2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Die van mij was gelukkig op tijd, staat inmiddels bij de dealer. Twee weken terug geleverd. We hadden eind maart afgesproken voor aflevering, en die datum heb ik laten staan omdat ik eerder toch niet veel tijd had. Dus zolang de boel niet in lock-down gaat haal ik hem volgende week op, en als we wel verplicht op slot gaan heb ik toch ook niks aan die motor.
 
Gisteren reed ik voor het eerst een stukje op de Tenere van een kennis. Afgezien dat het perfect rijdt, vond ik dat je de achterrem wel heel ver moest intrappen voor er iets gebeurde. Hij remt wel, en de abs pakt ook wel op, maar je moet wel heel diep trappen voor er iets gebeurd. Leek mij niet echt normaal, of hebben ze dat allemaal?
 
De rubberen remleidingen helpen zeker niet, ik vind de voorrem ook niet slecht maar er is wel wat inzet voor nodig........

Weet iemand hier of Akrapovic een remap heeft voor een volledig systeem, en laad de dealer deze dan in ofzo?
 
In het terrein is die late rem best handig, blokkeert het achterwiel minder makkelijk.
 
Dat klopt, maar deze grijpt zo laat aan dat je zowat niks aan hebt. Je moet echt serieus trappen voor er iets gebeurd, daardoor is het juist niet te doseren en dat is in het terrein ook niet handig.
 
Gisteren reed ik voor het eerst een stukje op de Tenere van een kennis. Afgezien dat het perfect rijdt, vond ik dat je de achterrem wel heel ver moest intrappen voor er iets gebeurde. Hij remt wel, en de abs pakt ook wel op, maar je moet wel heel diep trappen voor er iets gebeurd. Leek mij niet echt normaal, of hebben ze dat allemaal?
Ja , dat klopt en daar komt ook nog bij dat je de voet iets naar binnen moet draaien , omdat er een uitstulping van het motorblok zit net in de buurt van de enkel.
Dit is misschien een optie : OFF-THE-ROAD | Touratech Bremshebel Verbreiterung Yamaha Tenere 700 | Zubehör für Reisemotorräder
ik zal eens proberen om de pedaal iets hoger af te stellen.
 
Ja , dat klopt en daar komt ook nog bij dat je de voet iets naar binnen moet draaien , omdat er een uitstulping van het motorblok zit net in de buurt van de enkel.
Dit is misschien een optie : OFF-THE-ROAD | Touratech Bremshebel Verbreiterung Yamaha Tenere 700 | Zubehör für Reisemotorräder
ik zal eens proberen om de pedaal iets hoger af te stellen.

Bestelling van OTR is net gister verzonden, deze had ik niet besteld. Eerst maar eens kijken hoe het gaat, kan altijd nog. Ik had met de testrit weinig last van een verkeerde positie van het pedaal, meer van sponzige reactie van de achterrem.
 
Heb met de V-Strom ook dat ik echt moet trappen om te remmen, niet echt prettig..

Dacht dat bij mijn fiets de remblokken niet meer zo fris zijn, maar misschien is dit ook wel de kant die fabrikanten op gaan voor dit soort fietsen (snap ik niet als er ook ABS op zit).
 
Heb geen klachten over doseerbaarheid achterrem. Integendeel.
Dus exemplarisch?

yamaha handvatverwarming bevalt slecht. Uiteindelijk een (tweede) nieuwe set gemonteerd om productiefout uit te sluiten. Toen, alleen vast aan de accu en dus nog niet gemonteerd aan stuur, loeiheet. Echter, gemonteerd op het stuur : stand 1 niks, stand 2 heel iets warm, stand 3 wel warm maar voor mijn verwachting beslist onvoldoende. Water zoekt de weg van de minste weerstand. Datdoen deze verwarmers ook lijkt het. Alle warmte de verkeerde kant op? Constructiefout?
Heb een begripvolle dealer Mag ze nu omruilen voor
Oxford. Wie heeft hier ervaring mee?
 
Heb geen klachten over doseerbaarheid achterrem. Integendeel.
Dus exemplarisch?

yamaha handvatverwarming bevalt slecht. Uiteindelijk een (tweede) nieuwe set gemonteerd om productiefout uit te sluiten. Toen, alleen vast aan de accu en dus nog niet gemonteerd aan stuur, loeiheet. Echter, gemonteerd op het stuur : stand 1 niks, stand 2 heel iets warm, stand 3 wel warm maar voor mijn verwachting beslist onvoldoende. Water zoekt de weg van de minste weerstand. Datdoen deze verwarmers ook lijkt het. Alle warmte de verkeerde kant op? Constructiefout?
Heb een begripvolle dealer Mag ze nu omruilen voor
Oxford. Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb oxford adventure deze zijn 132mm dus dat opvul ringetje hoeft dan niet ,
ja en werken perfect , stand 3 van 5 is meer dan genoeg stand 4 heet.

Maar lees je even door, met de originele handvat verwarming moeten bepaalde instelling(en) gerdaan worden?
 
Heb geen klachten over doseerbaarheid achterrem. Integendeel.
Dus exemplarisch?

yamaha handvatverwarming bevalt slecht. Uiteindelijk een (tweede) nieuwe set gemonteerd om productiefout uit te sluiten. Toen, alleen vast aan de accu en dus nog niet gemonteerd aan stuur, loeiheet. Echter, gemonteerd op het stuur : stand 1 niks, stand 2 heel iets warm, stand 3 wel warm maar voor mijn verwachting beslist onvoldoende. Water zoekt de weg van de minste weerstand. Datdoen deze verwarmers ook lijkt het. Alle warmte de verkeerde kant op? Constructiefout?
Heb een begripvolle dealer Mag ze nu omruilen voor
Oxford. Wie heeft hier ervaring mee?

Heb je ze goed in gesteld?
De yamaha handvatverwarming kent 3 standen, van scooters (kleine accu) tot motoren (wat grotere accu), met een 3e stand er tussen in. Maakt veel uit.

Knop ingedrukt houden tot de lampjes gaan knipperen, dan indrukken om in te stellen op 3 lampjes (hoog). Springt vanzelf terug naar normale stand.
 
Heb je ze goed in gesteld?
De yamaha handvatverwarming kent 3 standen, van scooters (kleine accu) tot motoren (wat grotere accu), met een 3e stand er tussen in. Maakt veel uit.

Knop ingedrukt houden tot de lampjes gaan knipperen, dan indrukken om in te stellen op 3 lampjes (hoog). Springt vanzelf terug naar normale stand.

Ik neem aan dat de dealer dat toch wel weet...
 
Tot nu toe nog geen vergelijkingsmateriaal, hoop dat het exemplarisch is.
Ja , kan natuurlijk ook zijn dat gewenning nodig is de XT660z remde al als je het gas dichtdraaide , 2 stuks XT1200 , met het geweldige gecombineerd remsysteem en nu moet de achterrem weer apart bediend worden , ik heb er pas 1400 km mee gereden , hij voelt wat sponzig ,
net of er een luchtbelletje in zit , een keer ontluchten anders na de corona ellende naar de dealer .
 
Ik neem aan dat de dealer dat toch wel weet...
Ja. Dat weet de dealer.
Het probleem is volgens mij een ontwerpfout van de handvaten waardoor de opgewekte warmte voor een groot deel de verkeerde kant op stroomt ( koude brug heet dat geloof ik ).
 
Daar istie dan *O*
IMG_20200401_180308.jpg
 
Beste Tenere bezitters, ik had wat spullen besteld om de motor een beetje op te leuken, waaronder een kleine beschermbeugel rond het blok. Nu kwam ik er gisteren bij montage achter (waar ik al een beetje bang voor was), dat deze beugel niet past in combinatie met de carterbescherming die ik heb gemonteerd. Ik heb er voor gekozen om de carterbescherming te houden en de valbeugel weer van de hand te doen. Het gaat om onderstaande beugel van Hepco&Becker:


Nu kan ik deze retourneren, maar het komt uit Duitsland en kost me dan sowieso 25 euro verzendkosten. Die 25 euro ben ik toch kwijt, dus kan ik het net zo goed voor die prijs hier aanbieden, dan heeft iemand anders er nog voordeel bij. Nieuwprijs is €160,- dus voor €135,- (ex verzenden) mag het weg.

Hij is dus helemaal nieuw, alleen even even losjes geplaatst om te zien of het paste. Let wel, het past dus alleen in combinatie met de standaard Yamaha carterbescherming. Mogelijk ook wel met andere merken, maar ik heb het vermoeden dat dit er maar weinig zullen zijn. Alle montagematerialen zitten er bij, maar als je een middenbok hebt geplaatst dan heb je aan de linkerzijde alleen iets langere bouten nodig, die zitten er niet bij.
 
Ik heb het baggagerek van ADVspec gekocht, prachtig rekje trouwens:

ADVspec rek.JPG


Maar hierdoor heb ik mijn zelf gemaakte RVS grabrail over, onmisbaar (vind ik) om de motor te manoeuvreren bij stilstand:
IMG_20200406_165157.jpg
IMG_20200406_165201.jpg
IMG_20200406_165208.jpg
IMG_20200406_165315.jpg

Te koop voor 30 euro inclusief verzenden, van het magazine met Willeke op de cover kan ik nog geen afscheid nemen........

Voor de duidelijkheid het is alleen de rail aan de linkerkant van de motor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan