Aandrijfriem vervangen?

Cetrac

Die hard MF'er
27 jul 2006
250
0
Helmond
Zaterdag kwam ik er tot mijn verbazing achter dat er een klein steentje zich gevestigd had in mijn aandrijfriem. Doordat dit steentje door de tandwielen is geduwd is deze natuurlijk stevig in mijn riem komen te zitten.

Nou vraag ik me af of ik mijn riem moet gaan vervangen, gezien het feit dat de riem zelf wel een kleine 400 euro kost... en natuurlijk doe ik het liever niet.
 
Als het steentje goed klem is komen te zitten, dan is vaak de binnenkant van de riem ook beschadigd. Een riem bestaat uit een aantal voorgespannen staalkabels waar rubber omheen zit. Als een steentje tussen die kabels klem komt te zitten, worden de kabels overbelast en vervormen, breken of rafelen.
Nou hangt het er erg vanaf hoe breed de riem is en hoe groot het steentje. Als je een riem hebt van 5cm breed en de kiezel is een halve cm doorsnede dan ben je 10% van de sterkte van de riem kwijt, als het steentje netjes in het midden ergens zit.
Heb je een steentje aan de rand van de riem, dan vormt dat een plaats van waaraf je rubber kan inscheuren waarna de riem niet meer spoort en scheef loopt of eraf draait.
Ook als je een smalle riem hebt (cm of 2) en een steentje van een cm, dan is 50% van de sterkte weg.

In de specificaties van de riem (even googelen) kun je vinden hoeveel de riem kan hebben qua trekkracht, daar moet je dan het % afhalen wat door de steen is beschadigd en dan weet je of de riem nog sterk genoeg is. Meestal zijn ze wel wat overbemeten, maar als je riem voor meer dan 20% is beschadigd lijkt me het sowieso rijp voor vervanging.
Bovendien kan er nu vocht in komen, wat de stalen kern kan laten roesten en daardoor verliest de riem na een tijdje ook zijn sterkte.

Aan de riem zelf kun je niet zien of hij op knappen staat, dat gebeurt ineens, zonder voorwaarschuwing. Je moet er dus niet teveel risico mee nemen, want zo'n gebroken riem werkt als een zweep (als je flink vaart hebt) en de uiteinden zitten vol met staaldraadjes. Niet echt prettig om zoiets in je onderbeen te krijgen.

Je kunt eens bij een industieleverancier vragen wat de riem daar kost, er zijn meerdere merken. Op de riem staat een typeaanduiding (als het goed is) die de lengte van de riem aangeeft, de breedte en de vertandingsmaat. Bovendien zijn er nog verschillende rubbersoorten, sommige kunnen niet tegen zonlicht.

Zolang de beschadiging binnen de 20% ligt zou ik er mee durven doorrijden, maar al wel op zoek gaan naar iets om hem te vervangen. Als je geen haast hebt kun je misschien een goedkopere riem vinden.
 
Ok, duidelijk. Probleem is alleen, de gegevens van die riem die op de riem zelf staan zal ik wel kunnen vinden. Maar wat voor soort bedrijven leveren dit soort aandrijfriemen? Ik ben hier echt heel nieuw nog mee..
 
In dit soort gevallen wil Ome Google nog wel eens uitkomst bieden: Zoek eens op het nummer van de riem met het woord Prijs erbij... ;)



Zo heb ik ooit een aantal leveranciers van moeilijke kogellagers en de aandrijfriem van een wasdroger gevonden :X :Y.
 
Ja vriend van mij is monteur, die wist mij zojuist te vertellen dat er alleen stock belts op kunnen. Die van Kawasaki zelf dus... Dat zou heel heel heel erg zuur zijn want die is dus 395 pleuros...

De boete die ik krijg wanneer ik bij een andere En500 hem steel is nog minder :P
 
ik heb voor mijn En 500 ook een nieuwe riem moeten steken(opkuis projectje)
kostte mij 190 eurootjes !!!!
ik dacht dat ie origineel 137 tanden heeft,maar een 135 tands past ook net

rekkie

ps;ik zal het eens verder uitpluizen
 
Dan is het een HTD-14 riem.
Kost euro 65.87 (135 tanden). Maar ik blijf twijfelen of je een industriele riem kan gebruiken.

De vermogens specificatie voor HTD-14 is:

Kleine tandwiel 30 tands: 9.18 Kw/1000 rpm/25mm riembreedte.

Als ik daar naar kijk heb ik het gevoel dat als je je koppeling op laat komen, de riem al op straat ligt. Er zit natuurlijk een reserve in, maar waar ligt die?

Ik denk dat de gebruikte riemen voor motorfietsen specials zijn.
 
Dan is het een HTD-14 riem.
Kost euro 65.87 (135 tanden). Maar ik blijf twijfelen of je een industriele riem kan gebruiken.

De vermogens specificatie voor HTD-14 is:

Kleine tandwiel 30 tands: 9.18 Kw/1000 rpm/25mm riembreedte.

Als ik daar naar kijk heb ik het gevoel dat als je je koppeling op laat komen, de riem al op straat ligt. Er zit natuurlijk een reserve in, maar waar ligt die?

Ik denk dat de gebruikte riemen voor motorfietsen specials zijn.

nee,het is een:optibelt OMEGA HP 1890 14MHP 40 en die kost ergens in de 170 eurootjes.

rekkie
 
Maar wat heeft de Kw/Rpm/Breedte er mee te maken, de trekkracht?
Ik zal me bij HTD14 houden. Dat Omega profiel is (nog) vrij zeldzaam. Ik heb de specificaties niet gevonden, maar het zal zeker geen factor 10 schelen.

Er is een statische en een dynamische specificatie.
Statisch is de toelaatbare trekkracht voor HTD14: 425 Newton per cm breedte (ongeveer 42.5 kg)
Dynamisch geven ze op voor het kleine tandwiel in Kw/rpm/breedte.
Voor HTD dus 30 tanden/9.18Kw/1000rpm/25mm

Dat is dus ook: 30 tanden/18.36Kw/1000rpm/50mm
Of ook: 30 tanden/18.36Kw/2000rpm/25mm

Oftewel hoe harder die draait, hoe breder de riem, hoe meer vermogen die (binnen zijn levensduur) kan overdragen.

En omdat er ook een maximum snelheid is: 4000rpm bij 44 tanden moet je het daar dan weer onder doen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Ok, nou snap ik het allemaal niet meer.

Wat moet ik nu precies doen, ik kan namelijk nergens een bedrijf vinden wat zulke riemen levert en ik weet niet welke riem ik het beste nu kan pakken.

Ja ja, newbie he.
 
Ok, duidelijk. Maar wat voor soort bedrijven leveren dit soort aandrijfriemen? Ik ben hier echt heel nieuw nog mee..
Is dat niet gewoon een kwestie van contact opnemen met de dealer?
Of met't merk wat je rijd, als zijnde bv de importeur?
Mogelijk heeft die anders wel tips/adressen ofzo ...
Voorzichtig, en succes verder :W .
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan