25kW-periode

R-uben

MF'er
6 mei 2010
38
0
Omgeving Boxmeer
Hallo,

Als ik over een aantal maanden mijn beginnersrijbewijs bezit wil ik een enduro gaan aanschaffen. Ik ben me vast aan het oriënteren en ben er achter gekomen dat met een maximaal vermogen van 0,16 kW/kg er geen vermogen van boven de 18 kW in zal zitten. Er zijn erg weinig tot zelfs geen motoren die aan deze eis voldoen.

Na navraag bij een crosszaak ben ik te weten gekomen dat een begrensde motor eigenlijk niet fijn en goed rijdt, omdat het begrenzen voor een onevenwichtige motor zou zorgen. Er werd me aangeraden om een 250 4t of 250 2t aan te schaffen. Toen ik vroeg of ik problemen kon krijgen na een ongeval door het te hoge vermogen vertelden zij dat ze eigenlijk nog nooit een verhaal hadden gehoord waarbij de verzekeraar of politie het vermogen van een motorfiets controleerde.

Nu wil ik toch hierbij even navragen of één van jullie misschien een verhaal kent waarbij het wel werd gedaan en wat het gevolg was. Ook zou ik van jullie graag willen weten wat voor cylinderinhoud jullie aanraden en om deze wel of niet te begrenzen.

Alvast bedankt,
Ruben
 
Misschien ben jij wel de eerste bij wie ze het controleren.... de vraag is of je dat risico wilt lopen.
 
Dat het niet veel gebeurd kan zo zijn.

Feitelijk rijd je zonder geldig rijbewijs en kan je in aardige problemen komen met je verzekeringsmaatschappij.

Het is aan jou of je het waard vindt natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Misschien ben jij wel de eerste bij wie ze het controleren.... de vraag is of je dat risico wilt lopen.

Ja, dat risico loop je natuurlijk altijd. Maar als ze het vaak controleren zal ik het risico minder snel nemen, ben me voorlopig vooral aan het oriënteren dus wil gewoon vooral ervaringen en adviezen, de uiteindelijke keuze moet ik nog even over nadenken ;)
 
iik rij op een begrende 400cc v4, en ik vind het heerlijk rijden. als je motor goed word afgesteld is er helemaal niks mis mee, het enige dat je merkt is dat in de hogere versnellingen het vermogen mist om hard door te trekken, in zijn 1,2 en 3 merk je weinig van het terugvoeren namelijk.

En als je een 125 2t machine of een 250cc 4t koopt (hoger kan je niet gaan om eronder te blijven) rijd je voor je gevoel meer op een brommer als op een motor (eveeens bij de looks van de machine)

en het is 25kw :+
 
iik rij op een begrende 400cc v4, en ik vind het heerlijk rijden. als je motor goed word afgesteld is er helemaal niks mis mee, het enige dat je merkt is dat in de hogere versnellingen het vermogen mist om hard door te trekken, in zijn 1,2 en 3 merk je weinig van het terugvoeren namelijk.

En als je een 125 2t machine of een 250cc 4t koopt (hoger kan je niet gaan om eronder te blijven) rijd je voor je gevoel meer op een brommer als op een motor (eveeens bij de looks van de machine)

en het is 25kw :+

Zoals ik tot zover kan vinden hebben de meeste enduro's met een 250cc 4t rond de 30 kW, waar ik er maar ongeveer 18 mag hebben met dat gewicht. Zelfs de lichtste moeten dus nog teruggevoerd worden. Dit zijn 1-cylinders, zou dat veel verschil maken met terugvoeren in vergelijking met jouw motor?
 
Volgens mij zijn die enduro's toch altijd (vaak) op het kenteken <25 kw, maar eigenlijk veel meer? Ik heb dat ooit ergens gelezen...
 
Volgens mij zijn die enduro's toch altijd (vaak) op het kenteken <25 kw, maar eigenlijk veel meer? Ik heb dat ooit ergens gelezen...

Ja klopt, KTM's zitten op kenteken vaak op 8 kW.

Maar waar mijn probleem zit is als ik er een ongeluk mee zou maken en ze testen hem (wat ik dus niet weet óf ze dat ooit doen?) en ze komen er dan achter dat hij eigenlijk 30 kW heeft.

Mijn vraag is dus of ze motoren ooit testen na een ongeval op het vermogen.
 
Ja klopt, KTM's zitten op kenteken vaak op 8 kW.

Maar waar mijn probleem zit is als ik er een ongeluk mee zou maken en ze testen hem (wat ik dus niet weet óf ze dat ooit doen?) en ze komen er dan achter dat hij eigenlijk 30 kW heeft.

Mijn vraag is dus of ze motoren ooit testen na een ongeval op het vermogen.
Nogmaals, de kans dat ze je motor controleren is nihiel. maargoed er worden ook mensen door de bliksem getroffen, het komt weldegelijk voor
 
Ik heb wel van een paar mensen een verhaal gezien waarbij ze een zwaar ongeluk gehad hadden en idd gecontroleerd werd of de motor op 25kW stond.

Het risico dat je neemt als je gaat rijden zonder die 25kW is dat je verzekering niets uitbetaald en je nog een heleboel gezeik met justitie krijgt, wat dus resulteert in de rest van je leven van een minimum rondkomen (en dus wsl ook nooit meer motorrijden aangezien dat nog wat kost) omdat je de rest van je leven kunt gaan betalen. Als je iemand kreupel of dood rijd gaat dat zowieso in de duizenden, als het al niet miljoenen is, lopen.
 
Ik heb wel van een paar mensen een verhaal gezien waarbij ze een zwaar ongeluk gehad hadden en idd gecontroleerd werd of de motor op 25kW stond.

Het risico dat je neemt als je gaat rijden zonder die 25kW is dat je verzekering niets uitbetaald en je nog een heleboel gezeik met justitie krijgt, wat dus resulteert in de rest van je leven van een minimum rondkomen (en dus wsl ook nooit meer motorrijden aangezien dat nog wat kost) omdat je de rest van je leven kunt gaan betalen. Als je iemand kreupel of dood rijd gaat dat zowieso in de duizenden, als het al niet miljoenen is, lopen.

Hmm,

En zo'n motor laten begrenzen op het wettelijke toegestane, bij dat gewicht dus 18 kW, houdt dat het offroad-rijden nog een beetje spannend? Want naar mijn idee (zonder ervaring) heb je dan eigenlijk te weinig vermogen om echt offroad te gaan.
 
Mijn motor weegt zo'n 200 kg, met 25 kw dus dat is 0,125 kW/kg. En die rijdt prima, ik mis het vermogen niet om gewoon te kunne motorrijden.
Jij hebt per kg meer kW als ik, verhoudingsgewijs heb je dan meer vermogen.
Dus lijkt me dat je er prima mee vooruit komt, zowel onroad als offroad.
 
Elke sm rijdende jongere met 25 kw rbw rijd eigenlijk gewoon vol vermogen rond. Heb ook nog nooit gehoord dat t fout ging. Maarja, als he. Ik zelf rij een xr600 (tevens te koop, klik!) welke voor 6 kw op kenteken staat. Zal in werkelijkheid een kw of 30 hebben dus zit er iets boven. Nooit gezeik mee gehad, heb dan ook nooit een ongeluk gehad, wel verschillende keren staande gehouden.

T is een afweging voor jezelf die je moet maken.

Als je t nou echt goed zou willen hebben, begrens je je gasuitslag (relatief makkelijk te doen) en gooi je m ergens op de bank om te checken dat je op t juiste vermogen zit.
 
Laatst bewerkt:
bij mij wouden ze controlere omdat agent het niet vertrouwde... Gelukkig hadden ze in de buurt geen testbank staan. Dus het kan zeker
 
bij mij wouden ze controlere omdat agent het niet vertrouwde... Gelukkig hadden ze in de buurt geen testbank staan. Dus het kan zeker
Ja, maar jij hebt een racer

De meeste enduro's en SM's staan meestal met minder dan 15KW op het kentekenbewijs, terwijl ze in feite wel het dubbele kunnen hebben met gemak wat het vermogen betreft. Nog nooit een verhaal over gehoord dat iemand daar gezeik mee heeft gekregen. Het kan, maar het is niet waarschijnlijk.
 
Hmm,

En zo'n motor laten begrenzen op het wettelijke toegestane, bij dat gewicht dus 18 kW, houdt dat het offroad-rijden nog een beetje spannend? Want naar mijn idee (zonder ervaring) heb je dan eigenlijk te weinig vermogen om echt offroad te gaan.


Geen idee, ik rijd niet offroad, maar ik moet zeggen dat ik met mijn geknepen CBR toch nog aardig mee kan komen hoor. Die heeft maar een kwart van zijn normale vermogen en nog rijd t leuk, terwijl je offroad maximaal het dubbele zal kunnen hebben van hetgeen je m op moet begrenzen (waarschijnlijk nog wel minder).
Aangezien die dingen dus ook wel op 15kW op kenteken staan en er dus ook vast zullen zijn die maar 15kW hebben zal het lijkt mij nog wel goed rijden hoor.

En of jij voor iets meer fun het voriggenoemde wilt riskeren is helemaal aan jou.
 
Het lijkt me dat je evengoed aardig offroad kunt, kheb hier een 25kW NX650 en daar gaat het ook mee :)
 
Snappen mensen hier niet wat een enduro is ofzo :?

Dat is geen V4, of een NX of CBR, en dat die naaimachineblokjes allemaal prima terug te voeren zijn wil niet zeggen dat dat met een 125 2t ook goed wil...
 
Dat terugvoeren zou in principe geen probleem moeten zijn, alles (op de blokken met heel veel vermogen na) is naar ik weet gewoon terug te voeren zodat het lekker rijdt.

Het lijkt mij sterk dat je met minder kw's niet lekker offroad kan, aangezien ze het al met brommers kunnen.
 
Je moet je voorstellen dat als jij iemand voor zijn leven lang een rolstoel in rijdt, jouw verzekering er alles aan zal doen om niet uit te hoeven keren.

Vertrouw mij maar dat ze dan een vermogen testje zullen doen als het gaat om een beginnend bestuurder :Y

Gewoon even een kleine waarschuwing, zit je 25 KW periode in ieder geval uit!
 
Laatst bewerkt:
Puur het idee dat ik heel m'n leven een deel van m'n salaris moet afstaan voor de kosten omdat ik iemand zwaar lichamelijk letsel heb toegebracht is voor mij al dé reden om me gewoon aan de 25kw-periode te houden..
 
Laat ik het simpel stellen. Bij ernstige ongevallen, waarbij personen ernstig gewond raken (dus breuken en zo, geen gevalletje tand door de lip en brilletje krom) worden de betrokken voertuigen altijd onderzocht. Geeft jouw voertuig enige reden tot diepgaand onderzoek (vermogen wel of niet beperkt) gaat dat dus gewoon gebeuren. Als ik je op straat controleer zal het niet zo een vaart lopen, maar bij een ongeval wordt er dus wel degelijk onderzoek gedaan. Mocht je motor niet meer in stat zijn om op een testbank gezet te worden, dan gaan we gewoon kijken of de motor begrensd is op de door de fabrikant/importeur voorgeschreven wijze. Meestal op inlaat en dus niet op een beperkte slag van het gashadle.
 
Ik weet niet hoe het met een crosser zit, maar mijn Soes GS500 is op de juiste manier (inlaat)afgeknepen en rijd prima, vooral 0-100 doet hij nagenoeg als een vol vermogen motor. Bij de 160 kapt hij ermee en bij hoge snelheden merk je dat hij wat minder vermogen heeft.

Dat vermogen heb je in je eerste 2 jaar toch niet nodig. (daarna eigenlijk ook niet maar 't is wel leuk O-) )

Als ik jouw was zou ik gewoon lekker je 25kw uit :] .
Ik zal niet zeggen dat er iets fout zal gaan, maar als het fout gaat ben je zuur. :X
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan