25kw dilemma

Shakazul

Rookie
25 apr 2009
18
0
Laat ik beginnen met een excuus voor het starten van een nieuw 25kw-topic.

Dit het probleem. Heb een CBR600f4i 2003 op het oog, die ik naar 25kw wil terugvoeren.
Bij de erkende Honda dealer hebben ze officiele setjes, en verder heb ik ook andere (niet officiele honda) setjes gevonden.

Dus, ik bel de erkende Honda dealer op. Die verteld me vrolijk dat het officieel terugvoeren naar 25kw niet mogelijk is aangezien de motor oorspronkelijk uit Duitsland is geimporteerd.

Waarna ik het RDW opbel, en deze melden mij dat er 2 opties zijn om de fiets officieel op 25kw kenteken te zetten.

- 1. Via de Honda importeur NL een verklaring van terugvoeren aan te vragen.

- 2. De motor een aparte keuring te laten ondergaan in Lelystad, ter waarde van 600euro.

Optie 1 leek dus logisch. Dus ik bel de Honda importeur NL, die me verteld dat ze me NOOIT zo'n verklaring zullen overhandigen aangezien de motor uit Duitsland komt en hun niet de kwaliteit kunnen garanderen. (Ze willen dus gewoon dat je bij hun koopt).

Waarna dus optie 2, ter waarde van 600 euro de enigste optie gaat zijn als ik "Legaal" 25kw wil rijden.

----

Wat ik nu dus overweeg, is om de motor gewoon 25kw te laten terugvoeren met een setje met TUV verklaring. En een verklaring van terugvoering van de dealer die het setje inbouwt natuurlijk.

Hiermee zou ik dus verzekerd zijn, en documentatie hebben waarmee ik kan aantonen dat de fiets 25kw is. Maar dan ben ik dus nogsteeds niet legaal omdat er geen 25kw kenteken is.

Is dit een goede optie, en kom je ermee weg om 25kw te rijden zonder 25kw kenteken?

Please, let me know.
 
punt 1, zorg dat je verzekering expliciet in de voorwaarden opneemt dat je op uitdraai verzekerd bent, anders heb je geen schijn van kans bij een schadegeval.
punt 2, je bent nog steeds strafbaar, dus wordt je een keer gecontroleerd dan bestaat een reëele kans dat je dat ook zal merken.
 
Ik heb het zelfde met mijn 600 FS uit 2001 (import uit engeland), heb de motor gewoon verzekerd bij knmv en een vermogensuitdraai opgestuurd en ook duidelijk laten vermelden dat het de motor dus niet op kenteken terug getuned staat. Dit is voor hun verder geen probleem. Rij nu gewoon rond met 25 kW uitdraai op zak. Tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Geloof dat een boete maximaal 120 euro is als je wordt aangehouden een vervelende agent treft.

Succes met je keuze.
Ovegens leuke bike, heb er zelf veel plezier van!

Gr.
Vincent
 
Laatst bewerkt:
Mijn gsx600f heeft hetzelfde 'probleem'. Ik heb gewoon besloten om maar gewoon het risico van een hoge boete te nemen en een uitdraai te laten maken. Dat verzekeringsverhaal kan je allemaal wel zwart op wit gedekt krijgen als je even doorzoekt. Overigens heb ik wel een uitdraai bij de motor maar verder is de 25 kw begrenzer er allang uit :o . Moet nog tot april 2010 en dan rij ik na 2 jaareindelijk legaal rond *O*
 
verzekering is geen probleem maar van de politie kan je gewoon een prent krijgen van 190 euro en een punt van/op je rijbewijs. (spreek uit ervaring)
 
Ik heb een r6 gekocht pas. in mijn gashendel zit nu een schroefje zodat ik niet verder gas kan geven dan 25kw. heb er ook een uitdraai van gekregen. iemand die ik ken is al meerdere keren langs een controle gereden en als hij het gewoon uitlegde en de uitdraai liet zien deden ze niets. PS, ben ook verzekerd bij KNMV deze verzekering ondersteund het gewoon dat je op deze wijze je fiets terug voert
 
Ik zit zelf ook met dit dilemma.. zit te overwegen een honda CBR 600 RR te kopen die ook geimporteerd is.
Ik ben toch wel erg overgehaald nadat ik wat onderzoek heb gedaan en daarin heb ik zelfs gevonden dat het KNMV een rechtszaak heeft gewonnen van de politie, omdat een agent een motorrijder had bekeurd die ook met een uitdraai reed.
De rechter besliste dat de agent niet goed had onderzocht of de motor ook echt 25 kw was.. dus alleen nog maar te kijken naar het kentekenbewijs is niet genoeg om een bekeuring te krijgen zoals je ziet.
Als je motor ook echt 25 kw is en je laat dat zien met je uitdraai kom je niet zo snel in de problemen is me ook verteld bij een dealer. Maar ík verwacht wel een kans dat ze je motor mogen onderzoeken of hij ook daadwerkelijk 25 kw is.
Aanvankelijk vond ik alleen dit al erg irritant mocht dit ooit gebeuren.
Maar deze dealer zei ook dat hij een aantal klanten heeft die bij de politie werken en zij hebben gezegd dat hun collegas vaak niet eens weten wat die regel inhoud en dat de mensen die het wel weten het er niet naar omkijken.

Nu wil ik deze dealer vertrouwen, maar er zijn dus al wel gevallen van mensen die gewoon een boete kregen die met een uitdraai reden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan