Pistonpen
Die hard MF'er
Hoi...
Ik had hier gisteren een heel verhaal ingetiept, maar door de database storing was alles vandaag pleite, dus probeer ik het weer ff opnieuw. )
Ik ben zover dat ik mijn Savage-blok eindelijk inelkaar kan gaan zetten.
Opgeboorde cilinder, overmaatzuiger, compleet gereviseerde kop, nokkenas-ketting, nokken-as, kleptuimelaars enz,enz.
Alles bij elkaar een behoorlijke dure grap, wat ik niet graag door de verkeerde olie verpest wil zien.
Nu heb dus bij m'n motorboer olie gekocht die geschikt zou zijn om de boel in te laten lopen.
De eerste 800 KM. rustig aan doen, en dan de olie/filter weer vervangen zoals in het boekje staat.
De olie die ik meekreeg is van het merk Liqui Moly. 10W-40HD (goud-gele jerrycan)
Maar toen ik thuis kwam en goed op de jerrycan keek, stond erop:
"Für benzin und Diesel Motoren"....
Toen dacht ik al dat volgens mij die olie niet echt geschikt is, vooral niet voor een motorblok met natte-plaat koppeling.
Ik heb hier in het forum al genoeg waarschuwingen over gelezen, om geen auto olie in je blok te gieten.
Dus ben ik terug gegaan met het verhaal of die olie wel goed was voor mijn blok.
Vooral omdat ik in het verleden wel eens problemen heb gehad met een slippende koppeling d.m.v. volsynthetische olie, en ook omdat ik gelezen heb dat je het beste Minerale olie kon gebruken voor het inrijden.
Volgens de motorboer maakte het niks uit, het kon wel voorkomen dat als de koppeling al bijna aan z'n einde was, dat hij door deze olie wel kon gaan slippen, maar dan was je koppeling toch al niet meer helemaal 100%.
Nu, omdat ik groot vertrouwen heb in m'n motorboer, ben ik toch maar weer met die jerrycan naar huis gegaan en wil ik een dezer dagen de boel weer inelkaar gaan zetten.
Totdat ik gisteren dit topic las:
Olie vraag #83748738 API classification
En wel het stukje wat Xenon schreef:
---------------------------------------------------------------------------------
Ik zou er niet mee blijven rijden! SL is een heel moderne auto-olie, die hoogstwaarschijnlijk niet (lang) bestand is tegen de malende tandwielen in motorfietstransmissies.
Als je zeker wil zijn dat je een geschikte motorfiets-olie in je handen hebt, kijk dan of de olie aan de JASO-MA norm voldoet. Geen gezanik met slippende koppelingen en volschuimende carters!
---------------------------------------------------------------------------------
Eigenlijk bevestigde dit mijn vermoeden, met dat ik toch met de verkeerde olie zit opgescheept.
Ik zal hieronder precies ff neerzetten, van wat er op de jerrycan staat:
"Liqui Moly 10W-40HD für benzin und diesel motoren."
"Overtreft de eisen van binnen en buitenlandse automobiel producenten. Vrijgegen naar volgende normen: VW 500.00, VW 505.00, Mercedes Benz 229.1, ACEA A3-98, B 3-98. Overtreft API-SL-CF."
"Verbetert de prestatie van de motor.
Bevat synthetische componenten en moderne additieven technologie.
Vermindert wrijving en slijtage, vermindert het brandstof verbruik.
Geschikt voor gebruik het hele jaar door.
Turbo getest voor benzine en dieselmotoren."
Ik zie hier dus de afkorting SL wél in voorkomen maar de afkorting JASO-MA niet.
Ook hebben ze het dus over synthetische componenten, dus is de olie toch synthetisch of half synthetisch.
In het WPHB willen ze overigens graag dat er SE of SF graded olie in het blok wordt gedaan.
Mijn vraag aan jullie is, maak ik me nu terecht zorgen?
Ik had hier gisteren een heel verhaal ingetiept, maar door de database storing was alles vandaag pleite, dus probeer ik het weer ff opnieuw. )
Ik ben zover dat ik mijn Savage-blok eindelijk inelkaar kan gaan zetten.
Opgeboorde cilinder, overmaatzuiger, compleet gereviseerde kop, nokkenas-ketting, nokken-as, kleptuimelaars enz,enz.
Alles bij elkaar een behoorlijke dure grap, wat ik niet graag door de verkeerde olie verpest wil zien.
Nu heb dus bij m'n motorboer olie gekocht die geschikt zou zijn om de boel in te laten lopen.
De eerste 800 KM. rustig aan doen, en dan de olie/filter weer vervangen zoals in het boekje staat.
De olie die ik meekreeg is van het merk Liqui Moly. 10W-40HD (goud-gele jerrycan)
Maar toen ik thuis kwam en goed op de jerrycan keek, stond erop:
"Für benzin und Diesel Motoren"....
Toen dacht ik al dat volgens mij die olie niet echt geschikt is, vooral niet voor een motorblok met natte-plaat koppeling.
Ik heb hier in het forum al genoeg waarschuwingen over gelezen, om geen auto olie in je blok te gieten.
Dus ben ik terug gegaan met het verhaal of die olie wel goed was voor mijn blok.
Vooral omdat ik in het verleden wel eens problemen heb gehad met een slippende koppeling d.m.v. volsynthetische olie, en ook omdat ik gelezen heb dat je het beste Minerale olie kon gebruken voor het inrijden.
Volgens de motorboer maakte het niks uit, het kon wel voorkomen dat als de koppeling al bijna aan z'n einde was, dat hij door deze olie wel kon gaan slippen, maar dan was je koppeling toch al niet meer helemaal 100%.
Nu, omdat ik groot vertrouwen heb in m'n motorboer, ben ik toch maar weer met die jerrycan naar huis gegaan en wil ik een dezer dagen de boel weer inelkaar gaan zetten.
Totdat ik gisteren dit topic las:
Olie vraag #83748738 API classification
En wel het stukje wat Xenon schreef:
---------------------------------------------------------------------------------
Ik zou er niet mee blijven rijden! SL is een heel moderne auto-olie, die hoogstwaarschijnlijk niet (lang) bestand is tegen de malende tandwielen in motorfietstransmissies.
Als je zeker wil zijn dat je een geschikte motorfiets-olie in je handen hebt, kijk dan of de olie aan de JASO-MA norm voldoet. Geen gezanik met slippende koppelingen en volschuimende carters!
---------------------------------------------------------------------------------
Eigenlijk bevestigde dit mijn vermoeden, met dat ik toch met de verkeerde olie zit opgescheept.
Ik zal hieronder precies ff neerzetten, van wat er op de jerrycan staat:
"Liqui Moly 10W-40HD für benzin und diesel motoren."
"Overtreft de eisen van binnen en buitenlandse automobiel producenten. Vrijgegen naar volgende normen: VW 500.00, VW 505.00, Mercedes Benz 229.1, ACEA A3-98, B 3-98. Overtreft API-SL-CF."
"Verbetert de prestatie van de motor.
Bevat synthetische componenten en moderne additieven technologie.
Vermindert wrijving en slijtage, vermindert het brandstof verbruik.
Geschikt voor gebruik het hele jaar door.
Turbo getest voor benzine en dieselmotoren."
Ik zie hier dus de afkorting SL wél in voorkomen maar de afkorting JASO-MA niet.
Ook hebben ze het dus over synthetische componenten, dus is de olie toch synthetisch of half synthetisch.
In het WPHB willen ze overigens graag dat er SE of SF graded olie in het blok wordt gedaan.
Mijn vraag aan jullie is, maak ik me nu terecht zorgen?