2019 Yamaha TÉNÉRÉ 700 topic

Is geen drama dat is genieten ik rij alleen maar off road.
Het soms noodzakelijk asfalt zit er helaas altijd tussen.
Maar een ketting gaat ik schat wel 7500km mee.
 
Bij ons is het meer dat de tandwielen helemaal gaar gesleten zijn van het zand. Dan wordt de ketting direct mee vervangen.
 
Mijn achtertandwiel was nog verbazend goed.
Heb een supersprox.
Die er toch maar weer opgestoken.
Wil graag Ironman.
Maar mij te duur met importeren.
 
Vraagje. Wie komt er van een XT660Z af?

Ik heb op een gewone T7 proefgereden en gister op een een World Raid. De T7 vond ik toen al vrij laag zitten en de steps hoog zitten.
Op de World Raid was het echt niet te doen, leek nog wel lager en die tank was echt te breed, m'n benen zaten heel erg uit elkaar. Reed echt niet fijn, proefrit vrij snel afgebroken. Jammer, want die World Rally is wel echt een plaatje!
Blok(leek iets fijner dan de oude T7..of ligt aan mij haha), windbescherming, dashboard en vering van die WR is wel echt briljant. Ik ben 1.93 overigens, met wel erg lange benen.

Ik heb het idee dat de XT660Z standaard echt hoger zit en de steps lager staan dan de T7...?
 
Je kan de steps gewoon verlagen toch?
Ik zou de koop daar niet van af laten hangen, als je 10k plus neerlegt voor een fiets dan kan er vast wel nog 50 euro af voor een custom setje.

En met 187 is het voor mij teentjes aan de grond met het rally zadel, die voegt ook nog eens iets van 2cm toe dacht ik.
 
Vraagje. Wie komt er van een XT660Z af?

Ik heb op een gewone T7 proefgereden en gister op een een World Raid. De T7 vond ik toen al vrij laag zitten en de steps hoog zitten.
Op de World Raid was het echt niet te doen, leek nog wel lager en die tank was echt te breed, m'n benen zaten heel erg uit elkaar. Reed echt niet fijn, proefrit vrij snel afgebroken. Jammer, want die World Rally is wel echt een plaatje!
Blok(leek iets fijner dan de oude T7..of ligt aan mij haha), windbescherming, dashboard en vering van die WR is wel echt briljant. Ik ben 1.93 overigens, met wel erg lange benen.

Ik heb het idee dat de XT660Z standaard echt hoger zit en de steps lager staan dan de T7...?
Ik weet niet of er veel verschil zit in de afstand zadel - voetsteunen tussen de T7 en de XT660Z, maar ik rij nu op de T7 met een kussentje dat net het verschil maakt. Op mijn XT660Z had ik een 4 cm hoger zadel, dat was mijn beste verandering, eigenlijk moet ik dat ook op mijn T7 hebben.

Standaard zijn zadels te zacht en/of te laag, windbescherming is sowieso altijd waardeloos.
 
Je kan de steps gewoon verlagen toch?
Ik zou de koop daar niet van af laten hangen, als je 10k plus neerlegt voor een fiets dan kan er vast wel nog 50 euro af voor een custom setje.

En met 187 is het voor mij teentjes aan de grond met het rally zadel, die voegt ook nog eens iets van 2cm toe dacht ik.
Dat is vaak maar 1 centimeter met steps verlagen. Ik denk dat ik als ik op de grond sta en de motor tussen mijn benen, dat ik ruim 15 centimeter tussen kont en zadel heb. Zitten is nog met benen gebogen en voet plat op de grond. Zag net wel een +50mm hoger rallyzadel, standaard rally is +30mm?
Staan was wel ok...stuur moet wel echt omhoog dan. Dat is vrij makkelijk te fixen. Schakel en rempedalen aanpassen voor m'n maat 49,5 is ook nog wel te regelen. Maar vond die algehele zit echt heel laag op de T7 en m'n benen waren onwijs opgetrokken...miste zeker 10 cm meer zitruimte in het geheel.
Mijn 660Z heeft alleen een Kahedo +4cm zadel en pivot pegs en Ohlins veren...dan kom ik met m'n voeten plat op de grond. De zit is subliem met een rallystuur van renthal nog op de 660Z.
Maar ik pas zoiezo op 70% van de allroads niet...zelfs niet op een GS1300, scheenbeen tegen de cilinders. Klem met m'n benen op een Aprilia Tuareg tussen de kappen CF moto, nope...Triumph, nope...enz enz

Kan wel een goede deal krijgen op een T7 Extreme als ik m'n 660Z inruil. Maar als het niet gaat bevallen, is het een hoop geld. Dus ik twijfel nog wat... Vind ook mijn 660Z nog steeds wat hebben met die 1 pitter.
 
Dan heb je extreem lange benen?
Mijn broer van 211cm had geen issues met mijn XTZ,XRV. En T7 zal ik hem binnenkort eens op zetten.

Zag er wel hilarisch uit _O- dan lijkt zo'n allroad ineens heel klein.
 
Haha, ja best wel. Lengte zit in mijn benen. Motorbeurs was ook verhelderend...bijna niks zat goed:? Alles wat 'rally oriented' is wel weer.
T12 SuperTenere zat ook wel goed(zou ook wat hoger moeten dat zadel dan standaard), daar reed ik gister ff op voor de WorldRaid. Maar met m'n knieën tegen en iets op de grote zijkappen haha
 
@Johan V , het blok van de World Raid is exact hetzelfde als de standaard T7, dus als je een verschil bemerkt, zal het waarschijnlijk te maken hebben met dat je meer gewicht aan het meezeulen bent en dus een minder nerveuze gasreactie bemerkt.

Met binnenbeenlengte 34 kom ik redelijk weg op de T7. Steps verlagen is voor mij geen optie, want ik zit nu al af en toe aan de grond.
 
Vraagje. Wie komt er van een XT660Z af?

Ik heb op een gewone T7 proefgereden en gister op een een World Raid. De T7 vond ik toen al vrij laag zitten en de steps hoog zitten.
Op de World Raid was het echt niet te doen, leek nog wel lager en die tank was echt te breed, m'n benen zaten heel erg uit elkaar. Reed echt niet fijn, proefrit vrij snel afgebroken. Jammer, want die World Rally is wel echt een plaatje!
Blok(leek iets fijner dan de oude T7..of ligt aan mij haha), windbescherming, dashboard en vering van die WR is wel echt briljant. Ik ben 1.93 overigens, met wel erg lange benen.

Ik heb het idee dat de XT660Z standaard echt hoger zit en de steps lager staan dan de T7...?
Hoe lang ben je? Ik zit er prima op met 1.94 en een Rally zadel. Stuur verhogen is nergens voor nodig, tenzij je ruim 2 meter bent of van touren houd.
Ik heb voetsteun verlagers liggen om te expirimenteren, maar nog niet getest.
 
Ik ben 1.97 en heb op een maatje zijn tenere gereden. Deze had voetsteunen verlaagd en een verhoogd zadel. Dat zat wel echt perfect, dus die staan ook nog op mijn lijstje.
 
Vraagje. Wie komt er van een XT660Z af?

Ik heb op een gewone T7 proefgereden en gister op een een World Raid. De T7 vond ik toen al vrij laag zitten en de steps hoog zitten.
Op de World Raid was het echt niet te doen, leek nog wel lager en die tank was echt te breed, m'n benen zaten heel erg uit elkaar. Reed echt niet fijn, proefrit vrij snel afgebroken. Jammer, want die World Rally is wel echt een plaatje!
Blok(leek iets fijner dan de oude T7..of ligt aan mij haha), windbescherming, dashboard en vering van die WR is wel echt briljant. Ik ben 1.93 overigens, met wel erg lange benen.

Ik heb het idee dat de XT660Z standaard echt hoger zit en de steps lager staan dan de T7...?
🙋🏻‍♂️ Maar Is alweer 2 motoren terug. Zadel op de XTZ660 was een door RayZ aangepaste en verhoogde versie. Huidige T7WR is wat hoogte betreft voor mij (1.93m) prima. Wil je een echt hoog ding dan moet je de originele 2018 Honda ATAS (mijn vorige motor) eens proberen.
 
Dealerpakket zou ik dus enkel nog maar doen als ik niet voldoende vakantiedagen zou hebben en misschien voor het dagelijkse bagagetransport, want uiteindelijk is dat wel fijner rijden..
bedankt voor je reactie! Ik heb eergisteren er voor gekozen om het dealerpakket te nemen.

Net optijd want ik zag gisteren op hun instagram dat alles is uitverkocht nu😎
 
Had nog ff op een gewone T7 gezeten. Ik denk als ik een hoog rallyzadel neem(+5cm) en steps verlaag(wat ik ook bij mijn 660 heb gedaan) dan gaat dat wel.
Had de T7 Extreme op de trigger om te bestellen...
Maar ga toch de 660Z houden en heb een blauwe First Edition T12 bijgekocht(iets aanpassen in zadel -en stuurhoogte), beste van beiden nu voor mijn rijstijlen/wensen :)
T7 Extreme wellicht ooit als opvolger voor mijn 660Z op den duur.
 
Hoe lang ben je? Ik zit er prima op met 1.94 en een Rally zadel. Stuur verhogen is nergens voor nodig, tenzij je ruim 2 meter bent of van touren houd.
Ik heb voetsteun verlagers liggen om te expirimenteren, maar nog niet getest.
1,93. Maar benen zijn een ding haha. Stuur op de T7 vond ik laag en smal. Daar zou ik een rallystuur op zetten dan, heb ik nu ook...ideaal!
Heb binnenkort een T12, ook die is gewoon best laag in de hoogste zadelstand en knieën op de zijkappen(en ik lees zo vaak dat mensen net bij de grond komen op een T12)_O-
 
Iemand ervaring met de Michelin Anakee Wild banden? Ik wil een set hebben die ik kan gebruiken voor meer onverharde routes. Vind compromis om minder levensduur (van de banden) of comfort op de weg helemaal prima. Zelfs voor de TET in Nederland vind ik de Scorpion STR niet goed. Als je met een beetje vaart over modder of los zand gaat is er geen houden aan. Dat is juist waar ik plezier uit haal, met een flinke vaart over onverhard rijden (waar het kan).

De kanttekening daarbij is dat het wellicht ook komt omdat ik veel zwaarder ben dan waar de motor standaard op afgeveerd is (met gear toch zeker rond de 105 kg). Iemand nog tips voor upgrades? Ik zit zelf te denken aan gewoon Yamaha achterveer en voorvork veren naar gewicht OF een dikke upgrade naar een complete touratech extreme (complete achtervering + internals & veer voorvork). Zag laatst een filmpje van ARieman1 waarin hij zijn WR flink op zn lazer geeft.
. Komt het nog lang niet in de buurt van mijn voorganger (KTM 450 EXC) maar is het zeeeeker beter
 
Die vent heeft 150 jaar ervaring, dus daar zou ik al helemaal niet naar kijken. (die filmpjes wel natuurlijk :P).

Ik zou eerst de banden vervangen, en dan pas met de vering gaan rommelen. 1 step at a time.
 
Ik ga de Dunlop Trailmax Raid proberen, net iets meer offroad dan de STR's. Wil wel een beetje straat performance behouden, en levensduur. Het blijft ook een motor van 200kg dus wat glijden hoort erbij :9

Vorig jaar op vakantie wel meerdere keren de eindaanslag bereikt van de vering (zit ook rond de 100kg). Maar nog niet zo vaak dat ik al nieuwe vering wil, het gaat er nog mee door. Misschien als de vering wat meer ervaring heeft dat ik het vervang, motor staat nu bijna op 9000km.
 
Zou je niet juist het ding vervangen waarvan je zeker weet dat het niet goed is (vering). Alleen al veren die passen bij je gewicht zal iig helpen om dat zwaar duiken onder remmen wat meer onder controle te krijgen. Hoeft ook niet perse meteen een set van 2000 euro te zijn, kan ook simpeler en goedkoper.
 
Ik ben bij de garage langsgereden, aangegeven wat mij niet beviel aan de vering.
Hij heeft een tijdje lopen trekken en hannesen en draaien.

Resultaat, hij staat nu op lage snelheid wat "hard", maar als ik lekker doorjaag voelt het aanzienlijk beter.
Geen verstand van, maar ik omschrijf het als minder zenuwachtig achter.
Ook bij de oude settings als je glijdend door een bocht ging begon de achterkant een beetje te stuiteren en dus weg te lopen (ik denk slecht contact dus langzaam opzij aan het wandelen) .

Dus misschien eens bij iemand langsgaan en vragen het in te stellen?
 
Ik ben bij de garage langsgereden, aangegeven wat mij niet beviel aan de vering.
Hij heeft een tijdje lopen trekken en hannesen en draaien.

Resultaat, hij staat nu op lage snelheid wat "hard", maar als ik lekker doorjaag voelt het aanzienlijk beter.
Geen verstand van, maar ik omschrijf het als minder zenuwachtig achter.
Ook bij de oude settings als je glijdend door een bocht ging begon de achterkant een beetje te stuiteren en dus weg te lopen (ik denk slecht contact dus langzaam opzij aan het wandelen) .

Dus misschien eens bij iemand langsgaan en vragen het in te stellen?
Of jou instellingen overnemen hoeveel kliks alles open staat.
 
Zou je niet juist het ding vervangen waarvan je zeker weet dat het niet goed is (vering). Alleen al veren die passen bij je gewicht zal iig helpen om dat zwaar duiken onder remmen wat meer onder controle te krijgen. Hoeft ook niet perse meteen een set van 2000 euro te zijn, kan ook simpeler en goedkoper.
Vind het duiken wel mee vallen voor een allroad, zeker als ik het vergelijk met Alpjes die ik in het verleden heb gehad.

Vering van m'n KTM 990 was uiteraard wel beter, maar stoor mij nog niet aan de vering van de T7. Misschien dat ik eind dit jaar er wat anders onder gooi. Dan heb ik qua gevoel weer een gloednieuwe motor. :+ Daarnaast is zacht landen en het juiste spoor zoeken ook een kunst, met dikke noppen en fancy vering kun overal wel door en overheen blaffen.

Ik ben bij de garage langsgereden, aangegeven wat mij niet beviel aan de vering.
Hij heeft een tijdje lopen trekken en hannesen en draaien.

Resultaat, hij staat nu op lage snelheid wat "hard", maar als ik lekker doorjaag voelt het aanzienlijk beter.
Geen verstand van, maar ik omschrijf het als minder zenuwachtig achter.
Ook bij de oude settings als je glijdend door een bocht ging begon de achterkant een beetje te stuiteren en dus weg te lopen (ik denk slecht contact dus langzaam opzij aan het wandelen) .

Dus misschien eens bij iemand langsgaan en vragen het in te stellen?
Je kunt maar tot zover hannesen en draaien, is ook zeker niet onbelangrijk. Maar als je op de eindaanslag komt is het gewoon een kwestie van te slappe veren, en deels rijtechniek
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan