Aanhaalmoment oliefilter

Status
Niet open voor verdere reacties.

tobitronics

Die hard MF'er
12 jan 2015
328
11
Hallo allemaal,

Ik lees in de documentatie van mijn motorfiets (Suzuki Gsr600) enigszins tegenstrijdige instructies als het gaat om het monteren van een nieuw oliefilter.

1. De gebruikershandleiding stelt dat ik het filter 2 volle slagen na eerste contact tussen rubber en blok moet vastdraaien (met hand of sleutel). Er wordt expliciet vermeld dat handvast niet mag.
2. Het WPHB stelt dat ik het filter op 20Nm moet aandraaien.
3. Het oliefilter (van Hiflo filters) stelt dat ik een moment van 8-12Nm moet hanteren
4. De meeste topics over soortgelijke onderwerpen op internet stellen dat handvast genoeg is

Wie/wat moet ik geloven? :?

Alvast bedankt!
 
In het geval van de oliefilter betekend één slag één cirkel en een cirkel is nog altijd 360 graden.

waarop baseer je dit ?
of heb jij dat net beslist dat het zo is ?

in het engels is het duidelijker : 1 stroke = halve krukasomwentelling = 180°nederlandse service manuals zijn vertaalde versies van ...
vertaal nu stroke ...
 
Nou... Ik kan je vertellen dat als ik tussen allemaal uitlaten, slangen en kuipdelen door een boutje vast moet ratelen waar ik geen enkele bewegingsruimte voor heb, dat 1 slag met de ratel misschien 2 van de 36 tandjes meeneemt waarmee 1 slag dus een verdraaing geeft van 20 graden... de slag in de volksmond heeft geen definitie
 
Ik heb ook een HIFLO filter stevig handvast gemonteerd en maar na een rit hingen er oliedruppels onder aan het filter en op het blok verwaaide oliesporen.
Daarna met een oliefiltersleutel vaster gezet en probleem opgelost. :t

[afbeelding]
Dus toch niet stevig genoeg. :P
Ze hebben het dan ook wel over een stevige mannenhand. :+ ;)

Eventueel kan je ook 'soort van' rubberen handschoenen speciaal voor het sleutelen gebruiken.
Dan heb je meer grip om kracht te zetten, dat scheelt best wel.

Ik doe vaak 'goed' handvast en trek hem na 1-2 minuten nog eens extra na met de handen.
Beweegt vaak toch nog een heel klein stukje. :Y

En je moet er natuurlijk wel goed bij kunnen.
 
En ook in het geval van een moer aan de voorzijde van het element ga ik nooit verder dan een halve slag erbij.
(meestal een kwart slag)

full


Filtertje hier twee maanden oud.. (En dus al roest)
 
Dat kan ik onmiddelijk ontzenuwen... Een slag is één rechtlijnige beweging van een lichaam dat zich al dan niet oscillerend tussen twee punten beweegt. Één slag is dus teruggerekend naar de otto-techniek een halve omwenteling van een krukas en dat is 180 graden. Je argument houdt geen steek, dat slag in de volksmond verbasterd gebruikt wordt als omwenteling en in die zin 360 graden zou moeten zijn is een veronderstelling.

Maar, joh, als mijn oliefilter maar goed handvast zit met een likje olie op de dichtring zal het mij verder een worst wezen of jullie een oliespoor trekken door verloren oliefilters of dat jullie met geweld schroefdraden stuk willen trekken... Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn manier van monteren..

Nu noem je 1 betekenis van slag en die klopt natuurlijk.
Maar het gaat in dit geval niet over een rechtlijnige beweging, net zo min als dat het over een veldslag uit een oorlog gaat. (ik noem ook maar vast een andere betekenis)

Mijn bron is het woordenboek. Daarnaast heb ik het ook gewoon geleerd op school.
 
Helemaal eens, maar daarom: een "slag" is in de techniek zo vrijblijvend dat je dat op meerdere manieren kan interpreteren...

In de techniek is het is iig niet: een veldslag, een linkse directe, een krul, een duinweg, een tegenvaller, een financiele opsteker, een juist moment voor actie. Voor wat het in de techniek allamaal wel kan zijn verwijs ik je naar dit topique: klik
 
Laatst bewerkt:
En ook in het geval van een moer aan de voorzijde van het element ga ik nooit verder dan een halve slag erbij.
(meestal een kwart slag)

[afbeelding]

Filtertje hier twee maanden oud.. (En dus al roest)

Elke keer dat ik zo'n K&N filter met heerlijk robuuste zeskant tegenkom op een motor is het eerste wat er gebeurt dat die zeskant prima losgaat. De rest van het filter niet.

Die gaan er dus nooit opkomen .

Begrijp ook niet helemaal waarom je een niet-standaard oliefilter zou monteren. Niet voor de prijs, en er valt niets anders te winnen verder...
 
Elke keer dat ik zo'n K&N filter met heerlijk robuuste zeskant tegenkom op een motor is het eerste wat er gebeurt dat die zeskant prima losgaat. De rest van het filter niet.

Die gaan er dus nooit opkomen .

Begrijp ook niet helemaal waarom je een niet-standaard oliefilter zou monteren. Niet voor de prijs, en er valt niets anders te winnen verder...
Dat laatste heb je al vaker gezegd. ;) (heeft met leverancier te maken, niet het zoeken naar performance/prijs)

En vermoedelijk is het filter dan niet deskundig gemonteerd.
Het nodigt ook wat uit tot goed aandraaien.

Ik heb deze "K&N "HiFlo" filters trouwens zowel uit China als uit Thailand gezien.
Misschien dat daar nog kwaliteitsverschil in zit.. zocht me al de pl*&^naar de foto, maar misschien moet ik die nog even maken.
De historie ligt op voorraad in de tuin. :+ :+

Mijn ervaring is dat e.a. trouwens goed vast zit.. maar ik vervang ze ook twee, drie keer in het jaar..
 
Laatst bewerkt:
Helemaal eens, maar daarom: een "slag" is in de techniek zo vrijblijvend dat je dat op meerdere manieren kan interpreteren...

In de techniek is het is iig niet: een veldslag, een linkse directe, een krul, een duinweg, een tegenvaller, een financiele opsteker, een juist moment voor actie. Voor wat het in de techniek allamaal wel kan zijn verwijs ik je naar dit topique: klik
En dan heb je ook nog de Franse slag. Die kán in de techniek voorkomen _O-. Hagelslag, steenslag, grijnslach ;)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn moment sleutels van snapon die het aantal graden aan geeft en een piep geeft bij bijv 270 graden
Is voor het aantrekken van kopbouten van een harley
Die moeten eerst vast gezet worden met een bepaald koppel en daarna nog een 180 graden ( of zoiets)
Vind ik ook vreemd maar zag het pas op YouTube dat het zo moest
 
Er zijn moment sleutels van snapon die het aantal graden aan geeft en een piep geeft bij bijv 270 graden
Is voor het aantrekken van kopbouten van een harley
Die moeten eerst vast gezet worden met een bepaald koppel en daarna nog een 180 graden ( of zoiets)
Vind ik ook vreemd maar zag het pas op YouTube dat het zo moest
Bij heel veel auto's is het ook zo.
 
De een is wat sterker in z"n handen dan de ander maar, bij auto"s draaide ik ze ook met de hand goed vast, nooit lekkage gehad, het voordeel is dat de filter er later ook weer makkelijker eraf krijgt met de hand.
 
Er zijn moment sleutels van snapon die het aantal graden aan geeft en een piep geeft bij bijv 270 graden
Is voor het aantrekken van kopbouten van een harley
Die moeten eerst vast gezet worden met een bepaald koppel en daarna nog een 180 graden ( of zoiets)
Vind ik ook vreemd maar zag het pas op YouTube dat het zo moest

Vrij normaal bij kopbouten. Ook bij rekbouten en andere eenmalig te gebruiken bouten standaard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan