aanschaf BMW k1600 (gtl)

Robbiebeer

Rookie
9 jun 2014
5
0
Eindhoven
Brandende vraag dames & heren...

Heb vandaag een proefrit gedaan op een BMW k1600 gtl, mijn eerste ervaring. Maar ben erg geschrokken van het vele klak-geluid bij het schakelen! Ook bij het loslaten van de koppeling en zelfs een mm terughalen van het gas metalige geluiden onder mij. Is dit iets dat zo hoort en men aan moet wennen?

De motor waarop ik de proefrit deed is uit 2011 met 3100 km op de teller. Het heeft mijn plezier aardig beinvloed in negatieve zin en heb nu grote twijfel voor de aanschaf. Rijd momenteel een Pan European ST1300, die schakelt smooth en praktisch stil.

Heb een erg fraai 2014 model met 0 km op het oog. Zit er aangaande dit punt verschillen tussen 2011 en 2014?

Alle reacties zeer welkom!

Dank...
 
zolang een beemer klikt en klakt bij het schakelen is er niks aan de hand
als je beemer geruisloos loopt en schakeld moet je op gaan passen B|
 
Hoort zo, zoals mr Q al schreef. Ben aan mijn tweede 1600 bezig en bij alle twee hetzelfde. Hoort bij BMW en dus ook bij de 1600.
 
Dat is BMW. In vergelijk met een Honda is zoiets idd erg wennen. Mijn GS1200 is ook niet de stilste bij het schakelen. Als je een beetje ingesteld raakt op de bak wordt dat vanzelf beter :)

Tip die ik van de BMW monteur kreeg. Streepje tussengas bij het terugschakelen. Dat scheelt een hoop :Y
 
Ik sluit mij volledig aan bij de andere reacties. Het hoort bij de BMW K 1600. wil je het vermijden is simpelweg ietwat tussengas geven en dan valt het geluid tot nagenoeg NUL weg.

dus....niet twijfelen, rijd waanzinnig lekker, valt qua gedrag niets op aan te merken, gewicht speelt ook haast geen merkbare rol, alleen het stapvoets manoevrern is een totale ramp (zegt een K 1600 GTL rijder hehehehe)
 
Zou niet mogen bij een motorfiets met zo'n prijskaartje.
Heb enkele jaren terug mijn st1300 verkocht en een K1200 gt (model 07) gekocht.
Maakte eveneens ook heel wat herrie bij het op schakelen, probleem voorgelegd bij de bmw dealer.....
Niets aan de hand typisch bmw was het antwoord.
Heb in de korte periode tot 2 maal toe moeten beroep moeten doen op de pechdienst (steeds elektrische problemen) bij langere ritten.
En de klakgeluiden irriteerde meer en meer.
Ik heb dan het zekere voor onzekere genomen en de K1200gt heb ik na enkele maanden verkocht en terug een betrouwbare klakloze japanse toermotor aangeschaft (fjr 1300).
Mijn vorige motorfiets (st1300)en huidige hebben mij nooit in de steek gelaten en rijden ook fantastisch zonder klakgeluiden *D
Ik claim niet dat bmw motoren slechte motorfietsen zijn, maar de typische gedachte van hoort zo....typisch bmw....rijstijl wat aanpassen ed......
Nou ik weet het zo nog niet.
k1600gt(L) is en blijft een mooie motorfiets maar wou dit toch even kwijt......
Succes en veel plezier met de aankoop van de bmw of andere motorfiets 8-)
 
Allen dank voor de reactie! Inmiddels heb ik op vier 1600's gereden (zowel GT als GTL) en alle modellen reden even beroerd. Wat een rammelbak daar onderin, alsof er spelingen van 10 cm aanwezig zijn. Of je nou rustig toert of meer de race modus in gaat, de koppeling levert bij loslaten een irritante klak, het schakelen al helemaal (met of zonder tussengas, geen fraaie oplossing) en bij het het teruggeven van gas eveneens niet zonder geluid.

Werkelijk schandalig dat een motor met zulke rij-eigenschappen voor zoveel geld wordt verkocht. Het zal het uiterlijk zijn en om het flaneren gaan. "Het hoort zo", "als je niets hoort is het foute boel" en "dat is BMW" zijn dooddoeners, de machine kan niet evenaren met een Honda...

Ik heb afgezien van de koop, iedere euro zou nog teveel geweest zijn.
 
Ieder zijn mening en smaak, maar een k1600 rijdt echt niet beroerd..
 
Allen dank voor de reactie! Inmiddels heb ik op vier 1600's gereden (zowel GT als GTL) en alle modellen reden even beroerd. Wat een rammelbak daar onderin, alsof er spelingen van 10 cm aanwezig zijn. Of je nou rustig toert of meer de race modus in gaat, de koppeling levert bij loslaten een irritante klak, het schakelen al helemaal (met of zonder tussengas, geen fraaie oplossing) en bij het het teruggeven van gas eveneens niet zonder geluid.

Werkelijk schandalig dat een motor met zulke rij-eigenschappen voor zoveel geld wordt verkocht. Het zal het uiterlijk zijn en om het flaneren gaan. "Het hoort zo", "als je niets hoort is het foute boel" en "dat is BMW" zijn dooddoeners, de machine kan niet evenaren met een Honda...

Ik heb afgezien van de koop, iedere euro zou nog teveel geweest zijn.

Je hebt groot gelijk naar mijn mening.
 
Ja en tegelijkertijd is het erg jammer. De motor is qua uitstraling en uitvoering fantastisch. Een radio is mijns inziens overbodig, maar vele gadgets/functies zijn echt doelmatig.

Maar waarom zoveel geld uitgeven als je niet lekker rijdt?
 
Ieder zijn mening en smaak, maar een k1600 rijdt echt niet beroerd..

Dat klopt. Het is wel een beetje erg negatief. Ik heb er 2 dagen op rondgehobbeld,met een passagier van 130 kilo en moet zeggen dat je werkelijk overal voldoende trekkracht hebt en hij ook dan erg stabiel rijd.
De bak is wat luidruchtig,maar verkeerd schakelen is me niet 1 x overkomen.

Ik zal ,m nooit kopen omdat ik niet van een " luie" motorhouding hou,maar het is toch wel een machtig lekker rijdende motor...je blaft er zo mee naar zuid spanje..
 
Daarbij, de pan europeans zijn berucht om hun speed whobble gedrag, blijkbaar is dat minder erg dan een klak geluid bij , schakelen...iets dat trouwens minder word als je meer kilometers gaat maken...heb nu een 1200 gsa met 110000 km en de bak schakelt inmiddels als een warm mes door de boter...
 
Dat warme mes door de romige roomboter heeft de Pan al vanaf het begin. Zou niet nodig moeten zijn dat je eerst honderden tot duizenden kilometers moet rijden voordat een motor aangenaam rijdt.

Speed whobble gedrag stamt nog uit de periode dat de Pan - iets te vroeg geïntroduceerd - enkele kinderziektes bezat, die allemaal verholpen zijn. Maar toegegeven, op grote snelheden wordt iets minder stabiel. Maar dan is mijn mening: je koopt een toermotor om te toeren en niet om te racen. Het zijn dus snelheden die ik zelden haal.

Wat voor motor botor gebruik jij? :-)
 
Ja en tegelijkertijd is het erg jammer. De motor is qua uitstraling en uitvoering fantastisch.
Maar waarom zoveel geld uitgeven als je niet lekker rijdt?

Ook helemaal mee eens.
Voordat ik mijn huidige motor kocht (lesmotor met halfkuip...) had ik proefgereden op lijn- en boxermodellen van BMW, Moto Guzzi, Triumph en Aprilia.
Vooral de Italianen had ik gekocht voordat ik er op proefgereden had, zóó mooi vond en vind ik ze.
Bij de R850R was het KFRren niet door de monteur weg te synchroniseren.
Bij de Triumph ontbrak het comfort voor m'n vrouw achterop.
Uiteindelijk ook voor de karakterloze, maar technisch meest volmaakte Japs gekozen. En na meer dan 4 jaar nog steeds geen spijt van.

De boxer van BMW herken je van ver al. Moto Guzzi levert met van de mooiste motoren überhaupt, Triumph's 3-cylinders zijn geweldig, Aprilia's race dna tot in de tankdop terug te vinden.

Maar motoren zijn net als schoenen; eerst passen, dan pas kopen.

Veel plezier met jullie eigen keuzes.

:Y
 
Laatst bewerkt:
Vind het top hier een mening te exposeren - ben nog groenerig op dit forum.
Met respect voor ieders eigen mening, boeiend te horen hoe die onderling kunnen verschillen...
 
De K1600Gt is en blijft een mooie motorfiets, enkel zouden de duitsers beter eens hun licht gaan opsteken bij die japanners die er toch wel in slagen om een stillere - betere bak/aandrijving op hun motorfietsen te plaatsen.
Ik wil hiermee zeker en vast niemand in het harnas mee jagen maar ik blijf er bij dat dit bij dergelijke motorfietsen niet zou mogen.
Ik vind het wel een lachertje om te lezen/zeggen dat na pas 110000 km de schakeldoos boterzacht schakelt.
Dat is pas typisch iets voor een die hard bmw fan......... :]
 
De K1600Gt is en blijft een mooie motorfiets, enkel zouden de duitsers beter eens hun licht gaan opsteken bij die japanners die er toch wel in slagen om een stillere - betere bak/aandrijving op hun motorfietsen te plaatsen.
Ik wil hiermee zeker en vast niemand in het harnas mee jagen maar ik blijf er bij dat dit bij dergelijke motorfietsen niet zou mogen.
Ik vind het wel een lachertje om te lezen/zeggen dat na pas 110000 km de schakeldoos boterzacht schakelt.
Dat is pas typisch iets voor een die hard bmw fan......... :]

Waar zeg ik dan na pas 110.000 km? Volgens mij zeg ik : inmiddels...detail wellicht,maar wel belangrijk detail...
 
Laatst bewerkt:
mijn k1600 klakt van N naar 1, verder niet. Je "voelt" de aandrijflijn bij lichte belasting ook een beetje. Stationair of belast is het weg.

zolang het heel blijft (wat bij de k12/k13 serie niet altijd zo was) kan ik er prima mee leven.

Stuureigenschappen zijn geweldig (voor een fiets van 300+ kg), de elektronische gadgets vind ik ook wel wat hebben, het blok is echt fantastisch, de volwassen cockpit spreek mij erg aan (maar het minimalistische van een caferacer doet dat ook), ergonomie is super

voor 't geld zou je perfectie verwachten, maar dat haalt ie niet. dat ken ik ook wel van auto's van 150.000 euro. ergens stopt de ratio en neem je dingen voor lief (of niet en je koopt een andere fiets)

misschien niet the best bang for your buck, maar op het moment voor mij wel de beste motorfiets in zijn klasse (als je alle plussen en minnen meeweegt van alle fietsen)
 
Oeps......inderdaad ' inmiddels'......
Was ludiek bedoeld zenne......ook een belangrijk detail (grapje) :9
 
De GS1200 is met afstand de beste motor waar ik op gereden heb. Mijn vorige waren allen Honda's.

Ja de bak is luider en als je dat zodanig stoort moet je geen Beemer kopen. Lekker bij een jap blijven dan :)
 
Och. Mijn XJ600S van 23 jaar oud met bijna 60k aan ervaring rammelt, piept, kreunt en steunt al ware het een lieve lust. Rijdt echter prima, maar maakt van allerlei mechanische herrie ondanks z'n Aziatische afkomst. Met andere woorden, niet alle Jappen zijn fluisterstil... ;) :p

Overigens is rijden met oordoppen ook een goede oplossing.

En. Een k1600 heeft in tegenstelling tot een pan de krukas haaks op de rijrichting. Hierdoor is er een extra overbrenging nodig die haaks richting cardan gaat. Een extra overbrenging betekent ook extra speling. Een kleine verklaring. Men verwacht dat alles direct 100% moet functioneren, maar soms moeten dingen op elkaar inwerken. Een (auto)motor inrijden (roderen) is nog van deze tijd, juist bij hogere segmenten. Bij een Lamborghini moet je de eerste kilometers ook rustig aan doen.

Samenvattend...vaak ben je te bang :p
 
Moet zeggen dat ik me ook regelmatig erger aan het klakken in de aandrijflijn van de 1600. Zit nu ruim 20k op en het wordt zeker na de laatste cardanoliewissel minder, maar het doet zeker afbreuk aan het kwaliteitsgevoel. vooral ook gezien de prijs van de motor.
De K!200 die ik hiervoor had overigens hetzelfde "feature".

Het wordt echter ruimschoots gecompenseerd door het fantastische blok, goed uiterlijk & rijeigenschappen en het m.i. knappe stukje boordelectronica wat allerlei functies naadloos aan elkaar koppelt zonder allerlei extra schakelaars, knopjes en lampjes. Duidelijk geleend van de automotive tak.....
Bluetooth intergratie , plaatsing GPS in het dashboard en bediening ervan middels de "joystick" aan het stuur is ook heel handig en een stukje extra veiligheid.
Radio gebruik ik eigenlijk nooit; of het moet op de A2 zijn om wakker te blijven........ :')
Al met al ben ik dus best wel tevreden over het ding. (banden slijten wel snel...)

Heb zitten twijfelen destijds voor de FJR; maar vond die eerlijk gezegd in 2012 niet goed te vergelijken. Na de laatste update zit er nu wel spul als instelbare vering en cruise control op; maar eigenlijk is het tijd dat Yamaha hier nu eens een echte opvolger uitbrengt. Geen 6e versnelling blijft raar voor een fiets in deze klasse en met zo'n blok.

Pan European heeft me persoonlijk nooit kunnen bekoren; ondanks dat ik 4 VFR's gehad heb en die echt perfect bevielen. Nieuwe VFR is trouwens ook wel erg lekker.

Maar uiteindelijk is het gelukkig voor iedereen om zelf te bepalen wat hij in een motorfiets belangrijk vind en mooi vind. Keuze genoeg !
 
Laatst bewerkt:
Speciaal om hier te kunnen reageren ben ik lid geworden van dit forum. Ik heb in 2011 een K1600GT gekocht en deze onlangs ingeruild voor een nieuwe K1600GT. De nieuwe is nog niet geleverd overigens. Het enige echt onplezierige aan deze motor vind ik persoonlijk het "variabele" aangrijpingspunt van de koppeling. Oké, hij klakt soms bij het schakelen. En? Daar tegenover staan: een fantastische stabiliteit op alle snelheden (behalve stapvoets: dan doet het gewicht zich gelden), een geweldige (verslavende) dosis power, leuke gimmicks, hij is zuinig (onvoorstelbaar misschien maar waar) en ik kan er snel even mee naar zuid Duitsland knallen. Met een partij stabiliteit en vertrouwen dat ik op geen enkele andere motor heb ervaren.
Maar nou even over de hierboven zo geprezen Pan European: onlangs nam ik een Pan mee naar München. Bouwjaar mei 2013. Tja, ik had haast dus autobahn. Tot 180 km. p.u. ging het goed. Maar daarboven viel er met matige zijwind niet mee te rijden. Inderdaad, de bak schakelt soepel en stil. Maar persoonlijk vind ik de wegligging nog iets belangrijker. En dat aspect vond ik ronduit slecht op de Pan. Ook het bochtengedrag bij hogere snelheden was ronduit slecht. Hij bleef naar buiten trekken. Ik ben me verschillende keren rot geschrokken op dat ding.
Niet één motor (of auto, wat dat betreft) is perfect. Maar bij een motor let men toch in het algemeen vooral op de wegligging. Bij meerdere snelheden en onder verschillende omstandigheden. En dan maakt de K1600GT op alle punten gehakt van de soepel en stil schakelende Honda Pan E. Aldus persoonlijk ervaren!
 
Gisteren de bestelling voor een K1600 GT 2015 in de kleur Black Storm metallic afgerond. Levering waarschijnlijk 2e helft september.
 
Terug
Bovenaan Onderaan