aanspraaklijheid op het circuit

Hagasan de eerste

MF veteraan
20 mrt 2003
1.588
0
NH
De volgende vraag kwam bij mij op na een geval aanrijding op het circuit tijdens vrijrijden met ondertekening van afstand van verhaal.

Je gaat vrij rijden op het circuit, en nu wordt je van achter aangereden,
motor zwaar beschadigd en jij breekt en kneust wat botten dit alles buiten jouw schuld om.

Nu zeggen we allemaal je hebt getekent voor eigen risico/afstand van verhaal, maar kan dit wettelijk wel?

Stel dat je blijvend letsel overhoud en stel dat dat dit door ondoor dacht gedrag komt?
Wat gaat er dan gebeuren?

Is er in dit forum een jurist die hier eens duidelijkheid in kan verstrekken.
Bij voorbaat dank.
 
De volgende vraag kwam bij mij op na een geval aanrijding op het circuit tijdens vrijrijden met ondertekening van afstand van verhaal.

Je gaat vrij rijden op het circuit, en nu wordt je van achter aangereden,
motor zwaar beschadigd en jij breekt en kneust wat botten dit alles buiten jouw schuld om.

Nu zeggen we allemaal je hebt getekent voor eigen risico/afstand van verhaal, maar kan dit wettelijk wel?

Stel dat je blijvend letsel overhoud en stel dat dat dit door ondoor dacht gedrag komt?
Wat gaat er dan gebeuren?

Is er in dit forum een jurist die hier eens duidelijkheid in kan verstrekken.
Bij voorbaat dank.

Ondoordacht gedrag op het circuit ? Wat voor ondoordacht gedrag dan ? Hij remde te laat ? Ging te hard ? Lijkt me allemaal een gevalletje te weinig ervaring of overschatting. Op een circuit neemt men nu eenmaal risico's, soms hele grote risicos. Hoort er volgens mij allemaal bij ?

Lijkt me verstandig om die juristen weg te houden bij zo'n circuit, voordat je het weet rijd er niemand meer uit angst voor.
 
Waarvoor denk je dat het "afstand van verhaal" papiertje voor dient?

Als je zo een papiertje tekent heb je niets, maar ook helemaal niks, nul, nada, nothing te zeggen. Zelfs niet als het met opzet zou zijn, dus al helemaal niet als het in een opvlakkering zou gebeuren.

Je kan altijd een persoonlijke verzekering afsluiten bij je makelaar waarbij je dan verzekert bent voor recreatief circuitrijden, niet in competitieverband dus. Kost je een 150 euro per jaar maar dan krijg je de hospitalisatierekening tenminste niet voorgeschoteld als je weggedragen moet worden.
 
Laatst bewerkt:
Afstandverklaringen zijn leuk maar werken alleen van bedrijf naar particulier maar niet tussen particulieren onderling tenminste dat is normaal zo dus neem eens contact op met Harry beugelink via de KNMV misschien kan hij je helpen.
 
In zo'n val-dood-briefje staat bijvoorbeeld bij MSL tevens dat schade toegebracht aan de Marshalls vergoedt moet worden.
Dat staat volgens mij haaks op de rest van de inhoud en is in mijn ogen niet rechtsgeldig.

De marshall rijdt zelf ook mee op het circuit en op het circuit gelden nou eenmaal geen verkeersregels dus is er nooit een schuldige aan te wijzen.
Op de straat weet je dat je fout zit als je ergens achterop klapt (in bijna alle gevallen), op het circuit is dit zeker niet het geval.
Al rij je een rare lijn, of rem je plotseling, of knal je de bocht uit en t-bone je een marshall of andere rijder, je bent nooit als "schuldige" aan te wijzen voor de wet. Je neemt immers allemaal dat risico om op het circuit te gaan rijden. En het risico door een ander te worden aangereden maakt daar ook deel van uit.

Ze kunnen je laten tekenen wat ze willen, maar als het niet rechtgeldig is dan houdt het verhaal daar op. Ik denk dat de eerste de beste advocaat gehakt maakt van zo'n schade zaak!
 
Zoals gezegd inmiddels , zou ik dus zonder blikken of blozen iemand harstikke dood kunnen rijden, zonder dat ik daar op aangesproken wordt ?
 
Oké net even met de KNMV verzekeringen gebeld;

Kort komt het volgens deze dame er op neer dat je geen afstand kan doen van je wettelijke aanspraaklijkheid Artikel 6:62 burgelijk wet boek.
Dit houd in dat iemand altijd zijn schade kan verhalen.
Dit zou ook inhouden dat het papier wat je ondertekent niet grechts geldig is omdat de wet het overrould?

Eerlijkheid gebied dat op het moment dat je dieper gaat de knmv verzekerings dame ook verstek moet laten gaan maar zegt leg het bij je rechts bijstand verzekering neer,Dat gaan we dus doen.


Het gaat er dus wel degelijk oplijken dat de schade verhaalbaar is!
 
Oké net even met de KNMV verzekeringen gebeld;

Kort komt het volgens deze dame er op neer dat je geen afstand kan doen van je wettelijke aanspraaklijkheid Artikel 6:62 burgelijk wet boek.
Dit houd in dat iemand altijd zijn schade kan verhalen.
Dit zou ook inhouden dat het papier wat je ondertekent niet grechts geldig is omdat de wet het overrould?

Eerlijkheid gebied dat op het moment dat je dieper gaat de knmv verzekerings dame ook verstek moet laten gaan maar zegt leg het bij je rechts bijstand verzekering neer,Dat gaan we dus doen.


Het gaat er dus wel degelijk oplijken dat de schade verhaalbaar is!

als dit klopt wat je hier schrijft en daar twijfel ik niet aan. zou dat een nekslag voor de sport kunnen zijn. er wordt niet meer geraced maar bloemetjes bekeken omdat men bang is om iemand te raken cq, per ongeluk er af te tikken. wat vroeger een race ongeluk was, zal nu in de rechtzaal uitgevochten gaan worden. als je gaat racen weet je dat je misschien buiten je schuld om bij iemand schade rijdt. dan zou ik mijn letsel en dergelijk ook op die andere jongen kunnen gaan verhalen. maar dat doe ik niet risico van de sport.
 
Oké net even met de KNMV verzekeringen gebeld;

Kort komt het volgens deze dame er op neer dat je geen afstand kan doen van je wettelijke aanspraaklijkheid Artikel 6:62 burgelijk wet boek.
Voor zover ik weet klopt dat. De wet gaat boven een stukje papier waar je je handtekening onder gezet hebt. En in sommige gevallen is dat maar goed ook...
 
Laatst bewerkt:
als dit klopt wat je hier schrijft en daar twijfel ik niet aan. zou dat een nekslag voor de sport kunnen zijn. er wordt niet meer geraced maar bloemetjes bekeken omdat men bang is om iemand te raken cq, per ongeluk er af te tikken. wat vroeger een race ongeluk was, zal nu in de rechtzaal uitgevochten gaan worden. als je gaat racen weet je dat je misschien buiten je schuld om bij iemand schade rijdt. dan zou ik mijn letsel en dergelijk ook op die andere jongen kunnen gaan verhalen. maar dat doe ik niet risico van de sport.

Ik denk net als de meeste, je weet waar je mee bezig bent, maar kennissen zijn naar een gevalletje aan het kijken of het verhaalt kan worden.
De kennis zit thuis, is zijn toeslagen kwijt en vangt dertigprocent minder loon.
ziekte kosten; gebroken duim dikke knie scan en dergelijke.
als dit lukt ben je er ziek van, en kunne we de toerclub oprichten
 
Oké net even met de KNMV verzekeringen gebeld;

Kort komt het volgens deze dame er op neer dat je geen afstand kan doen van je wettelijke aanspraaklijkheid Artikel 6:62 burgelijk wet boek.
Dit houd in dat iemand altijd zijn schade kan verhalen.
Dit zou ook inhouden dat het papier wat je ondertekent niet grechts geldig is omdat de wet het overrould?

Eerlijkheid gebied dat op het moment dat je dieper gaat de knmv verzekerings dame ook verstek moet laten gaan maar zegt leg het bij je rechts bijstand verzekering neer,Dat gaan we dus doen.


Het gaat er dus wel degelijk oplijken dat de schade verhaalbaar is!
Ik denk dat dat per geval verschillend is, maar ik ben geen jurist. Bij grove nalatigheid en blijvend letsel zou het na wat juridisch getouwtrek best wel kunnen dat er iemand aansprakelijk is.
Mag ik vragen waarom je dit aan het uitzoeken bent?

Post hierboven gelezen.
 
Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet klopt dat. De wet gaat boven een stukje papier waar je je handtekening onder gezet hebt. En in sommige gevallen is dat maar goed ook...

Klopt, is dwingend recht.

Het gaat niet om afstand doen van je eigen aansprakelijkheid, doch om afstand doen van je recht om een ander aansprakelijk te stellen, neem ik aan?
 
Volgens mij komt uiteindelijk onder het kopje: Grove Schuld cq. Nalatigheid

"Gewone" schuld wordt mijn inziens wel gedekt door het betreffende papiertje,...grove schuld daarentegen,...

Waar de grens ligt tussen gewone schuld en grove schuld, is moeilijk aan te geven. Dit hangt af van de feitelijke omstandigheden. Voor grove schuld is meer nodig dan alleen onachtzaamheid. Grove schuld is dus minder verwijtbaar dan opzet, maar ligt er wel dicht tegenaan. Opzet is het willens en wetens handelen of nalaten, leidend tot bijv. ongelukken.
 
vriend van mij tijdens een vrij rijden dag op zandvoort van achter aangereden motor totaal lost, arm gebroken en nu enige beperking in de functie van de gebroken arm.

hij reed achter een marshall en maakte plaats voor de volgende rijder om achter de marschall te gaan rijden er kwam een groepje rijders van achter en die reden er langs (volgens mij ook met voor rijder) de derde reed tegen hem aan.

volgens jullie zou mijn maatje de man aansprakelijk kunnen stellen voor zijn schade ?????? ik denk niet dat het lukt maar als iemand het op no cure no pay aandurft vindt ik het wel interessant..........
 
Ik denk dat er ook 2 verschillen zijn welke ook door de verzekering worden gehandteerd.

Is er een wedstrijd element en is er een tijdsmeting.

Ja.: dan ben je zeker niet verzekerd en is het allen voor zich zelf.

Nee.: dan moet je je polis eens goed nalezen en kan het zelfs zo zijn dat je verzekerd bent omdat dit vaak onder de noemer rijvaardigheids training valt en kun je als je allrisk verzekerd bent je eigen schade kunt verhalen, ander kant van het verhaal is natuurlijk als je van achteren wordt aangereden en je meld dit bij de verzekering dat deze natuurlijk de schade zal proberen te verhalen op de veroorzaker.....
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het tekenen van een papiertje dat in strijd is met het dwingend recht, deze is inderdaad ongeldig.
Denk bijvoorbeeld aan het tekenen van een contract met 4 maand proeftijd, terwijl in de wet een maximale proeftijd van 2 maand is geregeld. Je hebt dan direct een vaste baan omdat er voor de wet geen rechtsgeldige proeftijd is afgesproken.
Lees je papiertje goed door en kijk of er iets in strijd is met het dwingend recht.. Die afspraak komt dan te vervallen.

Maar toch, je gaat het cirquit op, je kent de gevaren, je weet dat het fout kan aflopen en je accepteert dat. Ergens knarst dan toch de gedachte dat je achteraf niet moet gaan zeuren..
 
vriend van mij tijdens een vrij rijden dag op zandvoort van achter aangereden motor totaal lost, arm gebroken en nu enige beperking in de functie van de gebroken arm.

hij reed achter een marshall en maakte plaats voor de volgende rijder om achter de marschall te gaan rijden er kwam een groepje rijders van achter en die reden er langs (volgens mij ook met voor rijder) de derde reed tegen hem aan.

volgens jullie zou mijn maatje de man aansprakelijk kunnen stellen voor zijn schade ?????? ik denk niet dat het lukt maar als iemand het op no cure no pay aandurft vindt ik het wel interessant..........


:N

Iemand die achter een Marshall aanrijdt een rechtzaak aandoen. :N

Sorry, maar zolang er niet sprake is van ernstige nalatigheid (Bijv. Iemand rijdt, willens en wetens, met een lekkende carter over de baan. ) vind ik het eigenlijk een klote streek om iemand een recht zaak aan te doen, je weet waar je aan begint, en ja de gevolgen kunnen erg zijn. De brief teken je niet voor niks, en anders heb je daar gewoon niks te zoeken.
 
Gaat er nu iemand de kwestie voorleggen aan Harry Beugelink?
Ik vind ook dat bij circuitrijden een zekere acceptatie van de bijbhorende risico's hoort, ECHTER, er zijn aardig wat mensen die het heel erg nodig hebben om aan anderen te 'bewijzen' dat ze heel erg "goed" hard kunnen rijden (niet dus) en ondertussen als een gevaar voor anderen en voor zichzelf over de baan jakkeren. Aan hun rijstijl is vaak te zien dat ze absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn. Overigens vind ik het bij vrij rijden ook de verantwoordelijkheid van de organisatie om dit soort imbecielen door de marshalls van de baan te laten plukken. Ik heb al menigmaal mogen meemaken dat iemand die het vrij rijden als een leuk dagje uit ziet, door zo'n idioot ondersteboven wordt geschoffeld. Ik zal het slachtoffer dan echt niet verwijten als hij ondanks z'n afstand van verhaal een gerechtelijke procedure begint.
 
Gaat er nu iemand de kwestie voorleggen aan Harry Beugelink?
Ik vind ook dat bij circuitrijden een zekere acceptatie van de bijbhorende risico's hoort, ECHTER, er zijn aardig wat mensen die het heel erg nodig hebben om aan anderen te 'bewijzen' dat ze heel erg "goed" hard kunnen rijden (niet dus) en ondertussen als een gevaar voor anderen en voor zichzelf over de baan jakkeren. Aan hun rijstijl is vaak te zien dat ze absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn. Overigens vind ik het bij vrij rijden ook de verantwoordelijkheid van de organisatie om dit soort imbecielen door de marshalls van de baan te laten plukken. Ik heb al menigmaal mogen meemaken dat iemand die het vrij rijden als een leuk dagje uit ziet, door zo'n idioot ondersteboven wordt geschoffeld. Ik zal het slachtoffer dan echt niet verwijten als hij ondanks z'n afstand van verhaal een gerechtelijke procedure begint.

Ik snap alle andere reacties, maar ben het hier ook wel mee eens.
Hoe vaak ik het al gezien heb dat iemand zich zo dusdanig verremt en bij iemand achterop rijdt oid terwijl het gewoon helemaal niet nodig is. Hard gaan heeft ook oefening nodig en kan niet met een paar circuitdagen per jaar geforceerd worden. Soms kunnen er door inschattingsfouten natuurlijk ongelukken gebeuren maar vaak zie je het heel duidelijk als mensen willen wetens aan het forceren zijn. Ik zou het ook vervelend vinden als ik door zo'n actie van iemand nieuw materiaal moet gaan aanschaffen!
 
Die zaken ken ik niet, dus vertel eens wat meer ?
Het Williams team is ook aangeklaagd omdat de wagen van Senna technisch niet in orde zou zijn geweest. Jarenlange rechtzaken, uiteindelijk is het team vrijgesproken. Maar hoewel Senna ongetwijfeld een valdoodverklaring heeft getekend, werden er nog aardig wat juridische stappen ondernomen. Details ken ik niet, maar als je googled kom je vast meer informatie tegen!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan