Beginnersrit. 3 mei 2014

Aeschere

Die hard MF'er
22 jul 2013
485
10
Dames en heren,

In het lessende MF-ers topic werd er geopperd om een beginnersrit te houden. Geen rare fratsen maar gewoon lekker met een groepje een rondje Nederland. Dit draadje maar even aangemaakt om de interesse te polsen en eventueel de organisatie te centraliseren.

Voor wie? Iedereen die er zin in heeft. Het zal voornamelijk gaan om mensen die pas geleden hun rijbewijs gehaald hebben en daardoor weinig ervaring hebben. De rit is bedoeld om op een rustige en voorspelbare manier deze ervaring op te doen. Geen bloedstollende snelheden, gevaarlijke wegen of onoverzichtelijke haarspeldbochten.

Wat hebben we nodig?

- Een route
- Deelnemers
- Ervaren begeleiders (2-4 waarschijnlijk)

Uiteraard zal deelname aan de rit volledig op eigen risico zijn.

Het is voor mij ook allemaal nieuw dus wie wilt ondersteunen/organiseren, voel je vrij iets te roepen :)

Start van de rit

We vertrekken om 11.00 vanaf de Mac Donalds in Barneveld.

Rijders vanuit Den Haag/Rotterdam en omgeving: Om 9.15 wordt er verzameld bij Shell de Andel aan de a12.

Dit zijn de Andel Premeeters:

- Zedd
- DesertRose
- Bryan 92
- Gyrolion
- Labzwans
- Labswans
- Draeck
- Justin June

Begeleiders:

1. DucBMW
2. Brian92
3. Drakie
4. Digime
5. Crazy600

Deelnemers:

1. Aeschere
2. Zuster
3. Suus81
4. Rainbow600
5. Klaez
6. Westes
7. Cascas
8. Zedd
9. DesertRose
10. Labzwans
11. Zippo Ph1
12. Labswanz
13. Gyrolion
14. Edmx
15. mjan
16. Paul88
17. El_Mario
18. Zippo Ph1 lesmaatje
19. Draeck
20. Chrisace
21. Justin June
22. Sofie

Route:

Toch een van de belangrijkste zaken aangezien we daar de meeste tijd aan zullen spenderen deze dag.

Met dank aan DucBMW:

full


We zullen tijdens de rit gepland stoppen voor koffie, benzine en biostof lozingen. Uiteraard kan dit ook voor en na de rit.

Regels

Tijdens de rit dienen de deelnemers zich aan een aantal regels te houden. Hieronder een lijst, alweer met dank aan Duc.

  1. Iedereen vertrekt met een volle tank. Over het vertrekpunt in Barneveld was nagedacht, want behalve koffie is er o.a. ook een tankstation...
  2. Voorrijder rijdt voorop... en bepaalt het tempo. Voorrijder heeft tot taak de groep bijeen te houden. Bloedstollende acceleraties helpen daar niet bij. Andersom: groepsleden volgen de voorrijder, óók als die afwijkt van de route. Die zal daar vast een goede reden voor hebben.
  3. Als je direct achter de voorrijder rijdt, houd dan voldoende afstand. Die voorrijder is druk, en zou dus zomaar onverwachte dingen kunnen doen, zoals remmen, of aanwijzingen geven.
  4. Iedereen houdt de rijder direct achter zich in de gaten. Blijf dus altijd spiegelen: iedere 2 seconden, zoals je geleerd hebt... ;) Bij afslagen: tijdig richting aangeven, en kijken of dit achter je opgevolgt wordt. Mis je je volger, stop dan zichtbaar en veilig bij de afslag. En controleer of hij/zij je gezien heeft voordat je verder gaat. Als iedereen dit consequent doet blijft de groep altijd bij elkaar.
  5. Bij verkeerslichten en rotondes blijft de groep compact, dat voorkomt veel en onnodig wachten.
  6. Een hulpmiddel voor de voorrijder is een opvallende achterrijder. Zelf vind ik het prettig als de achterste rijder groot licht voert: zo kan ik met één blik zien of de hele groep compleet is.
  7. Minder snelle rijders rijden voorin de groep: dat rijdt rustiger en overzichtelijker. Door een eventueel harmonica effect zullen de rijders achter in de groep meer gas moeten geven. Mocht het je allemaal niet snel genoeg gaan, ga dan niet je voorligger opduwen, maar laat je een beetje afzakken zodat je weer wat ruimte hebt om lekker gas te geven.
  8. Rij je eigen tempo. Als je merkt dat je niet meer ontspannen op de motor zit, dan ga je te hard. Schaam je daar niet voor en ga niet zitten forceren: gewoon een tandje terug, de rest wacht wel op je; zie punt 4.
  9. Baksteensgewijs (formatie)rijden is leuk, op rechte wegen. Kan ook bijdragen aan veiligheid, als je het goed doet. Echter, heel vaak wordt er in groepen te compact gereden. Veiligheid krijg je door per twee personen compact te rijden, vervolgens wat extra ruimte, waarna er weer een koppeltje rijdt, enz.
  10. Over snel en veilig inhalen kan ik een boek vol schrijven, maar de belangrijkste regel voor nu: binnen de groep wordt niet ingehaald. Inhalen op snelwegen - maar daar komen we niet - doe je als duo. Op binnenwegen geschiedt inhalen individueel. Ga niet blind achter je voorganger aan, maar bepaal zelf eerst je positie om zicht te halen. Ga dan als individu inhalen, de anderen wachten op hun beurt. Zorg dat er ruimte achter je komt na het invoegen om eventueel inhalende achterliggers ruimte te geven. Bij twijfel niet inhalen, de rest wacht wel op je; zie punt 4.
  11. Als je halverwege geen zin meer hebt, neem dan niet zomaar de benen, maar meldt je even af, dat voorkomt grootschalige zoektochten met helicopters, honden, en meer van die rumoerige attributen...
 
Laatst bewerkt:
Heb je een punt. Zelf woon ik in Utrecht dus die regio is voor mij ideaal, lijkt me ook goed te bereiken voor anderen. Eventueel een route richting Oosten/zuiden van het land. Paar uurtjes rijden met tussendoor een pauze (en mogelijkheden om op de route aan te haken) moet kunnen toch?

Wil het eigenlijk een beetje laten afhangen van de "massa".
 
Ik wil mij wel aanbieden als begeleider.
Ovb van de dag en tijd. Ivm mijn bedrijf.

Groet Glenn
 
Laatst bewerkt:
Ik zou graag mee gaan als beginner, maar 3 mei gaat me helaas niet lukken. Ik ben dan net een paar dagen op vakantie. Ik blijf het topic wel even volgen voor als de datum nog verandert...
 
Ik ga 3 mei ook met een groep van 6 rijden, zal eens kijken of ze het leuk vinden aan te sluiten. Meesten hebben hun rijbewijs net een jaar dan.
 
Jaaaaa *O* ik zet 'm in mijn agenda! Rij graag mee. Natuurlijk even ovb, moet over een week afrijden...
 
Top!

Moet dan maar eens gaan nadenken over een route. 150km met een pauze lijkt me prima toch?
 
Laatst bewerkt:
Top!

Moet dan maar eens gaan nadenken over een route. 150km met een pauze lijkt me prima toch?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee... Maar ik moet een beetje trainen voor deze zomer, dan wordt het tussen de 300-450 km per dag, dus dan is het ook niet erg dat ik nog een ritje moet voordat ik bij het beginpunt ben.
 
klinkt interessant, ga ik volgen en ff kijken of er genoeg animo is en of het een beetje in de buurt is.

als mijn motor dan klaar is wil ik wel meerijden.
 
Ik hou dit draadje in de gaten.
Als me rijbewijs binnen is en het is een beetje in de buurt wil ik misschien wel een stukje mee sturen! :)
 
Voor de mensen die wat noordelijker wonen: we willen ook dit voorjaar een ex-lessers rit in het noorden houden. Als daar wat animo voor is pakken we dat even door.
 
leuk initiatief.
Hou er wel rekening mee dat de dag daarna (4 mei) de MFMM is...
 
Hallo allemaal,

Ik heb ook nog niet heel lang mijn rijbewijs en vind het daarom een heel leuk initiatief.
Wel vroeg ik me af of het niet een andere datum kan aangezien de mega meeting van motor forum de dag erna is?

Een andere datum ga ik graag mee!!

Groetjes!
 
Rondje Nederland van 150 km zal een beetje lastig worden, maar een route rondom Utrecht kan ik wel mee helpen. Indien behoefte aan nog meer voorrijders - al lijkt me dat met 3 deelnemers ietwat over-kill - dan lukt me dat ook wel, onder voorbehoud van de uitslag m.b.t. de exacte datum.
 
Met dan 5 maanden rijbewijs op zak mag ik me nog wel als beginnend rijder zien denk ik. *D

Ik doe graag met deze ritten mee. Gaat in mn agenda
 
Voor mij is Utrecht iets te ver, Noord Nederland rit lukt voor mij wel.
Zodra er een topic is roept u maar!
 
Beide erbij gezet.

Duc, voorrijder, achterrijder, koffieleuter, allemaal welkom :)

Zal niet heel druk worden zo te zien maar een klein groepje kan ook gezellig zijn.
 
Ik denk dat je de rit beter iets langer kunt maken. 150 is erg kort. 250 zou leuker zijn.
Mijn ritjes om te ontstressen zijn al 150 km per keer. ;)

Datum misschien verschuiven naar een week eerder???
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je de rit beter iets langer kunt maken. 150 is erg kort. 250 zou leuker zijn.
Mijn ritjes om te ontstressen zijn al 150 km per keer. ;)

Datum misschien verschuiven naar een week eerder???
Mee eens, maar je moet ergens beginnen ;) en rondom Utrecht kom je al gauw op de kleinere weggetjes uit: leuk, maar kost tijd.
Als daar behoefte aan is kan ik dit w/e wel even in de archieven duiken qua route. Lengte zal dan idd zo rond de 200-250 km uitkomen, maar daar ben je dan wel een dag mee bezig als er ook nog gepauzeerd moet worden.
Eén week eerder gaat mij ook lukken, eerder niet: jaarlijkse ADAC intensivtraining :]
 
Week eerder is Koningsdag, dag daarna de Voorjaarsrit...
3 Mei wil ik wel mee, dan nog in t eerste jaar van m'n motorrijbewijs, mooi weer rijder dus nog wel 'n beginner dacht ik zo O-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan