Boete naar inkomen???

Boete naar inkomen?

  • Ja, per direkt graag!

    Stemmen: 67 28,0%
  • Nee, je hebt gewoon pech!

    Stemmen: 113 47,3%
  • Doe mij maar helemaal geen boete :+

    Stemmen: 59 24,7%

  • Totaal aantal stemmers
    239

KawaMaup

MF veteraan
11 mei 2003
1.814
0
Den Haag
Facebook
Voor degene die hun frustraties in andere topics niet kwijt kunnen..hier dan het topic voor al die mensen die met elkaar overhoop liggen over het feit waarom die ene minder goed verdienende bouwvaker nou zwaarder gepakt wordt met een 30+ overtreding dan die 2x modaal verdienende ICT Consultant met die X5 onder z'n hol.

Plemp uw zaak menschen
 
Je maakt dezelfde fout met dezelfde potentiele gevolgen. Waarom zou je daar anders over moeten straffen?
 
ik den k dat een middenweg gewenst is. maar ik heb het vage idee dat ze dit ook wel doen. voor hoge boetes moet je toch vaak naar de rechter.
toen ik bij de rechter was en hoorde dat ik 700+ pleuro mocht afstaan aan de weledele heer Spee, vroeg de rechter nog wel even of ik dat wel kon betalen, ik was toen tenslotte nog niet boven, of zelfs op de leeftijd van 21. ik weet niet of ze er rekening mee gehouden hadden als ik nee gezegd had, ik kon dat bedrag (alleen onder dwang) wel kwijt
 
Het heeft voors en tegens.

Mensen met een laag inkomen vinden het een goed idee, mensen met een hoog inkomen niet.

Maar wil je dit ook doen met detentie? Hoe langer je nog te leven hebt, hoe langer je moet zitten?

Oftewel: hier gaan we nooit uitkomen. Het minst oneerlijke zou een combi zijn. Ik roep maar eens wat: standaard €100 plus dan nog 1% van je bruto jaarinkomen. Zoiets dus.

maar dan komen we meteen op het volgende probleem. Bij niet betalen, heb je een aantal dagen cel ter vervanging. Een noestig werkende arbeider (moet wel hard werken, want hij wil een goed inkomen om zijn kinderen fatsoenlijk te kleden en naar school te kunnen sturen) zal die dagen niet kunnen missen.

Een lapswanzerige uitkeringstrekker (beroeps) interesseert het geen reet: gratis eten!!! en gaat lekker een paar daagje zitten. En weg boete.

Vertel me nu nog maar eens waarom wat eerlijk zou zijn.
 
Eerlijk zou zijn om de strafmaat niet af te laten hangen van de persoon. Het is heel eenvoudig: er is wet, die wet moet gehanteerd worden. Wanneer je de wet breekt wordt je gestraft. Je moet gestraft worden in relatie tot de gebroken wet en niet in relatie met wie je bent. De strafmaat wordt dan subjectief en dat is geen wenselijke situatie i.m.h.o.
 
Liep idd al een hele discussie in het wegmisbruikers topic hierover :)

Ik ben dus wel voor boetes naar inkomen, maar dan alleen voor zware feiten die bij de OvJ terecht komen en niet voor alledaagse overtreidingen.

Dus voor artikel 5 gedragingen betaal je dan een bepaald percentage van je maandelijkse inkomen (bepaald door de OvJ) en voor gewone alledaagse overtredingen betaald iedereen hetzelfde.

Ik bedoel, als iemand die 20K per maand verdiend door een aso inhaalaktie bijna een tegemoetkomende motorrijder platrijd vind ik niet dat die ervan af hoeft te komen met een boete van 500 euro want dat interesseert hem toch niet.

Btw, bovenste optie had je beter weg kunnen laten voor een beter beeld.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft voors en tegens.

Mensen met een laag inkomen vinden het een goed idee, mensen met een hoog inkomen niet.

Maar wil je dit ook doen met detentie? Hoe langer je nog te leven hebt, hoe langer je moet zitten?

