Aanlopende voorrem: tips?

TwoDegrees

MF veteraan
18 sep 2002
25.863
7
Oezbekistan
Ik heb sinds een tijdje last van het volgende probleem:

Als je de voorrem zacht aanlegt, ontstaat er een aan uit effect.
Je voelt de motor hard en zacht remmen snel achter elkaar. Je komt dan ook schokkend tot stilstand, in plaats van mooi vloeiend af te kunnen remmen.

Ik heb dit alleen als ik zacht de rem inknijp, bijvoorbeeld bij het uitrollen naar een stoplicht.
Als ik iets harder rem, merk ik niks van dit aan uit effect.

Er zijn geen enkele trillingen verder.
Ik ga binnenkort de blokken vervangen alhoewel ze nog 50% ok zijn.

Ligt dit nu aan de blokken, de disc of de voorvering?
 
Ach volledige remrevisie is ook een groot woord. Haal de boel eens uit elkaar, maak het goed schoon en zet het weer in elkaar met wat ATE vet. Zie maar eens wat voor een aanslag er op de zuigertjes en diverse glijpennen zit.

edit: alles dus wel schoon? zuigertjes ook? meuk in de cilinders en waar de stofringen in zitten ook?

Ik weet niet of je zwevende klauwen of schijven hebt, maar wat al eerder genoemd werd is inderdaad goed kijken of het een en ander wel kan zweven en niet vast gerot zit. Als je remklauw heen en weer hoort te gaan maar zo vast als een huis zit, dan remt 'ie wel maar niet zoals het hoort.
Zwevende klauwen? Nog nooit van gehoord :P
 
Ach volledige remrevisie is ook een groot woord. Haal de boel eens uit elkaar, maak het goed schoon en zet het weer in elkaar met wat ATE vet. Zie maar eens wat voor een aanslag er op de zuigertjes en diverse glijpennen zit.

edit: alles dus wel schoon? zuigertjes ook? meuk in de cilinders en waar de stofringen in zitten ook?

Ik weet niet of je zwevende klauwen of schijven hebt, maar wat al eerder genoemd werd is inderdaad goed kijken of het een en ander wel kan zweven en niet vast gerot zit. Als je remklauw heen en weer hoort te gaan maar zo vast als een huis zit, dan remt 'ie wel maar niet zoals het hoort.
Alles schoon tot een punt. Ik heb geen gereedschap om de zuigers terug te krijgen. Gebruikte de oude blokken, ontluchten en met een schroevendraaier een hefboom creeeren. Kreeg dus de zuigers niet helemaal uit, omdat ik die niet meer terug ga krijgen.

Remklauw bewegen? Maat van mij zij dat ook al, maar ik heb dat nog nooit gezien. Zijdelings of vertikaal ?
 
Alles schoon tot een punt. Ik heb geen gereedschap om de zuigers terug te krijgen. Gebruikte de oude blokken, ontluchten en met een schroevendraaier een hefboom creeeren. Kreeg dus de zuigers niet helemaal uit, omdat ik die niet meer terug ga krijgen.

Remklauw bewegen? Maat van mij zij dat ook al, maar ik heb dat nog nooit gezien. Zijdelings of vertikaal ?


Je kan ze met druk van je hendel eruit knijpen. Als ze eruit zijn de boel goed schoonmaken. Zowel de zuigers als de remcilinders. Er komt vaak veel troep uit. Nu heb je min of meer de vuile zuiger weer terug geduwd. Dit moet je soepel met de hand kunnen doen,...geen gereedschap voor nodig. Als het zo zwaar gaat is het niet goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan