Michelin Anakee op Cagiva Gran Canyon

Ik heb de Michelin T66 er momenteel onder liggen, ik ga nu (het regent) niet graag rijden met deze banden. Vertrouw ze ook niet, vandaar de beslissing nieuwe banden eronder. Gekeken naar Anakee, collega's zijn er uitermate tevreden over maar slijten verschrikkelijk snel en rijden veelal solo. Aangezien ik toch heel veel met mijn vrouw achterop rij toch gekozen voor Metzeler Tourance. Die gaan er morgen om. Voor het zelfde geld twee keer zoveel km's. :9

Ik hoef geen bochten te draaien ala Rossi of Biagi. Ik wil bochten draaien ala Taz })
 
Ik heb de Michelin T66 er momenteel onder liggen, ik ga nu (het regent) niet graag rijden met deze banden. Vertrouw ze ook niet, vandaar de beslissing nieuwe banden eronder. Gekeken naar Anakee, collega's zijn er uitermate tevreden over maar slijten verschrikkelijk snel en rijden veelal solo. Aangezien ik toch heel veel met mijn vrouw achterop rij toch gekozen voor Metzeler Tourance. Die gaan er morgen om. Voor het zelfde geld twee keer zoveel km's. :9

Ik hoef geen bochten te draaien ala Rossi of Biagi. Ik wil bochten draaien ala Taz })

Groot gelijk dat je voor levensduur hebt gekozen. Bij mij zit er de metzeler MZ4 onder. Deze hebben ook een langere levensduur. Het voordeel van deze banden is dat het echte sport/toer banden zijn en je toch net als "ahum" als rossi of biaggi de bochten door kunt. :X

Rijdt zo'n 10000 km met een achterband en nu al 25000 km met de voorband. Ik rijd zo'n 70 % met duo ook in bergachtige gebieden en als ik alleen rijd toch wel sportief, het circuit schuw ik ook niet.

Metzeler is een goede keuze, veel plezier ermee
 
Ben net weer terug uit Schotland. Bijna 3000 km gereden met de Anakee (meestal met bagage en duo). Moet zeggen: errug tevreden. Altijd grip voorhanden: met strak asfalt/regen/kapotgereden asfalt/grind/oneffen wegen. Meest hachelijke moment: middenin een strakke bocht een vuistgrote kei onder het voorwiel. Sprong alleen maar even iets opzij, direct daarna weer grip. Echt :}
Lengterichels in stukgereden asfalt laten zich goed voelen. Dit schijnt een minpuntje van de Anakee te zijn (gevoelig voor lengterichels) maar ik vraag me af welke band dat nu _niet_ zal hebben. Ik stoorde me er i.i.g. niet aan.

De achterband is nu bijna op. Daar gaat ook een Anakee op, zeker weten.
 
Ik heb toch een setje Bridgestone BT020 besteld.
Die komen soon onder de Navigator. Ze liggen al bij de bandenhandel op me te wachten.

Maar ik stook eerst de MEZ4 nog een eind verder op.

Afgelopen zaterdag kwam ik tot de conclusie dat het balhoofd van de Navi veel te strak stond afgesteld. :(
Dit verklaarde het gedrag van de motor. Ik was al bang dat het aan mij lag, wordt tenslotte al wat ouder. :)
Nu stuurt ie met behoorlijk versleten Metzelers verrekte goed.
Gelukkig geen schade aan de lagers. Netjes alles opnieuw in het vet gezet en naar mijn gevoel afgesteld (en daarna met de momentsleutel aangehaald, zeker 3x minder strak dan toen ik hem ging lossen) Wat een lullo die dat ding zo gesteld heeft.
En dat noemen ze dan duitse punktlichkeit und grundlichkeit of zo... knuppels. :r
 
Afgelopen zaterdag kwam ik tot de conclusie dat het balhoofd van de Navi veel te strak stond afgesteld. :(
Dit verklaarde het gedrag van de motor. Ik was al bang dat het aan mij lag, wordt tenslotte al wat ouder. :)
Nu stuurt ie met behoorlijk versleten Metzelers verrekte goed.
Gelukkig geen schade aan de lagers. Netjes alles opnieuw in het vet gezet en naar mijn gevoel afgesteld (en daarna met de momentsleutel aangehaald, zeker 3x minder strak dan toen ik hem ging lossen) Wat een lullo die dat ding zo gesteld heeft.
En dat noemen ze dan duitse punktlichkeit und grundlichkeit of zo... knuppels. :r

Mmmm, is dat wel zo? Bij mij zijn onder fabrieksgarantie de balhoofdlagers vervangen. Volgens m'n dealer wegens roest door te weinig vet (iets waar ze bij Cagiva volgens mij op bezuinigd hebben). |(
M.a.w.: vraag me dus af of dat niet zo fabriek-af geleverd is.
 
Mmmm, is dat wel zo? Bij mij zijn onder fabrieksgarantie de balhoofdlagers vervangen. Volgens m'n dealer wegens roest door te weinig vet (iets waar ze bij Cagiva volgens mij op bezuinigd hebben). |(
M.a.w.: vraag me dus af of dat niet zo fabriek-af geleverd is.

D8 ik ook. Alleen was er vanwege de mogelijke vetbesparing bij Cagiva wel degelijk een zooi vet aan de lagers aangebracht. Dit was naar mijn idee veel te dun vet en het balhoofd diende ik te lossen met een kracht van bijna 15kg. Terwijl het boek rond de 6,5kg aangeeft. Dat doet een fabriek naar mijn idee toch niet. De mijne heeft rond de 21000km gereden. Volgens mij was de eigenaar al lang eerder verongelukt of de motor beu als hij altijd zo met dit balhoofd gereden zou hebben. Insturen ging slecht, de motor trok in een bocht over het voorwiel rechtdoor en de voorband kreeg een peervormig loopvlak.

Dat van die roest van mij bekend. De stofafdichtigen zijn nogal dun uitgevoerd. Eigenlijk voor zonnige landen. Ik denk dat ik er een neopreen sok omheen doe. Dat werkte bij mijn mountainbike ook prima.

Bezuinigen op vet kunnen ze trouwens bij Yamaha ook. Bij mijn Fazer was de gehele achterwielophanging niet voorzien van vet. Heb ik dus na afleveren zelf maar gedaan. :(
 
Mmmm, is dat wel zo? Bij mij zijn onder fabrieksgarantie de balhoofdlagers vervangen. Volgens m'n dealer wegens roest door te weinig vet (iets waar ze bij Cagiva volgens mij op bezuinigd hebben). |(
M.a.w.: vraag me dus af of dat niet zo fabriek-af geleverd is.

Bij mij zat al het vet ernaast :? heb ik er zelf maar weer opgesmeerd en rijdt nu stukken beter.

Rijd overigens ook met Tourance. Alhoewel ik geen vergelijk heb, heeft deze naar mijn idee goed grip, ook op gravel. Alleen bij hard remmen wildie nog wel eens blokkeren (voorwiel).
Komt dat door off-road eigenschappen i.c.m. breedte (100) of hebben andere off-road banden daar ook last van?
 
Rijd overigens ook met Tourance. Alhoewel ik geen vergelijk heb, heeft deze naar mijn idee goed grip, ook op gravel. Alleen bij hard remmen wildie nog wel eens blokkeren (voorwiel).
Komt dat door off-road eigenschappen i.c.m. breedte (100) of hebben andere off-road banden daar ook last van?

Ik heb (op asfalt) nog nooit 'n blokkerend voorwiel gehad met de GC. Maar ik moet zeggen dat ik de remmen ook een stuk minder vind dan de duc en de GPz die ik ervoor had. Vooral met regen.
 
En het zijn nog wel japanse ook :}


Ik vind ze hard genoeg remmen. Moet alleen wel harder knijpen dan bijvoorbeeld bij een Fazer. Maar je hoeft dan ook niet bang te zijn om gelijk onderuit te remmen of de boel te blokkeren.
Als de blokken op zijn gaan er EBC of Ferodo blokken in. Mogelijk remmen die iets harder. Maar dat wil ik eerst checken op het Cagiva forum.
 
Ik vind ze hard genoeg remmen. Moet alleen wel harder knijpen dan bijvoorbeeld bij een Fazer. Maar je hoeft dan ook niet bang te zijn om gelijk onderuit te remmen of de boel te blokkeren.
Als de blokken op zijn gaan er EBC of Ferodo blokken in. Mogelijk remmen die iets harder. Maar dat wil ik eerst checken op het Cagiva forum.


Inmiddels zitten de BT020's eronder.
Keb ze net ingereden. Het grip gevoel is goed. Kreeg na 15 km al de indruk dat ze ingereden waren. Maar toch noch effe rustig aan gedaan.
De achterband wordt echt goed warm, voor wat minder. Maar toch wel meer als de MEZ4 die er eerst op zat.
Ik denk dat het een verbetering is geworden t.o.v. de Metzelers
 
Hoe zijn intussen je ervaringen, Gran Candy, met de Anakees?

Kort en bondig: zeer goed. Voor op de weg zijn ze prima, ze bieden voldoende grip en vertrouwen. Echt fijne banden. In het terrein zijn ze echter minder dan de pirelli's MT80 die er voorheen onder lagen. Eind maart ga ik bij Henk Seppenwoolde een offroad cursus met de Cagiva doen; maar eens zien hoe ze zich dan houden. Gelukkig ben ik dan niet de enige met anakees :-)
Ik zag dat op de KTM 950 er pirelli MT90's onder liggen. Op zich zou ik die ook nog wel eens willen proberen, maar vermoed dat die het minder zullen doen op asfalt dan de Anakees.
De Anakees zullen zéker géén miskoop zijn, als je die overweegt. Je moet echter wel bedenken waar je het meeste zult rijden. Daarbij slijten ze ook wat harder dan de MT80's, heb ik de indruk.
 
Ik zag dat die cursus volgeboekt is, anders had ik ook meegedaan.

Hoeveel km heb jij er intussen mee gereden?
 
Heb intussen de Anakee voorband besteld. Vreemde eigenschap bij de Gran Canyon is dat de achterband 1,5-2x langer meegaat dan de voorband.
 
Heb intussen de Anakee voorband besteld. Vreemde eigenschap bij de Gran Canyon is dat de achterband 1,5-2x langer meegaat dan de voorband.

JA! Dat had ik met de MT80, en ik heb nu ook het idee dat de voorband sneller slijt dan m'n achterband. En zoveel rem ik nou ook weer niet 8-) :+
De MT80 kon nog een Schotland-vakantie mee terwijl ik toen al m'n voorband vervangen had. En met dat duc-koppel trek je toch ook de klinkers uit de straat })
 
Gisteren ben ik de hele dag met de Cagiva bezig geweest met een off-road cursus voor all-roads. De Anakees hielden zich goed! Boven verwachting eigenlijk, gezien m'n ervaringen met de pirelli's. Lekker door 't zand en op gravel driften en raggen :-) Het gemis aan meer profiel deed zich vooral met remmen gelden, eigenlijk. Maar op zich heb ik me nooit oncomfortabel gevoeld.
 
Ik heb met de 950 Adventure S met MT90 gereden en dat gaat hardstikke goed.
Die fiets is van mijn buurman, en hij is er ook erg over te spreken, achterband heeft nu 14000 km gereden en nog lang niet aan zijn eind.

De achterband op mijn 640 Adventure slijt erg hard, 3000 km en al hard op weg om vervangen te worden, die wordt dus vervangen door een MT90. Nu liggen erde Metzeler Enduro 3 banden om (fabrieksmontage).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu een Anakee voorop liggen. Ik moet zeggen dat de motor stabieler aanvoelt en een goede grip lijkt te hebben. Een goed vergelijk kan ik niet maken, omdat ik van een versleten Metzeler naar een nieuwe Anakee ben overgestapt.
 
Ik heb met de Anakee's nauwelijks chicken-line over, itt tot met de hardere pirelli MT80 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan