GT 550 uit 74 Krukas revisie ?

z13002563

Rookie
3 feb 2011
14
0
Haarlem
Hallo MF'ers

Ik ben nieuw op dit forum en sinds een paar maanden in het bezit van een GT 550 uit 74
Altijd al willen hebben maar zijn moeilijk te vinden. Heb de GT gekocht van een verzamelaar uit Vriezenveen. De GT is echt in redelijke staat ( foto's volgen nog) maar heeft wel wat aandacht nodig. Hij heeft een paar jaar stilgestaan. De vorige eigenaar vertelde dat ik er makkelijk mee naar huis ( Haarlem) mee kon rijden. Het was starten en lopen. En inderdaad
was het twee keer trappen en hij liep. Hij loopt ook mooi maar op de snelweg krijg ik de GT niet boven de 120km. Ik weet dat een tweetakt altijd wat rookt maar dat moet na een km of 15 gereden te hebben toch wel weg zijn. En daarom even dit bericht. Hij rookt pittig en dat blijft de GT ook doen ook na een uur gereden te hebben. Ik heb hier en daar al geinformeerd
en men zegt dat ik waarschijnlijk aan een krukasrevisie moet geloven. Ik wil dat zeker weten
voordat ik dat ga ( lees laat) doen. Hoe kom ik hier nou achter.
Wat kost zo iets. Wie kan mij iets vertellen. Het zou super zijn als ik eens ff bij een tweetakt kenner langs kan komen om eens te laten kijken naar de GT voordat ik de operatie aan ga.
Hoop op een aantal reacties waardoor ik iets meer weet dan nu het geval is.

Groeten uit het mooie Haarlem
Bart
 
zou eerst kijken of hij wel goed is afgesteld(carbs en luchtfilter), of er de juiste hoeveelheid olie bij de benzine zat (te veel olie= ook veel roken) en of de olie in het carter op peil blijft. wanneer de olie in het carter niet op peil blijft en de motor lekt nergens aan de buitenkant dan zal het zo zijn dat de keerringen die het carter van de ?krukaskamers?(weet de naam ff niet) scheidt lekken waardoor carterolie bij de verbranding komt en zo veel rook veroorzaakt.

ik ben geen kenner van de GT maar heb deze ervaringen van brommers
 
makkelijkste: tank leeg rijden (carterolie in de gaten houden) en opnieuw vol gooien met de juiste mengsmering en kijken of hij nogsteeds zo blijft roken.
blijft de carterolie goed maar rookt ie nogsteeds zo erg dan zal het de afstelling zijn
 
Ik heb ook zo`n geweldige GT gehad, maar dan een 750. Als ik veel korte stukjes had gereden
stonden de uitlaten vol onverbrande mengsmeerolie terwijl afstelling perfect stond. Moest soms vanaf huis ( vlak onder haarlem ) de A9 ( blazen ) tot de rontonde van Alkmaar rijden om rook te laten verdwijnen. Daarna waren, in die tijd, de uitlaten muisgrijs. Prachtige verbranding. Even ter info mijn krukas heb ik in die tijd laten reviseren door Karel Zegers in Opmeer, dus die was in perfecte staat. De reden van revisie bij mij was dat ie motorolie uit het carter pompte.
( was kwaaltje van 750, kosten destijds Fl. 600,= / alleen revisie / keering tussen 1e en tweede cilinder lek / blok zelf gede.- en monteerd )
Ik zou eerst een lekker stukkie ( blazen ) gaan rijden en daarna mijn conclusie trekken.

Succes, ninja-nine
 
Verhaal van je tank leegrijden gaat niet op. De GT's hebben een apart olietankje en een olie pomp. Deze kan eventueel wel te rijk staan afgesteld. Zou je aan de hand van een wphb moeten kunnen controleren. Heb zelf een GT750 maar weet niet of deze gegevens hetzelfde zijn.
 
Als zo'n tweetakt van Suzuki langer heeft stil gestaan kun je in 9 van de 10 gevallen de krukas reviseren. Dwz nieuwe keerringen (en dan natuurlijk ook lagers) laten plaatsen. Bij deze tweetakt word de krukasruimte gebruikt als een soort spoelpoort en zolang er regelmatig mee gereden wordt is er niets aan de hand. Bij langer stilstaan, ik zeg altijd tussen een half en een jaar(gaan mensen weer over vallen), gaan de keerringen uitdrogen. Bij weer gebruiken na een jaar of langer gaan de keerringen van de krukas uitdrogen en daarna afbrokkelen. Daardoor dichten ze niet goed meer af en gaan ze dus lekken. Gaat een paar honderd kilometer goed, maar daarna......Dat betekend niets meer en minder dan het blok de carterolie gaan verbruiken. Gevolg is veel roken en minder vermogen.

Ik hou altijd mijn handen achter vlak achter de uitlaat van een lopende motor en ruik er vervolgens aan. Als het een zurige lucht is, weet je genoeg. Hou je carterolie dus even in de gaten.

Voordat je naar dure zaken gaat voor een revisie, neem even contact op met de suzuki club in Limburg. Naking rux De mannen aldaar hebben een goed adresje voor een laag bedrag.

Bovenstaande pas doen als je zeker weet dat je oliepomp goed staat afgesteld. Maar als ik lees dat je ook minder vermogen heb? Maar kunnen ook carbs zijn enz......krukas pas doen als je het zeker weet. Kost altijd geld namelijk.....en tijd..

Post nog eens wat foto's.....
 
Laatst bewerkt:
Als zo'n tweetakt van Suzuki langer heeft stil gestaan kun je in 9 van de 10 gevallen de krukas reviseren. Dwz nieuwe keerringen (en dan natuurlijk ook lagers) laten plaatsen. Bij deze tweetakt word de krukasruimte gebruikt als een soort spoelpoort en zolang er regelmatig mee gereden wordt is er niets aan de hand. Bij langer stilstaan, ik zeg altijd tussen een half en een jaar(gaan mensen weer over vallen), gaan de keerringen uitdrogen. Bij weer gebruiken na een jaar of langer gaan de keerringen van de krukas afbrokkelen. Daardoor dichten ze niet goed meer af en gaan ze dus lekken. Gaat een paar honderd kilometer goed, maar daarna......Dat betekend niets meer en minder dan het blok de carterolie gaan verbruiken. Gevolg is veel roken en minder vermogen.

Ik hou altijd mijn handen achter vlak achter de uitlaat van een lopende motor en ruik er vervolgens aan. Als het een zurige lucht is, weet je genoeg. Hou je carterolie dus even in de gaten.

Voordat je naar dure zaken gaat voor een revisie, neem even contact op met de suzuki club in Limburg. Naking rux De mannen aldaar hebben een goed adresje voor een laag bedrag.

Bovenstaande pas doen als je zeker weet dat je oliepomp goed staat afgesteld. Maar als ik lees dat je ook minder vermogen heb? Maar kunnen ook carbs zijn enz......krukas pas doen als je het zeker weet. Kost altijd geld namelijk.....en tijd..

Post nog eens wat foto's.....

De krukas keerringen zijn altijd een probleem geweest bij de suzuki 2takten het slecht trekken kan ook komen door een lage compressie van de middelste cilinder door oververhitting ook een bekend probleem van de 550,ik heb zelf 3 gehad eentje nieuw gekocht.
 
Laatst bewerkt:
Als zo'n tweetakt van Suzuki langer heeft stil gestaan kun je in 9 van de 10 gevallen de krukas reviseren. Dwz nieuwe keerringen (en dan natuurlijk ook lagers) laten plaatsen. Bij deze tweetakt word de krukasruimte gebruikt als een soort spoelpoort en zolang er regelmatig mee gereden wordt is er niets aan de hand. Bij langer stilstaan, ik zeg altijd tussen een half en een jaar(gaan mensen weer over vallen), gaan de keerringen uitdrogen. Bij weer gebruiken na een jaar of langer gaan de keerringen van de krukas afbrokkelen. Daardoor dichten ze niet goed meer af en gaan ze dus lekken. Gaat een paar honderd kilometer goed, maar daarna......Dat betekend niets meer en minder dan het blok de carterolie gaan verbruiken. Gevolg is veel roken en minder vermogen.

Ik hou altijd mijn handen achter vlak achter de uitlaat van een lopende motor en ruik er vervolgens aan. Als het een zurige lucht is, weet je genoeg. Hou je carterolie dus even in de gaten.

Voordat je naar dure zaken gaat voor een revisie, neem even contact op met de suzuki club in Limburg. Naking rux De mannen aldaar hebben een goed adresje voor een laag bedrag.

Bovenstaande pas doen als je zeker weet dat je oliepomp goed staat afgesteld. Maar als ik lees dat je ook minder vermogen heb? Maar kunnen ook carbs zijn enz......krukas pas doen als je het zeker weet. Kost altijd geld namelijk.....en tijd..

Post nog eens wat foto's.....
full
 
In Zuidwolde (vlakbij Groningen) zit Potz. Ook een specialist op Suzuki 2 takt gebied.

Knalnaarpotz.nl - 2 Stroke Parts, World Wide Delivery

Die kan je ook vast wel helpen met advies, reparatie en onderdelen.


Potze is hartstikke duur en dat geldt ook min of meer voor Marcel Vlaandere als we het hebben over krukas revisie. Hebben beide heel veel onderdelen, maar informeer eens bij Jos Debets van de club op de link die hierboven staat. Is een Duitser, net over de grens en je krukas komt als nieuw terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan