2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Gisteren lek gereden. Eerst geklooi met het apparaat bij de pomp. Ik dacht dat ik het ventiel had vernaggelt. Maar achteraf bleek het toch een gaatje te zijn.

Ik was onderweg naar een motormaatje die meer dan volleerd monteur is. Kan alles.
Ik heb de banden, de Motoz GPS, gekocht omdat je daar op door kunt rijden als de binnenband lek is.
Met 40-50, voorzichtig met rechterhand, en op drempels en in bochten de laatste 10km afgelegd.
Ging prima. Geen schade aan band of velg.
En de band ging er redelijk makkelijk af.
Was voorgekneed.
Blij dat dat werkte zoals beloofd. Maar ik had een propje plaatsen onderweg (tubeless) misschien toch liever gehad.
Nu na 5 shops gebeld te hebben een 130/80 binnenband gekocht en geplaatst.
Net voor sluitingstijd.

Blij dat het zo kon met de Motoz.

Vraagje. De oude band, plak ik die met een gewone fiets plakspul, met iets speciaals, of gooi ik hem weg?
 
Gisteren lek gereden. Eerst geklooi met het apparaat bij de pomp. Ik dacht dat ik het ventiel had vernaggelt. Maar achteraf bleek het toch een gaatje te zijn.

Ik was onderweg naar een motormaatje die meer dan volleerd monteur is. Kan alles.
Ik heb de banden, de Motoz GPS, gekocht omdat je daar op door kunt rijden als de binnenband lek is.
Met 40-50, voorzichtig met rechterhand, en op drempels en in bochten de laatste 10km afgelegd.
Ging prima. Geen schade aan band of velg.
En de band ging er redelijk makkelijk af.
Was voorgekneed.
Blij dat dat werkte zoals beloofd. Maar ik had een propje plaatsen onderweg (tubeless) misschien toch liever gehad.
Nu na 5 shops gebeld te hebben een 130/80 binnenband gekocht en geplaatst.
Net voor sluitingstijd.

Blij dat het zo kon met de Motoz.

Vraagje. De oude band, plak ik die met een gewone fiets plakspul, met iets speciaals, of gooi ik hem weg?
Ik zou eens kijken naar het ventiel. Die zou wel is losgescheurd kunnen zijn nu je met een lege band gereden hebt. Als het gat niet heel groot is kun je m prima plakken en ergens in je motor stopje voor de volgende keer.
 
Opblazen, vinger op gaatje, dan blijft de band op spanning. Ventiel is ok.
Man van de Cross Shop had het ook over gescheurde ventielen en dat daarvoor bandenstoppers oid waren.

Die zorgen dat velg en band meer samen draaien bij wisselende grip.
Maar die zitten niet op mijn T7.
 
Plakken als een fiets band. Goed ontvetten, soms hangen ze vol met bandenvet.

Over de rim lock hadden we't hier enkele pg's geleden nog, als je iemand kent die ze kan leveren voor de brede velgen van de T7, er zijn nog liefhebbers...
 
20221108_171759.jpg

Rally zadel en nieuwe voetsteunen gemonteerd.
Allebei een grote verbetering :t
Behalve voor m'n saldo dan...
 
Vandaag voor't eerst sinds mei weer op de mtb gezeten. Goede hoop om deze winter eens 't veld in te duikelen.
 
Ik ben in Turkije en had een nieuwe achterban nodig. Niet met heel veel spoed, ik had er nog wel 2000km mee door gekund (achterband is nu vervangen bij 15534km) maar aangezien ik volgende week Iran binnen rijd en niet verwacht daar banden te vinden ben ik op tijd begonnen met zoeken. In Antalya via de lokale Yamaha dealer (heeft nog een 2022 rally edition op voorraad) advies voor een bandenboer gekregen.

Locatie op Google maps klopte niet en moest dus even zoeken maar dat was het waard want deze man kon me helpen. Vond het ook helemaal leuk om een motor met Mosko Moto bagage te zien. Althans, dat dacht ik te begrijpen want hij sprak geen Engels. Hij had alleen Continental TKC 80 voor me en na een hele snelle google actie vond ik dat prima.

Band is echt een heel stuk stiller en rijd fijner op bochtige bergweggetjes dan de originele Pirelli, enig issue wat ik er mee heb is dat heel langzaam rijden de hele motor trilt door de grove noppen. Hoop dat dit nog wat bij trekt als de band wat slijt, in druk verkeer best irritant. Ik heb er nog niet mee door het zand gereden. Meer mensen hier met deze band?

new tyre.jpg


En dan mij eigenlijke banden vraag, vorige kwam ik 's ochtends bij de motor en was mijn voor band voor 3 kwart leeg. Omdat deze niet helemaal leeg was de band opgepompt en kalm aan naar een werkplaats met goede google reviews gereden. Was gelukkig maar 10 minuten. Bij aankomst zat de band nog zo goed als vol. Man van de werkplaat begreep geen Engels maar met handen en voeten duidelijk gemaakt dat de voorband lek is. Toen dacht ik dat hij geen binnenband had maar geen die heb ik bij me. Oude binnenband er uit en daar zaten verschillende kleine gaatjes in. (positief hieraan vond ik dat ondanks dat het geen tubeless banden zijn de velg en band dus best wat lucht binnenhouden)

De binnenband die ik bij me had opgepompt om te zien deze niet lek was, dat was deze niet maar wel rondom een verdikking op een plek. Monteur vroeg of ik een nieuwe binnenband wilde, had hem blijkbaar verkeerd begrepen. Prima, houd ik deze als reserve. Nu vraag ik me alleen af, is dit okay voor een binnenband als deze een verdikking heeft? Het is nog een dure extra heavy duty binnenband ook.
 
Wat bedoel je precies met verdikking?
Heavy duty is 4 tot 4.5 mm.
Maar deze banden bollen wel heel onregelmatig op als je ze oppompt zonder buitenband erom heen.
Bedoel je dat?
Ze zijn erg onregelmatig qua dikte.
 
De buitenband is er om de vorm te houden, biba mag best balonnen hebben als ie niet klapt voor ie op volume is.

TKC is de referentie in 50/50 banden, dus da's best goed. Ik heb 'n set klaarliggen voor vorig jaar.
Was er op andere brommers heel tevreden mee.

Klinkt als een leuke trip, geniet ervan!
 
Ben weer terug op dunne biba.
Reed eerst met mousse toen met dikke michelin biba en nu gewoon weer op de dunnetjes.
Rij je lek door spijker of staaldraad schroef of doorn acacia marokko gaat hij ook door je dikke biba.
Enigste voordeel met dik is iets minder kans op snakebite rotsen lage bandenspanning.
En het scheelt je 2.5 kg op 2 banden.
 
Veel met TKC80's gereden. Altijd blij mee, doet het allemaal, ook met regen. Ideaal voor langere reizen behalve de slijtage.

Ga je nog verder dan Iran?
 
Veel met TKC80's gereden. Altijd blij mee, doet het allemaal, ook met regen. Ideaal voor langere reizen behalve de slijtage.

Ga je nog verder dan Iran?
Ja, ben nu bijna 4 maanden onderweg, heel zuid Europa gezien (Al veel gereisd maar Europa kende ik eigenlijk niet niet). Na Iran naar de Emiraten, dan Saoedi Arabië richting rode zee. Oversteken naar Soedan en dan zuidwaarts richting Kaapstad. Heb hier een jaar voor uitgetrokken. Ben nog wel even onderweg.

Dat deze banden wat sneller slijten geloof ik wel. Offroad gisteren merkte ik dan wel weer het verschil met de originele band.
 
Ja, ben nu bijna 4 maanden onderweg, heel zuid Europa gezien (Al veel gereisd maar Europa kende ik eigenlijk niet niet). Na Iran naar de Emiraten, dan Saoedi Arabië richting rode zee. Oversteken naar Soedan en dan zuidwaarts richting Kaapstad. Heb hier een jaar voor uitgetrokken. Ben nog wel even onderweg.
Nice, Iran is een mooi land op zich, zelf ben ik indertijd daarna richting Pakistan en de Karakoram gegaan, ook de moeite waard.
Kunnen we je nog ergens volgen? Vind het altijd leuk dit soort reizen en Zuid Afrika zou ik zelf ook graag nog eens willen zien.
 
Nice, Iran is een mooi land op zich, zelf ben ik indertijd daarna richting Pakistan en de Karakoram gegaan, ook de moeite waard.
Kunnen we je nog ergens volgen? Vind het altijd leuk dit soort reizen en Zuid Afrika zou ik zelf ook graag nog eens willen zien.
Ik ben nog bezig mijn oude blog nieuw leven in te blazen. Tot nu houd ik het één en ander bij via Polarsteps.

Wel een kleine aanpassing van het plan. Kwam vandaag auto's met Irakese kentekenplaten tegen. Om de één of andere reden niet gerealiseerd ik zo dicht bij Irak ben (en daar ben ik eerder geweest). Oude werk heeft daar en kantoor en aangezien voor Iraks Kurdistan geen visa nodig is eerst vrijdag in Erbil koffie drinken met een oud collega en dan vanuit Irak de grens met Iran oversteken. Schijnt ook een easy overgang te zijn.

Initieel was het idee om naar het oosten te rijden en uiteindelijk in Japan te eindigen maar Pakistan, India en omringende landen trokken me dus even niet. Misschien ooit nog als deze reis goed bevalt :)
 
Pakistan, India en omringende landen trokken me dus even niet.
schijnt wel erg mooi te zijn, berg passages, daar wilde ik in de jaren 80 heen,
(nooit iets gedaan)
maar problemen tussen India en Pakistan maken het niet makkelijk om daar de grens over te komen.
kasjmier schijnt ook erg mooi te zijn.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: wj63
Terug
Bovenaan Onderaan