4-takt op mengsmering blokken?

Enric0

MF veteraan
18 okt 2011
1.542
2
Stroe (Gelderland)
ik loop nu een tijdje bij een zaak waar ze handgedragen machines verkopen en daar heb je een aantal 4 takt machines die geen carter hebben maar die op mengsmering lopen.

Dus gewoon 4 takt, alleen gebruikt die ipv. de carter olie de mengsmering. wat ik me af vroeg. wordt die ook toevallig toegepast in sommige race/cross/enduro motoren? omdat het toch wel flink wat kilo's scheelt :9 en je rijdt toch 4 takt.
 
is dat dan dezelfde mengsmering die ik vroeger in mijn vespa bromfiets gooide?

:Y
Benzine en mengsmeer olie. die je in brommers scooters kettingzagen crossmotoren gooit :P

Viertakt modelvliegtuigmotortjes werken ook zo.

wist ik ook niet, mischien niet effiecient genoeg voor motoren dan?ik dacht mischien voor de racerij of cross/enduro ofzo. waar elke kilo telt :9
 
Er bestaan scootertjes waar je 4takt in moet doen in een oliereservoir en die gewoon mee verbruikt wordt...kon het ook eerst niet geloven maar blijkt toch zo te zijn.


Wat?

Je kan 4takt niet ergens in doen, en in een olie reservoir gaat olie. Als die mee verbruikt wordt praat je over een 2takt, wat praktisch alle 2takt scooters doen. (oliepompje en een los reservoirtje)

4t scooters hebben het olie gewoon in het carter zitten.

En dan heb je nog motoren met een drysump systeem die hebben een los tankje, maar dat staat wel gewoon in verbinding met de rest van het normale 4t olie systeem.
 
Dus gewoon 4 takt, alleen gebruikt die ipv. de carter olie de mengsmering. wat ik me af vroeg. wordt die ook toevallig toegepast in sommige race/cross/enduro motoren? omdat het toch wel flink wat kilo's scheelt :9 en je rijdt toch 4 takt.

Flink kilo's schelen? Ik weet niet exact hoe zwaar een oliepompje weegt maar dat zal eerder een honderdtal grammen zijn dan meerdere kilo's. Een 4t motorfietsblok word immers gewoon gesmeerd met de transmissieolie, bij dat handgereedschap is de krukas meestal direct de uitgaande as.
 
Olie bij het small en big end krijgen lijkt mij lastig bij een 4 takt op mengsmering

zoals te zien op dat youtube filmpje van dat kettingzaag motortje lukt het wel degelijk, in plaats van een carter ontluchting heeft zo'n blok een verbinding tussen het carter en het inlaatkanaal. Bij de uitlaat- en compressieslag ontstaat er een onderdruk in het carter, en wordt mengsel in de krukkast gezogen. de olie kan dan neerslaan en zn werk doen, de benzine verdampt en wordt bij de arbeids- en inlaatslag weer terug het inlaatkanaal in gedrukt.

de lagers van big en small end zijn waarschijnlijk naaldlagers die met heel weinig olie toe kunnen.

het systeem faalt op moment dat je veel blowby via de zuigerveren krijgt. maar dan is het blokje toch al ver op.

qua gewichtsbesparing heb je toch echt voordeel bij zo'n constructie. je hebt niet alleen het pompje zelf, maar ook de aandrijving ervan, het gewicht van de olie zelf niet vergeten, geen peilmogelijkheid nodig, etc
 
Laatst bewerkt:
qua gewichtsbesparing heb je toch echt voordeel bij zo'n constructie. je hebt niet alleen het pompje zelf, maar ook de aandrijving ervan, het gewicht van de olie zelf niet vergeten, geen peilmogelijkheid nodig, etc

Dat kleine beetje olie dat in de smerkanalen zit...

Daarbij heb je wel weer andere delen die groter uitvallen en je hebt minder effectieve ontbranding dus moet je een grotere cilinderinhoud hebben enz. enz.

Zal onderaan de streep niks opleveren voor een motorfiets.
 
Om een big-end gesmeerd te krijgen zonder oliepomp is echt geen probleem. Er zijn ook moderne 4 takten die geen oliepomp hebben. zo bijvoorbeeld de eerste Husabergs en VOR enduro's waarbij het bigend net al bij 2 takten een rollenlager big end had. Die 4 takten waren in feite 2 takten blokken met een 4 kleps kop. De smering van het big-end werkt puur op spatsmering in een zeer kleine carter ruimte. Daarnaast werkten die motoren met een membraan. Bij elke neergaande slag wordt er druk opgebouwt in het carter, daardoor wordt er olie door het membraan gedrukt, dat via een leiding in de kop komt en daar weer terug loopt. Bij de VOR motoren had je daarnaast nog een tandwieltrein die voor de kleppendistributie zorgde en die naast de "olieleiding" met membraan, vía de tandwiel trein voor extra smering zorgde. Cilinder en zuiger, draaiende gedeelte; krukas en big end via spatsmering, kop vía olie membraan en tandwieltrein. Was een leuk systeem dat goed werkte mits je heel zorgvuldig je olie peil bleef controleren. Die motoren hadden maar 700 cc olie in het blok (incl versnellingsbak). Die olie moest je bovendien vaak vervangen omdat bij een relatief hoog vermogen (ca 50 pk bij een 500 cc 1 pitter) in combinatie met weinig olieinhoud, die olie snel verouderde. Bij latere modellen werd er weer een pomp ingebouwd en moest er voor het grote publiek ook een elektrische startmotor komen die met (te) veel haast geleverd werd. Die modellen (vanaf 2002) bleken de meeste problemen op te leveren en waren de nekslag voor de kleine VOR fabriek. De oudere 503 (2001 en eerder) waren probleemloos en heel snel.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn ook oude 4 takten zonder oliepomp wat werkt op spatsmering, een grasmaaier!!

Maar ik heb mij laten vertellen dat je dan niet al te veel vermogen kan hebben..

Ik was eens bij Roelofs Race Service en daar hadden ze een 4 kleps kop op een kart gebouwd (gewoon zo'n simpel ding van een kartbaan), 22 pk trok ie er uit als ik het mij goed herinner, toen vertelde hij me dat ie niet meer vermogen kon hebben i.v.m. de smering.
Maar dat blok beveiligde zichzelf, bij 8900 rpm hoorde je een knal, bleek de magneet uit het vliegwiel geslingerd te zijn, dus geen ontsteking meer...
 
Terug
Bovenaan Onderaan