Prima motor en als je per week 100km rijd en weinig snelweg ziet een heerlijk type motorfiets.
Heb zelf bijna 5 jaar geleden voor de beslissing gestaan om een XT600E of een DR650SE te kopen (en had al ervaring met een XR250 en een XT350). Uiteindelijk is het de DR geworden omdat ik deze nieuwer vond ogen, de XT600E heeft nogal wat ouderwetse onderdelen.. denk aan de cockpit, die komt zo van een XT van 1988 af, de choke nog op de carburateur ipv aan het stuur en misschien ook nog wel de exclusiviteit van de DR650SE heeft mij doen kiezen voor de DR. Niet om de 50cc meer, want daar merk je toch weinig van, op papier zou een XT zelfs 1kw meer vermogen hebben dan een DR.
Op de snelweg kan je goed rijden, ik doe het zelfs regelmatig als ik grotere afstanden moet overbruggen en geen zin heb om elke 5 minuten voor een verkeerslicht moet komen te staan. Maar snelheden boven de 120km/u zijn niet echt fijn omdat je veel wind vangt en bovendien loopt het beestje dan hoogtoerig wat ik persoonlijk niet echt fijn vind. Top van een XT zal rond de 160km/u liggen. Heb je binnendoor niet echt nodig lijkt me.
Kmstanden liggen puur aan het onderhoud, maar meestal hebben ze rond de 50.000km toch wel een revisie nodig, maar ook weer afhankelijk van hoe er mee gereden is.
Je zou ook nog kunnen overwegen om een DRZ400SM oid te kopen, enige nadeel is dat het zadel een stukje smaller is dan dat van een XT en DR, maar op de korte afstand die jij er mee wil rijden is dat volgens mij niet eens merkbaar... maarja, een DRZ voor max 2750 euro... die zijn er nog niet.