Op zoek naar lichte motorhelm

Chris ofc

MF veteraan
25 dec 2012
5.024
2.578
Zoals de titel al zegt; ik ben op zoek naar een lichte motorhelm. Hoe lichter hoe beter. Ik heb al wat modellen gevonden en je komt (logisch) snel uit op Carbon helmen. Momenteel rijd ik rond met een Bell Moto 3 (1250 gram); leuke helm voor warm weer maar heeft veel windruis.

Ik heb een aantal helmen gevonden met vizier welke een stukje stiller zouden moeten zijn.

- Nishua Enduro Carbon: 1150 gram (al schijnt deze helm niet de beste kwaliteit te zijn).
- Scorpion Exo 1400 air carbon: 1200 gram
- Shark R-race carbon: 1230 gram
- X-Lite 803 carbon: 1250 gram
- HJC RPHA-11 carbon: 1290 gram
- AGV sport modular : 1290 gram

Mochten mensen ervaringen hebben met bovenstaande helmen of nog andere types weten.. dan hoor ik het uiteraard graag.
 
Rijd je met of zonder doppen?
Ik heb nu zelf een Scorpion Exo-R1 air(niet de carbon versie) en die is bepaald niet stil als ik geen doppen in doe, mn Agv K3Sv is daar iets beter in.
Ik moet toegeven, tenzij ik een ritje van een paar minuutjes heb doe ik tegenwoordig eigenlijk altijd doppen in.
 
Ja; met doppen. Heb ook een C3 pro liggen maar die is momenteel even te zwaar (tijdelijk hopelijk).
 
Misschien is het dan ook tijd voor een setje verse? Ik merk met mn doppen(jaar oud op maat) eigenlijk geen verschil tussen mn Scorpion en mn Agv
 
Ik heb twee bandit xxr helmen, één normale en één van Carbon. Die van Carbon is aanzienlijk minder stil. Misschien gaan Carbon en stil niet samen?
 
Het gaat hier vooral om het lichter zijn; het stiller gedeelte zal altijd beter zijn dan mijn Bell Moto 3 en dat is mooi meegenomen. (Dat is letterlijk een helm die helemaal open is)
 
Wat is eigenlijk de reden dat je een zo licht mogelijke helm wilt? Want voor mij is 200 gram meer of minder altijd gelul in de marge. Zolang de helm aerodynamisch maar goed is. Je zult er vast een goede reden voor hebben maar ben even benieuwd.
 
Je zou ook kunnen kijken naar de lucht weerstand van een helm , lijkt me dat een efficiënte veel minder kracht op je nek uit oefenend
En op wat voor motor , rechtop of languit
 
Ik vind dit lastig te vergelijken zo achter mijn scherm. Stil is van velen factoren afhankelijk. Op basis van mijn ervaring kan ik zeggen dat Nishua niet bepaald stil is. Ik heb zelf ook de Exo 1400 carbon. Die is ok, wel altijd met oordoppen in. Er zijn een aantal zaken met een windtunnel (Louis weet ik in sommige vestigingen). Ik denk dat de beste optie is dit zelf te proberen! Maar dan nog kan de helm op jouw motor weer anders ervaren worden.
 
@Sierra November Merk dat ik met mijn huidige helm (schuberth C3 pro) veel last krijg van m'n nek na het rijden. Puur door het gewicht. En met mijn Bell Moto 3 ging het al beter. (Want is ook lichter met het naar links/rechts kijken. Dus de volgende stap is nu een lichte helm die wat stiller is .. dan ben ik al tevreden.

Op mijn motor zit ik rechtop, het is een naked.
 
De Bell moto 3 is een crosshelm,en de klep gaat in elk geval voor extra winddruk zorgen,wat zeker bij hogere snelheden geen aanrader is.
Dat heeft volgens mij zeker zoveel effect als het gewicht van een helm.
 
Scorpion exo 1400 evo air carbon

Deze helm heb ik als beginnend motorrijder (gisteren mijn 1e motor gekocht). Ik heb dus geen vergelijk met andere helmen.
Het vizier met pinlock is best wijd, waardoor je toch veel zicht hebt. Inclusief de pinlock die erbij komt, ook geen last van een beslagen vizier.
De zonneklep en het donker getinte vizier (apart in de doos) heb ik beiden nog niet gebruikt. In de volle zon (tijdens het lessen) geen last van de zon gehad. Misschien in de wintermaanden als de zon echt laag staat.

De helm is lekker licht. Van mijn ongetrainde nek heb ik geen last na een rit van ruim 3 uren.
Ik rijd zonder dopjes in, dus ook geen muziek. Het verkeersgeluid is goed te horen, maar niet heel storend of heel hard. Bij gesprekken met de helm op en het vizier open moet de ander echt harder praten om hem/haar te kunnen verstaan. Op dit moment heb ik dus nog geen behoefte aan oordopjes.

De prijs vond ik bij Chromeburner in Nieuwkuijk erg acceptabel in vergelijking met andere en veel duurdere carbon helmen van oa shoei, arai, etc.

De air heb ik op dit moment pas 1x gebruikt. De helm zit al goed strak en het oppompen van de kussens aan de binnenkant "vergeet" ik altijd al snel als ik weg wil rijden. Het leeglopen van de kussens gaat met een druk op de knop bij je kin.

Enige dat ik "vervelend" vind aan mijn jas met helm gecombineerd is dat er aan de bovenkant van mijn hals de wind er net op komt. Dus een neksjaaltje of iets ga ik nog wel ff kopen.

Edit: de ventilatiegaten werken erg goed. Koele wind komt er lekker doorheen.

Edit 2: bijlage toegevoegd

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
 

Bijlagen

  • IMG20230826142121.jpg
    IMG20230826142121.jpg
    189,6 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Ik heb de Nishua Carbon enduro en de kwaliteit is prima hoor. Echt super licht.
De Nishua heeft dezelfde schaal en visier als de Klim Krios van 650 euro (en beide werden vroeger verkocht als UVEX / Bmw helm). Accessoires zijn ook uitwisselbaar, dus het Klim visier wat automatisch dimt past ook op de Nishua, mocht je dat willen.
Alleen de voering en de sluiting is anders, daar zit de meerprijs voor de Klim.
Ook fijn: het visier kan nog dicht als je een crossbril (met elastiek) gebruikt.

Echt stil is 'ie niet, maar welke enduro stijl helm wel? Dus oordoppen in en gaan.
 
Ik heb de Nishua Carbon enduro en de kwaliteit is prima hoor. Echt super licht.
De Nishua heeft dezelfde schaal en visier als de Klim Krios van 650 euro (en beide werden vroeger verkocht als UVEX / Bmw helm). Accessoires zijn ook uitwisselbaar, dus het Klim visier wat automatisch dimt past ook op de Nishua, mocht je dat willen.
Alleen de voering en de sluiting is anders, daar zit de meerprijs voor de Klim.
Ook fijn: het visier kan nog dicht als je een crossbril (met elastiek) gebruikt.

Echt stil is 'ie niet, maar welke enduro stijl helm wel? Dus oordoppen in en gaan.
Ik lees overal online (vooral bij Louis waar hij te koop is) klachten van de kwaliteit die niet goed zou zijn; scheurend vizier etc..
Hoe ervaar jij dit? Als de kwaliteit prima is en het gewoon zeikerd zijn dan ga ik voor die helm.
 
Heb zelf ook de Nishua Enduro Carbon, prima helm wat mij betreft. Vooral de prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb zelf geen klachten over de helm of de kwaliteit er van. Hij is erg licht en zit fijn. Enig minpuntje is misschien het geluid, maar met oordopjes in heb ik daar ook niet heel veel last van.

De ventilatie gaten zijn niet regelbaar. Dus staan altijd vol open, misschien in de winter een beetje fris.

Dat "wind kapje" bij je kin is een vervelend klusje om erin te klikken. Maar als hij eenmaal zit blijf hij ook goed zitten.

Er passen 2 speakers in en er is vooraan genoeg ruimte voor een microfoon mocht je dat willen.

Sowieso wel even gaan passen, iedere helm heeft zijn eigen vorm. Dus dat hij voor mij fijn zit wilt natuurlijk niet zeggen dat hij ook passend voor jou is.
 
Laatst bewerkt:
Ik herken dat niet. En als voor welke reden dan ook het Nishua visier (met meegeleverde pinlock trouwens) slechter zou zijn, kun je dus een Klim Krios visier bestellen.
Ik heb alleen het vermoeden dat alles uit dezelfde fabriek komt.

Ik ben, voor de prijs, echt onder de indruk van de Nishua. Ik mis eigenlijk alleen een zonnevisier. En de niet te sluiten ventilatie zou misschien ooit vervelend kunnen zijn, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.
 
Ik heb een X-lite 802, de voorloper van de 803. Een tophelm, niet alleen erg licht, maar ook een goede balans omdat het zwaartepunt op de juiste plaats zit.
 
Ik heb er trouwens een bril met quickstraps aangehangen, ook daar is 'ie niet stiller van geworden.
Screenshot_20230826_174551_Photos.jpg
 
Zoals de titel al zegt; ik ben op zoek naar een lichte motorhelm. Hoe lichter hoe beter. Ik heb al wat modellen gevonden en je komt (logisch) snel uit op Carbon helmen. Momenteel rijd ik rond met een Bell Moto 3 (1250 gram); leuke helm voor warm weer maar heeft veel windruis.

Ik heb een aantal helmen gevonden met vizier welke een stukje stiller zouden moeten zijn.

- Nishua Enduro Carbon: 1150 gram (al schijnt deze helm niet de beste kwaliteit te zijn).
- Scorpion Exo 1400 air carbon: 1200 gram
- Shark R-race carbon: 1230 gram
- X-Lite 803 carbon: 1250 gram
- HJC RPHA-11 carbon: 1290 gram
- AGV sport modular : 1290 gram

Mochten mensen ervaringen hebben met bovenstaande helmen of nog andere types weten.. dan hoor ik het uiteraard graag.
Heb zelf deze (AX-9):
1693329085280.png




En kon mezelf nog net inhouden (want heb al veel helmen) om deze (K6 Morbidelli) te kopen:
1693329181762.png

Beide extreem licht en stil (tenminste de eerste, die ik heb).
 
Terug
Bovenaan Onderaan