Carburateur bevriezing bij 125 cc 2-takt??

Daniel0416

MF veteraan
16 dec 2008
1.016
0
Drunen
Heren ,

Ik heb even jullie hulp nodig!Ik heb afgelopen zomer een honda mtx-r 125 cc 2takt gekocht!Deze LIEP als een trein!Maar sinds het buiten kouder is loopt hij niet harder dan de gemiddelde opgevoerde snorfiets(letterlijk).

Wat mij nu opviel is het volgende ,

Na letterlijk de hele motor uit elkaar te hebben gehaalt alles verstelt wat er te verstellen viel (denk aan luchtschroef , gasnaald , enz) en alles te hebben vervangen trad er geen enkel verschil op met het lopen van de motor!Vreemd!

Maar het koelwater had ik er ook uit gehaalt!En wetend dat de motor rustig even kan lopen zonder water kwam hij uiteraard op een aardige tempratuur!En wat schets mijn verbazing........Hij liep als een kanon!Ik dacht.......Probleem opgelost!Koelwater in zijn nek en gas!Ja jammer dan!

Motor liep even goed en daarna was het weer afgelopen!Nu ben ik dus tot de ontdekking gekomen als de motor ergens warm binnen staat en warm loopt dan loopt hij prima maar zogauw ik er buiten mee op de weg kom is het weer compleet afgelopen!

Ik denk nu zelf aan carburateur bevriezing!Wat denken jullie en wat voor oplossingen hebben jullie?

Bij voorbaat al dank!
 
Heren ,

Ik heb even jullie hulp nodig!Ik heb afgelopen zomer een honda mtx-r 125 cc 2takt gekocht!Deze LIEP als een trein!Maar sinds het buiten kouder is loopt hij niet harder dan de gemiddelde opgevoerde snorfiets(letterlijk).

Wat mij nu opviel is het volgende ,

Na letterlijk de hele motor uit elkaar te hebben gehaalt alles verstelt wat er te verstellen viel (denk aan luchtschroef , gasnaald , enz) en alles te hebben vervangen trad er geen enkel verschil op met het lopen van de motor!Vreemd!

Maar het koelwater had ik er ook uit gehaalt!En wetend dat de motor rustig even kan lopen zonder water kwam hij uiteraard op een aardige tempratuur!En wat schets mijn verbazing........Hij liep als een kanon!Ik dacht.......Probleem opgelost!Koelwater in zijn nek en gas!Ja jammer dan!

Motor liep even goed en daarna was het weer afgelopen!Nu ben ik dus tot de ontdekking gekomen als de motor ergens warm binnen staat en warm loopt dan loopt hij prima maar zogauw ik er buiten mee op de weg kom is het weer compleet afgelopen!

Ik denk nu zelf aan carburateur bevriezing!Wat denken jullie en wat voor oplossingen hebben jullie?

Bij voorbaat al dank!


Heb je een visual confirmation van de bevriezing? Het is soms te zien als een dun laagje rijp op de carbs.
 
komt mij een beetje bekend voor.
vroeger een 125cc rd en 250rd van yamaha gehad en deze hadden als het
koud werdt dat probleem ook.
en deze waren lucht gekoeld, heb het opgelost met een verwarming en isolatie van de carb,s
verder de luchtaanvoer verandert (dealer) toen ging het wel.
was in die tijd nog aardig duur.
 
Het lampje vond ik ook al zo'n apart verhaal maar hey..........als het werkt!Maar denk dat ik toch maar voor een andere optie ga!

bougie is goed afgestelt!En inlaat membraam ziet er prima uit!Kleppen sluiten allemaal netjes af enz!
 
Laatst bewerkt:
Het lampje vond ik ook al zo'n apart verhaal maar hey..........als het werkt!Maar denk dat ik toch maar voor een andere optie ga!

bougie is goed afgestelt!En inlaat membraam ziet er prima uit!Kleppen sluiten allemaal netjes af enz!
De verhalen die ik gelezen heb zijn:

  • Uitlaatlucht recupereren
  • Carbs van buiten af verwarmen met weerstanden
  • Weerstanden in de airbox aanbrengen


Maar kheb nog geen van de drie uitgevoerd :+
 
Haha , broodje aap verhaal.

Hoe wou jij met een lampje 375 liter lucht per minuut 1 graad verwarmen.
(3000 toeren/minuut x 125 cc = 375 liter)

kijk eens naar de bougie punt afstand of het inlaat membraam.


Het klinkt me allebei wel logisch.
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, want ik heb er nog nooit last van gehad.
Maar dit is niet het eerste topic hierover, en van wat ik in de loop der jaren heb gelezen over "carb-icing" (goeie zoekterm overigens voor op het forum), wordt deze oplossing als goed beschouwd, zelfs bij 600cc's. Misschien wil je even uitrekenen hoeveel lucht er dan per minuut aangezogen wordt?
 
Haha , broodje aap verhaal.

Hoe wou jij met een lampje 375 liter lucht per minuut 1 graad verwarmen.
(3000 toeren/minuut x 125 cc = 375 liter)

kijk eens naar de bougie punt afstand of het inlaat membraam.
:^
Nu zuigt een 125cc geen 125cc lucht aan omdat hij de cilinder nooit helmaal vult.
Maar ik denk dat 3000 toeren met een 125cc erg weinig is.
 
:^
Nu zuigt een 125cc geen 125cc lucht aan omdat hij de cilinder nooit helmaal vult.
Maar ik denk dat 3000 toeren met een 125cc erg weinig is.

klopt de vullings graad is geen 100%, maar daarom heb ik ook een laag toerental genomen,
was maar een voorbeeld om aan te geven, wat voor een onzin dat lampie verhaal ook is.

375 liter lucht per minuut opwarmen met een lampje van 21 watt ?
 
wat denk je van water in je tank een druppel voor je sproeier bij koud weer en hij loopt slecht
full
 
Zou idd kunnen als ik de tank al 2x helemaal schoon en droog heb gemaakt!Dus dat is het helaas ook niet!Vocht in de carbu zou ook nog kunnen maar deze heb ik er ook al 2 x af gehad en zat geen vuil of vocht in!(sproeier is overigens 110)
 
Haha , broodje aap verhaal.

Hoe wou jij met een lampje 375 liter lucht per minuut 1 graad verwarmen.

...

375 liter lucht per minuut opwarmen met een lampje van 21 watt ?

Ja, iets van 2,5 graden celcius. En dat doet heel erg veel bij carburateurbevriezing.
En bovendien zit je met je schatting voor de luchtstroom te hoog.

Reken maar na: Een luchtstroom van 1kg/s verwarmen kost 1000Watt en lucht weegt ca. 1,3 gram per liter.

Dus om nou gelijk met broodje aap te gaan blaten is nogal kort door de bocht.
Bovendien zijn er in de praktijk talloze voorbeelden waar het goed bij werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ja, iets van 2,5 graden celcius. En dat doet heel erg veel bij carburateurbevriezing.
En bovendien zit je met je schatting voor de luchtstroom te hoog.

Reken maar na: Een luchtstroom van 1kg/s verwarmen kost 1000Watt en lucht weegt ca. 1,3 gram per liter.

Dus om nou gelijk met broodje aap te gaan blaten is nogal kort door de bocht.
Bovendien zijn er in de praktijk talloze voorbeelden waar het goed bij werkt.
Dus jij verwarmt 800 liter lucht met 1000watt in 1 seconde :? _O-
 
Voor 1 graad celcius of kelvin, ja.

Je hebt ca. 1kJoule nodig om 1 kg lucht 1 graad te verwarmen, sorry kale natuurkunde :P.
Dat houd in dat je met 20 watt 500sec nodig hebt om 800 liter 1 graad te verwarmen.
Als je 400 liter 1 graad wilt verwarmen heb je dan 250 seconde nodig.
Een simpel huistuinenkeuken compressortje gebruikt al 250 liter per minuut.
Als ik er vanuit ga dat je motor 400 liter per minuut gebruikt (wat volgens mij nog laag is)
Dan neemt de temperatuur met een 21watt lampje zo'n 0,2 graden toe.
 
Dat houd in dat je met 20 watt 500sec nodig hebt om 800 liter 1 graad te verwarmen.
Als je 400 liter 1 graad wilt verwarmen heb je dan 250 seconde nodig.
Een simpel huistuinenkeuken compressortje gebruikt al 250 liter per minuut.
Als ik er vanuit ga dat je motor 400 liter per minuut gebruikt (wat volgens mij nog laag is)
Dan neemt de temperatuur met een 21watt lampje zo'n 0,2 graden toe.

Heb je het dan over een gesloten ruimte waar een 21watt lampje in hangt?

Want als de motor loopt, zuig je de lucht de motor in.. ;)
Dus kan je het slecht verwarmen..


Het lampje....


Het lampje word wél gekoeld door langsstromende lucht.. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan