6 volt op brandstofpomp

teddek

MF veteraan
25 mrt 2006
1.036
0
Assen
een maat van mij heeft een Circuitmotor gekocht met start problemen.


na wat kijken en doormeten blijkt er een 12 volt brandstofpomp in te zitten maar er word slechts 6 volt geleverd.

de brandstofpomp doet niks, sluit je hem los aan op de accu dan werkt deze wel.


zit er nu een verkeerde brandstofpomp in de motor of is de 6volt die geleverd word verkeerd.

het betrefd een ZXR750 uit 93.
 
Bedoel je dat er een 6V laadsysteem aan boord zit en 3-cellen-accu van 6Volt?

In dat geval bevat je vraag reeds het antwoord zou ik denken.

Of: zit er een 12V-systeem maar komt er op enige manier maar 6V op die pomp?
 
het is een 12v systeem, dus 6v aan de pomp is niet goed.

is de accu nog wel in orde?
zitten de accukabels wel goed vast?
zijn er stekkers die niet goed vastzitten of gecorrodeerd zijn?
is de draadboom nog origineel?
 
Het is Idd een 12 volt systeem.
Ik zal eens na meten of er meer meer punten 6 volt staat, maar de accu levert Iig wel 12,6 volt.


Ik dacht dat het mischien zo hoorde en de pomp verkeerd was.
 
Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een 6volt systeem bestond.
Hoe is dit te onderscheiden?

Op het dit moment meet ik tussen de de accu polen12 volt.
tussen de plus aansluiting van de pomp en de min op de accu 6 volt.


dus... of een verkeerde pomp of een fout in de installatie?
Wat voor advies hebben jullie.
 
Kom ik morgen op terug.
Maar ik denk geen verschil, het blok krijgt geen brandstof omdat de pomp niks doet


de pomp deed het toch wel, alleen niet op je bike ;)

het heeft geen zin om de spanning te meten op de pomp als je motor niet aan is )of als je op de starknop drukt) omdat er dan geen spanning op staat namelijk

op het moment dat je vlotterkamers gewoon gevuld zijn, zou de motor gewoon moeten starten btw
 
Meet de spanning eens t.o.v. de min op de accu.
Meet je dan wel 12 volt dan moet je het zoeken in de minkabel.
Meet je nog steeds 6 volt dan zit het in de pluskabel.
 
Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er een 6volt systeem bestond.
Hoe is dit te onderscheiden?

.................
6 Volt is heel lang algemeen geweest, ook in auto's, maar inmiddels klassiek/verouderd/antiek.

Het is al gezegd dat jouw motor zo ouderwets niet is.

Ik opperde al, te kijken naar het aantal cellen, gewoonlijk best te zien aan een accu of het er 3 of 6 zijn, maar heeft geen zin meer want je hebt 12V dus het zijn er 6.

Weg dus met de 6V-gedachte, hier totaal niet van toepassing.
 
nou vandaag bijna de gehele kabelboom los gehaald en doorgemeten.
alles leek goed en na dat we alles weer aangesloten hadden waren de Voltages ook goed. :X


maar er is nog steeds geen brandstof toevoer.
we hebben de pomp nogmaals los gehaald en aangesloten op een accu maar dan werkt deze prima.
op de motor gemonteerd klikt hij eenmaal en is er geen benzine toevoer naar de carburateurs.

voor zover ik weet slaat de brandstofpomp af als de vlotter kamers van de carb's vol zijn en weer aanslaat als het niveau gedaald is? dan zouden de carbs verstopt kunnen zijn...
 
nou vandaag bijna de gehele kabelboom los gehaald en doorgemeten.
alles leek goed en na dat we alles weer aangesloten hadden waren de Voltages ook goed. :X


maar er is nog steeds geen brandstof toevoer.
we hebben de pomp nogmaals los gehaald en aangesloten op een accu maar dan werkt deze prima.
op de motor gemonteerd klikt hij eenmaal en is er geen benzine toevoer naar de carburateurs.

voor zover ik weet slaat de brandstofpomp af als de vlotter kamers van de carb's vol zijn en weer aanslaat als het niveau gedaald is? dan zouden de carbs verstopt kunnen zijn...
Meet de spanning eens t.o.v. de min op de accu.
Meet je dan wel 12 volt dan moet je het zoeken in de minkabel.
Meet je nog steeds 6 volt dan zit het in de pluskabel.
Vergeten ofzo, te eenvoudig om vertrouwen in te hebben?
 
Laatst bewerkt:
Wel eens gehoord van een V-4 meting?
*meet de klemspanning (Accu)
*Meet de spanning over het component (pomp)
*Meet de spanning van de min pomp naar min accu
*meet de spanning van plus pomp naar plus accu

Voorbeeld:

accu is 12v
pomp is 6v
min is 6v
plus is 0v

dan is er in de min kabel een overgangsweerstand en dan zul je deze moeten vervangen.

illustatie voorbeeld
full
 
Laatst bewerkt:
Wel eens gehoord van een V-4 meting?
*meet de klemspanning (Accu)
*Meet de spanning over het component (pomp)
*Meet de spanning van de min pomp naar min accu
*meet de spanning van plus pomp naar plus accu

Voorbeeld:

accu is 12v
pomp is 6v
min is 6v
plus is 0v

dan is er in de min kabel een overgangsweerstand en dan zul je deze moeten vervangen.

illustatie voorbeeld
[afbeelding]


nu ik dit zo zie was waren de deelspaningen idd gelijk aan de bronspanning.

pompt de pomp ook als je de aftapschroeven op de vlotterbakken opendraait?

hij loopt!

het euvel zat idd in de carburateurs die vies waren.
vlotterkamers hebben we leeg laten lopen en de sproeiers zo goeden kwaad als het even kon schoon gemaakt en hij loopt. ook de brandstofpomp! *O*
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan