2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Even gewoon voor het vervelend zijn (en educatief).
Wie niet van mierenneuken houdt hoeft dit niet te lezen.

Koppel begroot je in Nm, ofte Newton x meter. 50 Newton (ong 5 kg) kracht op een hefboom van 2 m = 100 Nm.

Een veerconstante druk je uit in N/mm, Newton per millimeter indrukking, ofte hoeveel Newton (0,1 kg) je nodig hebt om de veer een mm in te drukken.

Dit kan lineair gewonden zijn, bv 50 N/mm, dat betekent dat je voor elke mm extra indrukking 5 kg meet kracht nodig hebt, of progressief, bv van 50-100 N/mm, waarbij de spoed of de diameter variabel zijn. Hoe dieper je dan in de veerweg gaat, hoe harder je moet extra drukken voor de volgende mm. Dit is bv ook het typische verloop van een luchtveer.

Er zijn ook sommige vorken die twee trappen veren hebben, dus gewoon twee verschillende lineaire veren op elkaar.
 
20220831_174014.jpg

De beste raad is voorraad :)
 
Mijn akrapovic uitlaat zweette een beetje toen deze nieuw was. Netjes na elke rit met een doek het vet weg geveegd. tijdens een ritje Eifel een keer vergeten en de volgende dag (600km verder) kreeg ik de uitlaat niet meer schoon. Een keer thuis met WD-40 doen had ik bedacht. Duurder alleen even voor ik er aan toen kwam en momenteel krijg ik de uitlaat niet meer schoon (ook niet intrekken half uur wd-40). Iemand hier een tip voor?

Laatste tijd begint abs lampje af en toe te knipperen (voornamelijk wanneer ik door de heuvels rijd), even van contact en weer op contact verhelpt dit. Een snelle Google geeft geen oplossing (hard remmen bij versleten banden zou een oorzaak kunnen zijn maar beiden zijn niet het geval). begon bij een stand van ongeveer 5500km. Iemand hier bekend mee?

en even een plaatje omdat het kan :)
1661962702141.jpeg

Corleone Sicilië :-)
 
'(Die bruine slurrie is drama. Kreeg nieuwe Akra onder garantie omdat de vorige Akra na 600km al bruine smurrie had. De nieuwe geeft vervolgens na 500km al bruine smurrie.
Wordt dat wel minder?
 
Ik heb ook de originele Akra van de rally eronder. Bij de terugrit naar huis had ik ook van die bruine smurrie. Weggeveegd en na het verwijderen van de DB killer heb ik na 725 km geen bruine smurrie meer. Is het verwijderen van de DB killer toch ergens goed voor 🤣
Ik denk dat er olie vermengd met brandstof tegen wordt gehouden door de DB killers. Wellicht vergezocht, maar dat is mijn visie erop.
 
Dat heb je er van als je met van die fancy schoorsteentjes rond rijd. Nergens voor nodig, geeft alleen maar poetsstress :+
 
Die fancy schoorsteen kwam bij de kleur die m'n vrouw gekozen heeft voor mijn brommer.
Ik vind de standaard demper mooier en beter klinken.
 
'(Die bruine slurrie is drama. Kreeg nieuwe Akra onder garantie omdat de vorige Akra na 600km al bruine smurrie had. De nieuwe geeft vervolgens na 500km al bruine smurrie.
Wordt dat wel minder?
die bruine slurrie had ik al na mijn eerste rit van de dealer naar huis. Normaal en zou vanzelf over gaan. Klopt ook, maar die ene keer niet gelijk schoonmaken was niet handig.
 
En de nieuwe Akra. Nog veel erger dan de vorige..
Het is me nog niet gelukt om hem schoon te krijgen. Maar eens met remmenreiniger proberen dan.
 

Bijlagen

  • PXL_20220831_205629592.jpg
    PXL_20220831_205629592.jpg
    233,3 KB · Weergaven: 36
En de nieuwe Akra. Nog veel erger dan de vorige..
Het is me nog niet gelukt om hem schoon te krijgen. Maar eens met remmenreiniger proberen dan

Mocht dat niet lukken, dan zou ik een melamine spons met een scheutje water proberen. Pasgeleden heb ik daarmee een hoop ingebrand teer van de uitlaat bocht afgekregen.
 
Wat zou de volgende stap zijn na het upgraden van de veren voor en achter?
Ik blijf de bodem toch vinden...
Heeft iemand hier z'n motor al verhoogd, zodat grondspeling geen probleem meer is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan