bougie er uitgeduwd

roger gsxr

Die hard MF'er
4 mei 2006
568
0
purmerend
ik heb een probleem mijn bougie van mijn gsxr 750 uit 1988 is er tijden het rijden uitgeduwd en nu is het schroefdraad in mijn blok weg nu wil ik er een helicoil in hebben maar moet mijn cilinderkop er af of is het zo te doen

alle tips zijn welkom
 
ik zou je cilinderkop er voor afhalen.

voor een helicoil moet je toch opboren en tappen, en dan valt er boorgruis etc in je verbrandingskamer als je de kop laat zitten....

tenzij je een goede manier weet om te voorkomen dat dat gebeurd, is de kop demonteren het slimst


p.s. punten en comma`s zijn gratis ;)
 
Laatst bewerkt:
Maarreh Paul, is dit geen reden om ook even te kijken naar de rest van het loopwerk? Lijkt me niet heel gebruikelijk dat de bougie er met schroefdraad en al uit komt zetten.....
 
Er komt wel vaker een bougie los als iemand door scheef indraaien of te hard aantrekken het schroefdraad een beetje heeft gemolesteerd

Vaak loopt het schroefdraad eruit als de bougie niet goed is vastgezet.
Dat is wat ik vaker zie in de auto wereld in ieder geval.

Je hebt van midlock reparatie setjes ervoor, zijn draadbusjes in diverse maten.
De bijgeleverde tap kan je er zo indraaien zonder voor te boren.
Flink vet aan de tap en regelmatig de tap eruit halen, schoonblazen en weer nieuw vet erop.

Zo doen wij dat eigenlijk altijd met succes en zonder de kop te demonteren.
 
Als je het op de echte beunmanier wilt doen ( kop laten zitten )

Smeer je je tapje HEULEMAAL VÓL met lagervet, en draai je 2 windingen in, tapje er weer uit, schoon maken, nieuw lagervet, en weer vol met lagervet en 2 windingen verder er in.
Herhalen tot je klaar bent.

De gedachte is, dat al het "metaalgruis" wat vrijkomt bij het tappen in het vet blijft hangen.


---edit---

Ik zie dat erwinko dit ook "aanraad"

En daarbij:

Als het even kan, zou ik zowiezo die kop willen laten zitten.

Scheelt je een boel geld aan pakkingen, én je loopt altijd het risico dat je wat schroefdraden/tapeinden/enz verneukt met het openhalen/dichtmaken.

Kan je niet het blok onder de motor weghalen, en ondersteboven in een takel hangen oid?

Valt er ook geen gruis in.
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties allemaal maar ik ga voor de helicoil kop laten zitten manier
en als dat niet werkt haal ik de kop eraf ik heb namelijk nog maar 2 weken vakantie en wil toch rijden in plaats van sleutelen in de vakantie dus vandaar mijn keuze
 
Als je het op de echte beunmanier wilt doen ( kop laten zitten )
<...>

Scheelt je een boel geld aan pakkingen, én je loopt altijd het risico dat je wat schroefdraden/tapeinden/enz verneukt met het openhalen/dichtmaken.

Kan je niet het blok onder de motor weghalen, en ondersteboven in een takel hangen oid?
Valt er ook geen gruis in.
_O- Ik vind de laatste beunoplossing ook wel leuk verzonnen. Waarom adviseer je gelijk niet een gigantische magneet :z

edit,
Ahah, de disclaimer staat in de ondertitel!
Ik hoor liever van een beun dat het kan, dan van een ingenieur dat het niet kan.
 
Laatst bewerkt:
Een klant van mij die rally's rijdt tipte mij eens..

Hij doet dat met een stofzuiger op de uitlaatpoort en de zuiger in "bijna BDP" met de uitlaatklep open. Gewoon droog tappen en alle gruisjes worden er via de uitlaatpoort uitgeslurpt. Het best kan je een rubber slang (oude koelvloeistofslang b.v) tussen uitlaatpoort en stofzuigerslang proppen, geeft een immens vacuüm. Je merkt het meteen, want zodra je de tap eruit draait hoor je het gruis weg kletteren.

Garantie's geef ik niet, maar het is mij nu 2 keer prima gelukt op deze manier (en best snel ook).
 
Dude, die magneet ligt naast het luchtanker waarmee dat hele blok op kop hangt ;)

heb jij daar ook een plintenladder staan?

ik kan die van mij namelijk nergens meer vinden en de plinten zijn aan een nieuw laagje verf toe, het zou super zijn als ik deze van jou even zou mogen lenen?

je mag me ook even iets laten weten via PB ;)



















:+
 
Laatst bewerkt:
Een klant van mij die rally's rijdt tipte mij eens..

Hij doet dat met een stofzuiger op de uitlaatpoort en de zuiger in "bijna BDP" met de uitlaatklep open. Gewoon droog tappen en alle gruisjes worden er via de uitlaatpoort uitgeslurpt. Het best kan je een rubber slang (oude koelvloeistofslang b.v) tussen uitlaatpoort en stofzuigerslang proppen, geeft een immens vacuüm. Je merkt het meteen, want zodra je de tap eruit draait hoor je het gruis weg kletteren.

Garantie's geef ik niet, maar het is mij nu 2 keer prima gelukt op deze manier (en best snel ook).

dat is nog een aardig goeie methode ook...
 
bedankt voor de reacties allemaal maar ik ga voor de helicoil kop laten zitten manier
en als dat niet werkt haal ik de kop eraf ik heb namelijk nog maar 2 weken vakantie en wil toch rijden in plaats van sleutelen in de vakantie dus vandaar mijn keuze


Als je nou de krukas zo verdraait dat van de desbetreffende cilinder de kleppen DICHT staan, dan kun je als je klaar bent met een lang blaaspistool via het bougiegat diep IN de cilinder blazen.
Aangezien het bougiegat dan de enige opening is waar de lucht ook weer UIT zal komen, word eventueel los gruis ook mee uit de cilinder geblazen. En dus kan je kop gewoon lekker blijven zitten.

8-)
 
maar de methode met stofzuiger is toch veel beter, omdat je met perslucht blazen wel rommel in het kiertje tussen de zuiger en de cilinderwand kunt blazen, en dat is precies het stuk waar je metaalspanen zo ver mogelijk vandaan wilt hebben.

omdat het aluminium betreft zal het allemaal nog wel meevallen en ik denk eerlijk gezegd zelfs dat je ook met een beetje alu zooi op de zuiger de motor gewoon kunt starten waarbij het zooi door de uitlaat afgevoerd wordt... maar ik ga het in ieder geval niet demonstreren als je het ook kunt wegzuigen :)
 
Als je het op de echte beunmanier wilt doen ( kop laten zitten )

Smeer je je tapje HEULEMAAL VÓL met lagervet, en draai je 2 windingen in, tapje er weer uit, schoon maken, nieuw lagervet, en weer vol met lagervet en 2 windingen verder er in.
Herhalen tot je klaar bent.

De gedachte is, dat al het "metaalgruis" wat vrijkomt bij het tappen in het vet blijft hangen.


---edit---

Ik zie dat erwinko dit ook "aanraad"

En daarbij:

Als het even kan, zou ik zowiezo die kop willen laten zitten.

Scheelt je een boel geld aan pakkingen, én je loopt altijd het risico dat je wat schroefdraden/tapeinden/enz verneukt met het openhalen/dichtmaken.

Kan je niet het blok onder de motor weghalen, en ondersteboven in een takel hangen oid?

Valt er ook geen gruis in.

Hier ook gedaan met mijn xl250 loopt ook nog steeds dus gaat wel.
 
Toch zou ik het niet aandurven om een helicoil te plaatsen zonder kop te demonteren.
Hoe weet je nu zeker dat die helicoil ver genoeg is ingedraaid? Of erger, te diep? Als er een stukje draadeind uitsteekt naast de bougie dan heb je gelijk een leuke gloeispiraal.

En dat eindstukje wat je eraf moet tikken? Dat is hard, moet er niet aan denken wat er gebeurd als dat tussen zuiger en cilinderwand wordt geperst.
Met een gedemonteerde kop kan je in ieder geval het helicoil eind netjes aanleggen aan de kop.

Ik ben misschien te voorzichtig, dat kan natuurlijk ook. :P
 
Laatst bewerkt:
Toch zou ik het niet aandurven om een helicoil te plaatsen zonder kop te demonteren.
Hoe weet je nu zeker dat die helicoil ver genoeg is ingedraaid? Of erger, te diep? Als er een stukje draadeind uitsteekt naast de bougie dan heb je gelijk een leuke gloeispiraal.
En dat eindstukje wat je eraf moet tikken? Dat is hard, moet er niet aan denken wat er gebeurd als dat tussen zuiger en cilinderwand wordt geperst.
Met een gedemonteerde kop kan je in ieder geval het helicoil eind netjes aanleggen aan de kop.
Ik ben misschien te voorzichtig, dat kan natuurlijk ook. :P

Misschien ben je inderdaad te voorzichtig, maar ik zou de gok ook niet nemen. Kop d'r af.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan