• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

220 / 380 motor aansluiten

bart5

Die hard MF'er
Lid geworden
18 mrt 2009
Waarderingsscore
2
hallo, motorgerelateerde vraag over mn zaagbank ;) die ik ga gebruiken om framebuizen voor harleys te zagen

ik heb een oude afkortzaagbank op de kop getikt voor weinig, zit een andere electromotor op gefabriekt maar de stekker is er af geknipt. Omdat ik niet helemaal zeker weet of het slim is er zo een nieuwe stekker aan te prakken heb ik het gebeuren even open geschroefd, dat was denk ik slim want ik weet niet of ze goed bezig zijn geweest.

Hieronder de plaatjes

de schakelaar, onder de draad waar de stekker aan komt, rand aarde op de aarde aansluiting en de geelgroen als fasedraad op aansluiting V gebruikt ?

onderste aansluitingen zijn U V W, en bovenaan staat rood op B zwart op S en blauw op T
[Dode link verwijderd]

Op de motor zelf is de volgende aansluiting gemaakt
[Dode link verwijderd]
de bovenste zijn al gebrugd, op andere vragen op dit forum zag ik mensen dit met losse draden doen, ik neem dus aan dat dit op 220 is geschakeld ?

en hieronder nog het typeplaatje van de motor zelf
[Dode link verwijderd]

Goed, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, staat die nu op 220 geschakelt, of verbrand ik de motor of mn stoppenkast doordat die op 380 staat...

mvgr bart

als ik het zo zie is het wel goed aangesloten, wel prutserig ik zou als ik jou was eerst aderhulsjes dan wel oogjes eraan doen.
En de voedings kabel is een grondkabel dus die zou ik ook even vervangen voor 1 met je juiste kleuren er in dat kan zijn 3 keer een zwarte en een groen gele of een exemplaar met bruin zwart grijs en groen geel.

De aansluiting dan is verder simpel de U gaat op L1 in de stekker, V op L2, en W op L3 en groen geel op het schroefje aan de zijkant.

De motor staat is ster geschakeld dus op 400v (380)

Patrick

Laatst bewerkt:
220/380 gaat om de spanning over de spoelen.
Je gaat deze dus nooit op een 230V voeding laten werken. :)

Kan wel op 220 werken, moet alleen een frequentieregelaar tussen die 220 voeding heeft en 3x 220 uitstuurd. Klemmen strookje in driehoek zetten en tadaa. ;)

Enige nadeel is dat die krengen duur zijn. Commander 0,55Kw is al gauw 200 euries.

Laatst bewerkt:
als ik het zo zie is het wel goed aangesloten, wel prutserig ik zou als ik jou was eerst aderhulsjes dan wel oogjes eraan doen.
En de voedings kabel is een grondkabel dus die zou ik ook even vervangen voor 1 met je juiste kleuren er in dat kan zijn 3 keer een zwarte en een groen gele of een exemplaar met bruin zwart grijs en groen geel.

De aansluiting dan is verder simpel de U gaat op L1 in de stekker, V op L2, en W op L3 en groen geel op het schroefje aan de zijkant.

De motor staat is ster geschakeld dus op 400v (380)

Helemaal mee eens

De motor kan je niet op 220v aansluiten omdat deze voor 400v is gemaakt
de voedingskabel moet je zeker vervangen :P

en als je toch bezig bent is het helemaal mooi als ervoor zorgt dat de zaagbank zijn eigen goede zekering heeft, bevoordeeld een nulspanningbeveiliging of PKZ automaat voor 2.65 Ampère

EDIT:
Kan wel op 220 werken, moet alleen een frequentieregelaar tussen die 220 voeding heeft en 3x 220 uitstuurd. Klemmen strookje in driehoek zetten en tadaa. ;)

Kan ook maar kost ook wat :+

Laatst bewerkt:
Op het type plaatje bovenaan staat dat de motor zowel in "driehoek" als in "ster" aangeloten kan worden .
Zoals de foto laat zien ( jumper-strips )staat de motor in "ster" aangesloten .
Bij de "driehoek"- vorm van 3-fase , 380 V , geeft de motor z'n grootste kracht af !

Op 220V kan de motor WEL draaien , maar dan moet ie als het ware in "ster" aangesloten worden met een zgn "aanloopcondensator" . ( die sloop je dan maar van een ouwe wasmachine- of centrifugemotor af) , met een waarde tussen 2 en 3 uF oid )

De vraag is dan alleen : Levert de motor dan nog voldoende kracht ?

