 😌

sircrow_132ffc00c346f262642a2f30746b5a57.jpg


... met deze side luggage rack blijft ie mooi 'slank', rear top rack genomen van AS,
is iets korter dan diegene die hieronder is afgebeeld, staat mooier met R&G kentekenplaathouder 🤗

zoiets wordt het dan ... 😎

sircrow_efa04e689583e0ed51dbb67d12ba38c3.jpg


... de rest van de accessoires monteert de dealer 🤗
 
Onderhand zelf al flink wat banden met de hand verwisseld, radial, bias-ply, met/zonder-binnenband (tube).
Er zit zeker wat techniek in, je moet degelijk gereedschap hebben en een flinke dosis geduld.

Tools die ik gebruik:
  • Goedkope MotionPro Bandenlichterset: Motion Pro Bandenlichter Set - Goede kwaliteit voor weinig geld
  • Setje MotionPro RimShield II's: Motion Pro Rimshield II Velgbeschermer - Dit zijn de enige velgrandbeschermers die WERKEN, alsnog hebben deze de neiging weg te schieten als je ze gebruikt, moet wel zeggen dat dit zeker helpt beschadigingen te voorkomen (zoals @Gwiedert zegt, bovenal helpt het als je niet bang bent om kleine beschadigingen (krasjes) te maken, want dat is nou eenmaal snel gebeurd)
  • Provac bandenwax: Provac Bandenvet - Dit is echt top spul, er zijn mensen die met water verdunde Dreft of Glassex gebruiken, dit is niet aan te bevelen want dit droogt te snel op. Vergeet niet een bokkepoot of een ander soort kwast waar je de wax makkelijk mee kan insmeren
  • Goedkope HBM Ventiel Sleutel: HBM Ventiel Demontagesleutel - Werkt beter dan klooien met een punttang
  • Een olievrije compressor en bandenpomp (HBM heeft wel wat betaalbaar spul): HBM 9 Liter Professionele Low Noise Compressor / HBM Digitale Bandenpomp
  • (Optioneel, maar zeer aanbevolen) Goedkoopste banden demonteer apparaat van Datona: https://www.datona.nl/motorbanden-demontage-apparaat/ - Je hebt dit alleen nodig om de zogenoemde "bead" of in het Nederlands "hiel" los te krijgen van je achterwiel. Waarom alleen het achterwiel? Dit komt omdat de achterband stugger is (meer lagen rubber) en omdat de achtervelg een "MT" type velg is (voorvelg is "WM" type), deze heeft een zogenoemde "bead bump" of een extra rand die de "bead" vast houdt. Dit proberen los te krijgen met je handen is zowat niet te doen, vooral niet als de band al een tijd op de velg zit en door warmtecycli is geweest, dit geeft een soort vulkaniserend effect waardoor de band ook nog eens plakt aan de velg. Handig linkje met info: Difference between WM type and MT type of the rim / OUTEX tubeless kit
  • (Optioneel, maar zeer aanbevolen) Bouw voor jezelf een vierkant van ~50x~50cm van wat houten balken, hier kan je je velg plat op zetten terwijl je de band lepelt zodat je niet de velg op de remschijven op de grond hoeft te leggen
  • (Optioneel) Balanceerapparaat, bijvoorbeeld: Bihr Wiel balanceer set - Hangt beetje af van wat voor banden je gaat monteren, sommige banden zijn slecht te balanceren. Sommige mensen nemen niet de moeite als ze veel offroad rijden
  • (Optioneel) Balanceer lood: Motion Pro Wielgewichten - MotionPro maakt wielgewichtjes die goed plakken, je kunt ook gewichtjes kopen die op de spaken gaan (duurder en lelijker imo): K&L Supply Universele schuine wielgewichten

Al met al hoeft dit dus niet veel te kosten (vanuit gaande dat je al een compressor en bandenpomp hebt) ongeveer 125 euro.

Voor techniek zou ik je aanbevelen om volgende filmpjes te bekijken:

Aantal dingen die het leven makkelijker maken:
  • Zorg dat de banden een beetje warm zijn (zet de motor in de zon - in de winter gebruik ik de kachel in de schuur en zet die op standje laag tegen de velgen aan, zet de nieuwe banden even binnen op de verwarming)
  • Zorg dat er een beetje lucht in de binnenband zit, hij moet redelijk zijn vorm houden maar nog wel makkelijk kneedbaar zijn - Dit voorkomt dat je hem lek steekt met je banden lepel
  • Vis eerst (zou zonde zijn als je dit vergeet terwijl je net de band er op gelepeld hebt) het ventiel door het gat en draai de moer op het ventiel tot je twee stukjes schroefdraad ziet - Dit zorgt er voor dat je ventiel en dus binnenband nog een beetje kan bewegen terwijl je de band monteert
  • Begin met het monteren van de band bij het ventiel - Dit zorgt er voor dat je ventiel op de juiste plek zit terwijl je de band monteert
  • Wees niet te zuinig met bandenwax - Dit helpt niet alleen bij het lepelen, maar ook bij het "seaten" van de "bead"
  • Gebruik de "drop center" methode, als je naar de doorsnede van de velg kijkt (weer handig linkje: Difference between WM type and MT type of the rim / OUTEX tubeless kit) heeft deze een kleinere diameter in het midden, als je de rand van de band naar beneden drukt dan krijg je meer speling en kan je dus makkelijker de rest van de band op lepelen
  • Gebruik geen overbodig geweld, de kans bestaat dat je juist je velg/band/binnenband/jezelf beschadigd, als je bandenlepel wel heel veel kracht nodig heeft dan heb je teveel in een keer geprobeerd te lepelen en/of de drop center methode niet goed toegepast
  • Als de band niet makkelijk op de velg "plopt" verwijder dan de ventiel kern en probeer het zonder ventiel, let altijd op dat je niet de maximale bandenspanning voor montage overschrijdt, meestal is dit tot 3,5 BAR
Mitas heeft ook nog wat tips: Instructions and tips for motorcycle users | Mitas Moto

Heel epistel, het is vooral leren wat werkt en wat niet werkt. Voor je het weet heb je een band + binnenband met 20 min. omgewisseld.

Ga dus na hoe je dit onderweg zou moeten doen?! Meestal heb je dan een lekke band en hoef je slechts een kant van de band los te krijgen en de binnenband te plakken/vervangen. Dan is de grootste uitdaging de band los krijgen, er zijn dan ook slimme trucjes om onderweg je "bead" van het achterwiel te krijgen, zijstandaard gebruiken (moet je wel een middenstandaard hebben of iemand anders zijn motor lenen), simpel geweld/er op staan, of je gebruikt een gereedschap zoals de BeadPro of Eastbound.

Dan is er voor thuis ook nog dit apparaat van Rabaconda: Rabaconda BANDENMONTEERAPPARAAT WEG VOOR BANDEN, INCL. AS
Duur maar schijnt het dichtst bij een professionele bandenwissel te komen zonder een volledig hydraulisch bandenapparaat te kopen. Zou wellicht een investering kunnen zijn voor een vriendengroep :)

Dankje voor de uitgebreide uitleg. Ik heb inmiddels aardig wat gereedschap bij Bartang gekocht. Beadbreakers, lepels, beadbuddy, wielassleutels etc. Ik snap het gemak van een demontageapparaat, balanceerapparaat en een compressor. Heb alleen niet zoveel ruimte dus ik investeer nu maar even in geduld en doorzettingsvermogen ;)
Ik heb nog wel wat op de originele banden dus ik rijd nog even door en ga eind April de nieuwe mitas banden monteren. Met die filmpjes moet het zeker lukken. Ik wil vooral de vaardigheid eigen maken zodat ik zelfredzaam ben bij problemen onderweg bij mezelf of andere rijders.
 
  • Leuk
Waarderingen: mkw
Mijn T7 heeft nu zijn tweede beurtje gehad, en rolt nu op Dunlop. Gelijk ff getest natuurlijk en in de modder voelt hij wel wat zekerder aan dan dat de STR's deden (toen ze ook nieuw waren). :)

20240323_160844.jpg
 
Hier van de week Bridgestone AT41's erop laten leggen. Een wegband met iets in de verte van offroad-look. Maar ik zie de Tenere bij mij voorlopig toch niet van de weg af gaan. Helaas. En offroad in Nederland heb ik geen zin meer in. Hardcore offroad zoals oa @gwiedoet is al helemaal niet wat ik kan 😬.
 
Bekijk bijlage 1983983
Eindelijk de tijd gehad om de Rtech plastic kappenset te monteren.

Bekijk bijlage 1983985
Iemand een idee waar ik dit ding kan scoren of hoe het heet? Komt van 1 van de airducts aan de zijkant. Uit m'n klauwen laten vallen tijdens het demonteren. Ik heb de hele garage vloer al 60x af lopen speuren maar ken 'm niet vinden. Het bijbehorende schroefje wel direct gevonden. Heb 'm nodig om te kap vast te maken.

@Gwiedert & @Ros201 & ...

Weten jullie of het Rtech plastic is te combineren met het bestaande originele plastic, dus dat een bepaald origineel laat zitten, en op een andere plek het Rtech plastic monteert?

Of is de 'aansluiting' anders, en moet je de hele kit gebruiken? 🤔
 
@Gwiedert & @Ros201 & ...

Weten jullie of het Rtech plastic is te combineren met het bestaande originele plastic, dus dat een bepaald origineel laat zitten, en op een andere plek het Rtech plastic monteert?

Of is de 'aansluiting' anders, en moet je de hele kit gebruiken? 🤔
Dat weet ik niet. Ik zou lekker de hele kit nemen.
 
Ik denk het ook niet. De kap van Rtech onder het zadel bestaat uit 1 geheel en de originele kappen van Yamaha uit meerdere delen. Denk niet dat het dan goed aansluit op elkaar.
 
Als ze het goed doen op nat asfalt, dan ga ik ze ook overwegen.
Vandaag helaas geen regen gehad 🙃

Wel de TET Drenthe rondje gedaan vandaag. Offroad is het simpelweg echt een verbetering t.o.v. de STR. Halverwege april ga ik nog een weekje weg (wat voornamelijk verhard zal zijn), dan kom ik vast wel wat nat asfalt tegen. Blijf me overigs verbazen dat ze bij de dealer bandingspanning uitlezen lastig blijven vinden, Dunlops zijn sws wat stugger maar het voelde toch niet helemaal juist. Voorband stond op 2.1 bar, best. Achterband op 3 bar... :z

20240330_165446.jpg
 
Dikke fiets hoor. Banden blijven altijd een afwezig tussen grip, slijtage en rijcomfort on/-offroad natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Dikke fiets hoor. Banden blijven altijd een afwezig tussen grip, slijtage en rijcomfort on/-offroad natuurlijk.
Dat sws. Wat je wil van een straatband is zo'n beetje het tegenovergesteld van wat je wil van een offroadband :9

Maar een kerol op Youtube met een Husky 901 is er wel blij mee. Ook voor lange tijd, 16.000km en dan pas kaal. Blijft die ook langer goed offroad. De standaard montage STR was al kaal bij 8,5kkm.

Nu eigenlijk nog de vering aanpassen, was gister op sommige stukjes iets te enthousiast. Ook een kuiltje te laat gezien, niet leuk als je 100+ gaat :+
 
@Gwiedert & @Ros201 & ...

Weten jullie of het Rtech plastic is te combineren met het bestaande originele plastic, dus dat een bepaald origineel laat zitten, en op een andere plek het Rtech plastic monteert?

Of is de 'aansluiting' anders, en moet je de hele kit gebruiken? 🤔
Ik denk dat het wel kan.
Op dit filmpje hebben ze de middelste 2 kapjes laten zitten.
Screenshot_20240401_121954_Chrome.jpg
 
Ik heb nu een jaar de T7. Het is een 2023 in het groen, met een rallyzadel (+40mm), een kort ruitje (WRS), allebei om de 'buffeting' tegen te gaan (ik ben 1.97m). Dat werkt aardig, maar nu zit ik wel met het volgende: Mijn vorige motor, een K1300GT, sneed echt prima door zijwinden van windkracht 5, maar de T7 lijkt wel opgetild te worden aan de voorkant! En dat is op een 80 km weg toch best eng. Zijn er meerdere mensen die daar last van hebben? Hoe pas je hier je rijstijl op aan (behalve dan: niet gaan rijden met zulke winden)?
 
Maar heb je dat dan al bij 80 km/uur.
Kan me voorstellen dat als je wat harder rijd je het voelt.
Maar bij 80 dat lijkt me echt niet goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan