Ik denk dat je met kracht uitkomt op 300 tot 350 euroHet laten aanleggen zal ongetwijfeld lukken, maar ben aan het kijken naar het kosten/baten plaatje.
Het bouwen van de nieuwe garage brengt al een flink prijskaartje met zich mee, en dan had ik de heftafel nog niet meegenomen in mijn berekening.
Dus simpel gezegd, als het laten aanleggen van 380 me 1500 gaat kosten en een andere motor 200 dan is het op dit moment interessanter voor mij om voor een andere motor te gaan.
Maar kost het me 500 voor krachtstroom, een andere motor 400 en zo'n frequentieregelaar 350 zal ik kiezen voor het laten aanleggen voor krachtstroom.
Maar zoals ik zei heb ik er geen verstand van, weet ik niet eens wat zo'n frequentieregelaar precies is en weet ik ook niet wat de kosten zijn voor de 3 opties.
Vandaar mijn vraag hier
@RonAls er op het motorplaatje 220/380 staat.
Kan je hem op 220 aansluiten.
De plaatjes moeten dan in driehoek gemonteerd worden .
En tussen 2 fases moet een condensator geplaatst worden.
De grootte daarvan is afhankelijk van het vermogen van de motor.
Hoe je de grootte moet bepalen zal je op moeten zoeken.
Bedankt voor je reaktie, maar had deze info ook via google gevonden.Als er op het motorplaatje 220/380 staat.
Kan je hem op 220 aansluiten.
De plaatjes moeten dan in driehoek gemonteerd worden .
En tussen 2 fases moet een condensator geplaatst worden.
De grootte daarvan is afhankelijk van het vermogen van de motor.
Hoe je de grootte moet bepalen zal je op moeten zoeken.
Ik zal morgen sowieso foto's van de motor maken en het plaatje er van hier plaatsen.@Ron
Ik zou even afwachten totdat je het hebt staan.
Met specs vd motor.
Zat mensen hier met echt verstand van dat soort dingen, die kunnen je wel verder helpen.
Misschien valt t allemaal mee.
Ga dan op zoek naar 'veranderen aansluiting' of 'verzwaren huisaansluiting', icm met je netbeheerder.Ik zal morgen sowieso foto's van de motor maken en het plaatje er van hier plaatsen.
Snap dat het nu wel gissen is voor wat er mogelijk is.
Maar vast oriënteren kan geen kwaad.
Als het trouwens klopt dat ik hooguit 400 kwijt zal zijn is de keuze wel vrij snel gemaakt.
Kunt ook een alamat plaatsen(aardlek en automaat in een)Ik denk dat je met kracht uitkomt op 300 tot 350 euro
Kosten zijn spul voor in de meterkast:
hoofdschakelaar
3 fase zekering
3 fase aardlek
Kosten aansluitwaarde veranderen, vast tarief bij netbeheerder, zal 150 tot 180 euro zijn ongeveer
Laat het 3x25A maken, dan betaal je hetzelfde vastrecht als nu (moet je tjekken voor de zekerheid)
En dan 5 aderige kabel naar garage, en daar een kracht wcd. En die mag je van mij gewoon hebben
Ik gebruikte nog een verdeeldoos, van Horńbach. Had ik mooi twee losse fase 230 volt er bij
Bullshitjip en janneke taal dan maar.
voor het aanleggen van 3 fasen ga je behoorlijk in de buidel moeten tasten als het niet al aanwezig is in huis. je hebt een andere meter nodig in huis en daar moet een specialist voor komen van het energiebedrijf (of het bedrijf dat door hen gemachtigd is) en die zijn niet goedkoop. dan heb je nog een andere groepenkast nodig die de groepen over de 3 fasen verdeelt of als deze er op is voorbereid en groot genoeg is kan je hem ombouwen (en die ombouw zal behoorlijk wat rail ruimte kosten en die is meestal niet over). je zal in ieder geval al een aardlekschakelaar(s) moeten plaatsen die 3 fasen is (zijn) en de extra 3 fasen groep voor de garage neemt ook nogal wat railruimte in. en aangezien ik lees dat je geen verstand van hebt van elektro zal je voor die ombouw ook een bedrijf moeten laten komen en die zijn afhankelijk van de grootte van de kast zomaar een paar uur bezig nadat de meter is aangepast.........
heel leuk maar je zal de hele groepenkast moeten ombouwen. 3 fasen voor de zelfde prijs zijn 3 zekeringen van 25 A in plaats van 1 van 32A bouw je de kast niet om naar 3 fasen dan ga je heel regelmatig het energiebedrijf aan de deur hebben voor nieuwe hoofdzekeringen omdat voor de meeste huizen 25A te weinig is tegenwoordig. of je moet het niet erg vinden dat je elke maand een hogere rekening krijgt zodat je 3 x 32 A zekeringen krijgt.Bullshit
Er is een vast tarief voor het veranderen van een aansluiting. Alle bijkomende dingen zitten daar in. Ook een meter, als dat moet.
Groepenkast moet idd uitgebreid worden. Onderdelen zijn online zo te koop, en eenvoudig aan te sluiten. Er staan immers nog geen spanning op. Ev door een vriend laten doen die het vaker heeft gedaan.
Het is een VASTE prijsheel leuk maar je zal de hele groepenkast moeten ombouwen. 3 fasen voor de zelfde prijs zijn 3 zekeringen van 25 A in plaats van 1 van 32A bouw je de kast niet om naar 3 fasen dan ga je heel regelmatig het energiebedrijf aan de deur hebben voor nieuwe hoofdzekeringen omdat voor de meeste huizen 25A te weinig is tegenwoordig. of je moet het niet erg vinden dat je elke maand een hogere rekening krijgt zodat je 3 x 32 A zekeringen krijgt.
jip en janneke taal dan maar.
voor het aanleggen van 3 fasen ga je behoorlijk in de buidel moeten tasten als het niet al aanwezig is in huis. je hebt een andere meter nodig in huis en daar moet een specialist voor komen van het energiebedrijf (of het bedrijf dat door hen gemachtigd is) en die zijn niet goedkoop. dan heb je nog een andere groepenkast nodig die de groepen over de 3 fasen verdeelt of als deze er op is voorbereid en groot genoeg is kan je hem ombouwen (en die ombouw zal behoorlijk wat rail ruimte kosten en die is meestal niet over). je zal in ieder geval al een aardlekschakelaar(s) moeten plaatsen die 3 fasen is (zijn) en de extra 3 fasen groep voor de garage neemt ook nogal wat railruimte in. en aangezien ik lees dat je geen verstand van hebt van elektro zal je voor die ombouw ook een bedrijf moeten laten komen en die zijn afhankelijk van de grootte van de kast zomaar een paar uur bezig nadat de meter is aangepast.
ombouwen met een frequentieregelaar is relatief simpel. motor en heftafel hoef je bijna niks aan te veranderen (alleen zorgen dat de frequentieregelaar ook inschakeld als je op het knopje drukt om omhoog te gaan) als je vermogen genoeg kan leveren uit het stopcontact. op 3 fasen kan je een stuk meer vermogen gebruiken bij 16A als bij 220V op 16A. met de juiste frequentieregelaar moet je motor van zo'n 2,5 kw wel kunnen bedruipen op 16A maar ik denk niet dat de motor zo zwaar gaat zijn. het grootste probleem is meestal de instelling van de frequentieregelaar. daar heb je meestal even hulp bij nodig van een specialist om alles goed te krijgen maar dat kan ook van te voren gebeuren voordat hij naar je huis wordt gestuurd. zorg wel dat je er 1 vind die potentiaalvrij kan schakelen of een eigen voeding heeft voor de stuurstroom zodat je iet nog een aparte voeding (24 V DC) nodig hebt voor de stuurstroom. de hele ombouw zou door een vakman in een uurtje klaar moeten zijn.
motor op 1 fasen 220 zetten zou ik niet doen. je raakt ruim 30% van de kracht van de motor kwijt met als gevolg dat of de hefvermogen van de tafel drastisch wordt beperkt of dat de motor gewoonweg te heet wordt omdat op toeren komen te lang duurt en dan brand de motor uit.
andere motor die wel op 1 fasen 220 genoeg kracht levert om de heftafel omhoog te krijgen gaat een stuk groter zijn en dus waarschijnlijk niet passen om 1 op 1 over te zetten.
Nee.dat wordt gedaan door een bedrijf dat aangewezen wordt door de netbeheerder. de meter en hoofdzekeringen zijn verzegeld om knoeien te voorkomen. bij nieuw zekeringen en meter horen nieuwe zegels en die mogen maar heel weinig mensen plaatsen.
Je weet toch nu niet welke motor je morgen in huis hebt?Ben een advertentie tegengekomen op marktplaats mbt zo'n frequentieregelaar.
Deze geeft aan dat als ik langs kom met de motor hij hem helemaal zal instellen voor me.
Is zoiets wat je bedoelt?
Dan zou het opgelost zijn nietwaar?
Moet alleen de motor minder zijn dan 2.2kw
frequentieregelaar 220 v nieuw geen krachtstroom nodig 2.2kw
€ 187,50
≥ frequentieregelaar 220 v nieuw geen krachtstroom nodig 2.2kw - Elektra en Kabels - Marktplaats.nl
ff uit mijn hoofd, die hoofdschakelaar was toch voor alle groepen die in de meterkast zitten? Dus de oorspronkelijke 230v en de nieuwe 400v?voor krachtstroom betaal je niets meer per maand. zolang je niet meer dan 3x25amp. laat zekeren. kost hetzelfde als 1x 35amp.
de meterkast moet je wel aanpassen. de hoofdschakelaar moet een 4polige worden. verder worden de groepen over de 3 beschikbare fases verdeeld.
gelukkig is een hoofdschakelaar niet duur. wel even laten doen door een erkende installateur ivm verzekering bij brand ect.
verder is krachtstroom best handig voor toekomstige uitbreiding.
neem een inductie kookplaat. vaak hebben deze minimaal 2x 16amp nodig en dan kan nogsteeds niet elke plaat op max gebruikt worden. en vaak is 1x 25amp dan niet eens genoeg en springt je hoofdzekering.
maar even terug naar de heftafel. het is mogelijk de motor op 230Volt te gebruiken ook all is het een 380Volt motor. er word dan een condensator geplaatst tussen fase 1 en 2 en dan word de null op de 3de fase gezet. het gaat wel tenkosten van een beetje vermogen maar hij zal werken. alleen even de waarde van de condensator opzoeken.