Een 2 takt kun je over het algemeen goedkoper (zelf) onderhouden. Maar het gaat over het algemeen over de staat van onderhoud. Als je dit bij een 4 takt verwaarloost dan kan het meteen flink in de papieren lopen. Zit, domweg gezegd, meer in wat kapot kan: nokkenasketting, kleppen, kop,oliepomp, nokkenaskettinggeleider enz enz. Olie verversen is wat duurder omdat er ook wat oliefilters vervangen moeten worden.
Zuiger voor 4 takt gaat voor
competitie gebruik ongeveer 2 x zolang mee, dus die kosten zijn volgens mij tov 2 takt, net zo hoog.
2 Takt sleutelt ook gemakkelijker voor een beginner, maar je moet ergens beginnen
Een 2 takt is lichter maar hoeft niet per definitie gemakkelijker te berijden zijn als een 4 takt.
Als je een wat "luie" rijder bent is een 4 takt 450 wat gemakkelijker te berijden als je wat lager in de toeren zit. Maar je zou een 2 takt ook meer koppel gericht kunnen "tunen". Een lichte machine echter, straft je niet zo snel af en is gemakkelijker te corrigeren. Je kunt er over het algemeen wat gemakkelijker mee "gooien en smijten".
Ik heb vanaf 1982 alleen 2 takt gereden en daarvoor 3 jaar 4 takt. Toen ik weer op de 2 takt zat heb ik gezworen nooit meer een 4 takt te kopen, en wat staat er nu in de schuur na 25 jaar 2 takt? Een 450 4T. Die dingen sturen zo gemakkelijk en een vermogen en koppel, meer dan ik aankan. En dan ik ben geen luie rijder , de eerste 5 minuten
Proefrijden is sowieso nodig, om er achter te komen of een 4 takt wel bij je past.
En vermogen is wordt handicap, als je het niet kunt gebruiken.
My 2 cents