als je echt licht wilt gaan rijden, maar wel wil gebruiken in de stad en soms misschien wat snelweg, zou ik lekker naar 300-600 cc kijken. Net dat beetje meer power en toch het verbruik en gewicht dat je zoekt. Als het rolt is het direct voor je gevoel veel lichter en wendbaarder.. en dan is het vooral een kwestie van gevoel en proefrijden.
150 cc scootertje. Briljant
AchDa's ook een optie, en inderdaad veel meer voor te vinden. Nadeel is dat alles groter dan een 125 al gauw meer verbruikt, en juist dat lage verbruik van 1:35-1:40 spreekt me erg aan.
En oeps, haha, ik bedoelde meer iets van een 600 cc i4 bijvoorbeeld, daar schijnt echt een overvloed van te zijn. Een twin of single zal een stuk minder vermogen leveren (maar wel koppel) maar nog steeds veel verbruiken, en uiteraard ook meer wegen. Als het eenmaal rijdt dan valt dat bij sommige motoren best mee, dat ze best wendbaar kunnen zijn durf ik wel te geloven, maar het verbruik en de compactheid van een kleine motor die voor mijn toepassing toch niet harder dan 80 hoeft te rijden zou ideaal zijn.
Maar de uitleg die je geeft snap ik wel een beetje. Weinig interesse in motorrijden onder 18 jarigen -> weinig 125 cc motoren over de toonbank -> weinig in omloop.
Ik heb ook nog gekeken naar 250 cc een- en tweecylinders maar die verbruiken al weer bijna het dubbele van zo'n 125cc single terwijl ik het vermogen helemaal niet nodig heb voor in de stad. Als ik een wat langere afstand wil rijden, de snelweg op moet of voor m'n plezier de weg op ga, dan pak ik die FZ750 wel
België is een goede tip, heb net eens gekeken. Ook al heb ik niet echt zin in invoeren, er is daar veel meer aanbod en dat maakt het ook een stuk goedkoper. Voor die bedragen is 2e hands kopen nog wel een keer de moeite waard.
Maar misschien is nieuw kopen toch de beste optie... haha
Zo'n CB500 is leuk, maar rijdt ook al gauw 1:20. Net als een 125 cc 2takt. Hoewel die 2takt er misschien wel een keer komt gewoon puur voor de cool factor, is het niet geschikt voor mijn doel hierEigenlijk is dit de oplossing. Maar op een scooter wil ik nog niet dood gevonden worden.
Niet dat ik op een andere tweewieler wel dood gevonden wil worden maar je snapt mijn punt denk ik
OMG dat ik dit moet lezen!.....Ach
Scooterke! Ik denk dat ik er binnenkort 1 ga kopen. Gewoon vanwege gemak en lage brandstofkosten. Paar km per dag ww, eens per week 70 km over 80 km weg, boodschapjes, etc.
Ach
2 takt is over een paar jaar helemaal verboten, gok ik.
En ww verkeer, in een stad? Dan is stoer doen niet belangrijk. Dan is praktisch rijden je van het: scooter. Ik doe het momenteel met een CBR1000F met koffers. Totaal ongeschikt, maar heb ff niks anders. Als ik het kon ruilen met een 125 of 150 cc scoot: meteen gedaan
Echt rijden doe ik wel op een Vmax, Pan, of Harley.
Maar serieus, voor puur woon werk: Scooterke! Ik denk dat ik er binnenkort 1 ga kopen. Gewoon vanwege gemak en lage brandstofkosten. Paar km per dag ww, eens per week 70 km over 80 km weg, boodschapjes, etc.
Ach
2 takt is over een paar jaar helemaal verboten, gok ik.
En ww verkeer, in een stad? Dan is stoer doen niet belangrijk. Dan is praktisch rijden je van het: scooter. Ik doe het momenteel met een CBR1000F met koffers. Totaal ongeschikt, maar heb ff niks anders. Als ik het kon ruilen met een 125 of 150 cc scoot: meteen gedaan
Echt rijden doe ik wel op een Vmax, Pan, of Harley.
Maar serieus, voor puur woon werk: Scooterke! Ik denk dat ik er binnenkort 1 ga kopen. Gewoon vanwege gemak en lage brandstofkosten. Paar km per dag ww, eens per week 70 km over 80 km weg, boodschapjes, etc.
Ja maar is dat ook leuk?
Dat is erg leuk zelfs. Alleen de beleving is heel anders dan toen ik nog woon-werk reed met mijn Mv agusta en later ook een R6. Dat was niet te doen elke dag. Het is bijna niet te vergelijken. Ik rij 80% van mijn route binnendoor over 60 km wegen, een heel klein stukje snelweg (door de drukte niet harder dan 100 in de spits) en een stukje over de N2 bij Eindhoven, hier mag je 80. Met deze route ben je op een scooter veel gelukkiger dan op een supersport. Zeker als die supersport een vrij extreme MV F4 is.
Voor mij was het dan ook niet logisch om een dure supersport er bij te houden die amper word gebruikt. Als ik een een weekend weg wil rij ik met de scooter naar motorverhuur brabant en huur daar een zo goed als nieuwe motor. Dit is voor hetzelfde geld wat ik maandelijks zou kwijt zijn door zelf een motor stil te zetten in de garage. Onder aan de streep bespaar ik dus ook flink wat geld zonder minder te rijden dan eerdere jaren.