.......en dat zul je dan even moeten proberen ..... :/

Laatst bewerkt:
bedankt voor je antwoord !!

kan je me ook vertellen hoe ik het gebeuren dan moet aansluiten ? aanloopcondensator kan ik wel aankomen

hierzo :

probeer eerst even volgens de rechter afbeelding ,....da's 1 fase ster .

heeft ie te weinig kracht , dan moet ie om naar 1 fase driehoek .

full

Laatst bewerkt:
...n.b. !

als ie verkeerd-om loopt ,...dan moet je die condensator even aan 1 kant los nemen en op een naastgelegen wikkelings-pool aansluiten ,.....dan draait de motor de andere kant op

LET ER OP DAT JE DIE CONDENSATOR NIET OVER JE "FASE" EN "NUL" ZET :/

Laatst bewerkt:
ik denk niet dat een condensator een goed idee is op een zaagmachine (beugel / lint / cirkelzaag??) ook al is de motor maar 0,55 Kw (als je hem op 230V wil laten lopen).

de motor staat in ster en dus maar 230V over de wikkelingen (geen probleem voor deze motor).
het lijkt mij trouwens wel dat de kabel die er op zit geen grondkabel is (zie midelste draad) maar als dat een grond (harde) kabel is met masieve aarders zou ik die wel vervangen voor een 4 aarderige 2,5 kwadraat kabel.
en maak er kabeloogjes of vorkjes aan, das wel net zo netjes ;)

GR NEMO!

waarom ?

ik zie het probleem niet ,...als te weinig porrie levert moet ie om naar driehoek

en dan kijken of ie voldoende kracht heeft.

Het betreft hier een afkort-zaag met zaagblad ,...die dingen draaien langzaam omdat ze een vertragingskast hebben ,.....dus misschien kracht zat :/

hierzo :

probeer eerst even volgens de rechter afbeelding ,....das 1 fase ster .

[afbeelding]

_O- _O-
en als ik dat zo bekijk gaat het ook nog werken ook :P
maar ik denk dat driehoek al voldoende is voor deze motor/zaag.

@TS
kan je eens een foto maken van de machine?

GR NEMO!

waarom ?

ik zie het probleem niet ,...als te weinig porrie levert moet ie om naar driehoek

en dan kijken of ie voldoende kracht heeft.

Het betreft hier een afkort-zaag met zaagblad ,...die dingen draaien langzaam omdat ze een vertragingskast hebben ,.....dus misschien kracht zat :/

Als je B.V een Bewo afkortzaag bedoeld, die hebben volgens mij wel een vertraging hoor.
Dit gebeurd doormiddel van een wormoverbrenging.
maar goed, dat maakt niet uit.

GR NEMO

Op het type plaatje bovenaan staat dat de motor zowel in "driehoek" als in "ster" aangeloten kan worden .
Zoals de foto laat zien ( jumper-strips )staat de motor in "ster" aangesloten .
Bij de "driehoek"- vorm van 3-fase , 380 V , geeft de motor z'n grootste kracht af !

Op 220V kan de motor WEL draaien , maar dan moet ie als het ware in "ster" aangesloten worden met een zgn "aanloopcondensator" . ( die sloop je dan maar van een ouwe wasmachine- of centrifugemotor af) , met een waarde tussen 2 en 3 uF oid )

De vraag is dan alleen : Levert de motor dan nog voldoende kracht ?

.......en dat zul je dan even moeten proberen ..... :/

ben benieuwde of dit werkt :)
zelf geen goede ervaringen mee :+

Laatst bewerkt:
hierzo :

probeer eerst even volgens de rechter afbeelding ,....das 1 fase ster .

[afbeelding]

Als je jouw motor op 220 volt 1 fase wilt laten lopen , aansluiten zoals het linker plaatje.
Je verliest alleen wel minimaal 1/3 van je vermogen.
De vuistregel voor de condensator is 70 Microfarad per Kw motorvermogen.
En om precies te zijn heb je dan een condensator van 38,5 microfarad nodig.(of iets wat in de buurt komt.)

Werkt prima , heb dit al talloze keren toegepast.

Laatst bewerkt:
je kan ook een hele ander 220 motor aanschaffen / of laten wikkelen ,.....maar dan moet je knip gevuld zijn ....

....en nou is 't een kwestie van een ouwe aanloopcondensator van een wasmachine oid van de plaatselijke vuilstort

Heb je niet gewoon een 3f kookgroep over omdat je op gas kookt?
Dan hoef je helemaal niet te gaan lopen prutsen.

Ik vind het trouwens wel allemaal creatieve oplossingen.
Daar ben ik nog niet op gekomen.

Terug
Bovenaan Onderaan