Aantal kW KTM

Wheely-King

Rookie
24 aug 2003
2
0
Zaandam
Hallo iedereen,

zodra ik 18 wordt ga ik voor mijn motor-rijbewijs. Als motor ben ik geintresseerd in een KTM enduro model, het liefst 4 takt. Maar dan zit je ook aan die 25 kW regel gebonden. Zodoende moet ik een KTM kiezen die beneden de 25 kW zit. Nu heb ik wat lopen rondsurfen op het internet, maar nu staat er op geen 1 KTM site, zoals deze (www.brouwermotors.nl/ktm/enduro.exc.vergelijk.htm) hoeveel kW de motoren hebben, zodat ik niet weet of ik deze kan kopen zonder hem te hoeven/laten begrenzen. Iemand en site met net zo'n tabel waarbij wel staat hoeveel vermogen deze KTM's hebben?

alvast bedankt
 
25kw = 34pk.

You do the math...

dat begrijp ik ja.. maar ik wil weten hoeveel kW die motoren hebben, dit zal wel verschillen per motor als je hem nieuw koopt.. een KTM 125 EXC zal minder vermogen hebben dan een KTM 525 EXC Racing lijkt me, dat wil ik gewoon graag weten hoeveel kW ieder model heeft.
 
een 620lc4 heeft ongeveer 55pk een 520 ongeveer 57pk
een 125 crosser gaat al over de 40pk
als je een 620 o.i.d. koopt na (ik dacht vanaf)'97 staat op het kenteken vermeld hoeveel kw de motor heeft. er zijn er veel die veel minder op het kenteken hebben staan dan ze in werkelijkheid zijn. zo heeft mijn 520 op het kenteken slechts 14 kw. dit geld ook voor veel 620's
 
Een 660 SMC heeft standaard 24Kw (32,5Pk). Hij is zover geknepen omdat ie anders niet door de homologatiekeuring komt. Open heeft ie natuurlijk wel meer, ongeveer 60 tot 65Pk. Er zijn meer KTM's die op zo'n manier een kenteken gekregen hebben, vaak staan de vermogensgegevens wel op duitse sites. (overzichten van alle motoren ed.)
 
Als ex-eigenaar kan ik uit ervaring spreken; zowel mijn LC4 Adventure als mijn Duke II hadden in het kentekenbewijs 25 kW staan en de kreet: 'het betreft een lichte motorfiets'. Voor het beginnersrijbewijs dus.

Nu ben ik geen beginner, dus toen ik aangehouden werd, kon ik er een geintje over maken met oom agent (ze konden me echt niet bijhouden, en ik had niet in de gaten dat ik gevolgd werd).
Beide motoren zijn geleverd met 50, resp. 55 pk. Niks geen 25 kW dus. Ook had ik nergens om gevraagd, en was mij niets gevraagd.

Ik vraag me af of KTM de Europese typegoedkeuring alleen heeft voor de 25 kW modellen. Het moet zoiets zijn. Maar je zal toch zo'n ding kopen met je lichte rijbewijs, en met 110 door de stad iemand van het zebrapad af rijden. Of zo. Ik bedoel maar: de verzekering kan dan wel eens willen uitzoeken hoe het komt dat de politie je niet kon bijhouden en kan dan tot de slotsom komen dat je motor niet conform de polis was. Dan kun je fluiten naar geld. Stel dat je iemand invalide rijdt...

Moraal; denk er om dat je ergens op stapt waar je ook op kunt rijden en mag rijden, anders kan het leed wel eens erg groot worden.
 
Ben het met PeeBee eens, je kan beter dan gewoon de eerste twee jaren iets anders rijden... neem nou bijv. XL250R (wel wat tam), XR250R, KLR250, DR250 enz. zat 4 takt keus. Kan je mooi doorsparen voor een hele zware KTM !
 
Terug
Bovenaan Onderaan