Magna kapot :-(

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.229
3.507
land van maas en waal
Dinsdagavond zijn Suus en ik naar de sportschool geweest en lekker via een omweggetje naar huis :] :} :] , tot een kilometertje of wat voor thuis. toen begonnen er onheilspellende rammelende en ratelende geluiden onder m'n kont vandaan te komen nee, ik had geen bruine bonen oid gegeten welke zich het duidelijkst manifesteerden tussen de 3500 en 5500 tpm.
De eerste gedachte ging uit naar de koppeling, daar leek het geluid het duidelijkste te zijn, dus deze woensdagavond maar even gedemonteerd. Maar helaas, deze zag er 100%uit. Meestal ben je dan blij, maar in dit geval niet, want dat gaat demontage van het blok betekenen. en zo ben ik dan vandaag maar begonnen...........

Nog een laatste piccie in bijna (ik kon niet verder naar achteren meer) vol ornaat voor de "operatie".
P7100002.JPG


zadeltje er af, tankje omhoog om de carbs te kunnen verwijderen, je kunt het blok er uit krijgen met de carbs er nog aan, maar eerst verwijderen scheelt veel "origamigewriemel" om het blok te verwijderen.
P7100003.JPG


Intussen lopen de olie en koelvloeistof er ook op z'n gemakkie uit...
P7100005.JPG


doorkijkje zo zonder carbs. Het wiel op de achtergrond is van het "bruut geweld"-project dat nu dus stil ligt.
P7100006.JPG


en van de andere kant.
P7100008.JPG


Dempers er vanaf
P7100009.JPG
 
Ben benieuwd waar t geluid nou weg komt,
trouwens, splits jij het blok van de onderkant of bovenkant? (met de koppen erop of eraf?, had een keer gelezen dat dat ook kon)
 
Bij mijn VF1000 zijn de krukaslagers vervangen door het blok van onderen te splitsen. Is wel wat meer werk, maar scheelt de kosten van twee koppakkingsets...

KiloSjon
 
ik weet nog niet of ik de koppen laat zitten, ligt er aan wat ik allemaal tegenkom. Ik heb ook zo'n beetje iets van, als ik nu toch bezig ben kan ik het net zo goed helemaal 100% doen, dan weet ik zeker dat het niet (binnenkort) weer ergens anders open hoeft. voor de koppakkingen hoef ik het niet te laten, deze heb ik sowieso nog 1 liggen.
twijfel, twijfel, twijfel.
 
de update van vandaag, het blok is er nu uit. Nu ff geduld tot suus thuis is om het blok op de werkbank te tillen.
Ik heb het blok er bijna 2x uitgebouwd: gisteren was ik zo ver dat de uitlaten er onderuit kwamen, ik pak de collector op en hoor een "doffe" rammel in de collector. "verdomd" denk ik "dat is ongeveer de klank en toonhoogte van de rammel waar het allemaal om begint?" Aangezien ik op de project-magna nog een set laser-bochten heb zitten die gegarandeerd niet rammelen, kan het de moeite zijn om het hele zootje weer op te bouwen en te proefrijden om te proberen of het nog rammelt. Ik had er niet veel hoop op, maar als ik anders onnodig het blok ga splitsen is ook zo iets hè.......
Om een lang verhaal kort te maken, alles opgebouwd, proefgereden, nee het rammelt nog net zo erg (al is de uitlaat nu wel wat stiller) en vandaag alles weer opnieuw afgebroken. Alles wat op de bovenstaande foto's staat heb ik dus 2x gedaan

nu de fotostory van vandaag, ik heb de handelingen van gisteren maar niet opnieuw gefotografeerd :)

DE bout van het vliegwiel wil niet bepaald meewerken, de motor in z'n 6 zetten en het achterwiel blokkeren resulteert in een doorslippende koppeling. Dan het vliegwiel tegenhouden met een spanband resulteert in 1e instantie in een gebroken spanband en een pijnlijke knie :(
Dan maar eerst een paar hengsten met de zware hamer tegen de slagschroevendraaier. Dat lijkt in 1e instantie ook niets uit te halen, maar als ik daarna de dopsleutel met wtringijzer er op zet komt hij "vlot" los.
P7110001.JPG


Door schade en schande wijsgeworden zet ik het vliegwel maar meteen vast met de spanband om het vliegwiel van zijn konische passing af te krijgen. Dit gaat dan ook zonder problemen met......
P7110003.JPG


dit stukkie homemade gereedschap als trek/drukbout. het is een afgezaagde versie van de as/bouten welke aan de zijkant in de cilinderkop zitten voor de tuimelaars, deze hebben precies de goede draad. Als iemand hem een keer wil lenen om zijn vligwiel te verwijderen, stuur dan maar een mailtje (toch makkelijk om en sloopblok te hebben :) )
P7110005.JPG


de scheiding...
P7110007.JPG


ziet er best zielig uit zo zonder blok.
P7110011.JPG


wordt een beetje vol in de schuur.....
P7110012.JPG


daar ligt ie dan, de onschuldigheid zelve. ben best nieuwsgierig/zenuwachtig, maar ach, met 3 handboeken moet het toch wel lukken.
P7110013.JPG
 
Even een tip:

Demonteer voordat je het blok splitst de vrijstandschakelaar. Als je dit niet doet loop je het risico dat je deze beschadigd bij de montage van de bak. (Vraag me maar niet hoe ik dit weet :( )

verder veel suc6 en snel weer :]
 
dat was het makkelijkst om te doen voor verwijdering van het blok uit het frame, vraag me niet hoe ik dat weet :P ......

Ik vraag me altijd af hoe die jappaners dat nou doen : een bout zo muurvast in een carter draaien. Als ik het maar half zo vast probeer te zetten kan ik de heli-coil set alweer op gaan zoeken...
 
En weer een (foto)update, de bijschriften volgen nog.

Het blok maar in een bak gezet om alle vloeistoffen die er nog uit kunnen lopen niet over de professionele werkbank :+ te laten lopen, en te reinigen met ontvetter.
P7120014.JPG


DE ergste rotzooi is er af, zo te zien is de voorste kleppendeksel aardig aangevreten door het aluminiumduiveltje.
P7120015.JPG


Nog maar eens van deze kant.
P7120016.JPG


De achterste pijpen zou je volgens het boek ook moeten (kunnen) demonteren met het blok in het frame. Dan hebben ze daar GVD zeker een bende 6 jarige origamivouwstertjes met elastieken vingers in dienst om bij zo'n moeren te komen |( |( . Zelfs gedemonteerd kun je er maar net met een pijpsleuteltje tussendoor.
P7120017.JPG


Maar ik heb gewint, e pijpen en hitteschild zijn er (zelfs geheel ongeschonden) vanaf gekomen.
P7120019.JPG


De magneet was al verwijderd met het blok nog in het frame, nu is het de beurt aan de stator (da's dit ding toch hè?)
P7140014.JPG


Fluitje van een ent, de waterpomp en koppelingscilinder volgen ook al snel.
P7140016.JPG


Een deel van het externe koelcircuit, de zg. "crossover pipes".
P7140017.JPG


De pakking (eigenlijk puur een hittebuffer, want afsluiten doet ie niet) van de drukcilinder had er niet zo'n zin in mee te werken.
P7140018.JPG


Aandrijfdingetje aan de oliepomp voor de waterpomp.
P7140019.JPG


De adapter van de "beroemde" oliekit van Dave Dodge
P7140020.JPG


en nog een keertje.....
P7140021.JPG


En nog maals gedemonteerd.
P7140022.JPG


Het blok 180 graden omgedraaid dan zien we de koppeling, startkoppeling en pickup-spoelen van de ontsteking. Onder de koppeling zie je nog het aandrijftandwiel van de oliepomp.
P7140023.JPG


Ziet er zo toch weer wat kaler uit zonder koppeling(en)
P7140024.JPG


bediening van de schakelwals, het achterste veertje gaat volgens mij een crime worden om weer op z'n plek te krijgen :(
P7140025.JPG


de onderste helft van het schakelmechanisme. Het veertje aan de rechterkant wil bij de VF-en wel eens breken waardoor de motor in een versnelling "vast" blijft zitten. nieuw veertje er in en klaar is klara. reparatie om eenvoudig zelf te doen.
P7140026.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bestel je toch gewoon een nieuwe bij overtoom 8-)

Veel succes met het vinden van het probleem, en hopelijk is 't niet zo ernstig
 
Heeft hij het in alle versnellingen of enkel in 0, 1 en6

Als dat het is heb ik een minder leuke mededeling voor je
Dan is het de Versnellingsbak

Staat er hier in de schuur ook een zo.

Weet nog wel een versnellingsbak voor je te koop

cilinders laten zitten hoor
kost veel geld voor pakkingen. en afstellen.

verdere info is mogelijk bij ons
vlimmeren-van@home.nl
 
Heeft hij het in alle versnellingen of enkel in 0, 1 en6

Als dat het is heb ik een minder leuke mededeling voor je
Dan is het de Versnellingsbak

Staat er hier in de schuur ook een zo.

Weet nog wel een versnellingsbak voor je te koop

cilinders laten zitten hoor
kost veel geld voor pakkingen. en afstellen.

verdere info is mogelijk bij ons
vlimmeren-van@home.nl

Doet het in alle versnellingen, ik vermoed zelf iets met de krukas of versnellingsbak. We zien wel, ik ben nu bijna zo ver om morgen het carter te splitsen.

Je bedoelt waarschijnlijk de cilinderkoppen niet verwijderen, maar dit kost niet zo veel extra, slechts 2 extra pakkingen, waarvan ik er 1 toch al heb liggen. Maar ze blijven overigens lekker zitten. de nokkenassen gaan er wel uit om de koppen ook meteen na te meten en de krukas te kunnen lichten. Het afstellen van de nokkenassen en klepspeling ben ik niet bang voor, hier heb ik inmiddels ruime ervaring in. wat onderdelen betreft, ik heb nog een sloopblok liggen met weinig kilometers en een gebroken cilinderbus. Dus indien nodig ga ik eerst daar "winkelen"
Ik ben al wel wat vreemds/omheilspellends tegen gekomen in het aanzuigfilter en carterpan. Maar dat zie je wel in de volgende fotoserie.
 
En reeds weer een update.
De startmotor er onderuit, omdat hij de laatste tijd wat moeite had met starten bij warme motor de startmotor ook maar ff opengeschroefd om te controleren.
P7140027.JPG


Hm, da's behoorlijk wat zwart koolstof, zal me niet vebazen als de koolborstels ver op zijn.....
P7140028.JPG


De foto is (behoorlijk) onduidelijk, maar het is een beetje te zien dat ik gelijk heb. er zit nog maar ca. 1/2mm bruikbare koolborstel aan. Dat wordt koolborstels vevangen dus, want het anker ziet er nog prima uit.
P7140029.JPG


De haakse overbrenging naar de cardanas. Deze moet eigenlijk ook verwijderd worden wanneer je de "pushrodseal"(het keerringetje dat de drukpen van de koppeling oliedicht afsluit) wil/moet vervangen welke je linksboven ziet zitten, maar het blok moet uit het frame om deze los te krijgen, meestal wordt deze methode daar voor gebruikt.
P7140030.JPG


De bouten zaten behoorlijk vast, bij de 2 inbusbouten was de slagschroevendraaier nodig. Maar verder was het vrij gemakkelijk los te krijgen, al waarschuwt het boek dat het "huis" behoorlijk vast kan zitten in zijn passing. 2 tikjes met de houten hamer was voldoende.
P7140031.JPG


ook hier weer pakkingen die scheuren en er af gepulkt moeten worden. tijdrovend klusje, maar wel belangrijk........
P7140032.JPG


Hij is er helemaal ondersteboven van, kijken wat we in de carterpan tegen gaan komen.
P7140033.JPG


nou dat ziet er niet hoopgevend uit die inhoud van de pan. Allemaal (koper/messing??) schaafsel, het is in elk geval niet magnetisch.
P7140034.JPG


Hier aan de binnenzijkant van het carter hangt nog meer :( :(
P7140035.JPG


kijkje in het karter met de oliepomp nog op z'n plek, een oliepijp en het aanzuigfilter zijn al verwijderd. In het filter was nog meer schaafsel te vinden en de overbekende slierten vloeibare pakking, foto volgt nog.
Het lijkt wel of er nooit zuinig met vloeibare pakking gedaan kan worden, je komt het bij zo vel motoren in het aanzuigfilter tegen.
P7140036.JPG


d'n oliepomp (moet nog schoongemaakt worden, het gelige kleurtje is opgedroogd olieresidu
P7140037.JPG


Nog een kijkje door de opening van de carterpan, links de versnellingsbak en in het midden ongeveer de krukas.
P7140038.JPG


De achterste kop zonder nokkenassen (vergeten foto's te maken van het verwijderen)
P7140039.JPG


de voorste kop nog compleet, hier zal ik er wel aan proberen te denken :)
P7140040.JPG
 
Shit joh. Ik ben verbijsterd van al die complexe materie :)

Waar haalt iedereen hier de kennis vandaan om dit soort klussen zelf te doen.

Ik snap best de basis-ideeen van een viertaktmotor etc. maar durf dit echt niet.

Wil t wel graag leren :)
 
bij m'n 1e motor (ook een cbx550) heb ik gewoon het WPHB gekocht en met de eenvoudige dingen begonnen. zo langzaam maar zeker ingewikkeldere klussen uitgevoerd en ook stukje bij beetje het gereedschap uitgebreid. Dit is voor mij ook de 1e keer dat ik zo diep het blok in ga en was net zo goed zenuwachtig om er aan te beginnen.
 
Shit joh. Ik ben verbijsterd van al die complexe materie :)

Waar haalt iedereen hier de kennis vandaan om dit soort klussen zelf te doen.

Ik snap best de basis-ideeen van een viertaktmotor etc. maar durf dit echt niet.

Wil t wel graag leren :)

Koop een brik en begin er gewoon aan.
Heb ik dus ook gedaan. Ben druk bezig met de revisie van een CB750 F2.
En het ergste wat ik ooit heb losgetrokken was mijn Puchie :P :P
Lijkt eng, maar met een goed boek en hulp van Motorforum kom je een eind.


CB750 geknutsel
 
Terug
Bovenaan Onderaan