• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

95 RON of 98 RON ?

la taupe

MF'er
Lid geworden
23 mei 2012
Waarderingsscore
0
Verbeeld ik het mij nu of niet ? Sinds ik 98 RON tank (wat mij werd aangeraden door de dealer trouwens) is de motor veel vinniger en minder schokkerig bij het optrekken en rijden ... iemand ervaring hiermee ? :?

Dat klopt inderdaad.Een hoger octaangehalte rijdt meestal vinniger en soeppelder,meestal is het nog zuiniger ook,zodat de meerprijs van 98 t.o.v. 95 gecompenseerd word.Wel opletten dat je de kleppen van de motor niet verbrand,dat is de enige reden waarom in de handleiding meestal staat dat je 95 moet tanken.Als je dealer het aanraad zullen de kleppen er wel tegen kunnen bij uw motor en dan zou ik ook 98 tanken.Toch eens goed navragen bij uw dealer of er echt geen gevaar is,want de nieuwe motoren zijn hier meestal toch niet geschikt voor en wat met de garantie wanneer je toch uw kleppen verbrand ?

Nee dat verbeeld je je niet heel veel mensen zullen verklaren dat het niet of nauwelijks merkbaar is en soms klopt dat ook wel maar ik merk het bij mijn auto heel goed.

Nu het kouder begint te worden heeft mijn 12 jaar oude opeltje soms de neiging bij het koud starten ineens hoog in de toeren stationair te gaan lopen 2000-2500 toeren.

Tank ik V-Power of euro 98 dan is dat meteen over.

Ook loopt hij rustiger, qua power en sneller optrekken mwa hij heeft 75 pk dus daar praat ik maar niet over.

Ik met mijn motorscooter met carburateur merk ook verschil. met auto kan ik het niet zeggen...tank meestal 95 met auto namelijk.

Als het goed is brand euro 98 minder snel dan euro 95. dus waarom de kleppen dan gaan verbranden?
En vinniger met euro 98 ?
misschien als je een te snelle verbranding hebt met euro 95, zeg maar voor dat de compressie slag is afgerond al ontbranding {pingelen} dan kan euro 98 helpen om niet te vroeg de ontbranding van de brandstof te hebben, en dat hij dan beter loopt.
maar het is niet zo dat euro 98 feller brand en daarom meer vermogen geeft, het verbrand juist minder fel.
het helpt je alleen als je eigenlijk een probleem heb met je motor. {te vroege ontbranding}

Laatst bewerkt:
Ieder zo zijn mening.
Ik heb in afgelopen 40 jaar al heel veel getest op rollerbanken met autos, motoren en ook scooter zowel voor race en weg.
Je kan van deze ouwe wijsneus aannemen dat hoe hoger je octaan getal, hoe beter je motor loopt.
Geblazen motoren geven met RON 100 zelfs 20% meer vermogen.
( bewezen met heel veel rollerbank testen )
Vroeger toen ik nog op circuit reed, flikkerden we een paar litertjes kerosine er bij ( RON 102 ).

De opmerking over verbrande kleppen, in welke context ?
Bij laag octaan of hoog Octaan ?

Maargoed,
dit verhaal heb ik een jaar geleden ook al eens geschreven.
Helaas proberen we elke keer het wiel overnieuw uit te vinden ;)

Laatst bewerkt:
ohh kerosine, een soort schone petroleum/diesel intressant komt meer energie bij vrij las ik.
hoe veel kerosine kan je mengen met 10 liter benzine?
zonder problemen.
ik zal een keer euro 98 tanken in mijn scooter , wie weet toch meer power.

Laatst bewerkt:
Ik ben wel benieuwd waarom een benzine motor beter of harder zou lopen na het toevoegen van kerosine.

50% mix met diesel kan prima weet ik uit ervaring, en 's winters wordt dat ook wel gedaan om vlokken tegen te gaan.

Verbeeld ik het mij nu of niet ? Sinds ik 98 RON tank (wat mij werd aangeraden door de dealer trouwens) is de motor veel vinniger en minder schokkerig bij het optrekken en rijden ... iemand ervaring hiermee ? :?
Ben je van merk X-95 naar merk X-98 of naar merk Y-98 overgestapt?

verwacht er niet te veel van een scooter heeft geen high performance engine dus je schiet er niet zoveel mee op als met zeg maar een hayabusa o.i.d voor autoᷰs geld het zelfde een skoda opel of vw krijgt er niet veel meer vermogen van ten zij het een GTI GSI o.i.d. is dan kan het in uiterste gevallen 10 pk schelen

ik merk echter geen verschil met mijn P ding trekt net zosnel naar 250km/u met 95 als met 98 dus blijf er lekker 95 meetanken

ik tank steeds ESSO dus .... maar ik voel toch dat de motor ahw minder "bokt" en soepeler draait...

Het octaangetal zegt enkel iets over de klopvastheid.

Benzine met octaangetal 98 is klopvaster dan die met octaangetal 95. Dat wil zeggen dat het bij een hogere druk minder snel uit zichzelf ontbrandt en de motor dus minder snel gaat 'pingelen'. Dus 98 brandstof ontbrandt niet beter, sneller, of met een hogere temperatuur, het kan een hogere druk (compressie) aan, voordat het uit zichzelf ontbrandt.

Waarom wil je dat? Hogere compressie => beter rendement (en hoger vermogen)

Een motor wordt ontworpen voor een bepaalde soort brandstof. Is hij ontworpen voor 98 en gooi je er 95 in, kan de de brandstof te vroeg ontbranden en 'pingelt' je motor wat motorschade op kan leveren. (Ok, een klopsensor kan dit weer meten en de ontsteking er op aanpassen maar dat is nu even niet de discussie)

Een motor die ontworpen is om op 95 te draaien (zoals alle relatief tamme motorscooter blokjes en verder nog 95% van alles wat op straat rijdt) heeft dus geen baat bij 98. Het kan ook geen kwaad, maar het levert niets op... (tenzij je de compressie van je motor gaat aanpassen oid)

Indianenverhalen over verbrande kleppen enzo moet je met heel veel korreltjes zout nemen...

Dat hij nu beter lijkt te lopen op 98 kan allerlei oorzaken hebben zoals temperatuur, luchtvochtigheid etc

Het zit 'm inderdaad in of je motor ontworpen is voor RON 95 of 98.

Zo zou een suzuki gs500e nog moeten lopen op RON 90, wat we hier al een tijdje niet meer hebben.. Om dus 98 in zo'n fiets te gooien is gewoon zonde van het geld. :P

Ik tank ook 98 en vind dat hij inderdaad soepeler loopt. Ik gelook dat er in mijn manual staat dat je alles mag tanken boven 92. Ik zal het nog eens nakijken.

Allemaal waar , vroeger .................ow nee he hij weer met ze vroeger,....................
Ooit op circuit park Zandvoort gewerkt en tijdens de laatste GP werd er met zo hoog mogelijk RON gereden + een mengsel van alcohol/methonol ,weet ik veel , is zo lang geleden . Formule 1 koekblikken doen het niet lekker met (98)

Ed

Ik ben wel benieuwd waarom een benzine motor beter of harder zou lopen na het toevoegen van kerosine.

50% mix met diesel kan prima weet ik uit ervaring, en 's winters wordt dat ook wel gedaan om vlokken tegen te gaan.

50% ? Dat lijkt me wel erg veel. En dat bijmengen gebeurt alleen bij diesel omdat deze bij lagere temperaturen inderdaad vlokkerig en dik kan worden.

Als je diesel in een benzinemotor verbrandt krijg je toch problemen?

Ben.

50% ? Dat lijkt me wel erg veel. En dat bijmengen gebeurt alleen bij diesel omdat deze bij lagere temperaturen inderdaad vlokkerig en dik kan worden.

Als je diesel in een benzinemotor verbrandt krijg je toch problemen?

Ben.

Tegenwoordig (al bijna 20 jaar..) hoef je geen benzine meer bij de diesel te mengen om vlokken te voorkomen. Doe je dat wel dan kom je snel te staan met een kapotte brandstof/inspuitpomp. ;)

Tegenwoordig (al bijna 20 jaar..) hoef je geen benzine meer bij de diesel te mengen om vlokken te voorkomen. Doe je dat wel dan kom je snel te staan met een kapotte brandstof/inspuitpomp. ;)

De discussie gaat toch over mengen met kerosine?

Inderdaad, wel wakker blijven en lees nog eens welke tekst je quote en zoek ook de oorsprong van "50%" op.

De discussie gaat toch over mengen met kerosine?
Maarja, wat is het verschil tussen petroleum of diesel en kerosine ?
kerosine is wat schoner dan petroleum? of diesel?
wie weet hier het juiste antwoord? ik bedoel precies de verschillen.

Laatst bewerkt:
Ieder zo zijn mening.
Ik heb in afgelopen 40 jaar al heel veel getest op rollerbanken met autos, motoren en ook scooter zowel voor race en weg.
Je kan van deze ouwe wijsneus aannemen dat hoe hoger je octaan getal, hoe beter je motor loopt.
Geblazen motoren geven met RON 100 zelfs 20% meer vermogen.
( bewezen met heel veel rollerbank testen )
Vroeger toen ik nog op circuit reed, flikkerden we een paar litertjes kerosine er bij ( RON 102 ).

De opmerking over verbrande kleppen, in welke context ?
Bij laag octaan of hoog Octaan ?

Maargoed,
dit verhaal heb ik een jaar geleden ook al eens geschreven.
Helaas proberen we elke keer het wiel overnieuw uit te vinden ;)
Opabert,
je zei Geblazen motoren geven met RON 100 zelfs 20% meer vermogen,
Had deze geblazen motor dan een hoge compressie ,waar dus waarschijnlijk al ron 98 in moest?
Als je dan 20% meer vermogen krijgt met ron 100 kan ik begrijpen in vergelijking met ron 95 wat er waarschijnlijk niet in hoort waardoor hij dus niet goed loopt met ron 95.
of had ik dat verkeerd begrepen?

Laatst bewerkt:
Scherp zuunig

want je hebt motoren met een lage compressie 1 op 9,5 waar je het het meeste merkt omdat die niet veel harder gaan lopen maar wel stabieler.

En de motoren met een compressie van 1 op 9.5 die kunnen vaak makkelijk op Ron 91

Terug
Bovenaan Onderaan