Oftewel: hier gaan we nooit uitkomen. Het minst oneerlijke zou een combi zijn. Ik roep maar eens wat: standaard €100 plus dan nog 1% van je bruto jaarinkomen. Zoiets dus.

maar dan komen we meteen op het volgende probleem. Bij niet betalen, heb je een aantal dagen cel ter vervanging. Een noestig werkende arbeider (moet wel hard werken, want hij wil een goed inkomen om zijn kinderen fatsoenlijk te kleden en naar school te kunnen sturen) zal die dagen niet kunnen missen.

Een lapswanzerige uitkeringstrekker (beroeps) interesseert het geen reet: gratis eten!!! en gaat lekker een paar daagje zitten. En weg boete.

Vertel me nu nog maar eens waarom wat eerlijk zou zijn.

bij detentie, als we het hebben over echte misdrijven zoals moord of mishandeling, dan moet iedereen gelijk behandeld worden aangezien rijk, arm, dom slim, iedereen weet dat elkander letsel toebrengen niet hoort.

en ipv celstraf zou je ook een alternatieve straf kunnen doen zoals op zondag verplicht x aantal uur in een verzorgingstehuis werken. heb je en de overtreder gestrafd en hij doet wat nuttigs...

maar als iemand zegt, als je als timmerman je 30+ boete niet normaal kan betalen dan heb je pech.

mag die persoon nog voetballen in het weekend omdat een blessure ook snel op de loer ligt en hij eigenlijk de ziekenhuiskosten nooit kan vergoeden in principe...
 
Oh ik maak op 1 januari een overtreding, terwijl ik geen werk heb.....
ben het niet eens met de bekeuring, en laat het voorkomen..... Dat kan in N.L zo maar een half jaar duren...
In die tussentijd vind ik een baan, en ga lekker verdienen, en dan komt de argumentatie van de rechter....
Nou meneer K@W@, eigenlijk had u een bekeuring gekregen van 25 euro, maar ik zie dat u inmiddels werk heb, en nu wordt het 125 euro.... ja da's eerlijk

Of nog wat....

Thuissituatie..
Zoon en dochter op de Uni. heb een redelijk inkomen, en krijg dus helemaal NIETS vanuit groningen.... Dankzij de nieuwe zorgverzekering mag ik dus ook voor die 2 studenten betalen, dus ben alleen al aan zorg 512 euro per maand kwijt.....Dan heb ik ooit een huis gekocht, die kosten komen elke maand ook weer terug, vaste lasten, collegegeld, boeken en studiemateriaal, stages en buitenlandse reizen ( moet vanwege de studiepunten)...

Eind van de maand hou ik dus echt niets over, maar dan mag ik wel meer dokken voor een bekeuring dan iemand die niet werkt, alle studie kosten vergoed krijgt, huursubsidie, zorgtoeslag, en weet ik al niet meer...

Ja lijkt me echt een eerlijk systeem
 
TS is militair, naar ik aanneem modaal verdienend.
TS vindt kennelijk dat zijn "buurman" in een te dure auto rijdt en maar wat meer voor z'n overtredingen moet gaan betalen :Z



Mijn stem: Nee, je hebt gewoon pech *:)
 
Liep idd al een hele discussie in het wegmisbruikers topic hierover :)

Ik ben dus wel voor boetes naar inkomen, maar dan alleen voor zware feiten die bij de OvJ terecht komen en niet voor alledaagse overtreidingen.

Dus voor artikel 5 gedragingen betaal je dan een bepaald percentage van je maandelijkse inkomen (bepaald door de OvJ) en voor gewone alledaagse overtredingen betaald iedereen hetzelfde.

Ik bedoel, als iemand die 20K per maand verdiend door een aso inhaalaktie bijna een tegemoetkomende motorrijder platrijd vind ik niet dat die ervan af hoeft te komen met een boete van 500 euro want dat interesseert hem toch niet.

Btw, bovenste optie had je beter weg kunnen laten voor een beter beeld.

en jij denkt dat een junk of alcoholverslaafde wel wakker ligt van 500 euro boete, die gaan 20 dagen zitten, en pikken hun leventje gewoon weer op
 
Ik heb een vrij laag inkomen, maar dit is absurd.

Er is een land dat dat zo doet (weet effe niet meer welke, Zwitserland?). Las je weleens verhalen van een voetballer die 20km te snel rijdt en dan 100.000 euro moet aftikken. Belachelijk.

Karl
 
xtra vedient blijkbaar meer en heeft wat mij betreft pech.

ik ben student, een boete van 60,- hakt er bij mij keihard in. Mijn bijbaantje is directiechauffeur. De mensen die ik rij maakt het echt geen zal uit wat ik allemaal aan flitsboetes bij elkaar rij voor ze.

Dus die met 160 km/u duwende audi a8 die het profiel van jouw achterband zit af te schrapen op de A2, dat ben ik, zwaai effe, die boete boeit niemand.

snappu?



Ik ben dus duidelijk voor, ook al ga ik later ongetwijfeld bij de bovenmodalen horen als mijn planning een beetje uitkomt :)
 
Goed idee! Zeg ik als student zijnde met wat bijbeun-werk en verder geen inkomen. *O*

Wat een waardeloos plan... zeg ik straks als ik mijn studie afgerond heb en een goede baan krijg. -O-











Maar dat was al gezegd geloof ik...
 
Eerlijk zou zijn om de strafmaat niet af te laten hangen van de persoon. Het is heel eenvoudig: er is wet, die wet moet gehanteerd worden. Wanneer je de wet breekt wordt je gestraft. Je moet gestraft worden in relatie tot de gebroken wet en niet in relatie met wie je bent. De strafmaat wordt dan subjectief en dat is geen wenselijke situatie i.m.h.o.

Je zegt dat het om de straf gaat en dat die voor een ieder gelijk moet zijn.

Jij vind dus dat 100 euro boete voor een arme student evenveel straf is als bijvoorbeeld voor mij?

Ik vind dat een rare definitie van gelijkheid.

Het gaat toch om het begrip straf, niet om het precieze bedrag?
 
Dus die met 160 km/u duwende audi a8 die het profiel van jouw achterband zit af te schrapen op de A2, dat ben ik, zwaai effe, die boete boeit niemand.

snappu?
Daar hebben ze het puntensysteem voor ;)
Als je het te bont maakt kost het je een punt, of je nou 800 of 8000 per maand hebt.
 
Oh ik maak op 1 januari een overtreding, terwijl ik geen werk heb.....
ben het niet eens met de bekeuring, en laat het voorkomen..... Dat kan in N.L zo maar een half jaar duren...
In die tussentijd vind ik een baan, en ga lekker verdienen, en dan komt de argumentatie van de rechter....
Nou meneer K@W@, eigenlijk had u een bekeuring gekregen van 25 euro, maar ik zie dat u inmiddels werk heb, en nu wordt het 125 euro.... ja da's eerlijk

Of nog wat....

Thuissituatie..
Zoon en dochter op de Uni. heb een redelijk inkomen, en krijg dus helemaal NIETS vanuit groningen.... Dankzij de nieuwe zorgverzekering mag ik dus ook voor die 2 studenten betalen, dus ben alleen al aan zorg 512 euro per maand kwijt.....Dan heb ik ooit een huis gekocht, die kosten komen elke maand ook weer terug, vaste lasten, collegegeld, boeken en studiemateriaal, stages en buitenlandse reizen ( moet vanwege de studiepunten)...

Eind van de maand hou ik dus echt niets over, maar dan mag ik wel meer dokken voor een bekeuring dan iemand die niet werkt, alle studie kosten vergoed krijgt, huursubsidie, zorgtoeslag, en weet ik al niet meer...

Ja lijkt me echt een eerlijk systeem


je kinderen kunnen bij de ib groep een lening nemen en een bijbaan...
boeken en dictaten kun je heel goedkoop aanschaffen mits je ff wat werk doet.
een gemiddeld studieboek van mij kost 60 euro, ik kopieer zoiets in een half uur voor minder dan 10 euro... zelfde met dictaten.
studiemateriaal? pennen en papier is wel gratis te regelen.
stages en buitenlandse reizen...sinds wanneer is dat verplicht en vaak krijg je vanuit de uni subsidie, of althans dat kun je vaak aanvragen.

volgensmij draaien je kinderen je een poot uit ;)
 
Liep idd al een hele discussie in het wegmisbruikers topic hierover :)

Ik ben dus wel voor boetes naar inkomen, maar dan alleen voor zware feiten die bij de OvJ terecht komen en niet voor alledaagse overtreidingen.

Dus voor artikel 5 gedragingen betaal je dan een bepaald percentage van je maandelijkse inkomen (bepaald door de OvJ) en voor gewone alledaagse overtredingen betaald iedereen hetzelfde.

Ik bedoel, als iemand die 20K per maand verdiend door een aso inhaalaktie bijna een tegemoetkomende motorrijder platrijd vind ik niet dat die ervan af hoeft te komen met een boete van 500 euro want dat interesseert hem toch niet.

Btw, bovenste optie had je beter weg kunnen laten voor een beter beeld.

Nou, dat is dus gelijkheid voor een aantal situaties, voor de rest kunnen de rijke patsers dus doen en laten wat ze willen.
 
en jij denkt dat een junk of alcoholverslaafde wel wakker ligt van 500 euro boete, die gaan 20 dagen zitten, en pikken hun leventje gewoon weer op

ja de gemiddelde burger is idd een junk of alcoholist :')
als je een beleid wil afschieten omdat een of andere kleine groep er niet door geraakt word dan kun je wel stoppen met besturen ...
 
xtra vedient blijkbaar meer en heeft wat mij betreft pech.

ik ben student, een boete van 60,- hakt er bij mij keihard in. Mijn bijbaantje is directiechauffeur. De mensen die ik rij maakt het echt geen zal uit wat ik allemaal aan flitsboetes bij elkaar rij voor ze.

Dus die met 160 km/u duwende audi a8 die het profiel van jouw achterband zit af te schrapen op de A2, dat ben ik, zwaai effe, die boete boeit niemand.

snappu?



Ik ben dus duidelijk voor, ook al ga ik later ongetwijfeld bij de bovenmodalen horen als mijn planning een beetje uitkomt :)
Ik snap dit punt zeker. Ik denk ook dat dit bij de aard van de overtreding hoort en daarin hoort meegewogen te worden. De overtredingen waar je het nu over hebt zullen inderdaad, wat Martijn terecht zegt, bij een rechter verschijnen. Die dient de bezwaarlijke factoren in beschouwing te nemen. Daarin zal hij ook een overweging maken van de recidivekans en zijn oordeel daarop baseren.

Ik vind dan ook niet, dat je dit in de standaard overtredingen ook op die wijze moet doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vrij laag inkomen, maar dit is absurd.

Er is een land dat dat zo doet (weet effe niet meer welke, Zwitserland?). Las je weleens verhalen van een voetballer die 20km te snel rijdt en dan 100.000 euro moet aftikken. Belachelijk.

Karl


bepaalde scandinavische landen ook.
maar nog belacherlijker is dat een voetballer x aantal miljoen verdient...
zo'n gast moet dus niet jammeren.
 
bij detentie, als we het hebben over echte misdrijven zoals moord of mishandeling, dan moet iedereen gelijk behandeld worden aangezien rijk, arm, dom slim, iedereen weet dat elkander letsel toebrengen niet hoort.

en ipv celstraf zou je ook een alternatieve straf kunnen doen zoals op zondag verplicht x aantal uur in een verzorgingstehuis werken. heb je en de overtreder gestrafd en hij doet wat nuttigs...

maar als iemand zegt, als je als timmerman je 30+ boete niet normaal kan betalen dan heb je pech.

mag die persoon nog voetballen in het weekend omdat een blessure ook snel op de loer ligt en hij eigenlijk de ziekenhuiskosten nooit kan vergoeden in principe...

Juist, jij snapt het!

Ik zit in het voorjaar weer met een personeelslid dat er niet is, omdat die zonodig moest skieën, en een been brak.

Moet ik de anderen weer gaan vertellen dat ze maar harder moeten werken, omdat X zonodig een risicovol avontuurtje wilde...

En dan nog janken ook als ik wil dat ze gewoon met het gebroken been naar kantoor komt (ik betaal de taxikosten) _O-

Ik ben voor solidariteit hoor, maar ook voor eigen verantwoordelijkheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan