cb750kz ('79) dynamo probleem?

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
21.879
5.807
omg.Helmond
Na complete loshaal- & schoonmaak- &weer vastmaak-actie van het laad circuit. En het vervangen van gelijkrichter-regelaar wil m'n cb-tje nog altijd de accu niet opladen. ;(

Volgens mij moet het dus de dynamo zijn, maar die lijkt bij doormeten helemaal goed.


Er zijn drie gele & een witte & een zwarte draad. Tussen elke 2 gele zit een spoel & tussen de zwarte&witte zit een spoel.

1
Wie weet wat ongeveer de weerstand van deze spoelen moet zijn? (bij honda cb750kz uit 1979)

2
Wat moet ik meten aan wisselspanning tussen 2 gele draden? (bij 3000 rpm & met stekkers gewoon aangesloten)


Wie o wie helpt me uit deze n8merrie? '(
 
Het is dus een drie fase dynamo...drie gele draden vertegenwoordigen die drie fase. Die spoelen moeten toch tenminste 14 volt leveren willen ze de accu opladen.
Tussen die twee andere draden zit de spoel die de ontsteking voedt...denk ik zo uit de losse pols...!!
Hoeveel spanning meet je tussen die drie gele dtraden...??
 
Het is dus een drie fase dynamo...drie gele draden vertegenwoordigen die drie fase. Die spoelen moeten toch tenminste 14 volt leveren willen ze de accu opladen.
Tussen die twee andere draden zit de spoel die de ontsteking voedt...denk ik zo uit de losse pols...!!
Hoeveel spanning meet je tussen die drie gele dtraden...??
ff off-topic, staat geen Emailadres bij Laffie: reed jij gisterenmorgen over de Rijksstraatweg in Leersum? Waaaaanzinnig mooie oranje Laverda in racetrim !!!
 
Als ik de stekker aangesloten laat en de multimeter erbij steek, meet ik nul volt(wisselspanning), maar ik twijfel over mijn meetmethode.

Ik denk dat met jou meetmethode niks mis is.
Als je met je multimeter over twee gele draden meet moet je gewoon de opgewekte spanning meten. Je meter staat natuurlijk wel ingesteld om wisselspanning te meten.

Heb je al eens geprobeerd om die spanning te meten met één gele draad losgetrokken, dus de open klemspanning....?
 
1
Ik denk dat met jou meetmethode niks mis is.
Als je met je multimeter over twee gele draden meet moet je gewoon de opgewekte spanning meten. Je meter staat natuurlijk wel ingesteld om wisselspanning te meten.

2
Heb je al eens geprobeerd om die spanning te meten met één gele draad losgetrokken, dus de open klemspanning....?
1
In dat geval is m'n dynamo gewoon kapot. Wel wisselspanning-stand gebruikt nl.

2
Zal ik eens doen. Hoeveel spanning moet ik dan gaan meten?
 
Ook die 4e spoel? (tussen die witte & zwarte)


Ik denk dat die laatste spoel een hogere weerststand zal hebben omdat de draad dunner zal zijn.
De drie spoelen moeten veel vermogen leveren en dus zullen de draden dikker zijn met als gevolg dat de weerstand veel lager is.
Ik denk dat de weerstand in de buurt van de 10 ohm zal liggen.
De weerstand van die eene spoel zal in de buurt van de 100 - 300 ohm liggen.
 
als het over de dioden gaat (ben een leek in zulke dingen) schrijven ze
Spoor de draden van de geribde spanningsregelaar achter het rechterzijpaneel op.dez eindigen in een zespenstekker en een vierpenstekker, beide blokstekkers moeten losgetrokken worden. Met een ohmmeter wordt de weerstand tussen de groene draad (4 stekker) en elk van de gele draden, na elkaar, van de stekker met de 6 pinnen gemeten. Deze tests worden uitgevoerd met de positieve proefdraad verbonden met de groene draad en met de negatieve proefdraad verbonden met steeds één van de gele draden. Omdat stroomaltijd van positief naar negatief gaat, moeten de geteste dioden zeer wenig weerstand bieden, namelijk
5-40hm. Wanneer de testdraden echter verwisseld worden moet de meter een zeer hoge weerstand aangeven, namelijk 2000Ohm.
Test de resterende drie dioden door de negatieve proefdraad met de rood/witte draad (4 stekker)en de positieve proefdraad met na elkaaar elk van de gele draden te verbinden. Hierbij moet weer een lage weerstand van 5-40 Ohm gemeten worden. Wanner de proefdraden verwisseld worden moet weer een hoge weerstand van ongeveer 2000 Ohm gemeten worden.
Wanneer bij één van deze tests de meter in beide richtingen een erg hoge of lage weerstand aangeeft, is de unit defekt en moet hij vernieuwd worden.
RDZ dit is letterlijk overgenomen, meer of de helft is misschien overbodig maar ik wist niet welke helft :+
 
als het over de dioden gaat (ben een leek in zulke dingen) schrijven ze
Spoor de draden van de geribde spanningsregelaar achter het rechterzijpaneel op.dez eindigen in een zespenstekker en een vierpenstekker, beide blokstekkers moeten losgetrokken worden. Met een ohmmeter wordt de weerstand tussen de groene draad (4 stekker) en elk van de gele draden, na elkaar, van de stekker met de 6 pinnen gemeten. Deze tests worden uitgevoerd met de positieve proefdraad verbonden met de groene draad en met de negatieve proefdraad verbonden met steeds één van de gele draden. Omdat stroomaltijd van positief naar negatief gaat, moeten de geteste dioden zeer wenig weerstand bieden, namelijk
5-40hm. Wanneer de testdraden echter verwisseld worden moet de meter een zeer hoge weerstand aangeven, namelijk 2000Ohm.
Test de resterende drie dioden door de negatieve proefdraad met de rood/witte draad (4 stekker)en de positieve proefdraad met na elkaaar elk van de gele draden te verbinden. Hierbij moet weer een lage weerstand van 5-40 Ohm gemeten worden. Wanner de proefdraden verwisseld worden moet weer een hoge weerstand van ongeveer 2000 Ohm gemeten worden.
Wanneer bij één van deze tests de meter in beide richtingen een erg hoge of lage weerstand aangeeft, is de unit defekt en moet hij vernieuwd worden.
RDZ dit is letterlijk overgenomen, meer of de helft is misschien overbodig maar ik wist niet welke helft :+

Klopt percies wat je hier verteld....alleen zegt dit niets over de dynamo...je meet op deze maniet de gelijkrichter door...!! en die heeft meneer RDZ al eens vervangen....of is deze vervanger misschien ook defect...??
 
Op maandag 19 augustus 2002 14:01 schreef CB750KZ het volgende:
als het over de dioden gaat...
't gaat over de dynamo.

Die test die jij beschrijft heb ik precies zo uitgevoerd. Om zeker te zijn heb ik de hele unit vervangen, maar daar zit schijnbaar niet het probleem.

Ik ben vooral benieuwd naar de weerstand tussen de zwarte & witte draad. (4e spoel ,dynamo)
En naar de geverde wisselspanning.
 
't gaat over de dynamo.

Die test die jij beschrijft heb ik precies zo uitgevoerd. Om zeker te zijn heb ik de hele unit vervangen, maar daar zit schijnbaar niet het probleem.

Ik ben vooral benieuwd naar de weerstand tussen de zwarte & witte draad. (4e spoel ,dynamo)
En naar de geverde wisselspanning.


RDZ,

Is het een vreemde raad als ik zeg schroef die dynamo er onderuit en ga even naar een revisiebedrijf zoals KAN in Valkenswaard en laat hem even doormeten, die doen dat ter plekke en dan ben je van die onzekerheid af.
 
Hoi,
Ik heb even in Clymer zitten zoeken, en stuur je een bijlage met een scan van een pagina waar ze het hebben over de dynamo. Waardes van de wisselspanning hyeb ik nog niet gevonden, zoek nog even verder.
Hoop dat je hier al wat aan hebt.


Bijlage: clymer.JPG
 
Laatst bewerkt:
Trek de blokstekker los, die de drie uitgaande draden van de dynamostator plus de draden van de borstels met de spanningsregelaar verbindt. Deze stekker zit achter de accu achter het rechter zijpaneel. Test met de universeelmeter of er continuiteit (weerstand 0)bestaat tussen alle drie de draden, wanneer deze paarsgewijs getest worden. Controleer ook of geen draad sluiting met de massa maakt. Wanneer de resultaten van deze tests niet met de opgegeven gegevens overeenkomen, duidt dit op kortsluiting of draadbreuk in de statorwindingen of bedrading hiervan. De opgegeven weerstand is 0.41-0.51 Ohm, maar het is voldoende te weten of er kortsluiting of draadbreuk aanwezig is.
Ik hoop dat ik van hulp was Dokter RDZ :+
 
Dankzij jullie meedenken denk ik nu op 't goeie spoor te zitten. Ik ben namelijk weer terug bij de spanningsregelaar. Nog steeds alle statische tests op de dynamo positief, maar...

Die stekker (zie plaatje 17&18) heb ik los getrokken en toen gemeten of er op de zwart-wit combinatie spanning komt te staan. (aan de kant van de regelaar & gelijkspanning)

full


Hier komt na inschakelen van 't contact slechts 2,6V (gelijk)spanning op te staan. :? Terwijl bij mijn cb400 gewoon 12V spanning komt op die plek.

Theorie:
Spanningsregelaar gedeelte bij beide regelaars stuk, waardoor nauwelijks spanning op de 4e spoel komt. Gevolg = nauwelijks magneetvelden in de dynamo. Die kan dus nix opwekken.

Controle:
Iemand met vergelijkbare motor & voltmeter zou me heel blij :) maken als ie die spanning controleert.
Dus op de volgende manier:
* met contact ingeschakeld
* als je stekker uit plaatje 18 lostrekt
* aan de kant die achterblijft bij plaatje 17
* op de zwartwit combinatie
* gelijkspanning
 
Terug
Bovenaan Onderaan