Franks CB 250 '72 project

Frank_E

MF'er
5 apr 2009
90
0
Utrecht
Hallo,
Ik ben Frank, een aantal weken geleden heb ik een cb250 gekocht van een oude Fries. De kerel wilde de motor gaan ombouwen tot circuitmotor, is allemaal niet doorgegaan, dus nu heb ik de tweewieler thuis staan. Ik wil dit cb-tje gaan ombouwen tot een caferacer. Hieronder wat foto's van mijn verroeste fiets.

full

full

full

Ik ben ongeveer 3 schroeven tegengekomen die NIET kapotgedraaid zijn, dus dat wordt een groot feest straks. Daarnaast vond de vorige eigenaar het blijkbaar wel komisch om in ieder cartergat een andere bout/schroef/imbus te draaien.
full

De verkoper heeft mij proberen wijs te maken dat er in het wiel een speciale ''race naaf'' zit, ter waarde van 400 euro. Ik vind zelf dat ie verdacht veel op de standaard naaf lijkt uit de handleiding, maar jullie wijze heren van MF weten mij daar misschien meer over te vertellen.
full



Voor dit (over)ambitieuze project is een goede werkplaats nodig. Mijn werkplaats was niet bepaald goed, je zou het een goeie teringzooi kunnen noemen. ->

full


Maar na een beetje stofzuigen zag het er al snel als volgt uit

full

Nu nog even een straalkastje bouwen en dan is de boel compleet.

Toen ben ik lekker gaan demonteren, maar gaat allemaal niet zo lekker als het ding met de wielen om de grond staat. Lege kratjes bier vind ik iets te schraal dus even bij de helden van powerplus tools een rode lift geregeld.

full


Zo staat het stuk vergane glorie er op het moment bij.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Frank
Dat voorwiel is standaard, volgens mij.
Het is wel een naaf die in de antieke racerij gewild is heb ik me laten vertellen, en ik heb meer mensen horen beweren dat ze veel waard zouden zijn.
Maar dat in geld omzetten valt altijd weer tegen. Voor een compleet voorwiel kreeg ik ooit 50 Euro, de koper ging de naaf inbouwen in z'n cb50 brommertje.
Veel plezier, ik kan je evt aan een manual en partslist op cd helpen.
 
Idd Frank, voornaaf is standaard. :Y Dat soort remmen zaten in praktisch alle fietsen van die tijd. Vind het trouwens een mooi kompleet ding om origineel te restaureren. Maar een caferacert....ook mooi. *D
Succes!

:W
 
Laatst bewerkt:
Hi Frank.....en Welkom natuurlijk.


Hele leuke fiets om een caféracer van te maken, ik ga dit topic dan ook eens mooi volgen.
Ik heb voor het gemak op mijn site ( onder info ) een pdf file voor je klaarstaan.
 
Gijs, origineel restaureren zou veel te veel gaan kosten, bijna alle chromen onderdelen zijn doorgeroest en die zou ik dus opnieuw moeten laten verchromen. Daarnaast ik vind een caferacert eerlijk gezegd mooier.

Bedankt voor de pdf Marco, ik heb inmiddels ook een handboek aangeschaft, maar deze slaat veel te veel over

Verder ben ik vandaag tot de ontdekking gekomen dat mn kroonplaat gebroken is.
full

Giet aluminium lassen is vrij lastig volgens mij, dus ik heb even naar rene van honda4 gemailed, hij had 1 plaat liggen, deze bleek later ook gebroken......
Dus ik ben nu op zoek naar een kroonplaat.
 
Laatst bewerkt:
Het makkelijkst is het, om het pdf file op A3 uit te draaien.... zijn de nummers beter leesbaar

Je doet je voordeel er maar mee, ik heb er ontzettend veel aan gehad
....wat ik zeg, heb er nu nog steeds veel aan, ben nog lang niet klaar met bouwen.
 
Als je mij weet te vertellen of die van een cb360 hetzelfde is, dan kun je er van mij een voor nop hebben als ik deze nog kan vinden in de kelder.
 
Gister even carbs gedemonteerd en deze zijn niet meer helemaal 100%.
full

De choke klep vd linker carb is voor de helft afgebroken (goeie beunhaas als je dat voor elkaar weet te krijgen), en het veertje van de rechter carb choke klep is kapot. Weet even niet wat ik hier mee aanmoet, rechter klep dan ook maar breken misschien? :P

Inmiddels alles schoongeweekt met biotex en een azijnbad, nieuwe pakkingen zijn ook binnen, dus ik kan de hele zooi weer in elkaar zetten. Is het goed als ik de assen en schuif smeer met Wd40 of is dat geen aanrader?
 
Een paar dagen geleden heb ik een nieuwe kroonplaat van ''gassen'' gekregen, hulde voor zn goedheid. Ben er even met de staalborstel langs gegaan en ik ben wel te spreken over het resultaat, beetje diesel houdt het ding glimmend heb ik gehoord??
full

Verder zijn er nog wat leuke dingetjes binnengekomen, waaronder mn KN-filtertjes :D
full
 
Laatst bewerkt:
Die kroonplaat ziet er keurig uit......en mijn complimenten voor de keuze van verlichting.
 
valt niet erg veel zuinig te zijn :p Ze zijn gedeukt, doorgeroest en een van de demperbuizen is verdwenen
 
Ach, je kunt er ook voor redelijk weinig andere "dempers" op zetten hoor. Ik heb bij Roukama een paar leuke korte turn-outs besteld. Passen prima. Moet alleen de beugels even inkorten, want die zijn nu nog lang. Verder vind ik ze er prima uitzien. Kijk maar onderaan naar de meest recente foto.


Een paar origineel uitziende hebben ze ook. Megatons.

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=990_991_1001&products_id=7319

De turn-outs maken echt een vet geluid. Ben er heel blij mee.

Ik moet mijn kapjes nog spuiten. Koppelingkabel en voorrem gangbaar maken en dan een testrit maken. Lopen doet hij/zij al weer.

full
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik dit dan toch beter staan:


Dat is nou het mooie van smaak. Omdat die altijd wel verschilt krijg je zo veel variaties in het eindplaatje. Ik hou er van om de motor zo origineel mogelijk te houden. Het cafe racer uiterlijk vind ik altijd zonde van een klassieke motor. Het is wel mooi, maar origineel vind ik persoonlijk mooier.

Maar ik vind turn-outs als uitlaatjes altijd ontzettend mooi. Vandaar dat de motor bijna helemaal origineel is, maar dan net niet helemaal.
 
Turnouts zijn meer voor choppers vind ik... Zit een beetje te twijfelen tussen Megatons of Dunstall's. Waarschijnlijk gaan het megatons worden, klinken net iets harder :D
Ik vind de hoek van die uitlaten van de ''houten'' motor prima gedaan. Nu ik toch al dezelfde verlichting heb kan ik net zo goed die aanpassing ook jatten. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben heel benieuwd hoe mijn megatons gaan klinken.....'k hoop lekker diep en zwaar...
 
Heb laatst de onderste kroonplaat even bekeken, zat een raar groeisel aan, geen idee wat daar ooit gezeten heeft. Het was in ieder geval geen partij voor de slijptol. Verder even gietsporen weggeslepen en 3 lagen hammerite gespoten.
full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan