2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Onderweg is het zonder het juiste gereedschap echt wel een klote klus.


Vooral dat...

En geen goesting om eraan te beginnen.
Dat je met een Enduro of Crossmotor met tubes rijdt kan ik nog inkomen, maar met een Allroad en voor wat de meesten zo'n motor gebruiken is een tubeless (voor mij toch zeker) de meest ideale oplossing.

BMW en Triumph zijn hier al even achter... hun 800-900cc Allroadmodellen hebben tegenwoordig ook gewoon tubeless wielen...
 
Vooral dat...

En geen goesting om eraan te beginnen.
Dat je met een Enduro of Crossmotor met tubes rijdt kan ik nog inkomen, maar met een Allroad en voor wat de meesten zo'n motor gebruiken is een tubeless (voor mij toch zeker) de meest ideale oplossing.

BMW en Triumph zijn hier al even achter... hun 800-900cc Allroadmodellen hebben tegenwoordig ook gewoon tubeless wielen...
KTM toch wel.
 
Yep, 790/890 ook
1290 ook, volgens mij 1090/1190 ook. Als ik mij niet vergis is het systeem van BMW alleen beter, daar zitten de spaken meer naar de buitenkant van de velg waardoor er niet zo’n gare band (die lek kan raken) over het midden van de velg nodig is.
 
Laatst bewerkt:
1290 ook, volgens mij 1090/1190 ook. Als ik mij niet vergis is het systeem van BMW alleen beter, daar zitten de spaken meer naar de buitenkant van de velg waardoor er niet zo’n gare band (die lek kan raken) over het midden van de velg nodig is.
In het verleden heb ik een xtz1200 gehad die standaard ook met tubeless wielen kwam. In het midden van de velg stond daar een flens met daarin de spaakkoppen, de nippels zaten in de naaf (net als bij bmw)
 
20230824_203431.jpg

Rebels er op. Zaterdag testen op de baan.
Achterband is een kreng om er op te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Even een paar ervaringen delen.
Ik was in de buurt en heb een paar stukken TET meegepakt in Luxemburg. Km of 12 denk ik.
Veel kleine maar verharde wegen en veel met stenen, grind, gruis. Geen zandwegen gezien.
En natuurlijk gaan de wegen daar wat meer omhoog en weer naar beneden.
Het losse spul is soms wel een uitdaging, maar verder goed te doen.
Lijkt me wel een aanslag op de banden, maar de Motaz GPS deden het alweer goed.

Op ochtend van terugreis kom ik er achter dat de achterband lek is. Schroef er in. Op het loopvlak. Lijkt wel ingedraaid.
Met die banden kun best nog rijden als ze lek zijn. Hele stijve wangen. Klote bij (de-)montage.
Lang verhaal kort. Bij tankstation band opgepompt tot 2.8 bar. Waar ik graag een haaks ventiel had willen hebben.
Toen 15 km gereden naar zzp-er die binnenband had en vervangen heeft.
Na 10 jaar V-Strom, tubeless, en 2 lekke banden en nu 1 1/2 jr T7 met 2 lekke banden, ga je dan weer denken aan wat is nu beter,
tube of tubeless. Het maakt in ieder geval uit waar je bent met de lekke band.
Maar wat ik wilde vragen is: hebben jullie ervaring met Slime. Volgens de monteur zou dat goed werken als je binnenbanden hebt.
Bekend?

Laatste ervaring is het hete blok. Het viel me op dat het blok heet was, heter dan normaal. En dan vooral bij langzaam rijden, minder rijwind.
Radiator vol, reservoir vol (dacht ik, en met mij andere hotelgasten). Temperaturen op dash waren bij gewoon rijden 84 en bij langzaam rijden liep het snel op naar 95-99.
Thuis eens goed gekeken. Zeker dat reservoir en de L-F indicatie. Bleek bijna op L te staan. Klote om af te lezen. Moest bijna 0,2 ltr bij.
Wat uiteindelijk hielp om af te lezen was om een lampje (zaklamp of telefoon) onder het reservoir te houden. Toen zag ik echt een niveau, een verschil tussen hier zit vloeistof en hier niet.
 
Nee, daarom ook doorgereden.
Alleen mijn benen kregen het erg warm zondag en toe. Stuk warmer dan normaal.
Viel me vooral op dat het niveau zo slecht af te lezen. Je denkt het is ok, maar dat blijkt niet zo te zijn.
 
Dat waar je bent met een lekke band is herkenbaar. Mijn buurman is fietsenmaker en die noemde als wonderspul 'Ride on'. Het zou gemaakt zijn van aramide vezels. Hij vertelde dat het preventief te gebruiken is maar ook bij een lek. Ze hebben ook een website zie ik.
 
Maar wat ik wilde vragen is: hebben jullie ervaring met Slime. Volgens de monteur zou dat goed werken als je binnenbanden hebt.
Bekend?
Ik heb het een keer gebruikt, en het werkte. Sommige gebruiken het preventief, maar ik heb het er pas ingedaan toen hij lek was, en na oppompen bleef hij keurig op druk. De achterband was op dat moment toch al versleten, dus die is meteen daarna ook vervangen. Echt lang heb ik dus niet rond gereden met dat spul er in, op de lange termijn weet ik niet wat het doet, maar om naar huis te komen werkte het prima.
 
Ik heb er zoiets laten indoen voor onze trip naar de Ténéré Travel Trophy, of het goed werkt weet ik niet..

Wat ik wel weet is dat ik vroeger toen ik nog met de MTB reed m'n banden ook tubeless maakte, net om met minder druk te kunnen rijden zonder dat ik me zorgen moest maken van een "snakebite".
Dan gebruikten we NoTubes om erin te kiepen... zo kon je Tubeless Ready banden zelfs tubeless maken.
En dat spul werkte, gaatjes werden meteen gedicht.
 
Nee, daarom ook doorgereden.
Alleen mijn benen kregen het erg warm zondag en toe. Stuk warmer dan normaal.
Viel me vooral op dat het niveau zo slecht af te lezen. Je denkt het is ok, maar dat blijkt niet zo te zijn.
Hij was toch wel ok? Tussen F-L is gewoon goed. Het is een reservoir, die doet niet zoveel :9
 
Heb nog niet kunnen rijden na het vullen.
Morgen F1 in Zandvoort. Misschien zondag.
Wordt vervolgd.
 
Hier nog mensen die het achterrem pedaal hebben vervangen. Ik vind hem een veel te lange slag hebben en niet makkelijk te bedienen als je staat. Iemand?

Ik kwam deze tegen en lijkt me wel wat.

"The Fix" - T7 Rear Brake Pedal
Ik heb er geen ervaring mee (ben pas net voorzichtig begonnen met staand rijden), maar Nomad Sweden was positief over the fix. Zie zijn filmpje.
Een nadeel lijkt me dat hij bij een val of stoten niet kan wegklappen zoals het origineel dat wel kan.
 
Die rebels bevallen uitstekend!
Mega veel grip. Ik neem geen andere banden meer :t

 
Ging er vandaag nog iemand van hier aanwezig zijn op de Tenere dag van Alex Vd Broek in Kog aan de Zaan?

Wij met drie man sterk uit België vanmorgen om 07u de weg op... anderhalf uur aan het rijden krijgen we telefoon dat wegens de weersvoorspellingen de dag niet zal doorgaan.
Klote, en niet fijn voor de organisatie.. Maar hey... wij zijn al ff onderweg..

Soit... moet lukken dat ik net telefoon kreeg toen we een koffiestop gingen doen... koffie gedronken, rechtsomkeer en tegen 10u waren we terug thuis.

Motoren van de trailer en hier dan nog maar genoten van de A.S.moto allroadrit Limburg.

1693159528109.png

1693159551142.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan