Power boost van 6 naar 12 volt.

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.161
73.060
Vraagje voor de heren met de juiste kennis: mijn oude Norton heeft een 6 volt dynamo en heeft plus aan massa.
Het starten bevalt me nog steeds maar matig, dat deed ie 57 jaar geleden een stuk beter met de goed werkende magneto, welke nu twee keer gereviseerd is, maar nu in een doosje ligt en hij loopt met een defecte magneto waarvan alleen de contactpuntjes worden gebruikt om een dubbele bobine aan te sturen van een lelijke eend.

Nou heb ik van Rob RD een Velleman kitje gekregen, maar dat werkt met 12 volt en min aan massa. Daarmee heb je een betere vonk en het gebruikt ook minder stroom.

Ik zag op het www dat er boosters zijn die van 6 volt 12 volt maken en 10 Ampere aankunnen. Zou dat een mogelijkheid kunnen zijn? Wat denken jullie?

6V-Naar-12V-Power-Boost-Module-Auto-Step-Up-Dc-Dc-Converter-6A-8A-10A-Voltage.jpg_.webp


https://nl.aliexpress.com/item/1005...list.product.mainProduct&gatewayAdapt=glo2nld
 
Nogmaals bedankt voor het kitje Rob, ben er erg blij mee en je geeft me een goede tip. Ik koppel de aansluiting van de dynamo los, ontkoppel de accu, hang er een 12 volt accu aan met min aan massa en met een 12 volt dubbele bobine kan ik het spul gewoon proberen.

Als dat goed werkt kan ik dat kitje eventueel veranderen naar 6 volt, maar volgens Velleman werkt het niet met plus aan massa. Maar ik heb begrepen dat je met een andere spanningregelaar de boel kan ompolen.

AO Services - V-Reg II Specification
 
Ik heb dat kitje gisteren in elkaar gesoldeerd en vanmiddag de boel aangesloten op een verdeler van de een of andere auto, condensator er af gehaald, bobine er aan gehangen waarvan ik vermoed dat die 12 volt is, een kleintje.

Ik heb een stuk of 10 oude bobines, maar nergens staat op hoeveel volt dat ding is.

Maar goed, bougie er aan gehangen en de boel op een 12 volt accu aangesloten. Ik heb een keer een vonkje gezien en toen was het over. Dus de multimeter gepakt en eerst even de accuspanning meten, 9.35 volt en dat werkt niet.

Het spul aangesloten op de accu van de Jag welke elke dag een uurtje aan de lader hangt, boormachine op de verdeler en een joekel van een vonk, veel sterker dan ik gewend ben van de Norton.

Volgende stap is een dubbele bobine scoren, of een van de Magna af halen en dan moet ik het spul op de Norton gaan testen. Maar ik moet eerst de condensator in de Lucas magneet losknippen, want een condensator mag niet van Velleman.

En dan ga ik 12 volt halen van een van de Magna's, een startkabel tussen de massa van de Magna en de Norton, de 6 volt accu loskoppelen, de dynamo loskoppelen en kijken hoe die oude Norton gaat starten en lopen met het Velleman kitje.

Wat ik ook nog ga onderzoeken is hoe zo'n oude magneetontsteking gaat vonken als ik er een paar sterke magneten tegenaan hang, want je hebt kleine magneetjes die 35 kg vasthouden. Dat is teveel voor zo'n magneetontsteking en de vraag is of je hem dan nog rond kan laten draaien, maar twee magneetjes die 8 kg houden moet kunnen.
 
Met de bestaande dynamo is het mogelijk om die 12 volt te laten leveren en hij kan ook omgepoold worden, maar het blijft een 60 watt sukkeltje en een 150 watt wisselstroomdynamo welke op het blok past kost tussen de 400 en 500 euro. Die kan gewoon op de plek van de oude gelijkstroomdynamo.
 
Ff een andere vraag. Hoe is het gesteld met de magneet sterkte van de magneten zelf. Ook die kunnen verzwakken.
Ik heb mijn gerewinde magneet laten remagnetiseren bij iemand in IJmuiden en toen was het magnetisme totaal weg. Iets verkeerd gegaan, maar het lag niet aan hem zegt ie.

Maar ik heb er nog vier en het magnetisme is vrij zwak bij alle vier.
 
Vanmiddag de magneetontsteking uit elkaar gehaald, condensator losgesoldeerd, 12v accu naast de Norton gezet, bobine van de Honda er uit gehaald, Velleman kitje aangesloten, accu van de Norton losgekoppeld, dynamo aansluiting losgekoppeld, Velleman kitje op de 12 v accu aangesloten, paar trappen en lopen als nieuw en elke keer met een enkele trap lopen.

Dus mjn gevoel zat wel goed, het startprobleem is de ontsteking. Kijken hoe we nu verder gaan.

En vanmiddag kwam het pakketje met de magneetjes. Je moet je voorstellen: kleine blokjes van 30x12x12 mm en als je die tegen een stalen pijp laat hangen, krijg je ze nog maar nauwelijks los. Die ga ik morgen met een K2F magneetontsteking welke helemaal geen magnetisme meer heeft testen, kijken of en hoe hij daarmee vonkt.
 
Han, kan je niet effe langs komen voor die bobine(s)
Dat zou kunnen Rob en ik vind je een schat van een gozer, maar dat kost me aan benzine meer dan een nieuwe bobine, dus economisch gezien is het niet handig. Maar ik wil je wel graag nog een keer of wat IRL zien hoor.
 
Ik hoop niet dat ik jullie verveel met mijn lulverhalen, maar ik heb van Hans Beck een tijdje geleden een paar handleidingen gekregen waarmee je de bestaande dynamo kunt ompolen, zodat min aan massa kan en hij heeft een elektronische regelaar waarmee de bestaande dynamo 12 volt kan leveren.

Dat heb ik twee mogelijkheden: ik pool hem om en koop van Hans die regelaar, of ik laat hem 6 volt leveren en hang er een booster aan en dan kan die motor van 66 jaar oud gewoon lopen met de Velleman kit en een moderne dubbele bobine.

Ik houd jullie op de hoogte als je het niet erg vindt.
 
Ik hoop niet dat ik jullie verveel met mijn lulverhalen, maar ik heb van Hans Beck een tijdje geleden een paar handleidingen gekregen waarmee je de bestaande dynamo kunt ompolen, zodat min aan massa kan en hij heeft een elektronische regelaar waarmee de bestaande dynamo 12 volt kan leveren.

Dat heb ik twee mogelijkheden: ik pool hem om en koop van Hans die regelaar, of ik laat hem 6 volt leveren en hang er een booster aan en dan kan die motor van 66 jaar oud gewoon lopen met de Velleman kit en een moderne dubbele bobine.

Ik houd jullie op de hoogte als je het niet erg vindt.
Ik lees mooi mee Han , toch een mooi klussie en ben benieuwed maar het ziet er al goed uit.
 
Ik ben vanmiddag gaan meten en met lopende motor trekt de ontsteking tussen de 1.2 en een 2 Ampere en dat is bij 12 volt dus tussen de 14.4 en 24 watt. Als ik dan mijn dynamo ompool en 12 volt ga laten leveren, heb ik niet genoeg over voor de verlichting en zal die naar led moeten, want ik wil wel kunnen rijden met het lampie aan.

Ik zou die wisselstroomdynamo kunnen aanschaffen want die kan maximaal 150 watt leveren, maar kost meer dan 400 euro.

Dilemma's, maar ik weet nu wel zeker dat de startproblemen alles te maken heeft met de ontsteking.

Maar er is nog een optie: Thorspark Lucas electronic igniton conversion for the Lucas K2F magneto, alternative to a rewind or recondition 6 volt 6v

Deze mensen beweren dat je met hun elektronische ontsteking een hele dag kunt rijden op vier AA batterijtjes en dat heeft te maken met dat de bobine heel kort wordt bekrachtigd. Contactpuntjes zijn relatief lang gesloten en tijdens die periode loopt er stroom door de bobine. Als je die periode heel kort maakt, gebruik je veel minder energie van de accu.
 
Een bobineontsteking die aangestuurd wordt door een TCI of Transistorontsteking zou meteen na de vonk uit moeten schakelen, Als de punten dus dicht staan zou de bobine geen spanning horen te hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan