aankooptips

De Kawaman

MF veteraan
2 apr 2002
6.515
1
Gouda
Motorrijden aankooptips

Het zoeken en kopen van een gebruikte motor kan nog een hele klus zijn. En als je dan eindelijk De Droomfiets hebt gevonden dan moet je je afvragen of de fiets de prijs die wordt gevraagd wel waard is. Het ProMotor Stappen Plan kan je hierbij helpen.

Tekst: Roel Donatz, Gijs Loning

Maak je keus
Waar kopen?
De veiligste koop doe je bij de dealer. Meestal krijg je garantie, waarmee je in geval van mankementen verhaal kan halen. Laat je al het onderhoud door een dealer uitvoeren, koop dan zo dicht mogelijk in de omgeving van je huis. Nadeel van de dealer is dat je nauwelijks iets te weten kan komen van en over de vorige eigenaar en dat de prijs hoger ligt dan op de particuliere markt.
Het voordeel van het kopen van een motor bij een vriend(in) is dat je de geschiedenis kent van de motor en hoe hij bereden is. Ook kan de vriendschap schelen in de prijs. Maar het nadeel is dat als de motor niet goed is dat ook vaak het einde van de vriendschap betekent.
Bij het kopen van een motor via een advertenties moet je weten dat zo'n advertentie altijd het positieve verhaal vertelt. Gaan kijken loont de moeite. Ver van huis gaan kijken kan ook de moeite waard zijn, maar is nogal omslachtig. Zorg er voor dat je van tevoren weet waar je naartoe gaat. Overtuig je ervan dat het echt de moeite waard is om te gaan kijken.

Wat neem je mee?
Weet van tevoren alles over de motor die je zoekt. Goed voorbereid kan je gericht vragen stellen aan de verkoper. Ook kan je dan niet in de maling worden genomen. Lees oude tests en prent technische informatie in je hoofd. Ga na wat de richtprijs is volgens de ANWB-koerslijst. Neem ook je handige vriend(in) mee. Twee weten en zien meer dan één. Ga je met de auto, neem dan je motorkleding mee voor een proefrit.

De eerste indruk
Schademotor Nog steeds worden er motoren met een krom frame verkocht. Gelukkig is een krom frame niet moeilijk te ontdekken. Let op onregelmatige slijtage van de banden. Is een band aan één kant meer versleten dan de andere kant, dan is er iets mis met frame of wielen. Kijk ook of voor- en achterwiel sporen nadat je gekeken hebt of het achterwiel met de kettingspanners gelijkmatig staat afgesteld. Dit doe je door een eind achter de motor te gaan staan en langs beide wielen te kijken. Let erop dat het stuur dan volledig recht staat. Liggen de wielen niet op één lijn, dan is de kans groot dat de motor krom is. Kijk of de voorvork goed in- en uitveert en of de vorkpoten in lijn staan. Is dit niet het geval dan kan de motor in het verleden een frontale botsing hebben gehad.
Hoe is het onderhoud? Vraag naar een onderhoudsboekje, zeker bij particulieren maar ook bij dealers. Als de eigenaar het 'altijd zelf heeft gedaan' vraag dan of hij iets in motoren doet en of hij er verstand van heeft. Zo niet, vraag dan of hij gebruik maakt van een onderhoudsboek. Zo niet, vergeet het dan maar. De eigenaar weet dan niet hoe hij een motor moet onderhouden. Kijk verder of de motor schoon is, een droog blok heeft en of de ketting goed is afgesteld. Een droge ketting duidt niet op regelmatig onderhoud.
Wie is de eigenaar? Een blinkende fiets wijst op een poetser. Een fiets met krassen op uitlaten, voetrusten en kuip delen wijst op een brokkenpiloot of een scheurder...

Het uiterlijk
Spuitwerk Let op krassen en strategisch geplaatste stickers. Deze laatste kunnen krassen en scheuren verbergen. Een tankpad op de tank kan veel leed hebben voorkomen óf juist verbergen. Let ook op overspuitwerk. Zit de motor nog strak in de lak. Elke overspuitbeurt, hoe mooi en origineel ook, kan duiden op herstelde gebruikssporen maar ook op vroegere schade en dat kan een reden zijn om verder te kijken. Open de tankdop of kijk naar de onderzijde van de tank, een overgespoten tank valt dan meestal door de mand. Meer waard wordt de motor nooit als deze is overgespoten.
Elektrisch Controleer het niveau van de accuvloeistof en kijk naar witte aanslag onderin de accu. Speur naar gerepareerde bedrading. Controleer of de bobine geen scheuren vertoont.


Velgen Vooral aluminium velgen hebben in de winter van pekel te lijden. Is een wiel erg aangetast, of zijn de spaken van een gespaakt wiel erg verroest, dan is er meestal sprake geweest van slecht onderhoud.
Frame Let goed op roest bij lasnaden. Vooral eind zeventigers en begin tachtigers willen hier nogal eens last van hebben. Kijk ook of er niet achteraf aan het frame gelast is.
Tellers en dergelijke Let op krassen in het glas van de tellers, verkleurd tellerglas, afbladderende wijzerplaten, niet werkende controlelampjes, uitgelubberde knopjes en de kilometertellerstand. Een nieuw uitziende teller hoort uiteraard niet op een oude machine. Let erop dat de kilometerstand ook klopt met het uiterlijk van de motor. Een lage kilometerstand gaat niet samen met versleten remschijven en kaal gesleten handvatten en voetsteunen.

Het rijwielgedeelte I
Frame Controleer het framenummer, dat moet overeenstemmen met het nummer op het kentekenbewijs. Grove beschadigingen op het frame kunnen duiden op vervelende zaken. Controleer het frame rond het balhoofd op barsten in de lak, dit kan een teken zijn dat het frame ontzet is.
Wielen Controleer de speling op de lagers door het wiel op de as heen en weer te wrikken. Kijk of het wiel geen slag heeft en of alle spaken nog vast zitten.
Remmen Remschijven met diepe groeven vreten remblokken en moeten vervangen worden. Controleer of de schijven niet slingeren als het voorwiel ronddraait. Zwevend opgehangen schijven mogen lichtjes rammelen en zijdelings kunnen bewegen.

Het rijwielgedeelte II
Voorvork Druk de voorkant van de motor naar beneden en wrik de voorvork van voor naar achteren om te controleren of de balhoofdlagers en de voorvorkbussen nog in orde zijn. Het wiel moet je soepel van links naar rechts kunnen draaien zonder dat je zware punten voelt in het balhoofdlager. Bij versleten balhoofdlagers heeft het stuur vaak een vast punt in de rechtuitstand. Kijk of de keerringen onder de stofhoezen geen olie lekken en controleer de binnenste vorkpoten op putjes. Kijk of de voorvork na induwen weer mooi uit zijn vering komt.
Achtervork Wrik de achtervork zijdelings heen en weer om de speling op de lagers te controleren. Licht de achtervork iets op als de motor op de middenbok staat. Merkbare speling duidt op een versleten ophanging van het veersysteem. Duw de motor aan de achterkant in de vering en kijk of hij weer netjes omhoog komt. De uitgaande beweging van de demper moet gedempt worden. Controleer de dempers op olielekkage. Oudere motoren hebben smeernippels op de brug. Kijk of deze gebruikt zijn. Roestspoortjes rond lagers duiden op een verregaande slijtage.
Banden Kijk of de banden een normaal slijtpatroon vertonen. Scheurtjes in de wangen duiden op uitgedroogde, dus oude banden. Deze moeten vervangen worden. Ook banden met minder profiel dan 1,4 mm moet je vervangen. Banden die aan de zijkanten zijn weggesleten duidt op een te lage bandenspanning, een weggesleten middenvlak kan duiden op een te hoge bandenspanning. Een vierkante achterband heeft veel snelwegen gezien. Een voorband met onregelmatig opstaande profielstukjes duidt op een slecht afgestelde voorvork in combinatie met stevig remmen.

Het motorblok
Uiterlijk Een mooi gepoetst blok betekent dat de eigenaar er vaak en regelmatig naar omgekeken heeft. Althans meestal. Let op natte, vette plekken rond cilinderkop, voetpakking en andere plaatsen waar olie langs niet goed afsluitende pakkingen of keerringen naar buiten kan komen.
Onderhoud Kijk of het olieniveau op het juiste peil staat en wat voor kleur de olie heeft. Goud is goed. Dit betekent dat de olie recent is ververst. Zwarte olie duidt op te lang gebruik of bij machines met hoge kilometerstanden op zuigerveren die niet goed meer afsluiten.
Stationair lopen Start de motor en laat hem een tijdje draaien. De motor moet redelijk stil klinken en mooi 'rond' lopen, dus zonder horten en stoten als de choke eraf is. Is de motor op temperatuur dan mag er geen rook uit de uitlaat(en) komen. Lichte waterdamp is bij lage buitentemperaturen normaal.
Geluiden Mocht je het vermoeden hebben dat het blok rare geluiden maakt dan is dat meestal ook zo. Bij oudere machines wil je de distributieketting nog wel eens horen (een zacht ratelen). Ook de kleppen laten zich, vooral bij motoren met een onderliggende nokkenas zoals BMW of Moto Guzzi, ook nog wel eens horen in de vorm van zacht tikken dat stijgt en daalt met het motortoerental. Beide hoeven geen probleem te zijn. Vraag bij machines met een hoog kilometrage of de distributieketting al is vervangen. Net doen of je vreemde geluiden hoort, kan overigens ook geen kwaad. Je zal verrast zijn hoeveel verkopers zich beginnen te verontschuldigen voor bepaalde geluiden, omdat de motor 'nog een beurt moet hebben'. Het is logisch dat een dealer de motor pas een beurt geeft nadat de koop is gesloten.

De eigenaar
Particulier Vraag de verkoper de oren van het hoofd en zoek uit wat voor iemand hij of zij is. Een paar voorbeelden. Wordt de motor dagelijks of alleen op zonnige zondagen gebruikt? Staat de motor droog en warm? Zijn er accessoires gemonteerd, zo ja waarom? Koffers mogen de prijs iets verhogen. Zijn er vooral korte of lange afstanden gereden? Het laatste verdient de voorkeur.
Dealer Vraag naar garantie en de voorwaarden. Is het bedrijf aangesloten bij de Bovag?

Wees op je hoede...

Als de eigenaar niet wil dat je bij hem of haar thuis komt kijken. Er moet dan iets grondig mis zijn.
Als de eigenaar de motor maar heel kort gehad heeft. Er zijn dan slechts twee mogelijkheden:
a) de motor bevalt niet en dat is niet erg of
b) de eigenaar heeft in korte tijd zoveel problemen met de motor gehad dat hij hem zo snel mogelijk en tegen elke prijs kwijt wil.
Ben je handig dan kan je hier overigens wel je slag slaan. Dit geldt ook voor verkopers die de motor weg moeten doen, om wat voor reden dan ook.
Bij kilometerstanden die niet aansluiten op het uiterlijk van de motor. Vraag naar de papieren.


De proefrit
Erg belangrijk is de proefrit. Maak die dus altijd, wordt dit geweigerd (het kan zijn dat de motor niet verzekerd is) ga dan gewoon op zoek naar een ander. Stop halverwege een proefrit even en loop op je gemak nog eens een keer langs de motor. Bereid voor wat je gaat zeggen als je terugkomt bij de eigenaar.

Koop nooit bij twijfel
Koop nooit de eerste motor die je ziet. Je ziet heus motoren die nog véél mooier en beter zijn en waar je geen vraagtekens bij hoeft te zetten. Hier geldt dus niet het motto: tijd is geld, maar tijd spaart geld!
Word ook niet verliefd op een motor, de verkoper ziet dat en de kans bestaat dat hij zijn vraagprijs vasthoudt. Liefde maakt ook blind en de kans dat je een miskoop begaat groter.
 
leuk leuk .. als ik me volgende fiets aanschaf.... :]

sommige dingen waren nooit in me opgekomen...
durf niet eens het lijstje na te gaan voor me eigen fiets ;)
 
Op woensdag 28 augustus 2002 13:41 citeert Jasper Grootveld o.a. het volgende:
Ga na wat de richtprijs is volgens de ANWB-koerslijst.
Is die voor de leek ook te raadplegen dan?
Ik kan alleen (niet werkende) links naar de auto-koerslijst vinden.
 
Goed en duidelijk stuk :}

Wel heb ik nog een aantal vragen. Als ik nu zelf mijn motor wil verkopen en de aspirant koper wil een proefrit maken. Met de auto rijd je dan dus gewoon mee. Hoe moet dat nou met de motor? Ik zou me toch niet zo prettig voelen om mijn fiets zomaar mee te geven zonder toezicht en zonder dat je weet wat hij/zij er mee uitspookt.Als ik zelf altijd heel voorzichtig ben geweest met de fiets en de ander rijdt ermee naar de boulevard van scheveningen om aan iedereen te laten zien hoe bedreven hij/zij wel niet is in het maken van stoppies wordt ik daar waarschijnlijk niet echt vrolijk van .

Laten jullie diegene iets tekenen? Wie is er eignlijk verantwoordelijk voor de eventuele schade? Hoelang geven jullie de motor mee?

Zomaar even wat vragen waarvan ik hoop dat jullie wat zinnige antwoorden hebben.
 
Let op onregelmatige slijtage van de banden. Is een band aan één kant meer versleten dan de andere kant, dan is er iets mis met frame of wielen.

Toevoeging: ....of met de bestuurder. Deze is dan waarschijnlijk verslaafd aan knietjes op 't asfalt in voornamelijk linker of rechterbochten... :)
 
Op woensdag 28 augustus 2002 14:13 schreef randy het volgende:
Goed en duidelijk stuk :}

Wel heb ik nog een aantal vragen. Als ik nu zelf mijn motor wil verkopen en de aspirant koper wil een proefrit maken. Met de auto rijd je dan dus gewoon mee. Hoe moet dat nou met de motor? Ik zou me toch niet zo prettig voelen om mijn fiets zomaar mee te geven zonder toezicht en zonder dat je weet wat hij/zij er mee uitspookt.Als ik zelf altijd heel voorzichtig ben geweest met de fiets en de ander rijdt ermee naar de boulevard van scheveningen om aan iedereen te laten zien hoe bedreven hij/zij wel niet is in het maken van stoppies wordt ik daar waarschijnlijk niet echt vrolijk van.

Laten jullie diegene iets tekenen? Wie is er eignlijk verantwoordelijk voor de eventuele schade? Hoelang geven jullie de motor mee?

Zomaar even wat vragen waarvan ik hoop dat jullie wat zinnige antwoorden hebben.


Ik kijk eerst altijd wat voor type persoon het is en hoe serieus hij is.
Ik heb zelfs 1 keer achterop gezeten bij proefrijden :)

Met de verkoop van mijn SV650S kwam er een Ier vanuit Amsterdam naar Tilburg :? om te kijken/rijden op mijn SV. Ik ben met de auto voor hem uit gereden en zijn vriendin was bij mij thuis :P dus hij mocht er vandoor gaan met mijn motor! *D

Hoe het zit met de verzekering? Geen idee... Hetzelfde als een vriend op jouw motor bij een ongeval betrokken raakt, denk ik. Het is jouw verzekering niet die van hem. Maar ja: slopen is kopen in zo'n geval.
 
Met de verkoop van mijn SV650S kwam er een Ier vanuit Amsterdam naar Tilburg :? om te kijken/rijden op mijn SV. Ik ben met de auto voor hem uit gereden en zijn vriendin was bij mij thuis :P dus hij mocht er vandoor gaan met mijn motor! *D

Hahaha... Grappig.... Hij er met je motor van door en dan kom je thuis, heeft z'n vriendin je huis leeggehaald! }) :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan