smeersystemen

Sniejuls

MF'er
1 jun 2003
176
0
Kessel
Ik zat gisteren te zuipen in 't café en daar zei iemand dat ie aan een scott-oiler kon komen voor 90€ NIEUW,

Ik surfen en surfen,.. maar ik kan de prijs nergens vinden

OSCO €140
PRO-OILER €205
SCOTT-OILER €...

wie weet?
 
Ik gebruik de Pro-Oiler. De duurste, maar ook de beste naar mijn mening. Het is de enigste die fatsoenlijk is bij te regelen tijdens het rijden, de enigste waarbij de hoeveelheid smering afhankelijk is van de snelheid. Ding is volledig electronisch geregeld, en de olie wordt naar de ketting gepompt ipv dat het er naar toe moet druppelen. En je kan de goedkoopste motorolie gebruiken die je kan vinden, dus verdere kosten zijn laag.

ScottOiler: zwaartekracht systeem, smeert altijd, ook als je stilstaat, lastig te verstellen en lastig af te stellen. Daarna zit je ook nog getrouwd aan de dure olie van ScottOiler, want dat is het enigste wat er in mag.

OSCO is wel een erg dure aan-je-frame-getapte-kettingvetspuitbus oplossing. Ik bedoel, dat ding doet net zoveel als een spuitbus kettingvet, en jij moet er net zoveel handelingen voor doen. Je kan hem alleen niet vergeten, want hij zit aan je frame vast met een setje tie-wraps. Verder kan je hem bijna nooit kwijt op een veilige en bereikbare plaats, dus moet je je in de gekste bochten dwingen om hem te kunnen bedienen. Lekker veilig.
 
Importeur van de Scotti is MDI
Staan dus ook de prijzen.

Basiskit scottoiler=122 Euro
Dan heb je natuurlijk wel dat je 'm elke 1000 km moet bijvullen, en dat kan dus niet de bedoeling zijn, toch ? Dus wil je ook een toeringkit (=groter reservoir) a 53 Euro, en een dual nozzle=35 Euro. totaal 210 Euro voor een verouderd systeem.

Zelf heb ik over de jaren op diverse motoren een scottoiler gehad. Ik zweer dus bij een smeersysteem, maar vond de scotty nooit ideaal, de scott is moeilijk af te stellen, altijd teveel (vies) of te weinig (slecht). Olie veranderd tussen de 3 en 400% in dikte tussen 10 en 30 graden, bovendien blijft het systeem druppelen zolang de motor loopt, het vacuum van de motor trekt namelijk de aanvoer-klep open.

Daarom heb ik nu ook een Pro-Oiler die hoef je slechts om de 10.000 km bij te vullen, dus alleen bij een beurt.
eenvoudig te bedienen en afstand-gerelateerd doseersysteem.
't is toch de bedoeling dat je er geen omkijken meer naar hebt? :}
 
Laatst bewerkt:
Yo, ik heb ook een Pro-Oiler :} :} :}

Hoeft ECHT nooit je ketting meer te spannen.
Ik geloofde het eerst niet, zet je je motor op de bok om de ketting bij te stellen, gewoon omdat je dat altijd doet.......niet nodig :}
En dat BLIJFT dus zo he, nu al meer dan 8000 km niet bijgesteld !
Had ik dus veel eerder moeten kopen zo'n ding, echt bizar.
 
nu al meer dan 8000 km niet bijgesteld !
Had ik dus veel eerder moeten kopen zo'n ding, echt bizar.

Het wordt NOG mooier MotoX, Ik stel helemaal nooit meer.
Ook lachen op vakantie, die andere twee in de weer met een spuitbus en spannen, ik lekker in t zonnetje vanaf t terras naar ze kijken 8-)
Die twee maten hebben er dus bij thuiskomst ook een pro-oilertje opgezet.
 
Wij hebben het ChainLubeSystem CLS op onze motoren en zijn helemaal tevreden.

tis heel makkelijk in te bouwen, de tank (150ml, 250ml of 500ml naar eigen keuze)hoeft niet op een speciale plek (zit bij ons in het achterspatbord), wordt elektronisch geregeld (via een blackbox).

Je hebt een "basisinstelling" die je indien nodig tijdens het rit middels een wieltje verder afstellen kunt (bv met regen en/of autosnelweg). Temperatuurverschillen worden door het systeem geregeld.

Het olie is gewone kettingzaagolie (1l hiero ong. 6,99 - 250ml is voldoende voor +/- 10000km) en het werkt fantastisch. Nooit meer spuiten, nooit meer afstellen en geen olieplekken op de velg :)

Alleen de prijs valt n beetje tegen 199,-- maar ....er is ebay :9

Dit is de nederlandse importeur:
JR Tuning Motorsport
Denterlaan 9
9641 ML Veendam
Tel.: +31-(0)598/690029
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de zelfbouw variant van de pro-oiler, de McCoi. Volgens sommigen is de pro-oiler een niet-zelfbouw variant van de McCoi.

De McCoi heeft ook een afstands gerelateerde dosering met pompje. Ontwerp en software zijn open en beschreven op internet. Als je het niet erg vind om zelf een en ander te maken is er een pro-oiler setje te koop voor 100 euro. Moet je zelf de schakeling solderen, zelf verzinnen waar en hoe je het inbouwt (kastje voor de electronica zit erbij) en zelf de slangen van en naar de pomp mooi aansluiten en bevestigen.

(bedenk me net dat je bij een pro-oiler waarschijnlijk ook alles zelf moet monteren, dat je alleen niet hoeft te solderen).

(m'n vorige fiets had een scott-oiler. Werkte ook goed, je moet alleen afhankelijk van de omstandigheden je dosering aanpassen (en dat ging zelfs rijdend). Mocht je goedkoop een scott tegenkomen dan kan je je dat ook overwegen).
 
Wij hebben het ChainLubeSystem CLS op onze motoren.....
Alleen de prijs valt n beetje tegen 199,-- .....

Ja en ook lullig dat CLS pas zijn prijs weer verhoogd heeft, daarmee zichzelf uitroepend tot het duurste smeersysteem.

Prijs van de Pro-Oiler is nog steeds 199,- (zonder verzendkosten)En is beduidend beter. smeerbehoefte van de ketting is immers meer een functie van afstand dan van tijd ?
Denk maar na, smeer je om de zoveel dagen (ook al staat ie stil) of om de zoveel km?

Aangezien ik regelmatig in Antwerpen kom, neem ik altijd eerst even de bestelling op, heb altijd wel een paar kennisen die nog een Pro-Oiler willen hebben :)

Moet ik er nog een paar meer mee brengen ?
 
Ik heb de zelfbouw variant van de pro-oiler, de McCoi.

Gel#l !
De enige gemeenschappelijke factor is de afstandgerelateerdheid.

(bedenk me net dat je bij een pro-oiler waarschijnlijk ook alles zelf moet monteren, dat je alleen niet hoeft te solderen).

Waarschijnlijk ?
Als je iets voor op je motor koopt, zul je het inderdaad "waarschijnlijk" moeten monteren.

Ik vind t alleen een beetje vreemd dat je zaken beoordeeld/veroordeeld die je niet kent. :(
 
Gel#l !
De enige gemeenschappelijke factor is de afstandgerelateerdheid.
Van de prooiler website:
It works like this:

-A sensor on the wheel sends a signal to the microprocessor controller once for every revolution.
CHECK!

-The microprocessor counts the number of wheel revolutions, and after a certain number of revs (=distance) it sends a signal to the pump
CHECK!

-The precision electromagnetic pump then delivers oil to the chain - always exactly the same amount per stroke.
CHECK!

-You, the rider, can select the distance at which the pump fires. Your controller is mounted up front, and you see your settings and other info on the LED display.
NOPE, (nog) geen knopjes om snel je hoeveelheid aan te passen.

When it rains, or in dirty conditions, you simply adjust the oil delivery as you wish with the + and - buttons... all while on the move of course!
CHECK, een vochtigheids sensor meet of het regent, of je hebt idpv de sensor een simpel schakelaartje waarmee je kunt wisselen tussen droog en nat (heb ik dus)

Waarschijnlijk ?
Als je iets voor op je motor koopt, zul je het inderdaad "waarschijnlijk" moeten monteren.
Nope, een McCoi zal je altijd zelf moeten bouwen, een Pro-oiler zou je bij de garage kunnen kopen en laten inbouwen (mijn vorige scott-oiler was ook door de garage ingebouwd (een motor verkopen met scott-oiler en die er vooral niet op hebben zitten is erg dom van de garage))

Ik vind t alleen een beetje vreemd dat je zaken beoordeeld/veroordeeld die je niet kent. :(
Ik geef toe de knopjes en het display over het hoofd te hebben gezien.
Maar ik blijf erbij dat de pro-oiler en de McCoi zeer vergelijkbaar zijn en het evengoed zullen doen.

Maar gezien je reactie, weet jij wel voldoende over de McCoi om een vergelijking te maken?


Door het open ontwerp van de McCoi is het trouwens een questie van wachten totdat er iemand de tijd neemt om er een paar knopjes bij te maken. De controler heeft nog ingangen over.

(Ik hou trouwens ook van knopjes, alleen is me dat niet 100 euro extra waard).
 
Op mijn oude motor had ik een scott-oiler zitten maar met de hand is net zo makkelijk. Gewoon iedere tankbeurt ff smeren en hij gaat nu al 31.000 mee *D

Het grote voordeel van de scotty en de McCoi vind ik dat ze continue (nou ja, om de 4 a 6 km) smeren. De McCoi heeft als extra voordeel dat je er gewone versnelingsbak olie in kan doen als smeerolie (net zoals in m'n motor handleiding staat).


Ik denk dat de pro-oiler ook deze voordelen heeft, maar daar schijn ik niets over te mogen zeggen omdat ik er niets van weet. :P
 
Het grote voordeel van de scotty en de McCoi vind ik dat ze continue (nou ja, om de 4 a 6 km) smeren.

Voor de McCoi klopt dit. bij de Scott ligt het er aan hoeLANG je over die 4-6 km doet, Scotty's functioneren alleen bij relatief constante snelheden, bij constante temperatuur (zolang het teminste boven de +5 C is)

Ik denk dat de pro-oiler ook deze voordelen heeft, maar daar schijn ik niets over te mogen zeggen omdat ik er niets van weet. :P

**kusje smilie**
Ik heb ook niet ALLE systemen geprobeerd, echter wel de Scottoiler(diverse), de CLS, en de McCoi. Omdat ik vind dat je met een kettingaandrijving gewoon een smeersysteem MOET kopen.
 
Van de prooiler website:
It works like this:

-A sensor on the wheel sends a
-The microprocessor counts the number of wheel revolutions
-The precision electromagnetic pump then delivers oil to the chain ......
enz enz enz
OK zo werkt een fietscomputertje ook, lijkt mij een voor de hand liggende bijzaak.

En het gaat ook niet om knopjes, het gaat om de controller, de EPROM bezit een enorm aantal extra's, ik noem er even een paar.
Bij onverhoopte uitval (verlies of uitval van het wielsensor-systeem) geeft de display een alarmsignaal, de berijder kan dan overschakelen op een emergency modus, =aantal druppels per tijdseenheid onafhankelijk van het aantal wielomwentelingen.

in off-road/extreem stoffige omstandigheden, kun je kiezen voor de timed mode:
tijdgerelateerd met inachtname van het aantal omwentelingen.

testfunctie voor 't afstandmeetsysteem.

In het downloadbare manual vind je meer zaken waarom je de twee niet kunt vergelijken.

idpv de sensor een simpel schakelaartje waarmee je kunt wisselen tussen droog en nat (heb ik dus)

Dit heb je goed gedaan, :} de sensor lijkt nl een marketing gag, want, wat is regen ? een druppel op je sensor ? En hoeveel meer heb je nodig in een stortbui tov een miezertje ?
 
Aangezien ik regelmatig in Antwerpen kom, neem ik altijd eerst even de bestelling op, heb altijd wel een paar kennisen die nog een Pro-Oiler willen hebben :)

Moet ik er nog een paar meer mee brengen ?


Ik overweeg al een tijdje zo'n ding te kopen. Als je wat "volume" korting kunt bedingen hou ik me aanbevolen. Anders bestel ik em tzt zelf wel via internet.
 
Hee Luitjes,

Interessante discussie hierzo. Ik heb nu sinds ongeveer 7000km een
pro-oiler op mijn ZX9R zitten. Werkt echt subliem!
Hij is perfect in te stellen voor alle omstandigheden.

Mijn vrouw heeft net een GS500E gekocht. Ik zit nu te dubben of ik hier een
pro-oiler op zal zetten. Een ketting kost bij Louis.de slechts 99 euro,
Dus van 1 pro-oiler kan ik 2 kettingen kopen.

Echter, met de pro-oiler ben je helemaal van het geklieder af. Dat
zal voor mij denk ik de doorslag geven om toch de pro-oiler te monteren.

En je weet hoe vervelend vrouwen het vinden als ze ketting prut op hun
kleertjes krijgen!

C ya! :]
 
Ik overweeg al een tijdje zo'n ding te kopen. Als je wat "volume" korting kunt bedingen hou ik me aanbevolen. Anders bestel ik em tzt zelf wel via internet.

Ik ben ook benieuwd, ik wil graag zo'n ding hebben.


Allrighty, kheb wat onderhandeld, en interessant voorstel gehad van Pro-Oiler.
denk wel aan het gewenste "volume" kunnen komen.
mail me maar bij serieuze belangstelling
 
Ik heb nu de scotoiler, maar als die eraf zou gaan zou ik geen nieuwe kopen. Ketting moet een alle kanten gesmeerd worden binnen/buiten/onder/boven en hij zag er niet zo best uit toen ik de motor ging schoonmaken. Ketting even gereinigd en met S100 kettingspray flink ingespoten. Zaten roestplekjes/vlekjes aan de binnenkant van de ketting en ik denk dat als ik het de hele tijd met spray of blikje vet had gedaan er niets te zien zou zijn geweest.
 
Terug
Bovenaan Onderaan