Michelin Anakee op Cagiva Gran Canyon

done-and-gone

MF veteraan
27 mei 2003
5.359
1.701
Gisteren heb ik na 12500 km afscheid genomen van mijn Pirelli MT80 voorband. M'n achterband kan nog wel een vakantie mee :)
Die MT80 zit er origineel op, maar is niet meer leverbaar. Een speurtocht naar een goeie vervanger leverde de beslissing voor 'n Michelin Anakee op. Werd geadviseerd door m'n dealer, en schijnt goed uit allerlei (Duitse) testen te zijn gekomen. Na de vakantie zal ik ook de achterband voor eenzelfde type vervangen.

Iemand al ervaringen met deze Michelin?

edit: op de Duitse Transalp-pagina staan 'n paar goede ervaringen:
www.transalp.de/technik/reifen/michelin/anakee.php
 
Laatst bewerkt:
Grancandy, o het forum van de transalpclub, http://www.transalpclub.nl , loopt een hele discussie over de anakee. Sommigen zijn er erg tevreden over, maar anderen klagen dattie bij hoge snelheid en belading erg onstabiel is, kijk zelf maar ff!
 
Op mijn Navigator komen na het verslijten van de Metzelers Bridgestone BT020's op. Die banden hoeven zich niet meer te bewijzen, zijn gewoon goed. Worden in Duitsland ook veel gemonteerd.
 
ow ja, ik ga zelf vrijdag metzeler tourance om twinnie leggen. Een maat van me rijd er al mee, en zijn reactie: :} :} :} !! Echt een fantastische band, ook offroad te gebruiken! Wellicht een ideetje?
 
Geloof nooit een verkoper.
De tourance is goed, de anakee moet zich nog bewijzen.
 
Op mijn Navigator komen na het verslijten van de Metzelers Bridgestone BT020's op. Die banden hoeven zich niet meer te bewijzen, zijn gewoon goed. Worden in Duitsland ook veel gemonteerd.
Misschien toch maar eerder wisselen. Ben nu twee keer op mijn plaat geweest, wegens gebrek aan grip, en dat was, toevallig (niet),beide malen met een Metzler.
Wat een KUTbanden.
Bakeliet is zachter.
 
Misschien toch maar eerder wisselen. Ben nu twee keer op mijn plaat geweest, wegens gebrek aan grip, en dat was, toevallig (niet),beide malen met een Metzler.
Wat een KUTbanden.
Bakeliet is zachter.

Welk type metzeler? Er zijn er nogal wat. Ik vermoed MeZ4
 
Geloof nooit een verkoper.
De tourance is goed, de anakee moet zich nog bewijzen.

Ik stond er bij toen de verkoper zelf rond ging bellen :)
En ik heb best vertrouwen in m'n dealer.
Ikzelf heb toch m'n twijfels bij de tourances. Op zich had ik de pirelli's er best weer op willen hebben (MT80), maar die bestaan niet meer. De MT90 inmiddels ook niet meer.
Ik zal wel zien, de anakee ligt er op en volgende week met 2en op vakantie. Jullie horen/lezen m'n bevindingen wel.
 
Welk type metzeler? Er zijn er nogal wat. Ik vermoed MeZ4
Me2 op de TDM en Me4 op de Navigator.
Omdat mijn maat ook een Navigator met bt020 rijdt, konden we na het einde van een gezamenlijke rit mooi de temperatuur van de banden vergelijken.
De 020 wordt echt veel warmer (meer grip).
Ik besloot dus direkt mijn banden te gaan vervangen......te laat, twee dagen later lag ik ernaast (onderuitgeremd)
 
Ik stond er bij toen de verkoper zelf rond ging bellen :)
En ik heb best vertrouwen in m'n dealer.
Ikzelf heb toch m'n twijfels bij de tourances. Op zich had ik de pirelli's er best weer op willen hebben (MT80), maar die bestaan niet meer. De MT90 inmiddels ook niet meer.
Ik zal wel zien, de anakee ligt er op en volgende week met 2en op vakantie. Jullie horen/lezen m'n bevindingen wel.
Ik ben echt benieuwd. De Anakee is toch meer een all-road en ik zou wel willen weten hoe die zich bij hogere snelheden houdt.
 
Ik ben echt benieuwd. De Anakee is toch meer een all-road en ik zou wel willen weten hoe die zich bij hogere snelheden houdt.

Aangezien ik met de Navigator niet offroad ga of hoop te gaan rijden, mag er een wegband op. Op een Fazer vond ik de BT's perfect rijden.

De Huidige Metzelers dienen goed warm gereden te worden. De eerste bochten met koude banden geven een enorm klote gevoel. Dit verdwijnt pas na 10 minuten en na zeker 30 km gereden te hebben geeft de motor een vertrouwd gevoel.

Het zijn Metzeler MEZ4 banden.
Die wil ik dus nooit meer...
 
Hey,das toevallig, ik had ook een Fazer.
Wat ik wilde zeggen, is dat de Metzeler ook na stevig gummen nog niet warm word.
De reden waarom ik graag zou willen weten hoe het afloopt is dat ik toch wat meer all-road wil gaan rijden, wegens grotere fun.
 
Ik stond er bij toen de verkoper zelf rond ging bellen :)
En ik heb best vertrouwen in m'n dealer.
Ikzelf heb toch m'n twijfels bij de tourances. Op zich had ik de pirelli's er best weer op willen hebben (MT80), maar die bestaan niet meer. De MT90 inmiddels ook niet meer.
Ik zal wel zien, de anakee ligt er op en volgende week met 2en op vakantie. Jullie horen/lezen m'n bevindingen wel.

Kep de pirelli MT50 en 60 gehad de mt 50 was ereg goed maar na 5000KM was ie eraf.
De Tourance die ik heb ligt er nu 12000KM onder en doet het nog steeds goed,de stepjes van mijn Beemer toucheren de grond af en toe :]

Ik zou zeggen Tourance niets mis mee ;)
 
Heb onder mijn vorige motor (Tiger 955i, 105PK) met de Metzeler Tourance en Anakees gereden. Qua grip nat en droog weinig verschil gemerkt (55.000 KM in twee jaar tijd) De metzelers hielden het achter 2x 20.000KM uit, met de Anakees kwam ik niet verder dan 10.000KM! Hield er een vlotte rijstijl op na, zomer en winter, geen off-road echter.

Succes met je beslissing.
 
Leestip: lees het TA-forum eens.
www.transalpclub.nl/tcn.htm
En van m'n vakantie komt denk ik wel 'n verslagje :]

Gelezen, en geen vergelijking gevonden met de metzeler endurance.
Alleen vergelijkingen met de (oude) enduro4, de (oude) michelin T66, bridgestone trailwing en de (oude) avon gripster.
Gaat dus nergens over.
Als je een vergelijking hebt met de endurance wil ik die graag lezen.

[edit] het moet natuurlijk tourance zijn, maar als enduro man type je het woord tour gewoon erg moeilijk[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Hey,das toevallig, ik had ook een Fazer.
Wat ik wilde zeggen, is dat de Metzeler ook na stevig gummen nog niet warm word.
De reden waarom ik graag zou willen weten hoe het afloopt is dat ik toch wat meer all-road wil gaan rijden, wegens grotere fun.


Er is volgens opgave op de site van Michelin geen 18 Inch Anakin voorband te leveren. Wel 19 inch.
In de categorie V banden tenminste. Aangezien een Navi boven de 210 komt....
 
Dacht ik al. Bij de voorganger (T66?)was hetzelfde het geval.
Ik ging er maar vanuit dat dat verbeterd was.
 
Dacht ik al. Bij de voorganger (T66?)was hetzelfde het geval.
Ik ging er maar vanuit dat dat verbeterd was.

Er zijn Navigator rijders die omspaken van 18 naar 17 Inch, vanwege de stabiliteit en bandenkeuze.
Ik denk het toch maar de houden op de BT020.
Pak de Pegaso wel om allroad te rijden.
 
Ik heb er de eerste km's mee op asfalt gereden (beetje voorzichtig want nieuw enzo ;) ) en ik moet zeggen dat de voorband me heel veel vertrouwen geeft, en stabieler aanvoelt dan de MT80 die ervoor op lag.
 
Als we toch gaan verwijzen naar forums: Dit is ook een heet onderwerp op het BMW GS forum: http://www.bmwgsclub.nl/forum/

Daar lijkt het redelijk gelijk op te gaan tussen de Tourance en Anakee.

Voorzichtige conclusie mijnerzijds: Michelin beter met iets mindere levensduur. Tourance beslist niet slecht met langere levensduur.
En ik lees weinig over instabiliteit (wat je op 't TA-forum weer wel tegenkomt). Blijbaar dus motor- en/of bestuurderafhankelijk. In die zin zullen mijn ervaringen met de GC ook maar voor een enkeling hier relevant zijn ;) ;)
De positieve geluiden stemmen iig hoopvol.
 
Voorzichtige conclusie mijnerzijds: Michelin beter met iets mindere levensduur. Tourance beslist niet slecht met langere levensduur.
En ik lees weinig over instabiliteit (wat je op 't TA-forum weer wel tegenkomt). Blijbaar dus motor- en/of bestuurderafhankelijk. In die zin zullen mijn ervaringen met de GC ook maar voor een enkeling hier relevant zijn ;) ;)
De positieve geluiden stemmen iig hoopvol.
Welke snelheden heb je er al mee gereden?
 
Welke snelheden heb je er al mee gereden?

Tot 120 ongeveer, nog niet op de snelweg mee geweest, alleen B-weggetjes hier op 't platteland. Voelt goed en stabiel.

Edit #1:
130-140 op de snelweg, zonder duo en/of bagage: no problem. Voelt strak en degelijk aan. Afritten nog niet echt durven "hoeken" ivm de nieuwigheid ...
Onverhard (aangereden zandweg met daarop een laag grof grind): ging goed. Heb alleen het idee dat ik met de pirellí's daar harder overheen durfde (80/90 tegenover 60/70 nu). De Michelin's zoeken een spoor daar waar de pirelli's toch meer hun eigen weg gingen.

Edit#2: Vandaag wat meer de tijd genomen om offroad te experimenteren.
In mul zand: de Anakee voelt toch tamelijk trefzeker aan, bij een snelheid van 40/50 km/h.
Grof grind met harde ondergrond: voel me bij 60/70 km/u net zo'n Parijs-Dakar deelnemer :-) Voorkant is erg trefzeker waar de achterkant aan het dribbelen is. Gas erop en gaan :) (Ben wel een beetje voorzichtig; de GC wil ik graag heel houden ;) )
Op asfalt voel je 'm wel opzij stappen bij lengterichels, maar het is niet iets waar ik me bezorgd/druk om maak. Al weer 'n stukkie van de chickenline afgereden; de voorkant voelt erg strak in de bochten.
Vooralsnog doet de Michelin het beter op het asfalt dan de Pirelli's; de laatsten voelden offroad iets beter aan. Maar niet zo veel beter dat ik de Michelin daarom slecht vind.

Tot nu toe voel ik me erg happy met deze band! Volgende week boel oppakken en met duo op vakantie :]

n.b. ik heb het nog steeds over de combi Pirelli MT80 achter - Michelin Anakee voor.
 
Laatst bewerkt:
Misschien toch maar eerder wisselen. Ben nu twee keer op mijn plaat geweest, wegens gebrek aan grip, en dat was, toevallig (niet),beide malen met een Metzler.
Wat een KUTbanden.
Bakeliet is zachter.

Ik weet niet hoe je rijd maar ik denk dat in dit geval het niet aan de banden ligt. Rijd zelf zo'n 2.5 jaar op de navi met metzeler mz4. nu zo'n 25000 km. met de voorband en een derde achterband.
Reeds ook op het circuit gereden, op vakantie geweest in de dolomieten en zwarte woud, beide steps + rem en versnellingspokken al vele malen aan de grond gehad dus platter als dit gaat echt niet meer tenzij je een geul in het asfalt slijpt.

Nog nooit op mijn plaat gegaan, dus ik ben bang dat het aan het persoontje zelf ligt die op de fiets zit. })

Trouwens uit de testen blijkt gewoon dat het een hele goede band is voor de navi.
Kijk eens op motorband.nl. Komt hij dit jaar en vorig jaar toch goed voor de dag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan