Controleren koelsysteem. Kawa Er-5

sh00k

Rookie
28 jun 2011
28
0
Zaandam
Beste,

Ik heb twijfels of mijn koelsysteem wel goed werkt.
De fan slaat niet aan, deze doet het wel als ik hem op een accu aansluit.
Ook de thermostaat werkt goed, deze had ik getest in kokend water.
Mijn vraag was hoe kan ik testen/zien of mijn koelsysteem goed werkt ?

Alvast dank,

Met vriendelijke groet,
Mark
 
als de fan niet aan staat kan dat een paar oorzaken hebben.
1 thermokoppel kapot.
2 zekering kapot.
3 er komt geen warm water bij het thermokoppel.
4 het water dat bij het thermokoppel komt is niet heet genoeg om het thermokoppel te bedienen.
5 de ventilator is kapot.

5 heb je getest door hem aan te sluiten op de accu punten 1-4 zal je nog moeten testen.

1 kan je simpel testen door de aansluiting van de thermokoppel even door te verbinden. slaat de fan dan aan dan weet je in welk onderdeel het zit
2 kan je meten door de weerstand te meten of de spanning na de zekering.
3 voel of alle slangen goed heet worden dan weet je zeker dat de koelvloeistof circuleert. als het niet goed circuleert kan het probleem op meerdere plekken zitten. kapotte pomp, lucht in het systeem, blokkade ergens in het koelcircuit door bijvoorbeeld een geknikte slang.
4 zal je moeten meten als het de andere punten allemaal zijn uitgeloten. water wat gaat koken voordat de fan aanslaat kan ook komen door lucht in het systeem omdat er dan geen druk wordt opgebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

als de fan niet aan staat kan dat een paar oorzaken hebben.
1 thermokoppel kapot.
2 zekering kapot.
3 er komt geen warm water bij het thermokoppel.
4 het water dat bij het thermokoppel komt is niet heet genoeg om het thermokoppel te bedienen.
5 de ventilator is kapot.

5 heb je getest door hem aan te sluiten op de accu punten 1-4 zal je nog moeten testen.

1 kan je simpel testen door de aansluiting van de thermokoppel even door te verbinden. slaat de fan dan aan dan weet je in welk onderdeel het zit

Dus als de thermokoppel is aangesloten kortsluiten ?

2 kan je meten door de weerstand te meten of de spanning na de zekering.

De zekering had ik gemeten en daar is niks mis mee.

3 voel of alle slangen goed heet worden dan weet je zeker dat de koelvloeistof circuleert. als het niet goed circuleert kan het probleem op meerdere plekken zitten. kapotte pomp, lucht in het systeem, blokkade ergens in het koelcircuit door bijvoorbeeld een geknikte slang.

Dit is wel een puntje. Proberen na te gaan of het water wel bij de thermopomp komt.
De slangen worden na 10 min wel heet. Alleen voel niks rondpompen, ook hoor de de koelpomp niet.

4 zal je moeten meten als het de andere punten allemaal zijn uitgeloten. water wat gaat koken voordat de fan aanslaat kan ook komen door lucht in het systeem omdat er dan geen druk wordt opgebouwd.

5 De ventilator is niet stuk. Als ik hem rechtstreeks op een accu aansluit werkt hij wel.

Dank.

Mvg
Mark
 
thermokoppel kan zowel in de plus als de min zitten. bij een min is het soms 1 draad en is de aansluiting de massa dan moet je de draad aan de massa leggen. zitten er 2 draden op dan even doorverbinden met een paperclip of zo.
als de slangen heet worden werkt de circulatie en de pomp dus ook.
maar als het blok niet kookt is het waarschijnlijk nog niet heet genoeg om de fan aan te laten slaan of de thermokoppel is overleden. en ja een blog dat 90 graden is voelt erg heet aan maar de fan hoeft vaak pas bij iets van 105 aan te slaan.
 
Laatst bewerkt:
Als je de aansluitingen van het thermo-koppel kortsluit dan zou de de fan moeten gaan draaien. Zo niet dan is of de fan stuk, of de zekering eruit, of probleem in bekabeling, of massa.

Ik heb ook wel eens twijfel gehad of de fan uberhaupt nog wel zelf aan ging.
Ik ben toen achteraf ergens gaan stil staan en heb de motor een tijdje (versneld) laten draaien.
Op goed moment ging de fan in werking. Maw: Alles Oke! :t
 
Laatst bewerkt:
Het blok word nogal warm en hoor niks wat betreft de koelpomp.
De fan slaat ook niet aan en dat lijkt me dat het met dit weer toch wel hoort te doen.

Nogal warm.... wat bedoel je daarmee ? Nogal warm is heel erg relatief, voor warmte hebben ze een schaal uitgevonden zoals bv graden Celsius. Hoe warm word het blok ?

Koelpomp ?

Fan slaat aan bij een van te voren bepaalde waarde, uitgedrukt in graden Celsius, niet omdat het koud of warm weer is.
Zowel op eigen als werkmotoren rij ik ook bij 35+ graden vrijwel constant zonder dat er een ventilator aan slaat.

Zou het ook kunnen dat jij het gevoel hebt dat de motor erg heet loopt....terwijl de motor zelf nergens last van heeft ?
 
Nogal warm.... wat bedoel je daarmee ? Nogal warm is heel erg relatief, voor warmte hebben ze een schaal uitgevonden zoals bv graden Celsius. Hoe warm word het blok ?

Koelpomp ?

Fan slaat aan bij een van te voren bepaalde waarde, uitgedrukt in graden Celsius, niet omdat het koud of warm weer is.
Zowel op eigen als werkmotoren rij ik ook bij 35+ graden vrijwel constant zonder dat er een ventilator aan slaat.

Zou het ook kunnen dat jij het gevoel hebt dat de motor erg heet loopt....terwijl de motor zelf nergens last van heeft ?




Nogal warm bedoel ik ermee dat ik denk dat het ongeveer 100+ graden word.
Ik heb hier geen apparatuur voor.

Koelpomp-> waterpomp die de koelvloeistof rond pompt.

Het laatste zou kunnen zijn maar ik wil het wel zeker weten als dat enigszins mogelijk is.

Dank.

Mvg
Mark
 
Nogal warm bedoel ik ermee dat ik denk dat het ongeveer 100+ graden word.
Ik heb hier geen apparatuur voor.

Koelpomp-> waterpomp die de koelvloeistof rond pompt.

Het laatste zou kunnen zijn maar ik wil het wel zeker weten als dat enigszins mogelijk is.

Dank.

Mvg
Mark
Op mijn VFR uit 2000 sloeg de fan aan vanaf 105°C
temperatuur kon dan wel nog oplopen tot 115°C
op die motor was dat niks om mij zorgen over te maken...

dus eerst zekerheid krijgen over welke temperaturen je het hebt...
(en de testen doen die hier al getipt zijn)
 
Als je de aansluitingen van het thermo-koppel kortsluit dan zou de de fan moeten gaan draaien. Zo niet dan is of de fan stuk, of de zekering eruit, of probleem in bekabeling, of massa.

Ik heb ook wel eens twijfel gehad of de fan uberhaupt nog wel zelf aan ging.
Ik ben toen achteraf ergens gaan stil staan en heb de motor een tijdje (versneld) laten draaien.
Op goed moment ging de fan in werking. Maw: Alles Oke! :t

Heb nu hetzelfde gedaan. Na een ritje de motor later draaien met af en toe gas erbij en voila de fan ging aan.
Blijkbaar maakte ik me dus zorgen om niks.

Iig bedankt voor alle antwoorden van de mensen die hebben gereageerd !

Mvg
Mark
 
Terug
Bovenaan Onderaan