Ik denk dat 200Kg echt de max is voor een adventure bike waarmee je serieus de weg mee af kan en de wereld over. Al die zware 1200 bikes ( BMWR1200/1250GSen enTriumph Tiger 1200 en noem ze maar op..) zijn daar gewoon niet voor geschikt. De marketings reclame vertelt ons graag dat ze dat prima en makkelijk kunnen maar de motorrijders die het avontuur aangaan zie je nooit op dat soort motoren rijden en dat is niet voor niks.
Hoe lichter hoe beter natuurlijk.
Mooie trips, ziet er gaaf uit allan !
Een vriend van mij heeft een R1200GS en we gaan dit jaar naar Schotland. De GS rijdt prima weet ik en niks mis mee maar ik zou 'm niet mee willen naar dat soort trips.
Vindt 'm gewoon te zwaar that's all.
Ik bedoel overigens vooral reis ( adventure ) trips over de wereld, dus een paar maanden of langer weg, en dan zijn er niet zoveel die dan een zware 250 Kg bike meenemen toch?
De KTM Adventure R, Honda 500X, T7 zijn de bikes waar een groot aantal rijders op zit/zat te wachten.
Meer road ( 2 cylinder) dan de echte lichte 1 cylinder enduro's en meer off road, lichter en handelbaar dan de zware (1200 / + 240 Kg ) varianten.
Mooie fotos vd jafferau Allan.
thx.
Het blijft idd altijd schipperen met een allroad ,tussen comfort en sportiviteit.
Met mijn tiger xrx 800 mijd ik ook de modder stukken als het kan ,ligt ook een stuk aan de 80-10 banden.
Maar ook aan het gewicht van 200kg
Het is maar wat je wilt of kunt, destijds de 1ste Parijs-Dakar deed ene mijnheer Philippe Jambert met een BMW R 65 meeModder is iets waar je zowieso in de problemen gaat komen met een zwaardere allroad, denk dat daar enkel de heel lichte endurofietsen echt geschikt voor zijn...
Maar met die dingen wil je de wereld niet gaan ontdekken... dus dat lijken mij ook niet de ideale reisenduro's.
Naar mijn mening is de Tenere 700 een schot in de roos... Genoeg power, meer dan z'n voorganger die met 48pk soms toch tekort kwam, licht genoeg en toch comfortabel en in de mogelijkheid om bagage mee te sleuren.
En dat aan een competitieve prijs... Yamaha gaat scoren met dit ding.
Oh ja adventure rijden en dagtrips van 1000km lijkt me helemaal onzin, volgens mij ben je dan alle adventure voorbij gereden, ookal wil je ergens ver gaan rijden de weg er naar toe is ook al adventure als je het woord op de juiste manier benadert.
Zo heb ik een keer toen ik net uit Slovakije kwam, in Tsjechië een lekke achterband gereden. Wiel eruit gehaald en toen stopte er een stel met een Vespa driewieler en die boden aan om in hun Vespa shop de band eraf te halen en band te plakken(werd uiteindelijk een nieuwe binnenband, ze deden ook onderhoud reguliere motoren); kwamen na een half uur terug en hielpen mee het wiel terug te monteren! Dat op een zondag en moest alleen de binnenband betalen, 10,-euro! Top!Ik kreeg in Belgie op zaterdag om half 2 s'middags een lekke band, alle werkplaatsen dicht , dus met 2 grote ringsleutels en een garagekrik van een zeer vriendelijke meneer geleend, de band eraf gesloopt, ondertussen kon mijn maat nog een nieuwe binnenband ritselen en na 2 uur weer op weg,
De route van Allan lijkt me een prachtige trip, en zolang je geen haast hebt lukt een boel, maar avontuur is overal , en hangt niet echt van je brommer of spullen af
Gewoon doen als je het leuk vind en je bent handig genoeg.
Je moet wel een beetje ruime garage of iets vrij hebben zodat je lekker kan werken lijkt me.
Een ninja is wel erg laag en gemaakt voor op de weg het lijkt me moeilijk om die op off road hoogte te krijgen nog los vh feit dat je niet weet hoe het frame zich dan gaat gedragen omdat het daarvoor niet is gemaakt? ( nou heb ik er geen technisch engineerings wise verstand van maar probeer mee te denken.. -
Kun je niet beter starten met een motor die al wat meer offroad geschikt is en die ombouwen?
Giant Loop heeft bv een ombouw kit ( ik weet is relatief duur en je wilt natuurlijk geen "kant en klaar pakket" maar alles zelf doen en uitvogelen, maar ter voorbeeld ) voor de Honda 500X met spaakwielen, vering en noem maar op daarmee wordt ie wel een heel stuk geschikter voor de off road gedeeltes:
Honda Cb500X Adventure Kit Van Rally-Raid-Producten - 2019
Sorry hoor, maar ik zie hier niet de meerwaarde in, nog geen 50pk en 195 kilo. En dan ga je er nog extra geld in proppen om er off road mee te kunnen rijden. Terwijl de tenere al 80pk heeft, en net zoveel weegt.
Als je nou een Husqvarna 701 had gezegd of iets in die trant kan ik het snappen.
Een cb500x is hetzelfde als de gemiddelde cross country auto, wel de looks maar niet de prestaties
en wanneer word hij nu uitgeleverd bij de dealert
Gaaf, en nu maar hopen dat er ook op gereden mag gaan worden... op hun facebook pagina staat:De Ténéré 700 staat volgende week op de Motorbeurs.Bekijk bijlage 1352436